Bij welk toerental schakelen
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17 aug 2016, 14:13
- Type: R850RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Bij welk toerental schakelen
Ik rij met mijn 850 RT dagelijks op en neer tussen Rotterdam en Den Haag. Bij de 80 km stukken kan ik met 3700 toeren in mijn 5 rijden of iets over de 4000 in mijn 4.
Wat is jullie advies? Of maakt het niet zo veel uit en ligt het eraan wat je zelf het prettigst vind rijden?
Alvast bedankt,
Thomas
Wat is jullie advies? Of maakt het niet zo veel uit en ligt het eraan wat je zelf het prettigst vind rijden?
Alvast bedankt,
Thomas
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Bij welk toerental schakelen
Ik rijd op 80 kilometer wegen nooit in de vijfde versnelling. Onze boxers houden van een toerental van minstens 3500 toeren per minuut. Op 120 of 130 kilometer wegen rijd ik wel in de vijfde versnelling. Ik kijk maar weinig op mijn toerenteller en schakel meer op gevoel.
Eilert
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 15 jan 2017, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Bij welk toerental schakelen
Ik rij altijd in zijn 2 op zulke stukken. Dan kun je zodra je weer harder mag voluit accelereren.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Bij welk toerental schakelen
Bij constante snelheid is 3700 tpm prima. Istie ook zuiniger.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Bij welk toerental schakelen
Puur theoretisch: het blok levert zijn maximum koppel (trekkracht = souplesse) bij 5600 toeren per minuut. Dat is dus het toerental waarbij de motor zich het plezierigst voelt.
Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.
Bert M
Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17 aug 2016, 14:13
- Type: R850RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Bij welk toerental schakelen
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Thomas
Thomas
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bij welk toerental schakelen
Ik kan het nog sterker vertellen maar dan ga ik liegendoov650 schreef:Ik rij altijd in zijn 2 op zulke stukken. Dan kun je zodra je weer harder mag voluit accelereren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bij welk toerental schakelen
Een veel beter antwoord kan ik niet geven. Als je in een bepaalde versnelling rijd en je gaat accelereren en je voelt dat er geen trekkracht is totdat je terug schakelt dan zit je in feite al in de verkeerde versnelling. En als je twee versnellingen terug moet dan ben je dus echt in dat geval verkeerd bezig. Als je kijkt naar de koppel curve van je motor zegt die in feite al genoeg. Bij 1500 tot die 2500tpm heb je weinig vermogen en als je dit gaat doen in de vijfde versnelling is het al niet echt gezond maar als je dan ook nog eens die gas snel open schroeft dan zal je zoals Bert al aangaf de big ends eruit rijden uiteindelijk. Vooral in de bergen is het tijdig terug schakelen bij een klim belangrijk omdat je daar al de kracht van de motor regelmatig nodig hebt. Uiteindelijk blijft het veel een kwestie van gevoel omdat je ook merkt aan de motor dat die niet echt graag op dat de lage toerental wil rijden.Bert M schreef:Puur theoretisch: het blok levert zijn maximum koppel (trekkracht = souplesse) bij 5600 toeren per minuut. Dat is dus het toerental waarbij de motor zich het plezierigst voelt.
Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.
Bert M