Achterrem vullen en ontluchten 850RT

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Achterrem vullen en ontluchten 850RT

Ongelezen bericht door Nout »

Ik heb de remslang van de achterrem vervangen. Nu moet het remsysteem weer gevuld worden en ontlucht.
Hoe gaat dat in zijn werk i.v.m. de ABS?
Als ik het reservoir vul, en met het rempedaal pomp, blijft alle remvloeistof gewoon in het reservoir.
Het lijkt niet het systeem in te gaan.
Zie ik wat over het hoofd?
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Achterrem vullen en ontluchten 850RT

Ongelezen bericht door DickJe »

Even voor de zekerheid: wanneer jij de rempomp bedient, dan open je de ontluchtingsschroef op de remklauw? En dan weer sluiten en de rem terug laten komen. De ABS heeft ook ontluchtingsschroeven. De ABS moet je ook ontluchten, omdat e.e.a. los is geweest.
In de bijlage staat vanaf pagina 42 hoe een en ander in het algemeen werkt, maar niet voor ABS. Op Youtube staat is het een en ander wel te vinden, zoals https://www.youtube.com/watch?v=RPCTzU5cafU



Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Achterrem vullen en ontluchten 850RT

Ongelezen bericht door Nout »

Inderdaad ontlucht zoals het hoort, maar werkte niet....
Ik had dit filmpje https://youtu.be/R5xWPB_gvFY gevonden. Van dezelfde mensen.
Een nieuwe remslang is gemaakt door De Hobbyist in Hunsel, een tweedehands klauwtje van marktplaat (de oude was te slecht, en de moeite niet waard). Remblokken bij Mpartz besteld en een vacuum ontluchting setje bij HBM vandaan.

Alles schoon gemaakt en alles netjes gemonteerd. Ontlucht zoals op het filmpje en remmen maar weer. Van het weekend nog even alle tupperware monteren, en dan maar hopen op mooi weer.

Bedankt voor het meedenken!

(p.s. een van onze kinderen woont aan de Akkerstraat .....)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Achterrem vullen en ontluchten 850RT

Ongelezen bericht door Baird »

Begin met boek van Haynes te kopen en kijk hoe het remsysteem van jóuw motor in elkaar steekt, er zijn meerdere varianten die ieder weer een eigen manier van ontluchten hebben, je remsysteem is té belangrijk om maar iets te gaan doen zonder dat je weet hoe het in elkaar steekt! RTFM !!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Achterrem vullen en ontluchten 850RT

Ongelezen bericht door Nout »

Heb je die haynes toevallig? Ik kan je uit betrouwbare brons vertellen dat er niets in staat over de remmerij. ;)
Mijn technische kennis en kunde is van dien aard dat ik dit soort werk, en al het andere, met een gerust hart aandurf.
Ik had gehoopt dat de remvloeistof door het circuit heen gepompt kon worden. Maar met een ABS op het hoogste punt is het toch handig daar ook te ontluchten. Jammer dat je je halve fiets daar voor moet demonteren :cry:
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”