Cardanhuis erg warm
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 14:27
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
Cardanhuis erg warm
Ik weet niet waar dit onderwerp thuis hoort, maar aangezien dit het verlengde van de versnellingsbak betreft, dacht ik dat dit misschien OK is. Graag anders bij het juiste onderwerp plaatsen.
Het cardanhuis van mijn R1150RT sep 2004 wordt erg warm bij normaal rijden. Vooral het zwarte gedeelte aan de binnenzijde wordt erg warm. Het is nog net vast te houden. De monteur, die hem in onderhoud heeft, twijfelt en vindt het ook aardig warm. Is dit normaal?
De reden waarom ik het vraag is dat ik het lager nu al voor de 3e keer heb moeten laten vervangen. Het lijkt erop dat deze nu elke 40.000km moet worden vervangen en dat lijkt me een beetje te vaak.
Graag reactie als je her ervaring mee hebt.
Groet,
Jan
Het cardanhuis van mijn R1150RT sep 2004 wordt erg warm bij normaal rijden. Vooral het zwarte gedeelte aan de binnenzijde wordt erg warm. Het is nog net vast te houden. De monteur, die hem in onderhoud heeft, twijfelt en vindt het ook aardig warm. Is dit normaal?
De reden waarom ik het vraag is dat ik het lager nu al voor de 3e keer heb moeten laten vervangen. Het lijkt erop dat deze nu elke 40.000km moet worden vervangen en dat lijkt me een beetje te vaak.
Graag reactie als je her ervaring mee hebt.
Groet,
Jan
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Cardanhuis erg warm
Alle warmte die je kardan op temperatuur brengt komt van de inwendige wrijving van lagers en seals of van je remschrijf/remblokken.
Zijn er schilfers in de olie te vinden?
Hoe zagen de tandflanken er uit?
Hoe waren de lagers die er de eerste twee keer uit kwamen?
Is er tot nu toe door dezelfde monteur aan gewerkt?
Hoe snel slijten de remblokken van de achterrem?
Is de remschijf krom?
Met hoeveel voorspanning worden de lagers geplaatst, daar zijn duidelijke instructies voor.
Dit zijn een paar vragen die een analyse mogelijk moeten maken. Kortste klap is misschien een andere kardan te kopen bij een van de diverse aanbieders van gebruikte onderdelen.
Hou ons op de hoogte ..
Zijn er schilfers in de olie te vinden?
Hoe zagen de tandflanken er uit?
Hoe waren de lagers die er de eerste twee keer uit kwamen?
Is er tot nu toe door dezelfde monteur aan gewerkt?
Hoe snel slijten de remblokken van de achterrem?
Is de remschijf krom?
Met hoeveel voorspanning worden de lagers geplaatst, daar zijn duidelijke instructies voor.
Dit zijn een paar vragen die een analyse mogelijk moeten maken. Kortste klap is misschien een andere kardan te kopen bij een van de diverse aanbieders van gebruikte onderdelen.
Hou ons op de hoogte ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 14:27
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
Re: Cardanhuis erg warm
Bedankt voor snelle reactie BeRT.
Zijn er schilfers in de olie te vinden? wel bij de 2e keer, maar daarna niet
Hoe zagen de tandflanken er uit? volgens monteur goed
Hoe waren de lagers die er de eerste twee keer uit kwamen? eigenlijk wel goed, maar wat speling. Laatste keer ook de kleine lager vervangen en daarvan waren enkele rollers wel duidelijk beschadigd/verruwd
Is er tot nu toe door dezelfde monteur aan gewerkt? 1e keer bij/na 33Kmls~53Kkm was de lager bij Mofra/Rijen vervangen (dit was in de zomervakantie bij onderbezetting), maar die was al bij 48Kmls (dus na 15Kmls~24Kkm) versleten. Door gebruikelijke monteur vervangen. Toen bij 82Kmls (dus na 34Kmls~55Kkm) weer en nu weer bij 106Kmls (dus na 24Kmls~38Kkm).
Hoe snel slijten de remblokken van de achterrem? Niet snel, maar die gebruik ik ook bijna niet. Dan zou de schijf toch ook heet moeten zijn?
Is de remschijf krom? Niet dat ik kan zien. Is er een slimme manier om dit te bepalen?
Met hoeveel voorspanning worden de lagers geplaatst, daar zijn duidelijke instructies voor. Zoiets zei de monteur ook. Ik neem aan dat hij dat weet.
Goede tips. Bedankt. Ik zal het eens verder bekijken en met de monteur overleggen.
Groet,
Jan
Zijn er schilfers in de olie te vinden? wel bij de 2e keer, maar daarna niet
Hoe zagen de tandflanken er uit? volgens monteur goed
Hoe waren de lagers die er de eerste twee keer uit kwamen? eigenlijk wel goed, maar wat speling. Laatste keer ook de kleine lager vervangen en daarvan waren enkele rollers wel duidelijk beschadigd/verruwd
Is er tot nu toe door dezelfde monteur aan gewerkt? 1e keer bij/na 33Kmls~53Kkm was de lager bij Mofra/Rijen vervangen (dit was in de zomervakantie bij onderbezetting), maar die was al bij 48Kmls (dus na 15Kmls~24Kkm) versleten. Door gebruikelijke monteur vervangen. Toen bij 82Kmls (dus na 34Kmls~55Kkm) weer en nu weer bij 106Kmls (dus na 24Kmls~38Kkm).
Hoe snel slijten de remblokken van de achterrem? Niet snel, maar die gebruik ik ook bijna niet. Dan zou de schijf toch ook heet moeten zijn?
Is de remschijf krom? Niet dat ik kan zien. Is er een slimme manier om dit te bepalen?
Met hoeveel voorspanning worden de lagers geplaatst, daar zijn duidelijke instructies voor. Zoiets zei de monteur ook. Ik neem aan dat hij dat weet.
Goede tips. Bedankt. Ik zal het eens verder bekijken en met de monteur overleggen.
Groet,
Jan
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Cardanhuis erg warm
Misschien vreemde vraag. Gebruik je een hogedrukspuit om de motor schoon te maken?
Daarmee kan je troep in het cardanhuis spuiten.
Daarmee kan je troep in het cardanhuis spuiten.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 14:27
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
Re: Cardanhuis erg warm
Goede vraag, maar nee, ik gebruik geen hoge drukspuit.
Toch bedankt.
Toch bedankt.
-
- 2023
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Cardanhuis erg warm
Beste
Bij mijn word het lagerhuis een 50 -55 graden. Niet koud maar ook niet heet. Geen bijzondere slijtage ( zover ik weet). Mogelijk heb je aan een vergelijk van temperatuur een houvast.
Tom
Bij mijn word het lagerhuis een 50 -55 graden. Niet koud maar ook niet heet. Geen bijzondere slijtage ( zover ik weet). Mogelijk heb je aan een vergelijk van temperatuur een houvast.
Tom
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Cardanhuis erg warm
Dat lijkt inderdaad een vrij normale temperatuur. Je kan het normaal vastpakken maar je wil er je hand niet te lang ophouden.TomDujardin schreef:Beste
Bij mijn word het lagerhuis een 50 -55 graden. Niet koud maar ook niet heet. Geen bijzondere slijtage ( zover ik weet). Mogelijk heb je aan een vergelijk van temperatuur een houvast.
Tom
Bij mij kwam olie er altijd zuiver uit. En geen metaaldeeltjes in de olie. In ieder geval voor mij niet zichtbaar. Maar ik ververs de olie elk jaar.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 20:14
- Type: R1200RT
- Bijz: midnightblue-metallic N87 is beautiful
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Friesland
- Locatie: Oentsjerk
Re: Cardanhuis erg warm
Misschien een overbodige opm
Maar wel juiste olie?? En wel goede hoeveelheid?
Maar wel juiste olie?? En wel goede hoeveelheid?
Don't follow me, I'm lost too
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Cardanhuis erg warm
Ik zou bij de volgende keer naar RECO in Breda gaan, hij heeft vorige week mijn cardan van nieuwe lagers en seals voorzien. N.a.v. jouw bericht gisteren na een rit van 75km snelweg eens gevoeld en cardan was handwarm. Mogelijk ligt het aan de monteur/kwaliteit van gebruikte spullen en misschien is er in dit cardanhuis meer aan de hand: crash gehad en een beetje krom.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 14:27
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
Re: Cardanhuis erg warm
Bedankt voor de reacties.
Er is een dunne (<1mm) vulring (diameter ongeveer 20cm) uitgehaald.
Geen speling en achterwiel draait veel soepeler rond.
Eerst draaide deze nog slechts een halve slag na. Nu ruim een hele omwenteling.
Vandaag heen en weer naar werk (+-45km). Nu wel handwarm bij aankomst.
We laten het voorlopig even zo en hopen dat het hiermee is opgelost.
Hopelijk dat ik over 60Kkm kan posten dat ie nog steeds goed en soepel draait
Groetjes,
Jan
Er is een dunne (<1mm) vulring (diameter ongeveer 20cm) uitgehaald.
Geen speling en achterwiel draait veel soepeler rond.
Eerst draaide deze nog slechts een halve slag na. Nu ruim een hele omwenteling.
Vandaag heen en weer naar werk (+-45km). Nu wel handwarm bij aankomst.
We laten het voorlopig even zo en hopen dat het hiermee is opgelost.
Hopelijk dat ik over 60Kkm kan posten dat ie nog steeds goed en soepel draait
Groetjes,
Jan
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Cardanhuis erg warm
Ik was al bang dat het een voorspanning probleem was. Maar dan ben ik toch wel huiverig omdat je dus wel een tijd met een te hoge voorspanning op de lagers gereden hebt.jvbokho schreef:Bedankt voor de reacties.
Er is een dunne (<1mm) vulring (diameter ongeveer 20cm) uitgehaald.
Geen speling en achterwiel draait veel soepeler rond.
Eerst draaide deze nog slechts een halve slag na. Nu ruim een hele omwenteling.
Vandaag heen en weer naar werk (+-45km). Nu wel handwarm bij aankomst.
We laten het voorlopig even zo en hopen dat het hiermee is opgelost.
Hopelijk dat ik over 60Kkm kan posten dat ie nog steeds goed en soepel draait
Groetjes,
Jan