RH Electronic en revisie ABS, promo over risico's ABS3 /I ABS

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

RH Electronic en revisie ABS, promo over risico's ABS3 /I ABS

Ongelezen bericht door fransgabler »

RH Electronics te Duitsland is het enige bedrijf dat elk probleem aan de kwetsbare ABS 3 / I ABS uit de periode 2001-t/m 2006 unit kan reviseren en daar garantie op biedt. Het aantal units dat het opgeeft is inmiddels overweldigend, geen wonder want uit het promo filmje blijkt dat:
- De ABS unit na 7 jaar al problemen kan geven. De jongst geleverde exemplaren zijn nu 15 jaar oud.
- de ABS unit door BMW niet helemaal is doorontwikkeld, maw te vroeg de markt heeft bereikt

Nieuw in het hele ABS 3 / IABS verhaal is dat RH electronics sinds maart 2021 vanwege het grote aanbod aan ABS units een filmpje heeft geproduceerd, waar ik toch nog van schrok. Zelfs al is het een promo en ontleent RH electronic zijn bestaansrecht aan het uitvallen van de ABS3 / I-ABS systeem in de periode 2001-2006. Het filmpje van RH Electronic over de revisie van de ABS 3 / I ABS unit is hier te bekijken.

Voorheen werden producten in algemene zin tot in den treure getest voordat ze marktechnisch echt klaar en bullitproof waren. Tegenwoordig is dat in veel mindere mate het geval. De nieuwbakken eigenaren, die zomaar een kwart ton neertellen voor een nieuwe BMW fiets, zijn de nieuwe testrijders in het veld geworden.

Als een probleem zich in algemene zin voordoet, volgt er een terugroepactie waarbij het euvel 'gerepareerd' wordt. De data worden verzameld en verbeterd aangebracht bij het nieuwe model. Dat is niet alleen bij BMW het geval, maar het wordt steeds meer usance. De klant is niet langer koning, maar vooral testpiloot en sponsor inéén. Bij een geïntegreerd remsysteem als het ABS 3 / Integraal ABS , waarmee bij een storing 80 % van de remkracht wegvalt, kan dat tot grote ongelukken leiden met alle gevolgen van dien.

In retroperspectief is het welhaast misdadig dat BMW in de periode 2001 t/m 2006 motoren met een ABS systeem aflevert dat bij een kleine storing in de hele keten vanaf rempomp tot remklauw 80 % van de remkracht inlevert. Heb je moeite om dit aan te nemen? Zet dan op een stille weg met veel ruimte voor de fiets de dodemansknop je motor bij 80 km/uur uit en rem eens zo krachtig mogelijk.

Met alle veiligheidsvoorschriften en controles in Duitsland - je moet je motorfiets ter plekke achterlaten of aan de hand meevoeren als je bij een after market uitlaat of zelfs andere stepjes geen papieren hebt - is dat eigenlijk volstrekt onbegrijpelijk. Helaas ben ik ook ervaringsdeskundige met het ABS 3 systeem en maakte ik daarin een keuze die ik achteraf ten zeerste betreur.

RH Electonics biedt nu klanten aan hun unit in te ruilen voor een gereviseerd exemplaar, dat niet alleen gerepareerd is maar ook doorontwikkeld zou zijn ten opzichte van het origineel zoals dat door BMW gedurende 6 jaar op al haar motoren is toegepast. Het gaat om de zogenaamde 'second life kit' De kassa rinkelt, het gaat vaak om grotere bedragen dan de motoren economisch op dat moment nog waard zijn.
.
Schermafbeelding 2021-09-09 om 23.54.45.png
,
Als ik mijn R1150RT uit 2003 nog had gehad met een werkende ABS 3 pomp had ik overwogen om bij een buitenlandse reis het systeem op voorhand te laten doorkoppelen. Natuurlijk zitten er ook haken en ogen aan om in één klap 3 veiligheidssystemen van een motorfiets te verwijderen, ABS-CBS-powerbrakes ,maar wellicht zijn die risico's overzichtelijker dan de kans op uitval tijdens een inhaalmanoeuvre, rijdend in vlot stadsverkeer of bij een afdaling van een col. De gebruikers van deze lichting motoren staan wat dat betreft voor een duivels dilemma.

Na 2006 heeft BMW het systeem verlaten. Als het ABS 4 - zoals dat toegepast wordt vanaf 2007 - een storing vertoont in de keten van rempomp tot remklauw, dan heeft dat geen invloed meer op de remkracht.

Overigens herhaalt de geschiedenis zich, nu met de instelbare demping en vering van het Electronic Suspension Adjustment. In Nederland ontleent JJSuspension als partner in een internationaal samenwerkingsverband daar een belangrijk deel van zijn omzet aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”