Revisie ABS R1200RT (2008)

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Tonie72

Revisie ABS R1200RT (2008)

Ongelezen bericht door Tonie72 »

Ook ik was de klos, lampje ABS ging dan weer aan en dan weer uit om dan weer een hele tijd aan te blijven. Eigenlijk begonnen de problemen na het uitwisselen van de accu, maar dat zal puur toeval zijn. Bij vriend en hier forumlid BlackBull geweest om het 1 en ander uit te lezen met zijn GS911 en daar kwamen de foutcodes 24048 en 24049 naar voren. Fout in het motortje van de ABS. Tijdens het testen een paar liefelijke tikjes (hamer en houtje) tegen de behuizing en de ABS aan laten spreken met de GS911 en ja hoor, hij was weer even juist qua werking. Zeer waarschijnlijk dus een koolborstel probleem. Maar om nu ten allen tijde rond te gaan rijden met een houtje en hamer is ook weer zo wat. -naughty- . Filmpjes op YouTube bekeken en toen maar de stoute schoenen aangetrokken en aan de gang gegaan om zelf de ABS los te koppelen en kijken wat ik er zelf aan zou kunnen doen. Mocht het zelf doen gaan mislukken had ik nog een adres achter de hand om de ABS naar toe te brengen voor revisie.

Afbeelding

Alles eraf zodat de ABS vrij is om te demonteren. Geeft gelijk gelegenheid om ook eens onder de tank alles eens schoon te maken, zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Bij het losnemen van de koppelingen op de ABS unit komt er maar een kleine hoeveelheid remolie vrij, dit goed opvangen en alles in overvloed afdekken met doeken. Ben zeer zuinig op mijn RT, lekken is een NO GO.

Afbeelding

En weer wat schoner. -kwijling-

Afbeelding

En los. Beetje inzagen van het alu, wat is ingeklonken om de motorbehuizing op zijn plek te houden, en dan met een scherpe beitel en plastic hamer de rest wegtikken. Gaatjes boren in de behuizing van het motortje zodat je bij de borglipjes komt en dan voorzichtig lostrekken, dat was het eerste wat mislukte. Lipjes lagen al op de grond voor ik het wist, maar behuizing was wel los. Uiteindelijk zet je deze behuizing toch weer vast met beugels die je zelf moet maken dus hier zag ik niet zo'n probleem in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het bekijken van de rotor zag ik dat 1 koolborstel geen contact maakte. Voorzichtig heen en weer bewegen door het aanraken met een kleine schroevendraaier en flink blazen met lucht maakte het dat de koolborstel zich vrijer kon bewegen in zijn geleider. Ik was eigenlijk wel tevreden en vond het goed genoeg om weer in elkaar te zetten. Het volgende (en grootste) probleem deed zich voort toen ik de geboorde gaatjes ging vullen met Bison 2 componentenlijm voor metaal. Bij het vullen van het 2de gat raakte ik even te hard het stalen plaatje aan die aan de binnenkant van de behuizing zit van het motortje. Voor ik het wist lagen er kriskras aan de binnenzijde van de behuizing 4 metalen onderdelen en 4 magneten. Ik ben zeker ruim een uur bezig geweest om te proberen dit weer in elkaar te puzzelen, maar dit mocht niet baten. Dus uiteindelijk toch mijn noodlijn moeten bellen en de unit naar ABS-Stuurapparaten te Beverwijk gebracht waar ik hem de volgende dag weer op mocht komen halen. Alles zeer netjes gedaan moet ik zeggen. Volledige revisie en ander motortje erop, keurige beugeltjes om het motortje op zijn plek te behouden, ook bij de printplaat heeft hij nog wat gedaan ( weet niet wat _001 ) en 2 jaar garantie op de verholpen storing.

Afbeelding

Alles weer terug in elkaar gezet en de remolie vervangen volgens de normale wijze.

Afbeelding

Vriend en forumlid BlackBull wederom om hulp gevraagd en die stond gelijk voor mij klaar met zijn laptop en GS911 om de aanwezige storingen uit te lezen, te verwijderen en de unit te ontluchten. Zeer dankbaar hiervoor. De volgende dag alle overgebleven delen gemonteerd en een testrit gemaakt. Remt weer als een malle moet ik zeggen, zeer blij mee. Revisie was €250,- en dat is beter dan de andere bedragen die ik voorbij heb zien komen. Ik kan weer rijden.

Afbeelding

Met vriendelijke motorgroet,
Tonie.
fransgabler

Re: Revisie ABS R1200RT (2008)

Ongelezen bericht door fransgabler »

Mooi verslag en dito foto's!

Wat betreft de 'andere bedragen' : Wat je laat zien is een reparatie aan de elektromotor van het het ABS 4, zoals dat vanaf 2007 door BMW wordt toegepast. Dan nog is het een heel voordelige reparatie, omdat je zelf alles uit- en weer inbouwt. Mooi uitgevoerde job!

De bedragen van de revisie of vervanging van ABS 3 / I-ABS vanaf 2001 t/m 2006 liggen vele malen hoger omdat de unit tot één geheel is samengebouwd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Revisie ABS R1200RT (2008)

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Petje af hoor!!! Ik zou het Spaans benauwd hebben gekregen bij zo'n klus. En al zeker als alles onverhoeds uit elkaar valt.
A job well done!!! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Revisie ABS R1200RT (2008)

Ongelezen bericht door MotoCon »

Nice job. Ik zou dat zelf niet aandurven!

Ik denk dat het verstandig is voor iedere BMW rijder dat-ie wéét welke ABS versie op zijn motor zit. Zeker met later op kenteken gezette modellen, en die niet exact op 1 januari overlopende modelreeksen, is dat niet altijd even duidelijk. Op deze website kun je je VIN invullen, en zie als je een beetje naar beneden scrolt ook welke ABS versie je hebt:

https://www.mdecoder.com/

Als een reparateur dan begint te ijlen over de extreem hoge kosten van een reparatie, weet je in elk geval of dat wel van toepassing is op de ABS versie die je hebt. Ik ben bang dat daar nog wel eens een slaatje wordt geslagen uit die onwetendheid.

Bij mij komt daar uit:
VIN Decode ABS.jpg
Gezien het bouwjaar van mijn motor (2012) neem ik aan dat hiermee de door Frans versie 4 genoemde ABS wordt bedoeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Revisie ABS R1200RT (2008)

Ongelezen bericht door fschuurman »

Jemig wat een klus. Mooi gedocumenteerd. Soms kan klussen ook leuk zijn als je er zelf een flinke besparing mee behaald.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”