Rem klauw vervangen

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Fredbr
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2019, 20:12
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Loosduinen
Locatie: Den Haag

Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door Fredbr »

Ik heb me alles voorgesteld, dus dat sla ik over.

Ik wil graag jullie mening weten.
Ik moet bij mijn R1150RT links voor de rem klauw vervangen.
Kan je dan volstaan met het ontluchten van de rem klauw of moet dan alles inc. de abs pomp ?.
Dit is namelijk wat de monteur zegt die het gaat uitvoeren.
Hoor het graag van jullie.

Fred
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door Baird »

Het circuit vanaf I-ABS naar de voorkant moet ontlucht worden, van het 'stuur' naar de I-ABS unit hoeft niet, achter kun je helemaal vanaf blijven.

Als je de rest meteen meeneemt hoef je er een jaar niet naar te kijken en kun je de Alpen vol remmend afdalen _005
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Fredbr
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2019, 20:12
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Loosduinen
Locatie: Den Haag

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door Fredbr »

Dank je wel voor de info
Fredbr
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2019, 20:12
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Loosduinen
Locatie: Den Haag

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door Fredbr »

Ik heb de remklauw laten vervangen en gelijk de remvloeistof laten vervangen.
Nou is er een probleem bij gekomen dat de remhandel voor niet helemaal teruggaat. De monteur had het over een plastic busje wat mogelijk vervangen moet worden maar kan hier niets over vinden. Komt iemand dit bekend voor en is dit zelf te doen.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door DickJe »

Ik ken het gelukkig niet, maar het kwam mij wel vaag bekend voor. Ik vond deze:https://www.knalpot.nl/reparatieset-978/
En ‘kun je het zelf doen?’. Dat vroeg men mij vroeger ook toen ik nog videorecorders repareerde. Mijn antwoord toen past hier ook: ‘Het ligt er aan hoe handig je bent.’
Beetje flauw misschien, maar; een BMW monteur beschikt niet over superkrachten (uiteraard wel over kennis en ervaring). Lees je in, kijk youtube, daar wordt je vaak wel wijzer van.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Fredbr
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2019, 20:12
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Loosduinen
Locatie: Den Haag

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door Fredbr »

Ik kan helaas niets vinden over het verhaal dat mijn remhendel net het allerlaatste stukje niet teruggaat.
Is echt maar minimaal maar zorgt er wel voor dat de abs in storing gaat bij het starten. Als ik hem terug duw lost de storing op. De remmen werken verder prima. Zou haast denken dat er een lam veertje inzit, maar kan niets vinden over hoe het in elkaar zit. Als ik alleen de voetrem gebruik blijft alles goed gaan. Hoop dat iemand nog een idee heeft
fransgabler

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Je hebt een R1150 RT, die is voorzien van het I-ABS. Dat staat voor integraal remmen.

Tenzij je graag met je rechterhand remt, kun je je voorlopig - en wellicht permanent - beperken tot het remmen met je voet. De R1150 RT is voorzien van het I-ABS. Het maakt niet uit of je met de hand of de voet remt. Het Combined Brake System verdeelt de remkracht - ongeacht de aansturing met de hand of de voet - over beide wielen.

Dat je het in orde wilt hebben is goed te begrijpen, maar noodzakelijk is het niet.

De prijs voor een setje ringetjes, waarbij het de vraag is of je die zelf kunt monteren en of het de oorzaak van het blijven hangen is, valt niet heel erg mee. Het is een genuine BMW prijs.

Een alternatief is wellicht dat je voor minder geld een complete rempomp koopt. Het aanbod is riant en voor veel minder dan 83,62 euro. Ik weet niet hoe je dekseltje er nu uitziet, maar ook in dat opzicht kun je er ook nog eens op vooruitgaan. Wel moet het abs systeem ten dele opnieuw worden gevuld en ontlucht.
.
Schermafbeelding 2021-09-16 om 20.16.31.png
nb met een onbeschadigd dekseltje, waar kom je die nog tegen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fredbr
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2019, 20:12
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Loosduinen
Locatie: Den Haag

Re: Rem klauw vervangen

Ongelezen bericht door Fredbr »

Dank je wel voor je reactie.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”