Welke remleiding set voor R1150RT (zonder ABS)?

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
motorgekte
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2021, 20:11
Type: R1150RT
Bijz: originele uitvoering 2003
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leeuwarden

Welke remleiding set voor R1150RT (zonder ABS)?

Ongelezen bericht door motorgekte »

Hallo mede forumleden/motorrijders

Ik heb genoeg van de abs unit van mijn bmw r1150rt 2003 en wil deze gaan vervangen door een setje stalen remleidingen en wat er bij komt
Daar ik niet precies weet wat ik nodig ben zoek ik jullie hulp met het nodige
Mocht iemand hier ervaring in hebben dan hoor ik dat graag en liefst ook met omschrijving en eventueel partnummers
mocht er iemand in de buurt van leeuwarden wonen en mij wil helpen/controleren bij ombouw dan hoor ik dat graag
groet Johan Big RT Smile
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: abs vervangen door normale remspul

Ongelezen bericht door DickJe »

Hi Johan,

Ik heb dit afgelopen voorjaar gedaan, ben er erg tevreden mee. Remt gewoon goed, zonder ABS unit. En de achterrem kun je bedienen zonder dat je voorrem mee gaat Big RT Smile
De remleidingen heb ik bij nr.1 besteld, die moeten speciaal gemaakt worden, staan niet op de site (de sets voor een R1150 passen niet, moet echt de -1150- zijn). Je kunt ze daar het best even over bellen of mailen.
Helaas woon ik niet echt dichtbij Leeuwarden, maar vraag maar raak als je wat wilt weten.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
motorgekte
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2021, 20:11
Type: R1150RT
Bijz: originele uitvoering 2003
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leeuwarden

Re: abs vervangen door normale remspul

Ongelezen bericht door motorgekte »

Ombouw is verder zonder problemen gelukt ,Helaas kan ik bij nr1 zoals DickJe schreef geen stalen remleidingset bestellen hebben ze niet omdat leverancier het niet heeft laat staan bekend voorkomt
Dus nogmaals oproep waar ik de juiste remleidingset kan kopen voor de BMW R1150RT bj 2003 (zonder ABS)
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Welke remleiding set voor R1150RT (zonder ABS)?

Ongelezen bericht door Venzent »

Kwam heel toevallig deze gisteren tegen, misschien kan die je wat verder helpen?
https://www.facebook.com/groups/4734197 ... 278064789/
fransgabler

Re: Welke remleiding set voor R1150RT (zonder ABS)?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Begrijp ik het zo goed:
Je wilt een bestaande set op maat kopen van de R1150 RT nadat je besloten hebt van de vaste maatvoering af te wijken door de abs pomp te passeren? Dat lijkt een beetje te wringen met elkaar..

Toch zijn daar in dit specifieke geval twee goede oplossingen voor:
1 Je bestelt de set staalomwonden remleidingen op maat voor de gewone aansluiting, in dit geval alsof de vermalijde abs3 / I ABS servo er nog tussen zou zitten. Vervolgens koppel je de leidingen door met de banjo sluitingen op elkaar met een koppelstuk. Ik had bij m'n R1150 RT uit 2003 al eerder staalomwonden remleidingen laten monteren, toen de ABS 3 pomp het begaf. De monteur loste dat op door de banjo koppelstukken van de bestaande leidingen met elkaar te verbinden en op die manier ook de ABS pomp te passeren. Ik weet niet meer precies hoe het 'achter' ging tav het rempotje.

2 Je meet op wat je nodig hebt aan lengte van staalomwonden remleidingen zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Doe dat eerst met een touwtje ter dikte van de leiding vanwege de 'loop' van de remleiding langs diverse onderdelen. Meet uiteindelijk de lengte van het gestrekte touwtje op in cm. Vervolgens bestel je de staalomwonden leidingen op maat in de gewenste lengte en kleur. Dan kan bij talloze firma's Bijvoorbeeld bij deze firma.

Op deze site staat een stappenplan dat je kunt doorlopen tav maatvoering en kleur.
Mijn ervaring is dat Hel remleidingen in ieder geval uitstekend voldoen als het op gevoel van remmen aankomt, wat belangrijk wordt als je definitief afscheid neemt van het ABS/CBS. Dat de remmen niet langer bekrachtigd worden heeft nauwelijks invloed. Zoals @DickJe in zijn post opmerkt: het remt gewoon goed.

Misschien handig om even mee te nemen:
- Denk op voorhand na over doorvoerstukken o.a. bij de vorkpoten, die niet in alle gevallen een banjo aansluiting doorlaten.
- Denk ook even na over de electronica, met name de foutmeldingen op het dashboard en de werking van het remlicht.

Er komt bij het passeren van de ABS3/ I-ABS module meer kijken dan remleidingen en elektronica, ook verzekeringstechnisch kunnen daar haken en ogen vanuit de RDW type homologatiekeuring in voorkomen.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: abs vervangen door normale remspul

Ongelezen bericht door DickJe »

motorgekte schreef: 20 aug 2021, 09:10 Ombouw is verder zonder problemen gelukt ,Helaas kan ik bij nr1 zoals DickJe schreef geen stalen remleidingset bestellen hebben ze niet omdat leverancier het niet heeft laat staan bekend voorkomt
Dus nogmaals oproep waar ik de juiste remleidingset kan kopen voor de BMW R1150RT bj 2003 (zonder ABS)
Heb je Nr1 motoren hier over gebeld? Ik heb via hen contact gekregen met ‘Bike design’ , die mij de juiste remleidingen hebben geleverd. Op de site van Goodridge kun je het onderstaande vinden (YBM-10155). Dat lijkt speciaal voor deze toepassing te zijn gemaakt.
Maar ik zou het wel even controleren via de leverancier…

Ik heb niet gekozen voor de oplossing waarbij je banjo bouten aan elkaar zet, omdat ik vond dat de leidingen daarmee wat onder spanning kwamen te staan.

Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”