Voorrem blijft hangen

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MrMellie85
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door MrMellie85 »

Heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar kwam niet op een passend antwoord.

Maandje terug de achterband laten vervangen en toen zelf de remblokken vervangen. 0 problemen.

Gisteren de voorband laten vervangen en zelf de nieuwe remblokken vervangen. 1 groot probleem. Het voorwiel wilt niet meer van de rem af.
Originele remblokken zijn van BMW en de nieuwe van brmebo.

Het viel me op dat se zuigers van linker remklauw niet helemaal netjes zijn. Kan dit veroorzaker zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door Isaac »

De remblokken van Brembo heb je in 2 diktes. Ik gebruik normaal gesproken ook de dikste van de twee. Echter als je die aan beide zijden monteert dan is de vrije ruimte te weinig en loopt de rem vast. Wat ik doe is 1 zijde (per remklauw) vervangen en als deze wat is afgesleten in de loop van de tijd de tweede zijde vervangen. Uiteraard moet er op de blokken die je laat zitten wel voldoende vlees zitten. Of 1 setje van de kleinere (lagere) blokken aanschaffen en deze verdelen over de beide remklauwen. Het positieve van jouw probleem is dat de remschijf voldoende dik is. Anders had deze na vervanging van de remschoenen geen probleem opgeleverd.
MrMellie85
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door MrMellie85 »

Hoe weet ik welk versie ik van de brembo heb? Ze zijn rood. Sinister voering.

Dus eerst maar eens 1 remblok verwisselen met de oude? Er zit nog genoeg vlees op, dat wel.

En wat vind je van de kapotte zuigertjes?
MrMellie85
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door MrMellie85 »

Isaac schreef: 04 jul 2021, 10:07 De remblokken van Brembo heb je in 2 diktes. Ik gebruik normaal gesproken ook de dikste van de twee. Echter als je die aan beide zijden monteert dan is de vrije ruimte te weinig en loopt de rem vast. Wat ik doe is 1 zijde (per remklauw) vervangen en als deze wat is afgesleten in de loop van de tijd de tweede zijde vervangen. Uiteraard moet er op de blokken die je laat zitten wel voldoende vlees zitten. Of 1 setje van de kleinere (lagere) blokken aanschaffen en deze verdelen over de beide remklauwen. Het positieve van jouw probleem is dat de remschijf voldoende dik is. Anders had deze na vervanging van de remschoenen geen probleem opgeleverd.
Hoe weet ik welk versie ik van de brembo heb? Ze zijn rood. Sinister voering.

Dus eerst maar eens 1 remblok verwisselen met de oude? Er zit nog genoeg vlees op, dat wel.

En wat vind je van de kapotte zuigertjes?
fransgabler

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door fransgabler »

De remzuigers moeten wel iets verder naar binnen kunnen dan op de foto zichtbaar is. Voor zover uit de foto af te leiden is, heeft dat alles te maken met de buitenranden van de zuigers. Die lijken door vocht en wellicht pekel aangetast te zijn.

Dat komt voor als de motor nat wordt weggezet en bijvoorbeeld een lange periode niet gebruikt wordt. Of dat er lang met zo goed als versleten rempads wordt gedaan, waardoor de zuigers permanent ver uit de cilinders uitsteken en dan 'vocht vangen'. Lang stilstaan en achtergebleven pekel doen de rest. Pekel blijft nl vocht uit de omgeving aantrekken en daarmee ook corrosief.

Druk je nu met kracht de zuigers alsnog naar binnen, dan beschadig je de cilinderwand van de remklauw. Niet doen dus!
De meest voor de hand liggende oplossing is een zuigerrevisie of nieuwe zuigertjes . Maar misschien is dat (nog) niet nodig.

Wat je nog kunt doen is eerst de zuiger er wat verder uitdrukken met de rempomp - heel voorzichtig en niet te ver - om vervolgens de gecorrodeerde buitenranden weer te polijsten. Met een beetje geluk is alleen het bovenste randje van de zuiger aangetast. Als je na het polijsten de zuigerrand mbv een wattenstaafje goed insmeert met dot 4 remolie, heb je 'n dikke kans dat de zuiger met duimkracht keurig netjes weer in de cilinder terug te drukken is. Daarna de resten remolie verwijderen van de zuiger en de binnenkant van de klauw.

Dan past ook je nieuw aangeschafte set Brembo remmen weer.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 04 jul 2021, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door Isaac »

Brembo heeft voor de BWM 2 blokken voor. Dit zijn de 07-BB22SA en de 07-BB24SA. De 22 is de kleine en de 24 dus de grote.
Ik ben er dus haast zeker van dat jij de 24 heb aangeschaft.
Bij het vervangen van de blokken dien je, zoals fransgabler aangeeft, de zuigers wel schoon te maken.
Zeker GEEN schuur middelen gebruiken omdat de kleinste krassen een lekkende zuiger tot gevolg kan zijn.
Ook zou ik de zuigers dan invetten met speciaal remolie bestendig vet. Dit voorkomt dat er weer snel aanslag ontstaat en beschermt ook de seals enigszins.
MrMellie85
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door MrMellie85 »

Bij de rechter komt er maar 1 naar buiten en bij de linker geen.

Hoe kan dit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je vast zit met de auto en je probeert toch weg te rijden dan zal het wiel met de minste weerstand gaan draaien. Bij de remklauw is het niet anders. De zuiger met de minste weerstand komt naar buiten. Maar als je die zuiger iets tegendruk zou geven dan zal er een andere zuiger vrij moeten komen.
Als je normaal remt dan drukt de eerste zuiger de remschoen al tegen de remschijf en krijgt dus weerstand waardoor de tweede, derde en vierde vervolgens mee gaan lopen. Is dus heel normaal. Ik zie wel kopervet tegen de zuigers zitten. Is geen probleem voor het raakvlak met de remschoenen (zit daar bij mij ook) maar deze mag niet op de buitenzijde van de zuigers komen. Kopervet is heel fijn korrelig dus in feite een uiterst fijn schuurmiddel voor zachtere materialen zoals de seals.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Omdat het een wat ouder model is (1150) zou ik alles uit elkaar halen, goed schoonmaken, rubbertjes vervangen (revisie setje) en remolie vervangen..

Dan ben je in 1 keer klaar, werkt alles weer goed en heb je er de eerste jaren geen omkijken naar..

Maar wie ben ik......

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
MrMellie85
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door MrMellie85 »

Bedankt voor alle tips!

Het wiel draait weer vrij rond met de nieuwe remblokken.

Alle zuigers beetje schoon gemaakt en weer terug naar binnen gedrukt.

Binnenkort maar even de remleidingen laten vervangen door stalen versie en dan de remklauwen ook maar uit elkaar halen en reviseren. En nieuwe remolie erin.
fransgabler

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Mooi dat het gelukt is, well done.

Denk eraan dat bij het verversen van de remolie, of andere activiteiten tav remklauwen reviseren/staalomwonden leidingen monteren, de procedure niet alleen via de remklauwem loopt maar in dit specifieke geval ook vanaf de servomodule onder de tank. Da's een beste klus.

De R1150 Rt is voorzien van het abs 3 / I ABS systeem, houd daar vooral rekening mee.
MrMellie85
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door MrMellie85 »

fransgabler schreef: 04 jul 2021, 16:16 Mooi dat het gelukt is, well done.

Denk eraan dat bij het verversen van de remolie, of andere activiteiten tav remklauwen reviseren/staalomwonden leidingen monteren, de procedure niet alleen via de remklauwem loopt maar in dit specifieke geval ook vanaf de servomodule onder de tank. Da's een beste klus.

De R1150 Rt is voorzien van het abs 3 / I ABS systeem, houd daar vooral rekening mee.
Ik heb geen ABS meer. Zal de servomodule er dan ook uit gehaald zijn?
fransgabler

Re: Voorrem blijft hangen

Ongelezen bericht door fransgabler »

MrMellie85 schreef: 04 jul 2021, 17:48 Ik heb geen ABS meer. Zal de servomodule er dan ook uit gehaald zijn?
Als de servo module gepasseerd wordt, de leidingen direct van de rempompen naar de remklauwen lopen, hoeft de module niet verwijderd te worden. Die unit kan prima blijven zitten. De electronica wordt zo aangepast dat er geen abs lampjes meer knipperen.

Met het passeren van de m'n defecte module bleef die destijds bewust in de motor. Die paar - helaas wel hoog gelegen - kilo's maken op een motor van 270 kilo echt niet zoveel uit. Het doel daarvan is om de volgende eigenaar - de R1150RT werd na de bypass direct verkocht - de keuze te bieden abs/cbs/loos & onbekrachtigd door te blijven remmen of de module te laten reviseren.

Als de module verwijderd is, kan die keuze niet meer geboden worden.
Zo gaat het vaker, het scheelt bovendien werk om de module eruit te peuren.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”