Remschijven Brembo probleem

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Remschijven Brembo probleem

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Geachte RT rijders,

Onlangs heb ik bij mijn 1200rt uit 2006 nieuwe remschijven + blokken geplaatst van Brembo.
Echter al na 2000km begon mijn voorrem te schokken, na zelf veel zoeken toch naar motorzaak gereden waar ik zeer kundig ben geholpen (Quispel).
Daar wist de monteur snel te vertellen dat er ''iets'' mis is met mijn rechterschijf na een proefrit met enkel 1 remklauw.
Heel erg fijn natuurlijk.
Welnu, dit kan in de nieuwe schijf zelf zitten, of het te maken met het niet vernieuwen van de plaatjes (ringen) welke achter de schijf zitten.
Deze heb ik destijds niet vervangen, omdat ik dacht dat deze niks belast worden, dus niet stuk zijn o.i.d.
Wellicht weet iemand hier of dit echt zo is, of dat men de klacht hierdoor kan zijn?
Deze flinter dunne aluminium ringen kosten per set 20,-

Hopelijk herkend iemand deze klacht?

Wederom alvast dank,

Groet, Nigel
Born 2 Ride....Forced 2 work
fransgabler

Re: Remschijven Brembo probleem

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik herken het probleem wel, maar de oplossing is niet heel eenvoudig.
Het fenomeen van kromme remschijven heb je vast al uitgesloten door ze op te meten met draaiend voorwiel. En ongetwijfeld heb je de schijven regelmatig schoongemaakt met remmenreiniger, de voorband gecontroleerd op cuppen, de remvloeistof (laten, ivm ABS3 / I ABS) ) vervangen en de zuigers in de remklauwen gangbaar gemaakt met WD 40.

De motorzaak kwam er kennelijk ook niet uit, anders dan dat het aan een van beide remschijven zou kunnen liggen. In deze rubriek wordt onder 'de remmerij' het probleem van het wobbelend remmen besproken. Net alsof een deel van de schijf of de schijven harder remt dan de rest. Heel irritant en bij hoge snelheden bovendien niet ongevaarlijk, de hele motor schudt dan mee. Het probleem lijkt zich uitsluitend in de voorremmen voor te doen. Meestal is het op te lossen door beide remschijven te vervangen met nieuwe rempads, wat best een prijzige operatie is. Die procedure heb je al gevolgd en dan doet het fenomeen zich toch weer voor, zij het na 2000 km.

Wat kun je nog doen met eenvoudige middelen?
- Om te beginnen twijfel je aan de flinterdunne alu ringetjes. Vervang die gewoon, die 20 euro kom je wel te boven.
- Wissel de schijven om, zet de linkerschijf rechts en omgekeerd.
- Bekijk de rempads op onregelmatige slijtage en vlak ze met schuurpapier. Plaats ze daarna niet op dezelfde, maar op een van de andere drie plaatsen terug.

Ik loste het probleem vreemd genoeg indertijd op door het voorwiel van m'n R80 te wisselen met dat van m'n R100. De R100 remde aanvankelijk wobbelend. Het gevolg was dat beide motoren vlekkeloos gelijkmatig remden. Dat duidt erop dat er met de remschijven op zich niets mis hoeft te zijn. Dan ligt het aan de hele lijn van rempads t/m vering en demping. Een flinke zoektocht en niet in alle gevallen is een ander voorwiel even te leen. Bij m'n R1150 GS monteerde ik nieuwe schijven en nieuwe rempads, waarmee het probleem grotendeels, maar niet helemaal, verdween.

Een andere oorzaak kan zijn dat de motor in een wat vochtige omgeving heeft gestaan. Dan ontstaat er onder de rempads corrosie op de remschijf. Het vocht verdampt op enig moment op de rest van de remschijf maar blijft hangen bij het contact met de rempads. Wobbelend remmen is dan het logische gevolg.

Helaas heb ik geen eenduidig antwoord, maar misschien heb je een van bovenstaande tips nog niet uitgevoerd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remschijven Brembo probleem

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat nog wel eens voor komt is dat de voeringen vervangen worden maar de rem cilinders niet ver genoeg terug lopen in de rem klauw. Het gevolg is een licht slepende rem die vervolgens de remschijf dermate verhit waardoor deze krom trekt. Vaak is het aan de remschijf te zien doordat deze een hele lichte verkleuring heeft opgelopen. De cilinders worden door de slijtende voeringen steeds meer naar buiten verplaatst. Hierdoor ontstaat er vaak een vervuiling op de remcilinderwand die altijd schoongemaakt dient te worden als de blokken vervangen worden. Ik weet niet, staat er ook niet bij, of je dat wel gedaan hebt.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Remschijven Brembo probleem

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Allereerst dank voor de uitgebreide reactie(s).
Hier kunnen we even mee voorruit.
De beide remklauwen schoongemaakt alsook de remzuigers met remreiniger.
Blokken zien er niet gek uit oid. Ook de schijf is niet verkleurd, remblok raakt mooi gelijkmatig de schijf.
Toch maar besloten een nieuwe schijf te kopen na het ABS systeem te hebben gespoeld met nieuwe DOT 4 olie, alsook het gehele leiding systeem.

Bij het eerste ritje gecontroleerd of hij gelijkmatig remt, dit is het geval. Even afwachten en hopen dat het nu verholpen is.
Zat te denken is het mogelijk dat er extern iets tegen de schijf is gekomen? Wellicht een steen o.i.d. wat de schijf krom heeft doen gaan?
Of denk ik nu teveel in what if? :)

Het schoonmaken van de remmen is wel iets wat ik vanaf heden wat regelmatiger ga doen, het uitnemen van de remblokken is immers het werk ook weer niet.

Vooralsnog dus weer helemaal Happy op de rt. Dank nogmaals voor de input. Altijd fijn om te kunnen overleggen hier op het forum!
Born 2 Ride....Forced 2 work
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Remschijven Brembo probleem

Ongelezen bericht door Isaac »

Hopende dat het probleem tot het verleden behoort. _004
Om zeker te weten kan je na een stuk gereden te hebben aan de schijf voelen of deze gewoon warm is (je hebt net geremd) of heet is.
Als je voelt wel eerst heel kort voelen om geen blaren te krijgen en dan pas langer voelen. Na het remmen loopt deze altijd iets aan als je deze met de hand rond draait. Daar dus niet van schrikken. Tijdens het rijden worden de voeringen nog iets terug geschoven waarna ze vrij lopen.
Gezien je verrichte werkzaamheden ben je volgens mij voorlopig weer van het probleem af en kan er weer genoten worden van het rijden.
Nog bedankt voor het melden van de oplossing. Dat wordt zeer op prijs gesteld.
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”