Koppeling r1150rt op?

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Michielr1150rt
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2020, 19:24
Type: R1150RT
Bijz: 2003 grijs
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Delft

Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Michielr1150rt »

Beste forumleden,

Ik heb een r1150rt met 56 k op de teller uit 2003, nu heb ik sinds kort een probleem de ruimte die ik heb met mijn koppelingshandle heb om te kunnen koppelen is steeds minder, alleen bij de handle bijna los doet hij nog wat, dus denkend aan een auto denk ik dat hij op is..
Maar… Het is een hydraulisch bediende koppeling dus misschien is er iets anders aan de hand?

Verder zoek ik een goed adres om eventueel de koppeling te laten vervangen, nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met bedrijven en wat het ongeveer gaat kosten.. brrr

Mvg,
Michiel
fransgabler

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een slippende koppeling duidt er pas op dat de koppeling echt versleten en dus aan vernieuwing toe is.

Zolang dat nog niet het geval is, hoeft er niets aan de hand te zijn. Als de vermelde kilometerstand authentiek is - volgens kenners wordt die echter bij zo'n 70 % van de verhandelde gebruikte motoren gemanipuleerd - dan is het zelfs onwaarschijnlijk dat er sprake is van een versleten koppeling.

De droge platenkoppeling koppeling kan ook gaan slippen omdat er olie door 'n oliekeerring heen op de koppeling is gekomen. Ook dan wordt de motor gesplitst, tenminste een deel van de koppeling wordt dan met de lekkende oliekeerring vervangen. Afhankelijk van het gebruik verslijt een droge platenkoppeling van een RT meestal vanaf 80.000 km, maar er zijn ook motoren die met een koppeling het dubbele of zelfs meer halen. Dat heeft alles te maken met stads- of snelweggebruik, belading, schakelgedrag, rijtechniek e.d.

Omdat het een dure ingreep is - vanwege het aantal manuren om de motor 'te splitsen ' - is het misschien verstandig om eerst goed uit te testen of de koppeling op het punt van slippen staat. Dat doe je door in een hoge versnelling bij een lage snelheid flink te accelereren. Bij voorkeur heuvelop.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Baird »

Kijk eens of je lekkage hebt boven op de versnellingsbak waar de werkcilinder zit ( volg de hydraulische leiding vanaf de ontluchtingsnippel rechts naast je buddy seat naar de werkcilinder), werkcilinders gaan nog wel eens kapot.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Michielr1150rt
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2020, 19:24
Type: R1150RT
Bijz: 2003 grijs
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Michielr1150rt »

Dank jullie wel voor de reacties, ik denk inderdaad dat olie lekkage wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Ga het eens uitzoeken.. wat zou ik dan moeten doen want de koppelings plaat zit dan onder olie..
nog goede ervaringen met garages?
fransgabler

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Michielr1150rt schreef: 16 nov 2021, 12:50 .. wat zou ik dan moeten doen want de koppelings plaat zit dan onder olie..
Nee, dat is niet zo. Met de pomp van je koppelingshendel bedien je een zogenaamde slave beneden bij de koppeling. Die volgt hydraulisch de pompbewegingen van je koppelingshendel en die kan kan lekken zonder dat er meteen olie op de platen komt. Als het goed is, dan kun je dat ook terugzien in het niveau van de minerale olie in het reservoir links bij de kopplingshendel. Check dat als eerste, wellicht hapt de pomp door een lege behuizing al lucht ipv minerale olie.

Als de koppelingsplaten vergeven zijn van de olie door een lekkende keerring uit de versnellingsbak of het carter, dan is dat ook te checken door het 'lekgaatje' onderin de behuizing waar de koppeling in draait. Is het daar erg nat van de olie, dan weet je genoeg. Maar eigenlijk zouden de platen dan al slippen.

De hydraulische leidingen en aansluitingen van het koppelingshendel op het stuur naar de slave bij de koppeling zijn - met het gaatje onderin het koppelingshuis - prima te controleren. Hopelijk lekt de leiding of de slave zelf, dan ben je het goedkoopste uit.

Met een beetje geluk is aandraaien soms al de oplossing.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 20 nov 2021, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ik meende dat de -1150- hydraulische koppeling met remvloeistof werkt en pas vanaf de -1200- met minerale olie. [emoji848]

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door DickJe »

Dat is correct _004, in ieder geval voor de -1150- , maar de strekking van het verhaal blijft hetzelfde. 8)_
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
fransgabler

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nico4sen schreef: 16 nov 2021, 18:47 Ik meende dat de -1150- hydraulische koppeling met remvloeistof werkt en pas vanaf de -1200- met minerale olie. [emoji848]

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden
Dat kan.

De koppeling werkt ook op slaolie, water, koelvloeistof, prikvrije limonade, urine of noem maar op. Het is hydrauliek, die geen warmteontwikkeling aan hoeft te kunnen. Remvloeistof is de facto nauwelijks een goede hydraulische vloeisof door de hygroscopische werking, Oftewel, er komt water uit de omringende lucht bij de vloeistof, waardoor bij veel remmen het water in de remvloeistof aan de kook raakt en belletjes geeft. Daarmee verliest de pomp geheel of gedeeltelijk zijn remwerking naar de remklauwen toe. Het wordt een combi van pneumatiek en hydrauliek, wat je bij een afdaling van de col de L'iseran liever vermijdt. Het enige voordeel van traditionele remvloeistof is dat het in zuivere vorm hoge temperaturen aankan zonder 'aan de kook' te raken. Volstrekt onnodig bij een koppeling.

Het mengen van remvloeisof met minerale olie is af te raden, eenmaal een vloeistof ingezet beter die te handhaven. Zo trof ik in mijn R1150RT minerale olie aan, die ik eenmaal -overigens volstrekt onnodig - heb vervangen voor verse minerale olie.
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

Zoals reeds aangegeven door Frans, eerst diagnose slipt koppeling ja / neen. Als ie niet slipt dan is ie ook niet versleten en of zit er geen olie op.

Dan komt zoektocht waarom is werking kopelingshandel ( of bediening / aansturing... ) zo beroerd, maar dat zit idd "gewoon" in hydrauliek met aanverwante componenten, hendel, pompje slangen zuigers olie niveau etc. Als olie is weggelekt is er ergens lekkage, en zo zoek je tot je t gevonden hebt. Diafragma zou nog kunnen maar kans is klein. Een koppeling vervangen ( schat bij n motorzaak € 1000) omdat de handel niet goed werkt lost t probleem niet op. Dus eest diagnose dan pas kan er plan van aanpak gemaakt worden.

Succes
-groet-
Tom
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Baird »

fransgabler schreef: 16 nov 2021, 20:50
Nico4sen schreef: 16 nov 2021, 18:47 Ik meende dat de -1150- hydraulische koppeling met remvloeistof werkt en pas vanaf de -1200- met minerale olie. [emoji848]

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden
Dat kan.

De koppeling werkt ook op slaolie, water, koelvloeistof, prikvrije limonade, urine of noem maar op. Het is hydrauliek, die geen warmteontwikkeling aan hoeft te kunnen. Remvloeistof is de facto nauwelijks een goede hydraulische vloeisof door de hygroscopische werking, Oftewel, er komt water uit de omringende lucht bij de vloeistof, waardoor bij veel remmen het water in de remvloeistof aan de kook raakt en belletjes geeft. Daarmee verliest de pomp geheel of gedeeltelijk zijn remwerking naar de remklauwen toe. Het wordt een combi van pneumatiek en hydrauliek, wat je bij een afdaling van de col de L'iseran liever vermijdt. Het enige voordeel van traditionele remvloeistof is dat het in zuivere vorm hoge temperaturen aankan zonder 'aan de kook' te raken. Volstrekt onnodig bij een koppeling.

Het mengen van remvloeisof met minerale olie is af te raden, eenmaal een vloeistof ingezet beter die te handhaven. Zo trof ik in mijn R1150RT minerale olie aan, die ik eenmaal -overigens volstrekt onnodig - heb vervangen voor verse minerale olie.
Klinkt allemaal aardig maar in de werktuigbouwkunde in massaproductie geldt nog steeds: "De Constructeur heeft bepaald dat ....." en dus geldt gewoon dat je de hydraulische vloeistof gebruikt die BMW voorschrijft, en daar zijn technisch voldoende argumenten voor te vinden, de belangrijkste: het werkt probleemloos. Verder zitten er de nodige afdichtingen in het hydraulisch systeem en die kunnen gemaakt zijn van NBR, EPDM, Viton, Kalrez, whatever ....Als je de verkeerde vloeistof gebruikt zie je de afdichtingen voor je ogen oplossen of verweken, niet doen dus ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Michielr1150rt
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2020, 19:24
Type: R1150RT
Bijz: 2003 grijs
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Michielr1150rt »

-naughty- Ik had mijn koppeling die raar deed maar na een een bezoekje aan freek c in sommelsdijk om gaskleppen te synchroniseren, bleek het niet mogelijk de stationair regeling goed af te stellen.
Nu was dit een storing die ik sinds een week had en met zelf synchroniseren en afstellen stationair schroeven, niet goed kreeg.
Dat wil zeggen het was allemaal in orde en dan was bij het stoplicht het toerental weer veel te laag 850? En dan weer 1200.
Dit bleek ook bij bezoek aan freek een niet op te lossen storing gelukkig kon freek met zijn computer aangesloten kijken wat de lambda sonde deed en die deed het af en toe niet!!. dank dank freek echt fantastisch!!

Nu bij autodoc online, niet de app want dan kun je geen motoren kiezen, een bosch lambda sonde besteld..
Bosch 47 euro + verzendkosten 60.. schappelijk dus ik ben erg blij.. nu nog demonteren oude en de nieuwe plaatsen. Big RT Smile

Daarover had freek ook nog iets interessants te melden trouwens.
Bij een ouderwetse bougie,met bobine onder de tank, moet je de aansluiting naar de lambda sonde niet langs de bougie kabel laten lopen..
Dit veroorzaakt soms verstoringen op de lambda signaal kabel! -naughty-

Dit geld dus voor twinspark voor tweede set bougies, die onder in de cylinders geschroeft zitten, de hoofdbougies hebben de bobine aan het einde van de kabel zitten in het cylinderkop gedeelte.

Dus bougie kabel loopt van de bobines onder de tank naar links en rechts en de lamdasonde kabel moet je dus via andere route laten lopen (midden?)

Ga ik nog bekijken in de nabije toekomst.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groeten Michiel
Delft
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Baird »

De routering van de lamdasonde kabel heb ik een paar jaar geleden ook al eens gemeld als bron van storing ;)

Hoe is het nu met je koppeling?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Koppeling r1150rt op?

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb 13 jaar RT1100 en 1150 gereden en in die tijd al mijn onderhoud zelf gedaan waaronder ook het vervangen van mijn eigen koppeling en ook van andere collega forumleden.
Dus als je voor een redelijke onkosten vergoeding je koppeling wilt laten vervangen kan je contact met mij opnemen, ik woon in Dordrecht en dus redelijk bij jou in de buurt.

Met vriendelijke motor groet,
Peter Meijer
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”