ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Hoe vaak is bij jou de ABS in werking getreden?

Nooit
137
44%
1 tot 4x
115
37%
Meer dan 5x
25
8%
Meer dan 10x
16
5%
Heel vaak
19
6%
 
Totaal aantal stemmen: 312

Erteetje

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik denk dat je grotendeels kunt voorkomen om je abs te gebruiken door defensief te rijden en ver vooruit te kijken en te anticiperen.
Beter voorkomen dan genezen. Neemt niet weg dat het een perfect hulpmiddel is als je het nodig hebt _004
karelh
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 aug 2014, 21:06
Type: R1150RT
Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
Land: nl
Woonplaats of omgeving: enschede
Locatie: enschede

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door karelh »

Donderdagmiddag op mijn nieuwe R1150 RT TS bj.2004,met lief achterop in de file 50 km per uur.
Aan de kant stond een auto in de berm ik keek erna en dacht zeker gebotst en toe ik weer voor mij keek stond de file stil en ik in een reflex vol in de rem en stil stond ik met lief in mijn nek. Dankzij ABS ging ik niet onderuit zoals ik met motoren zonder ABS al twee keer had meegemaakt. Conclusie ABS is een must op motorfietsen.

Vriendelijke groet
karelh
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Ik heb meer dan 5 x aangegeven. Gelukkig waren deze op een gesloten baan bij een motortraining van de ANWB ik vond het een goede ervaring om te voelen wat de motor doet als de ABS in werking treed.

Hopelijk heb ik het nooit nodig in het ecchie..

Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
wooter

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door wooter »

Deze week nog reed ik op een industrieterrein en mistte in de regen bijna een afslag. Ik remde matig, maar blijkbaar lag er iets op het wegdek dat ervoor zorgde dat ik met ABS 20 meter verder eindigde dan verwacht. Zonder ABS was dat ook 20 meter verder geweest, maar op mijn zij.
wooter

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door wooter »

steefp schreef:Laatst nog een momentje op de 1150 gehad in de bocht van de oprit met een beetje regen.
Achterwiel zette een flinke stap opzij.
ABS helpt dan ook niet.
ABS op zich wordt dan idd niet ingezet, maar je ABS-sensoren op een nieuwere motorfiets herkennen wel dat er een probleem is en knijpen het vermogen toe. Dat heeft me recent toch ook geholpen toen ik onvrijwillig op een stuk wegdek kwam met een laag natte modder bovenop.
Jan H

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Jan H »

2 x nodig gehad bij een noodstop, wij zaten met z'n beiden op de motor en met volle bepakking ik moest zo hard remmen dat de ABS in werking trad en het achter wiel kwam omhoog, maar de motor bleef keurig recht. En reken erop dat die 1200RT hard wil remmen. En zeker in geval van nood dan heb je geen tijd om te denken maar gelukkig deed de ABS unit dit wel, anders had ik hem zeker onderuit geremd. Big RT Smile
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Met de R1100RT eenmalig een noodstop moeten maken door een onoplettendheid van mezelf, op dat moment dat het abs ingreep gaf dat een gevoel van dat de motor plots maar voor 50% meer remde, geen trillende hendel of kloppend geluid (achterrem wel), maar een geluid alsof een elektromotor plots meedraait. Geen leuke vaststelling als je snel wil stilstaan, wel leuk is weer dat je niet op je gezicht ging.
Grtzz, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Jan H schreef:2 x nodig gehad bij een noodstop, wij zaten met z'n beiden op de motor en met volle bepakking ik moest zo hard remmen dat de ABS in werking trad en het achter wiel kwam omhoog, maar de motor bleef keurig recht. En reken erop dat die 1200RT hard wil remmen. En zeker in geval van nood dan heb je geen tijd om te denken maar gelukkig deed de ABS unit dit wel, anders had ik hem zeker onderuit geremd. Big RT Smile

Achterwiel omhoog lijkt mij niet echt super. Of bedoel je dat de motor behoorlijk uit zijn vering kwam? Met volle bepakking en met twee personen zal het achterwiel niet gauw los komen van de grond zou ik hopen zeker niet met ABS.
BOXERBOY

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door BOXERBOY »

Heb meerdere malen opzettelijk het abs gebruikt om de reactie van de motor te voelen en mezelf te leren om niet te schrikken van deze reactie wanneer ik eens een "echte" abs remming moet doen.

Meerdere malen abs remming gedaan bij snelheden boven de 100 km per uur, hoogste snelheid was ca. 190 km per uur.
Kreeg ook de indruk dat het achterwiel regelmatig eventjes los kwam van het wegdek maar de RT bleef mooi rechtuit zijn weg vervolgen.
Bij abs remming met hoge snelheden merk je (en besef je) pas hoe lang het duurt voordat je daadwerkelijk stil staat, iets wat velen onder ons motorrijders nogal eens lijken te vergeten.

Abs remming oefenen bij hogere snelheden is net als bij Cup a soup: dat zouden meer mensen moeten doen! Big RT Smile

Mijn stelregel is: rijd nooit sneller dan de snelheid waarbij je vol in het abs durft te remmen....!
Indien je wel 160 durft te rijden maar bij 160 niet in het abs durft te remmen, moet je in mijn optiek ook geen 160 gaan rijden....

Discussies over dat abs een kortere remweg oplevert, ga ik niet aan. Ik zie abs als een prachtige uitvinding die de nadelige bijkomstigheden van de menselijke knijpreflex in panieksituaties behoorlijk kan beperken. Remmen kan iedereen, keihard knijpen in een reflex ook! Maar wie kan die remmen ook weer loslaten om vervolgens objecten te ontwijken....?
De menselijke reflex is een raar maar vooral heel erg sterk ding die je met oefenen onder controle kunt krijgen.

Maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen dus met je ogen kun je veel abs remmingen voorkomen!
bjanolte
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
Type: R1150RT
Bijz: Geweldig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door bjanolte »

ik heb nog nooit de ABS nodig gehad, mogelijk dat mijn rijstijl er geen aanleiding voor is.
de rijomstandigheden zijn bij mij voornamelijk met redelijk tot mooi weer.
uiteraard heb ik wel eens de proef genomen om hard te remmen, maar geen ABS inwerking gevoeld.
m.vr.gr.AD
karel40

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door karel40 »

BOXERBOY schreef: Abs remming oefenen bij hogere snelheden is net als bij Cup a soup: dat zouden meer mensen moeten doen! Big RT Smile
Mij niet gezien zolang het niet nodig is..
Inspector Gadget

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

karel40 schreef:Mij niet gezien zolang het niet nodig is..
Toch wel, want het gros van de bestuurders van voertuigen remmen vaak te weinig krachtig/snel(ler) of niet goed (genoeg) waardoor de werking van het ABS systeem niet optimaal benut wordt.

Het kan echt geen kwaad het zelf eens een keer (al was het maar 1x) zelf te ervaren hoe het, onder gecontroleerde omstandigheden én op een plek waar het ook daadwerkelijk veilig kan, bij jou voertuig aanvoelt.
En het hoeft echt niet met 100+ km/uur, maar dat je wel weet a) hoe het aanvoelt en b) dat het systeem ook daadwerkelijk werkt.
Want alle zelftest-systemen van ABS e.d is wel heel mooi, maar tussen de oren & achter de ogen zit ook een systeem wat je af-en-toe ook moet "testen".

Als het erop aankomt en ik hoop dat niemand dat ooit meemaakt natuurlijk, reageer je voor een heel groot gedeelte instinctief terwijl je ook bepaalde juiste technieken & handelingen moet doen.
En juist dat rationele moet je, soms zelfs letterlijk, aanleren.
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Erwan »

Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar :roll: ?
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
[groet]
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Erwan schreef:Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar :roll: ?
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
[groet]
Op het moment dat ik mijn motor op contact zet controleert het systeem zichzelf en anders gebeurt het wel tijdens het rijden.
Ik ga toch echt niet iedere maand een keer in het ABS remmen :$
Doe je dat in de auto ook dan en hoe controleer je de airbags dan? En de gordelspanners? :mrgreen:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De zelf-test is een functionele test maar of het aan te bevelen is zo regelmatig het systeem zelf uit te testen door in de ABS te gaan. _001
Daarnaast test het ABS systeem zich nog verder uit zodra de rijsnelheid boven de 5km/uur komt.

Maar ik moet toegeven, zoals ik BROVAK doe voor de motor elke keer, controleer ik ook altijd de auto. :$
Omdat ik weet dat zogenoemde zelf-checks, sensoren e.d. altijd kunnen falen of een zekere vertraging kunnen geven dat er iets "mis" te melden is.
Vertrouwen is goed, zelf controleren is beter. ;)
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Erwan »

WaltzingMatilda schreef:
Erwan schreef:Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar :roll: ?
Lees het echter niet terug in de reacties maar lijkt me eerlijk gezegd logisch. Rem dus ongeveer 1x per maand met ABS.
Op het moment dat ik mijn motor op contact zet controleert het systeem zichzelf en anders gebeurt het wel tijdens het rijden.
Ik ga toch echt niet iedere maand een keer in het ABS remmen :$
Doe je dat in de auto ook dan en hoe controleer je de airbags dan? En de gordelspanners? :mrgreen:
Hahaha, nee de airbags controleer ik niet, maar de kans is klein dat ik die nodig heb met een goed functionerend remsysteem :lol: .
Maar wel een goed voorbeeld. Ik merk meteen aan het rijgedrag van de auto als mijn vrouw een aantal weken heeft gereden. Alle systemen moeten weer opgefrist worden.
Geldt zowel voor de motor als het ABS systeem. Het zal niet de eerste keer zijn dat na een intensief ritje van mij, het systeem aangeeft dat er motor service vereist is.
Ik hou ervan dat zaken goed functioneren of het nou een auto, motor of brandmelder in huis is. Natuurlijk wel binnen alle redelijkheid :D
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Erwan schreef:Ik heb begrepen dat het regelmatig (om de zoveel weken) verstandig is je ABS te gebruiken. Zo blijft het systeem betrouwbaar ?
Dat is dus echt onzin... Een ABS systeem gaat echt niet slechter functioneren als je het niet gebruikt.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
R1200rt2008
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

Of het systemen beter of slechter gaat functioneren door het wel of niet te gebruiken weet ik niet. Wel zou het voor iedereen verstandig zijn om deze soort remming te oefenen. En dan bij voorkeur ook te oefenen hoe je tot net voor de abs werking komt. Hier heb je namelijk de maximale remvertraging.

Het grootste deel van de motorrijders remt namelijk niet maximaal als dat wel echt nodig is simpelweg omdat ze niet weten hoe dat moet. Regelmatig zou hierdoor een aanrijding kunnen worden voorkomen. Het volgen van een aanvullende rijopleiding zou hier ook kunnen helpen. Nadat ik een vrij uitgebreide rijopleiding heb gevolgd wist ik pas echt wat dit apparaat kan en niet kan. In deze opleiding zaten bijvoorbeeld ook oefeningen om steeds harder te gaan rijden en vol in de remmen te gaan. De snelheid word dan telkens opgevoerd met 10 kmh totdat de motor niet harder meer kan.
Gebruikersavatar
BenR1250RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door BenR1250RT »

Een paar keer de ABS echt nodig gehad mijn achterwiel wordt dan een paar centimeter opgetijd. Zeker geen 30 cm zoals ik heb gelezen op de LC versie. Lijkt mij erg veel, dat gaat ten koste van de remweg.
Mijn RT (2006) komt achter circa 5 cm los als ik op asfalt de ABS aanspreek en de ABS werk zo goed dat je volledig gecontroleerd kan remmen. Voor mij nooit meer zonder ABS _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nou ben ik toch wel nieuwsgierig hoe men weet hoeveel cm de motor achter lost komt van de grond? Hebben jullie een vrijwilliger gevonden die erachter gaat rijden als je ineens vol in de remmen gaat? Ik had verwacht dat de motoren met ABS nou net wel twee wielen aan de grond hielden.
R1200rt2008
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Bert M »

WaltzingMatilda schreef:
R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Even voor alle duidelijkheid: Iedereen die dit 'advies' opvolgt, doet dat op eigen risico! Het RT-forum aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ellende die uit een dergelijke actie kan voort vloeien.

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
biker

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door biker »

lang geleden op een bmw k1 ,,met groepje gaan rijden,,,reden op een druke weg en naderen een verkeerslicht ,,dacht zo van amai ze gaan nog snel (was ondertussen al oranje ) dacht rijden ze door of stopen ze ,,ja hoor de k1 zijn abs greep in Big RT Smile
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WaltzingMatilda schreef:
R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Als het achterwiel loskomt heb je gewoon een slecht ABS systeem.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Beamer63 »

In een noodstop nog nooit .
Twee maal wel het voordeel ervan gehad :
1 maal remmen op nat gras.
1 maal aanremmen van een rotonde in een hevige regenbui waar vlak voor de rotonde ook diverse grote ijzeren putdeksels lagen ( Lourdes Frankrijk)
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:
WaltzingMatilda schreef:
R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!
Als het achterwiel loskomt heb je gewoon een slecht ABS systeem.
Was een gloednieuwe RT, remsysteem was prima alleen overbemeten.
Probeer maar eens...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Baird »

en dan mijn 3 opmerkingen (voor wat je ze waard vindt):
- Het zit zeker tussen de oren om te weten hoe het is om heeeeel hard te remmen, al dan niet met ABS, je moet dat een keer ervaren hebben om te weten wat het ding kan en hoe het voelt (letterlijk duizelig wordt ik er van :mrgreen: )
- Als een remsysteem vaak maar een beetje gebruikt wordt ontstaat er door vervuiling en verglazing minder frictie tussen remblokken en schijven en zal hij minder hard kunnen remmen/heb je veel meer druk nodig voor dezelfde vertraging. Als je dan eens een paar keer loeihard remt is de boel weer 'schoon' en remt hij daarna weer een hele tijd veel beter.
- ABS is electronica + hydraulica en doet het wel of doet het niet. punt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:en dan mijn 3 opmerkingen (voor wat je ze waard vindt):
- Het zit zeker tussen de oren om te weten hoe het is om heeeeel hard te remmen, al dan niet met ABS, je moet dat een keer ervaren hebben om te weten wat het ding kan en hoe het voelt (letterlijk duizelig wordt ik er van :mrgreen: )
- Als een remsysteem vaak maar een beetje gebruikt wordt ontstaat er door vervuiling en verglazing minder frictie tussen remblokken en schijven en zal hij minder hard kunnen remmen/heb je veel meer druk nodig voor dezelfde vertraging. Als je dan eens een paar keer loeihard remt is de boel weer 'schoon' en remt hij daarna weer een hele tijd veel beter.
- ABS is electronica + hydraulica en doet het wel of doet het niet. punt.

Er zijn verschillende soorten ABS systemen die niet allemaal hetzelfde werken. En ook ABS systemen worden als het ware getuned. Je kan ze dus regelen. Dat maakt het ene systeem beter dan het andere ook als beide niet defect zijn. Een achterwiel moet niet van de grond komen met een ABS systeem.
Gebruikersavatar
Martin2009
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2015, 13:03
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Martin2009 »

Hallo allemaal

Ik wil niet vervelend overkomen maar schrik wel een beetje van deze uitslag
ik rij slechts 5000km per jaar dus puur hobby ,ik heb mijn R1150RT sinds een paar maanden en heb de abs al meerdere keren getest
volgens mij hoort dit bij de controle van een motor fiets, ik ben mij ook een keer rot geschrokken toen mijn achterwiel 30 cm omhoog kwam
Maar het is een kwestie van oefenen, langzaam beginnen en dan steeds harder remmen
ik denk datr het juist zeer verstandig is regelmatig de remmen( ABS) te testen en te leren hoe de motor reageert op de ABS
Bij mijn vorige motor een Hondas ST1100 heb ik ook vaak de abs getest en de BMW reageert weer heel anders
ik zou iedereen aanraden de remmen te testen tot de ABS aangrijpt maar gebruik je verstand begin met slechts 30 km op een vrij oefen terrein en bij normaal weer
Het is beter de remmen te testen als oefening dan dat je dit voor het eerst doet tijdens een noodsituatie.
Maar goed dit is mijn mening

Groeten MArtin
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Erwan »

Hoi Martin,
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes ;) .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
[groet]
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Erwan schreef:Hoi Martin,
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes ;) .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
[groet]
Toch staat in de handleiding van herr BMW dat het achterwiel los kan komen.


Groet Henk
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
fg1150rt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:02

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door fg1150rt »

tijdens rijtestdag paar jaar geleden ABS flink laten werken, zelfs ondanks ABS met even blokkerend voorwiel! 8)_
i-ABS remt echt kneiterhard!
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

HenkvanR schreef:
Erwan schreef:Hoi Martin,
Zoals Ton hierboven al schrijft hoort een achterwiel met ABS niet van de grond te komen. Ik onderwerp mijn motor regelmatig aan wat testjes ;) .
Als mijn achterband van het wegdek komt, wat af en toe wel gebeurd gaat dit altijd gepaard met een storing in het ABS systeem.
[groet]
Toch staat in de handleiding van herr BMW dat het achterwiel los kan komen.


Groet Henk
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
WaltzingMatilda schreef:
R1200rt2008 schreef:als je systeem goed zijn werk doet blijf je inderdaad met twee wielen aan de grond, dit is voor de stabiliteit zeker wel wenselijk. Ik heb zo vaak in de ABS geremd met een rijopleiding en ook gekeken op het punt waar de andere cursisten in de remmen gingen en ik heb nog nooit een achterwiel los van het wegdek gezien.
Bij een R1150RT gaat dit heel makkelijk.
Trap maar eens vol op de achterrem bij 80-100km per uur, je achterwiel komt zeker 20-30 cm los!

Zoals ik eerder al schreef, dit is geen enkel probleem. Als je de rem eerst wat aanlegt dan doet hij het niet.
Maar als je gewoon vol op de achterrem trapt komt de 1150 RT echt omhoog. Maakt verder ook niets uit, hij is stabiel. Gewoon voor je blijven kijken en handjes aan het stuur.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Brompi

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Brompi »

Ik heb in zijn totaliteit in die 26 jaar dat ik motor rij en op mijn laatste 3 maar waren uitgerust met ABS(op R850RT werkte die niet) nog maar 2 keer gebruikt bij nat wegdek(NOODSTOP) en ik had ook het gevoel zoals reeds beschreven in een bericht " this is a livesaver"
[groet] -1100- Big RT Smile
Gebruikersavatar
SLSLNL
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: In de RS kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door SLSLNL »

Hoi allemaal,

Ik heb pas sinds kort deze beemer, super blij, veels te laat, maar goed, dat is een ander "draadje".
ABS heb ik nu pas, volgens de controle lamp, die uitgaat, zou het moeten werken.
Op mijn brommers vroeger uiteraard nooit gehad
Op mijn 4 wings ook niet, helaas, moet ik zeggen, want bij de laatste had ik dan misschien een aanrijding kunnen voorkomen. Kort uitgelegd, reed voorop bij een groep. We hadden CB aan boord, maar de rijder achter me, er zat een auto tussen, had me niet horen zeggen dat ik de rotonde even "dubbel" zou nemen, zodat ze weer aan konden sluiten.
De rotonde af waren er 2 trikes en 1 motor voor me. Alle 3 reden ze rechts en ik kwam langzaam voorbij. Via de CB hoor ik zeggen, we zijn verkeerd gereden en mee ging het stuur om. Iets wat ik niet had verwacht noch aan zien komen. Volledig in de ankers, maar ik schoof onderuit, mede doordat ik de trike raakte denk ik.
Het ging niet hard, maar lag wel op de grond, met mijn duo, die al niet lekker achterop zat.
Daarna, brommer, zonder ABS, in een bocht, blokkerend voorwiel, ik moest van het fietspad de hoofdbaan op, gelukkig geen auto naast en ik bleef overeind.

Op de 1100 heb ik de ABS nog niet uitgeprobeerd. Ik ben erg voorzichtig in de bochten en afritten e.d.
Na al jullie reacties gelezen te hebben ga ik het wel eens uit proberen, om te weten hoe het werkt, want met de auto ken ik het wel, maar op de motor nog niet.
Met de auto trouwens, mercedes taxi, de eerste keer dat ik het merkte, dacht ik ook dat de remmen stuk waren :lol:
Ik kende het niet en remde echt niet hard.
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door reneg1963 »

1 x op de snelweg, reed 120, moest vol in de ankers en gelijk uitwijken voor mijn voorganger.
wielen bleven mooi draaien en geen blokkering van de remmen.
vreemde gewaarwording als je heel snel afremt en toch kan sturen.

vandaag omgekeerd meegemaakt, abs werkt nu niet (lampjes blijven branden) en gelijk blokkeren van het voorwiel toen ik, gelukkig met lage snelheid, moest remmen en uitwijken.

groeten René
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

reneg1963 schreef:1 x op de snelweg, reed 120, moest vol in de ankers en gelijk uitwijken voor mijn voorganger.
wielen bleven mooi draaien en geen blokkering van de remmen.
vreemde gewaarwording als je heel snel afremt en toch kan sturen.

vandaag omgekeerd meegemaakt, abs werkt nu niet (lampjes blijven branden) en gelijk blokkeren van het voorwiel toen ik, gelukkig met lage snelheid, moest remmen en uitwijken.

groeten René
Zeer vervelend lijkt mij dat. Als je verwacht dat het werkt en je wiel toch ineens gaat blokkeren.
ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door ggrassi »

Ik heb gisteren en slipcursus gehad voor motoren in Weert. Met en zonder abs. Ik heb er spijt van dat ik geen motor heb gekocht met ABS. Sterker nog, ik ben aan het twijfelen om deze alsnog aan te schaffen. Het remmen met en zonder abs vergt verschillende technieken. Als je ervan uit gaat dat je ABS het en vol in de ankers gaat, en dus niet werkt :O , dan kun je nog van een koude kermis thuiskomen.

Ik ben zelfs nog de optie aan het bekijken of het mogelijk is om ABS achteraf in te bouwen. SINDS GISTEREN ZWEER IK ER BIJ _004 Big RT Smile
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door ArnoR »

Bij mij ook
Tot inzicht gekomen door een cursus waar ze je met en zonder ABS laten remmen
Ik had al ABS, zowel op de 1100 als op de 1200, maar mijn vrouw had een Burgman 650 zonder, en die is nu vervangen door een BMW C600 Sport met ABS, hopelijk nooit nodig, maar toch een gerustellend idee
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik denk dat iedereen het wel met bovenstaande eens zal zijn.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door HansD »

Gewoon verplicht maken wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Bert M »

HansD schreef:Gewoon verplicht maken wat mij betreft.
100% mee eens!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Copper »

Ik rij eigenlijk alleen voor de lol (10 x op een jaar....(?) en dan activeer ik altijd de ABS op een zandweggetje of gras. Dit is mij aangeraden bij een niet nader te noemen winkel in het zuiden van het land die heel veel BMW spullen heeft maar geen dealer is maar waar ik veel vertrouwen in heb.....poehoe.... Dus ik doe dat iedere keer trouw.....ff....ABS opzoeken. Dit zou pompproblemen kunnen voorkomen. Of het waar is weet ik niet, ik hoop er ook nooit achter te komen of het waar is :)
"Rubber onder"
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door ArnoR »

ABS is verplicht vanaf jan 2016 op nieuwe motorfietsen vanaf 125 cc
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

ArnoR schreef:ABS is verplicht vanaf jan 2016 op nieuwe motorfietsen vanaf 125 cc
En dat is niet voor niets..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Van de week ervaren hoe belangrijk ABS is... Na een onoplettendheid kwam ik erachter dat het voor mij totaal onverwacht plots helemaal stil stond. Ik schrok me rot, en ging uiteraard vol in de remmen. Instinctief probeer je dan eerst zelf al te voorkomen dat je gaat glijden, maar ik moest wel doorremmen zodat het ABS uiteindelijk ook ingreep. Schijnbaar moeiteloos kwam ik uiteindelijk tot stilstand... :roll:
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Inspector Gadget

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mogelijk interessant; (hoewel ik vermoed dat bij de moderne BMW's dit geen punt van aandacht is)
http://www.motoplus.nl/nieuwsbrief/abs- ... e-zit-dat/
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.
Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.
Volgens mij hebben ze nu wel door dat je ABS niks vind. Nou ja meer dat je het onderhoud eraan niet graag doet. ABS is op zich niks verkeerds mee en het werkt ook goed als het systeem op tijd zijn onderhoud krijgt.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Willempie1 schreef:
Ton1959 schreef:
Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.
Willempie1 schreef:Vind t abs helemaal niks, vooral niet op mn pas aangekochte rt1150. Heb m nu omgeruild voor r 1150r zonder abs, heerlijk rijden weer, zonder al dat gespoel.
Volgens mij hebben ze nu wel door dat je ABS niks vind. Nou ja meer dat je het onderhoud eraan niet graag doet. ABS is op zich niks verkeerds mee en het werkt ook goed als het systeem op tijd zijn onderhoud krijgt.
Ook met goed onderhoud gaat t volledige integral abs stuk, dan heb ik t over iabs systeem van 2002-2004 ,daarna kwam de pomp te vervallen.
Wat je niet moet vergeten is hoeveel mensen hier op het forum zitten. Je zal hier dus sneller lezen als er iets fout is. Als het goed gaat word er over het algemeen minder over geschreven. Met goed onderhoud is de kans op problemen een stuk kleiner weer. Het uiteindelijke fout percentage is volgens mij niet zo hoog als je het aantal leden bekijkt wat zo'n type heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”