Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Beste forum leden,

Hier een vraag m.b.t. Brembo remschijven.
Onlangs heb ik beide remschijven aan de voorzijde van mijn R1200RT uit 2006 vervangen voor nieuwe Brembo's.
Welnu, dit gedaan samen met ervaren monteur inclusief nieuwe remblokken ook van Brembo.
Al vrij snel merkte ik een hobbelend remgedrag aan de voorzijde, na controle door de motorzaak bleek 1 schijf krom te zijn.
Helaas geen garantie , wederom een nieuwe Brembo geplaats, probleem was even weg maar helaas al na 2000km begint de ellende weer opnieuw en neem ik weliswaar licht, maar steeds meer trillingen waar bij het remmen.

Abs systeem is gespoeld op de juiste wijze, geen speling op het balhoofd......

Wederom 140,- kwijt, advies van de motorzaak is TRW te plaatsen daar zei bekend zijn met deze kwaliteit van Brembo?

Zijn er hier mensen die dezelfde problemen hebben ervaren?

Alvast wederom dank,

Groet,

Nigel
Born 2 Ride....Forced 2 work
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Isaac »

Is al eerder een vergelijkbaar probleem besproken.
deze is te vinden op:
viewtopic.php?f=32&t=17095&p=165983&hil ... bo#p165983
Dacher
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 apr 2019, 09:03
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: geen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Dacher »

Ik geloof niks van het verhaal dat Brembo niet goed is, wel is het heel belangerijk om goed met een rei if een stalen liniaal te kijken of hij volledig vlak is (het gedeelte van de velg die tegen de remschijf aanligt.
Heb het draadje doorgenomen over brembo en zuigers e.d wat ik hier mis is dat niemand de zuigers eruit haalt, daar zit namelijk bijna altijd het probleem.
Ik doe het elke winter dan met een dremel de stofgroef en de sealgroef goed schoonmaken, hier zit vaak witte aanslag/ poeder dat is oxidatie.
De zuigers zet ik in een boormachine en met wd 40 en scotssbrite op een hoog toerental schoonwrijven.
Dus alu roest , deze drukt de seal verder op de zuiger waardoor hij niet meer vrij bewegen kan , daardoor komt hij ook niet meer terug en blijft hij aanlopen wat dan weer een hete schijf veroorzaakt en kans op krom trekken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Isaac »

Dacher schreef: 04 dec 2021, 07:05 Heb het draadje doorgenomen over brembo en zuigers e.d wat ik hier mis is dat niemand de zuigers eruit haalt, daar zit namelijk bijna altijd het probleem.
Dus alu roest , deze drukt de seal verder op de zuiger waardoor hij niet meer vrij bewegen kan , daardoor komt hij ook niet meer terug en blijft hij aanlopen wat dan weer een hete schijf veroorzaakt en kans op krom trekken.
In normaal bedrijf ontstaat de klacht ook niet door dat de zuigers steeds meer naar buiten komen. Bij het vervangen is het gewoon een must om de zuigers schoon te maken. en lekker in het speciale vet terug te plaatsen. Alleen zijn er veel hobbyisten en slechte monteurs die dat te veel werk vinden, geen verstand van hebben of de prijs laag willen houden om klanten te krijgen.
Om de witte oxidatie sterk te verminderen kan je dat zelfde vet gebruiken om in te smeren. Het is een vet wat relatief dik blijft en water afstotend werkt.
Bembo is zeker geen slecht merk. Standaard wordt dit merk bij dure merk motoren en auto's gebruikt en dat heeft een reden.
Wel is het zo dat er 2 typen zijn van deze blokken met een klein dikte verschil. Als je de documentatie aanhoud van BMW dat moet het goed gaan.
Dit zijn de 07-BB22SA en de 07-BB24SA. De 22 is de kleine en de 24 dus de iets dikkere. Ik heb overigens niet gekeken of de 1200 met dezelfde blokken werkt dus ga niet uit van de nummers die ik hier noem.
fransgabler

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door fransgabler »

Isaac schreef: 04 dec 2021, 08:35 In normaal bedrijf ontstaat de klacht ook niet door dat de zuigers steeds meer naar buiten komen. Bij het vervangen is het gewoon een must om de zuigers schoon te maken. en lekker in het speciale vet terug te plaatsen.
Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Isaac en Dacher.

Bij zo goed als versleten remblokken steken beide zuigers behoorlijk ver uit hun cilinders en zijn daar kwetsbaar voor corrosie. Zeker als er onregelmatig gereden wordt, verdampt vocht niet of nauwelijks in dat gedeelte van de remklauw.

Bij de montage van nieuwe zuigers wordt vervolgens het gecorrodeerde uitstekende deel van de zuiger met kracht terug in de cilinder gedrukt om plaats te maken voor de nieuwe rempads, die aanzienlijk dikker zijn dan de versleten voorganger. Metaal dat aan oxidatie onderhevig is, zet uit en in dit geval wordt diameter van de remzuiger groter. De cilinder echter houdt hetzelfde formaat.

Dat betekent dat de zuiger erg strak en zelfs vast komt te zitten in de cilinder. Er is wel remwerking vanwege de kracht vanuit de rempomp, maar de zuiger komt niet soepel meer terug en geeft de blokken geen ruimte om van de schijf los te komen.

De gevolgen zijn zoals Isaac ze in de post hierboven helder beschrijft.

Tip1 : Als je toch aan nieuwe rempads toe bent, stel dat dan niet uit tot het voorjaar, maar monteer ze voorafgaand aan de winterstop. Daarmee zorg je er ook voor dat de behandelde zuigers ver in de cilinders komen en daar ongevoelig zijn voor vocht en corrosie. Dat kun je ook bereiken door de zuigers met de bestaande rempads na behandeling zover mogelijk terug te duwen in de zuigers. Vergeet dan niet bij de eerste voorjaarsrit om eerst druk op te bouwen door een paar keer het rempedaal/hendel te bewegen.

Tip 2: draai beide wielen regelmatig een kwart slag. Ook tussen de rempads en de schijf kan zich condensvocht ophopen en daar corrosie veroorzaken. Door het wiel regelmatig te draaien, wordt plaatselijke oxidatie op de schijf voorkomen. Plaatselijke oxidatie leidt onherroepelijk tot wobbelend remmen.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Dank voor de uitgebreide reacties tot nu toe,

Een revisie setje kost 100,- per klauw, een 2e hands remklauw bij Boonstra is 30,-

Altijd weer de vraag waar ik het beste aan ga doen?

Is het mogelijk om zonder de remblokken te kunnen zien of de zuigers tegelijk naar buiten komen? Om zo te kunnen zien of dit daadwerkelijk de oorzaak is? Zelf dacht ik aan een stuk hout ertussen te doen om zo te kunnen controleren? Maar weet niet of dit zo de juiste manier van controleren is.

Daarnaast vindt ik het een behoorlijke prijs voor een revisie setje, wellicht zijn er hier tips waar men deze ook kan halen anders dan de dealer?

Wederom dank,

Groet,

Nigel
Born 2 Ride....Forced 2 work
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Isaac »

Zolang ze niet lekken (of zweten) is de schade vermoedelijk nog beperkt of nihil. Testen om te kijken welke zuiger er schoon gemaakt moet worden werkt niet. Bij vervangen gewoon allemaal volledig schoon maken. De zuigers er uit halen zonder gebruik te maken van een tang en stuk voor stuk poetsen. Afdichtingen schoon maken en na het drogen alles lekker invetten en de zuigers weer plaatsen. Als een geoxideerde (aangeslagen) zuiger terug gedrukt wordt zal door het stroeve van de aanslag de rubbers aangetast worden en extra snel slijten. Dat is dus ook de reden dat ALTIJD de zuigers schoon gemaakt moeten worden als de blokken vervangen worden.
Om de zuigers er in eerste instantie er uit te kunnen krijgen kan je of met perslucht werken (kan ongewenste olie spatten in de omgeving geven) of als de remklauw los is een dun stukje hout er tussen houden en de zuigers tegen het hout pompen. Vergeet dan niet dat op voorhand bij beide kanten te doen.
Je hebt dan wat houvast om de zuigers, als deze los is gekoppeld van de remleiding, er uit te kunnen halen. De olie is dan ook gemakkelijk op te vangen en moet toch ook vervangen worden.
Onderhoud is iets meer dan vervangen van versleten onderdelen.
fransgabler

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nigeldehavilland schreef: 04 dec 2021, 16:14 Een revisie setje kost 100,- per klauw, een 2e hands remklauw bij Boonstra is 30,-
Is het mogelijk om zonder de remblokken te kunnen zien of de zuigers tegelijk naar buiten komen? Om zo te kunnen zien of dit daadwerkelijk de oorzaak is? Zelf dacht ik aan een stuk hout ertussen te doen om zo te kunnen controleren? Maar weet niet of dit zo de juiste manier van controleren is.
Daarnaast vindt ik het een behoorlijke prijs voor een revisie setje, wellicht zijn er hier tips waar men deze ook kan halen anders dan de dealer?
Wederom dank,
Twee zaken vooraf:
  • Remmen gaan over veiligheid. Je hebt best wel een dure motor aan een BMW en ik zou op veiligheid niet bezuinigen. Het blijft tientjeswerk, geen vervanging van de koppeling a 1000 euro of het ABS 3 a 2500 euro. Als je bij Boonstra complete goedkope remklauwen kunt krijgen, kunnen die in mindere staat verkeren dan de exemplaren die je nu op je motor hebt. Dan is goedkoop duurkoop, gooi je 60 euro en een hoop gedoe op straat.

    De zuigers komen zelden gelijktijdig naar buiten. Zodra een van de zuigers weerstand ondervindt aan de remschijf, bouwt de remdruk zich verder op naar de andere zuiger, die dan ook naar buiten komt. Bij het remmen bewegen ze slechts tiendes van millimeters naar binnen, waardoor dat tijdsverschil zo goed als te verwaarlozen is. Ook bij gereviseerde zuigers kan het zijn dat de ene zuiger net wat soepeler dan de ander uit z'n cilinder wordt geperst.
Als je de remklauw van de schijf haalt, kun je goed zien zien hoe de zuigers naar buiten komen. Die pers je er niet zomaar uit, tenzij het om bekrachtigde remmen met het ABS 3 systeem zou gaan. Dan is het inderdaad oppassen geblazen. Met een onbekrachtigd systeem kun je heel precies doseren hoe ver je de zuigers wilt laten bewegen.

Een stukje vloerlaminaat volstaat als je de zekerheid wilt inbouwen de zuigers er niet uit te persen. Laminaat heeft vaak de dikte van de remschijf. Om de zuigers na behandeling terug te duwen in de cilinders maak ik al sinds jaar en dag gebruik van een houtje waarmee verf gemengd wordt. Dat leent zich daar uitstekend voor.

Ik zou je aanraden het advies van Isaac op te volgen.
Heb je een R1200RT van voor 2007 en je bent technisch niet heel bedreven?
Laat die klus dan uitvoeren. Het ABS 3 is kwetsbaar bij het opnieuw vullen van de remleidingen icm de ABS unit.

Ook de module van het ABS 4 systeem vanaf bouwjaar 2007 kan geen luchtbelletjes verdragen.

Bezint eer ge begint.
Dacher
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 apr 2019, 09:03
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: geen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Dacher »

Ook al zou ik tweedehands remklauwen kopen dan nog haal ik de zuigers eruit !
Je hoeft niet gelijk een revisiesetje te kopen , eerst die zuigers eruit , schoonmaken zoals ik verteld heb en als je dan de zuiger weer vorrbij het punt dat hij in de seal zit lekker soepel naar beneden zakt (als je dat een keer gedaan hebt weet je wat ik bedoel) dan weet je zeker dat dat goed is.

En zuigers komen verschillend naar buiten , lekker belangerijk jij weet nu hoe schoon alles is en elke zuiger is lekker soepel in de cillinder gezakt.

Oja bega niet de fout om remmenreiniger ook maar in de buurt van de seals te spuiten, daarna krijg je het niet meer goed en kun je wel de centjes gaan uitgeven voor een revisiesetje, remmenreiniger daar zwellen de seals van op!

Ik heb geen ervaring met die servo bekrachtigde remmen van bepaalde types maar inderdaat zoals iedereen hier al aangeeft als je niet weet wat je doet doe het dan niet of met iemand met ervaring of lees en bereid je heel goed voor met een wp handboek en You tube , en zorg dat er geen druk is omdat je maandag weer naar je werk moet.

Sucses ermee _004
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

Het verhaal gaat verder,

Inderdaad onderhoud, is meer dan enkel onderdelen vervangen :)

Vandaag de remklauw geïnspecteerd, rechts alwaar het probleem zit zag ik duidelijk vuil op de zuigers zitten.
Bij het oefenen met hout ertussen was duidelijk te zien dan aan de binnenkant de 2 zuigers niet goed tegelijk uitkwamen, alsook ze niet goed terug gaan.
Het geheel met waterproof 600 schuurpapier schoon gemaakt, en met lucht alles weer zuiver geblazen.
Toen nogmaals getest, hierbij valt op dat met de electro aan je duidelijk een zuiger ziet die 1,2,3,4 naar binnen gaan.
Dit was in eerste instantie niet het geval,

Welnu ga ik eerst even een tijdje proefrijden met de oude schijf, want ben er immers wel voorzichtig mee geworden na 2 nieuwe schijven krom te hebben geremd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Born 2 Ride....Forced 2 work
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Op het Pan-forum hebben we een aantal mensen die zeer kundig zijn in het onderhoud aan motoren. Eentje daarvan woont bij mij in de buurt en heeft als bijnaam "The Wizard of Sas". HIj waarschuwt voor het gebruik van schuurpapier op remzuigers vanwege de carborundumkorrels in het schuurpapier.

Ik citeer:

"Af en toe wordt je er toch echt moe van hoor! Nog één keer, je MAG NOOIT SCHUURPAPIER OF SCHUURLINNEN gebruiken op remdelen of vorkpoten! Het carborundum van het schuurpapier verwoest alles wat keerring heet! Alleen scotch pads gebruiken en het liefst de groene. De carborundum korrels blijven namelijk achter in het metaal! Vorkpoten altijd circulair opruwen zodat er olie meegaat met de poot en de keerring gesmeerd wordt!"

Ik hoop dat je hier nog iets mee kan.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 10 dec 2021, 16:50 /knip Eentje daarvan woont bij mij in de buurt en heeft als bijnaam "The Wizard of Sas". \knip
Je hoeft niet eens een erkende wizard te zijn om schuurpapier - ongeacht de waarde - en remzuigers vooral in de verst uit elkaar gelegen diagonale hoeken van de garage gescheiden te houden. Mooie benaming overigens van deze PanTovenaar, zeker als clubleden hem die geuzentitel toedichten. Zoveel kennis in het verre Zeeland, wie had dat ooit kunnen denken?

Voor zover er van een foto iets over de staat van de zuigers te zeggen is, zien deze er behoorlijk goed uit.
Als de seals in een vergelijkbare staat verkeren, kun je die onderdelen in de keten als oorzaak voor het herhaald wobbelend remmen wel wegstrepen.

Als het probleem aanhoudt, zijn de seals alsnog aan de beurt voor een nadere inspectie. Wellicht gevolgd door een revisie.
Mogelijk is er ooit remmen-reiniger op terecht gekomen met als gevolg het hierboven genoemde opzwellen van de seals.
Dacher
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 apr 2019, 09:03
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: geen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Dacher »

Inderdt nooit schuurpapier, en waarom de zuigers er niet even uit?
Nogmaaals het probleem zit niet buiten maar BINNEN haal hem los zuigers eruit en seals en kijk maar wat je dan aantreft.
Groeven schoonmaken remmenvet eraan, seals terug zuigers schoonmaken met scotsbrite en wd 40 en klaar ben je, dit wat je nu deed lost niks op.
Gebruikersavatar
Nigeldehavilland
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 14:27
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Brabant

Re: Brembo remschijf krom R1200RT 06

Ongelezen bericht door Nigeldehavilland »

dank voor alle info tot dusver, ga nu weer eens kilometers maken en kijken of de schijf in orde blijft (oude).

Als ik droog oefen met stuk metaal ertussen zie ju nu mooi duidelijk dat alle zuigers in de volgorde 1,2,3,4 naar buiten komen.
Dit was alvorens het schoonmaken duidelijk niet het geval.

Mocht het zo blijven komen er nogmaals nieuwe schijf alsook remblokken op.

Nogmaals dank voor de input.
Born 2 Ride....Forced 2 work
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”