Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Intussen een tijdje aan het rijden met m'n
En dan leer je hem wel echt kennen. Nieuwe startmotor komt vandaag aan, dus morgen gaat ie open.
Maar zit nog met iets vervelends. Ik merk dat wanneer ik uit stilstand vertrek, en naar 1e versnelling wil schakelen, ik bij altijd de koppeling moet lossen, en een 2e keer inknijpen vooraleer hij wil schakelen.
Hiervan heb ik geen last tijdens het rijden bij op- of terugschakelen.
Waar begin ik te zoeken ? Koppelingshendel ? Olie ? Hulpcilinder koppeling ?
Koppeling zelf hoop ik alvast niet, heb net die van de auto laten vevangen, kostte me al genoeg ...
Gr,
scOOb
En dan leer je hem wel echt kennen. Nieuwe startmotor komt vandaag aan, dus morgen gaat ie open.
Maar zit nog met iets vervelends. Ik merk dat wanneer ik uit stilstand vertrek, en naar 1e versnelling wil schakelen, ik bij altijd de koppeling moet lossen, en een 2e keer inknijpen vooraleer hij wil schakelen.
Hiervan heb ik geen last tijdens het rijden bij op- of terugschakelen.
Waar begin ik te zoeken ? Koppelingshendel ? Olie ? Hulpcilinder koppeling ?
Koppeling zelf hoop ik alvast niet, heb net die van de auto laten vevangen, kostte me al genoeg ...
Gr,
scOOb
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Je begint met schakelen tijdens het uitrollen, ieder motorisch voertuig vindt dat prettig.
Als je dan in stilstand naar neutraal schakelt heb je in 99% van de gevallen nergens last van.
Als je dan in stilstand naar neutraal schakelt heb je in 99% van de gevallen nergens last van.
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
De 11xx-serie heeft een enkelvoudige, droge, koppelingsplaat.
Daarnaast gebruikt BMW diverse auto-onderdelen(!) op de 11xx-serie, vandaar het toch best wel fors gewicht van de motor.
Daarom kan je perfect op de motor afremmen daar waar verstandig/handig, als je het eenmaal de motor in de vingers hebt.
Zoals naar verkeerslichten toe en je weet dat je moet gaan stoppen
Kortom, het schakelen gaat waarschijnlijk heel anders dan je gewend bent.
Je moet een balans vinden waarbij de aandrijving niet volledig weggevallen is en nog wat snelheid als je gaat schakelen.
Met slippende koppeling is ook niet echt verstandig, maar je moet er ff wat meer gevoel bij krijgen, je voelt, als je het eenmaal gewend bent, perfect aan wat het juiste moment van schakelen is. Toch kan het soms voorkomen dat je een klak hoort van de versnellingen, maar ook dat kan je voorkomen.
Belangrijk is nooit je voet te laten rusten op de versnellingspook, en er zeker niet "op trappen" (bij wijze van spreken) om de versnelling te wijzigen.
Ook moet je eens met tussen-gas en het langzaam reduceren van het gas en pas dan schakelen proberen.
Ik kan het helaas allemaal niet exacter omschrijven, ik rij vrijwel op het gevoel, qua versnellingen, koppeling en toerental, denk er vrijwel niet bij na.
Daarnaast gebruikt BMW diverse auto-onderdelen(!) op de 11xx-serie, vandaar het toch best wel fors gewicht van de motor.
Daarom kan je perfect op de motor afremmen daar waar verstandig/handig, als je het eenmaal de motor in de vingers hebt.
Zoals naar verkeerslichten toe en je weet dat je moet gaan stoppen
Kortom, het schakelen gaat waarschijnlijk heel anders dan je gewend bent.
Je moet een balans vinden waarbij de aandrijving niet volledig weggevallen is en nog wat snelheid als je gaat schakelen.
Met slippende koppeling is ook niet echt verstandig, maar je moet er ff wat meer gevoel bij krijgen, je voelt, als je het eenmaal gewend bent, perfect aan wat het juiste moment van schakelen is. Toch kan het soms voorkomen dat je een klak hoort van de versnellingen, maar ook dat kan je voorkomen.
Belangrijk is nooit je voet te laten rusten op de versnellingspook, en er zeker niet "op trappen" (bij wijze van spreken) om de versnelling te wijzigen.
Ook moet je eens met tussen-gas en het langzaam reduceren van het gas en pas dan schakelen proberen.
Ik kan het helaas allemaal niet exacter omschrijven, ik rij vrijwel op het gevoel, qua versnellingen, koppeling en toerental, denk er vrijwel niet bij na.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Bedoel je nu eigenlijk dat dit gedrag 'normaal' is bij een RT ?
Ik vind het toch een vreemd iets. Bij vorige motoren (allemaal 4 in lijn jappen) gebeurde het ook wel ooit eens dat ik 2 keer de koppeling moest knijpen alvorens ik van neutraal naar 1e kon, maar bij deze is het echt zo goed als altijd 2 keer, soms 3 keer knijpen.
Op de motor afremmen doe ik idd. al wel, maar ik schakel meestal terug tot 2e en dan naar N. Terugschakelen naar 1e versnelling aan stoplichten of kruispunten doe ik vrijwel nooit.
gr,
scOOb
Ik vind het toch een vreemd iets. Bij vorige motoren (allemaal 4 in lijn jappen) gebeurde het ook wel ooit eens dat ik 2 keer de koppeling moest knijpen alvorens ik van neutraal naar 1e kon, maar bij deze is het echt zo goed als altijd 2 keer, soms 3 keer knijpen.
Op de motor afremmen doe ik idd. al wel, maar ik schakel meestal terug tot 2e en dan naar N. Terugschakelen naar 1e versnelling aan stoplichten of kruispunten doe ik vrijwel nooit.
gr,
scOOb
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Alle BMW's van de R11XX serie vinden het, zeker met koude bakolie moeilijk om vanuit stilstand de 1ste versnelling te vinden. Als ik voor het stoplicht staat hij altijd in neutraal. Als het dan groen word, knijp ik de koppeling in, en geef ik een keer een beetje tussengas. Dan vind hij altijd zijn versnelling.
Ik denk dat met een beetje tussengas je bak het voortaan altijd doet, scoob.
Ik denk dat met een beetje tussengas je bak het voortaan altijd doet, scoob.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ga het zeker proberen. Zeer betaalbare en tijdsefficiënte oplossing :lol:
Ik ging misschien te snel van het ergste uit dat er ergens een probleem zit.
Elke motor z'n leercurve zeker ? Voor de rest blijft het wel zalig karren en heb ik nog geen moment spijt gehad.
gr,
scOOb
Ik ging misschien te snel van het ergste uit dat er ergens een probleem zit.
Elke motor z'n leercurve zeker ? Voor de rest blijft het wel zalig karren en heb ik nog geen moment spijt gehad.
gr,
scOOb
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ik vraag mij af of je deze "klacht" ook hebt als je ipv naar de 1e versnelling schakelt eerst eens naar zijn 2e versnelling schakelt. Bij mijn R1200RT (>2010) herken ik het in ieder geval niet.
Ik heb het wel eens bij mijn auto en heb mij daarbij laten vertellen dat het dan mogelijk is dat de tanden van de betreffende tandwielen precies tegenover elkaar staan. Een keer de koppeling dan op laten komen en weer opnieuw schakelen werkt altijd.
Ik heb het wel eens bij mijn auto en heb mij daarbij laten vertellen dat het dan mogelijk is dat de tanden van de betreffende tandwielen precies tegenover elkaar staan. Een keer de koppeling dan op laten komen en weer opnieuw schakelen werkt altijd.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Nee, dat is 't em nu net.
Enkel van N naar 1 of N naar 2 (mocht ik dat soms es willen) vanuit stilstand.
Bij gewoon op- of terugschakelen geen enkel probleem.
Kijk, ik kocht deze motor tweedehands, en heb intussen toch al redelijk wat 'leugens' kunnen achterhalen van de verkoper. Dit dan vooral naar onderhoud toe, dus ben ik een beetje voorzichtig geworden.
Als je bij verkoop zegt dat het onderhoud op 80k heeft plaatsgevonden, en ik merk achteraf dat de brandstoffilter een productiedatum van 2002 heeft, ben ik niet geneigd te geloven dat die vervangen is op 80k.
En wanneer je een dag bezig bent met de oliefilter los te maken en een speciale sleutel moet lassen omdat alle andere manieren om hem los te krijgen falen, lijkt het me niet dat die vervangen is door iemand met kennis van zaken...
Zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen waar ik achter gekomen ben ...
Alleen wil ik voor mijn eigen plezier (en veiligheid en gemoedsrust en ...) dat m'n motor doet wat moet, en dus betrouwbaar zijn.
gr,
scOOb
Enkel van N naar 1 of N naar 2 (mocht ik dat soms es willen) vanuit stilstand.
Bij gewoon op- of terugschakelen geen enkel probleem.
Kijk, ik kocht deze motor tweedehands, en heb intussen toch al redelijk wat 'leugens' kunnen achterhalen van de verkoper. Dit dan vooral naar onderhoud toe, dus ben ik een beetje voorzichtig geworden.
Als je bij verkoop zegt dat het onderhoud op 80k heeft plaatsgevonden, en ik merk achteraf dat de brandstoffilter een productiedatum van 2002 heeft, ben ik niet geneigd te geloven dat die vervangen is op 80k.
En wanneer je een dag bezig bent met de oliefilter los te maken en een speciale sleutel moet lassen omdat alle andere manieren om hem los te krijgen falen, lijkt het me niet dat die vervangen is door iemand met kennis van zaken...
Zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen waar ik achter gekomen ben ...
Alleen wil ik voor mijn eigen plezier (en veiligheid en gemoedsrust en ...) dat m'n motor doet wat moet, en dus betrouwbaar zijn.
gr,
scOOb
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
2x koppeling inknijpen voordat je van neutraal naar 1 kan schakelen (bij stilstand) is zeker niet normaal voor een 1150RT! Droge plaat koppeling heeft hier niets mee te maken. Lijkt wel alsof de koppeling niet goed werkt (komt niet voldoende "los").
Ik heb het met een auto ook een keer gehad na versnellingsbak/koppeling revisie. Na goed ontluchten van de hydraulische koppeling was het over.
Anders zou het nog een probleem van de bak zelf kunnen zijn, maar dan ben je iets verder van huis.
Ik heb het met een auto ook een keer gehad na versnellingsbak/koppeling revisie. Na goed ontluchten van de hydraulische koppeling was het over.
Anders zou het nog een probleem van de bak zelf kunnen zijn, maar dan ben je iets verder van huis.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Wouter5
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
- Type: R1200RT
- Bijz: biarritz blue metallic; 2007
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ik herken het verhaal van Inspector Gadget, ik heb er ook last van. Ik ga de tip van hem proberen met het tussengas, zelf bewoog ik de motor iets naar voren waardoor hij wel schakelde naar de 1.
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic
Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic
Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ik zal al eens beginnen met het vervangen van de olie en eens goed ontluchten, want dat had ik nog niet gedaan. Moet dat nippeltje nog eens aanschaffen ...
Zie dan wel verder ...
gr,
scOOb
Zie dan wel verder ...
gr,
scOOb
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Dit probleem is inherent aan de constructie. Karakter noemen ze dat. Maar een wissel van de bakolie kan enorm schelen! Bij mij schakelde de bak veel beter na vervanging met kroon 80W90 GL-5.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ben bang dat het wel vaker voor komt, omdat het zo lastig te bereiken is en risico dat de vlotter-meter verbogen wordt.scOOb schreef:.. en ik merk achteraf dat de brandstoffilter een productiedatum van 2002 heeft, ben ik niet geneigd te geloven dat die vervangen is op 80k.
Gelukkig hoeft bij de 1200-serie niet langer het brandstoffilter vervangen te worden.
Terug naar het onderwerp;
Goede tips, zoals de bak olie.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Kroon olie moeilijk te vinden hier. Zal Castrol of Denicol worden. Maar ga eerst hydrauliek verversen en ontluchten
Lees ook op Engelstalige fora dat er nogal eens 75w140 gebruikt wordt ipv 80w90, en dat die mogelijk soepeler zou schakelen ...
Meningen hierover ?
Lees ook op Engelstalige fora dat er nogal eens 75w140 gebruikt wordt ipv 80w90, en dat die mogelijk soepeler zou schakelen ...
Meningen hierover ?
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Welke ontluchten doel je op?scOOb schreef:.. en eens goed ontluchten, want dat had ik nog niet gedaan. Moet dat nippeltje nog eens aanschaffen ...
Zover ik weet is er alleen ontluchten mogelijk (en noodzakelijk) van de remmen/ABS-circuits.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Is het dan niet mogelijk dat er lucht zit in het hydraulisch circuit van de koppelingshendel - hulpcilinder ? Ben zo onderlegd nog niet ... maar iemand riep het vandaag in deze thread , en toen dacht ik ... Hey, laat ik dat stuk hydraulisch circuit nu net niet bekeken hebben ...
Hoe dan ook, ook die olie wil ik toch graag vernieuwen na 80k denk ik ...
Hoe dan ook, ook die olie wil ik toch graag vernieuwen na 80k denk ik ...
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ik ben zeker geen expert in deze, maar ongetwijfeld zal iemand dit verder kunnen aanvullen.
Maar volgens het onderhoudsschema dient de koppelingsvloeistof elke 2 jaar vervangen te worden.
Maar volgens het onderhoudsschema dient de koppelingsvloeistof elke 2 jaar vervangen te worden.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Volgens mij heb je een probleem. En het is zo standaard in ieder geval niet. Het lijkt erop dat jou koppelingsplaat niet kan schuiven op de spiebanen. Hier kan dus roest opzitten of vuil en onvoldoende vet. Maar het zou ook kunnen dat er een probleem is met de koppelingscilinder. En dat je koppeling bij de eerste keer intrekken niet goed vrij komt omdat er een lekkage is of deze vast zit.
Dus één van de twee lijkt mij de oorzaak. Tevens begin ik altijd ook meteen met versnellingsbakolie verversen bij een gebruikte motor. Dus mijn olieadvies is Castrol MTX 75 W140
Mocht het een probleem zijn van de spiebanen laat ze dan goed bekijken op overmatige slijtage.
Dus één van de twee lijkt mij de oorzaak. Tevens begin ik altijd ook meteen met versnellingsbakolie verversen bij een gebruikte motor. Dus mijn olieadvies is Castrol MTX 75 W140
Mocht het een probleem zijn van de spiebanen laat ze dan goed bekijken op overmatige slijtage.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
De olie in de bak is al vervangen, echter door Motul SAE 80W90. Simpelweg omdat ik deze nog had staan (ongeopende fles)
Het vervelende is ws. de afbraak van een halve motor om die koppelingsplaat te inspecteren ?
Ik denk dat ik volgende week toch eens even langs de garage fiets ...
Bedankt voor alle info alvast !
Het vervelende is ws. de afbraak van een halve motor om die koppelingsplaat te inspecteren ?
Ik denk dat ik volgende week toch eens even langs de garage fiets ...
Bedankt voor alle info alvast !
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ik begrijp dat dit vervelend is en als je het moet laten doen ook niet goedkoop is. Maar soms kom je er niet onderuit zeker als je de motor nog langer wil houden kan je het beter nu laten doen dan wachten tot het te laat is. Nu is het misschien nog met spiebanen smeren en een nieuwe koppeling opgelost. Het kan nog duurder uitvallen als de spiebanen ver versleten zijn. Ik hoop voor je dat het meevalt . Over de gebruikte olie zou ik me ook niet direct zorgen maken hoor. Was de oude olie erg vies of viel het mee?
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
De kleur van de vorige olie viel nogal mee voor zover me ik herinner. Was alleszins niet roet-zwart, maar nog semi- transparant ...
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Van BMW hoeft het smeren van de spiebanen niet meer periodiek te gebeuren bij de R1150. Natuurlijk wel bij een koppelingswissel. De spiebanen zorgen niet dat er wel of niet aangegrepen word. Ze vormen de verbinding tussen het motorblok en de versnellingsbak. Versleten spiebanen geven hoogstens veel speling op de aandrijflijn.
Lucht in het hydraulische koppelingssysteem is niet je probleem. Als de koppeling niet vrij wilt komen van N naar 1, wil hij ook niet van 1 naar 2. Echter, kunnen de leidingen wel verstopt raken als er heel erg lang niet ververst is. Nieuwe vloeistof voelt sowieso minder sponzig. De vloeistof kost niks en het is eenvoudig te verwisselen.
Ik weet dat ik nu mensen tegenspreekt, en ik hoop dat ik daarmee niemand tegen het verkeerde been schop. Maar alle boxers van de R1100 en R1150 hebben dit. Zeker bij koud weer.
Het zou zonde zijn €1500 uit te geven om alles open te laten maken, on er later achter te komen dat het niets geholpen heeft.
Lucht in het hydraulische koppelingssysteem is niet je probleem. Als de koppeling niet vrij wilt komen van N naar 1, wil hij ook niet van 1 naar 2. Echter, kunnen de leidingen wel verstopt raken als er heel erg lang niet ververst is. Nieuwe vloeistof voelt sowieso minder sponzig. De vloeistof kost niks en het is eenvoudig te verwisselen.
Ik weet dat ik nu mensen tegenspreekt, en ik hoop dat ik daarmee niemand tegen het verkeerde been schop. Maar alle boxers van de R1100 en R1150 hebben dit. Zeker bij koud weer.
Het zou zonde zijn €1500 uit te geven om alles open te laten maken, on er later achter te komen dat het niets geholpen heeft.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Je schopt niet tegen het verkeerde been maar wat je zegt is niet juist.
Het in zijn één zetten moet totaal geen probleem zijn de koppeling moet wel vrij komen en ik heb er persoonlijk nooit geen probleem mee gehad.
Dan met betrekking tot de spiebanen. Een koppelingsplaat moet wel kunnen schuiven op de spiebanen. Dus als er veel vuil op zit of als er een beschadiging op zit heeft dit wel degelijk effect op het ontkoppelen. Aangezien de R1150Rt wel vaker problemen hebben met de spiebanen is het wel degelijk de moeite waard om deze te inspecteren bij problemen met het schakelen.
Als er sprake is van een vastzitende cilinder of er is een lekkage dan zal ook dit problemen veroorzaken. Het schakelen naar de eerste versnelling geeft dan ook meer problemen omdat je dan stilstaat terwijl je bij de andere versnellingen al in beweging bent.
Daarbij komt dat de spiebanen nog wel de koppeling moet centreren. Als de spiebanen ver versleten zijn op het einde van de as dan geeft dit meer problemen dan een beetje speling op de aandrijving. Uiteindelijk heb je dan geen aandrijving.
Het in zijn één zetten moet totaal geen probleem zijn de koppeling moet wel vrij komen en ik heb er persoonlijk nooit geen probleem mee gehad.
Dan met betrekking tot de spiebanen. Een koppelingsplaat moet wel kunnen schuiven op de spiebanen. Dus als er veel vuil op zit of als er een beschadiging op zit heeft dit wel degelijk effect op het ontkoppelen. Aangezien de R1150Rt wel vaker problemen hebben met de spiebanen is het wel degelijk de moeite waard om deze te inspecteren bij problemen met het schakelen.
Als er sprake is van een vastzitende cilinder of er is een lekkage dan zal ook dit problemen veroorzaken. Het schakelen naar de eerste versnelling geeft dan ook meer problemen omdat je dan stilstaat terwijl je bij de andere versnellingen al in beweging bent.
Daarbij komt dat de spiebanen nog wel de koppeling moet centreren. Als de spiebanen ver versleten zijn op het einde van de as dan geeft dit meer problemen dan een beetje speling op de aandrijving. Uiteindelijk heb je dan geen aandrijving.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Misschien is het de moeite waard om dit en de links nog even te lezen
http://www.bmbikes.org.uk/Forum/viewtopic.php?t=12636
Het maakt al wat problemen duidelijk denk ik. En de koppelingscilinder inspecteren lijkt me dus ook zeker geen verspilde tijd.
http://www.bmbikes.org.uk/Forum/viewtopic.php?t=12636
Het maakt al wat problemen duidelijk denk ik. En de koppelingscilinder inspecteren lijkt me dus ook zeker geen verspilde tijd.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Jongens ,
Discussieer gerust (beleefd) verder ... ik vind het boeiend om te lezen, maar veel bijbrengen kan ik niet... ik probeer er wel iets van te leren ...
Wil nog effe dit kwijt wel. Was dermate nieuwsgierig naar het gegeven 'tussengas' (wat ik alleen kende van de Iveco 25 jaar geleden tijdens de dienstplicht) dat ik daarnet in plaats van te voet, even met de RT naar de kiné ging. Niet meer dan 2 straten ver en dus maar 3 keer van N naar 1 schakelen. Maar wat blijkt : dat tussengas geven helpt wel en het schakelen naar 1 gaat nu zonder te pompen met de koppeling.
Gr,
scOOb
Discussieer gerust (beleefd) verder ... ik vind het boeiend om te lezen, maar veel bijbrengen kan ik niet... ik probeer er wel iets van te leren ...
Wil nog effe dit kwijt wel. Was dermate nieuwsgierig naar het gegeven 'tussengas' (wat ik alleen kende van de Iveco 25 jaar geleden tijdens de dienstplicht) dat ik daarnet in plaats van te voet, even met de RT naar de kiné ging. Niet meer dan 2 straten ver en dus maar 3 keer van N naar 1 schakelen. Maar wat blijkt : dat tussengas geven helpt wel en het schakelen naar 1 gaat nu zonder te pompen met de koppeling.
Gr,
scOOb
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
- Type: R1100RT
- Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Hopelijk is het oké als ik me er ook even in meng;)
Ik wil het verhaal van Ton bevestigen. Eigenlijk is tussengas geven een oplossing voor stroef schuivende spiebanen, zodat de koppeling makkelijker 'vrijkomt'. Vervolgens kun je ook makkelijker schakelen.
Terugschakelen doe ik persoonlijk vaak met tussengas, als je dat gewend bent rijdt het gewoon ook lekker. En volgens mij vindt de bak het ook fijn.
Ik wil het verhaal van Ton bevestigen. Eigenlijk is tussengas geven een oplossing voor stroef schuivende spiebanen, zodat de koppeling makkelijker 'vrijkomt'. Vervolgens kun je ook makkelijker schakelen.
Terugschakelen doe ik persoonlijk vaak met tussengas, als je dat gewend bent rijdt het gewoon ook lekker. En volgens mij vindt de bak het ook fijn.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
keesbmw schreef:Hopelijk is het oké als ik me er ook even in meng;)
Ik wil het verhaal van Ton bevestigen. Eigenlijk is tussengas geven een oplossing voor stroef schuivende spiebanen, zodat de koppeling makkelijker 'vrijkomt'. Vervolgens kun je ook makkelijker schakelen.
Terugschakelen doe ik persoonlijk vaak met tussengas, als je dat gewend bent rijdt het gewoon ook lekker. En volgens mij vindt de bak het ook fijn.
Ik deed dat tussengasgeven bij terugschakelen dus ook altijd al. Maar volgens mij is het wel normaal dat je elk type BMW boxer gewoon zonder problemen in zijn één moet kunnen zetten. Ik heb er nooit geen problemen mee gehad bij die van mij in ieder geval. En mijn huidige BMW schakelt zelfs nog beter vind ik zelf. Weer een stuk lichter.
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Bij mijn 1100RT had ik het ook regelmatig. Als je een beetje druk op het pedaal gaf en de koppeling iets liet opkomen dan ging hij altijd in zijn 1. Verder nooit problemen gehad met de bak.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Bij mijn 1100 knijp ik vanuit stilstand één keer de koppeling in en zet de motor vervolgens zonder problemen in de eerste versnelling. Ik herken het probleem niet van twee keer de koppeling in te moeten knijpen. Gelukkig heeft topicstarter ScOOb al vele reacties tot dusver en kan hij er wat mee.
Eilert
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Ik zal nog even proberen uit te leggen waarom de spiebanen zuiver moeten zijn en de koppelingsplaat daar wel op moet kunnen schuiven.
Als de koppeling los is houd de diafragmaveer de druk op de koppelingsplaat. De gehele drukgroep drukt de koppelingsplaat klem tegen het vliegwiel en de motor is daardoor gekoppelt met de versnellingsbak.
Bij het indrukken van de koppeling zorgt het druklager ervoor dat de gehele drukgroep iets naar achter schuift maar op dat moment ligt de koppelingsplaat nog wel tegen het vliegwiel. Als de koppelingsplaat nu niet kon schuiven op de spiebanen bleef de koppelingsplaat nog steeds met een bepaalde kracht tegen het vliegwiel zitten en hield je dus nog steeds een verbinding tussen motor en versnellingsbak zelfs met een ingetrokken koppeling. En daarom zal iemand gaan proberen om de koppeling nogmaals wat in te trekken. Die koppelingsplaat blijft gewoon een beetje hangen op die spiebanen en staan niet toe dat die plaat goed vrijkomt van het vliegwiel. Uiteindelijk krijg je dan ook een versnelde slijtage van je koppelingsplaat omdat de koppeling niet volledig vrijkomt als je hem intrekt.
Als de koppeling los is houd de diafragmaveer de druk op de koppelingsplaat. De gehele drukgroep drukt de koppelingsplaat klem tegen het vliegwiel en de motor is daardoor gekoppelt met de versnellingsbak.
Bij het indrukken van de koppeling zorgt het druklager ervoor dat de gehele drukgroep iets naar achter schuift maar op dat moment ligt de koppelingsplaat nog wel tegen het vliegwiel. Als de koppelingsplaat nu niet kon schuiven op de spiebanen bleef de koppelingsplaat nog steeds met een bepaalde kracht tegen het vliegwiel zitten en hield je dus nog steeds een verbinding tussen motor en versnellingsbak zelfs met een ingetrokken koppeling. En daarom zal iemand gaan proberen om de koppeling nogmaals wat in te trekken. Die koppelingsplaat blijft gewoon een beetje hangen op die spiebanen en staan niet toe dat die plaat goed vrijkomt van het vliegwiel. Uiteindelijk krijg je dan ook een versnelde slijtage van je koppelingsplaat omdat de koppeling niet volledig vrijkomt als je hem intrekt.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Da's voor mij als niet techneut goed te begrijpen Ton! Bedankt voor je uitleg!
Eilert
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
EileRT schreef:Da's voor mij als niet techneut goed te begrijpen Ton! Bedankt voor je uitleg!
Eilert
Graag gedaan Eilert .
Een gedeeltelijk vastzittende koppelingscilinder zal ook klachten geven overigens omdat de koppeling vaak niet helemaal vrijkomt. De druk blijft er dan immers op staan ook al laat je de koppelingsgreep los. En je rijd dan constant met een koppeling die iets sneller zal gaan slippen omdat er op de koppelingsplaat niet de volledige klemkracht van de diafragmaveer van de drukgroep op staat. Als je dan een paar keer de koppeling intrekt en als alles goed warm word kan dit alles wat losser komen maar uiteindelijk werkt het niet meer. En dan een grotere kans op een snel versleten koppeling.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Verleden week nieuw-tweedehandse koppelingspomp besteld en die gisteren gemonteerd.
Wat een werk ... vooral de koppelingsschakelaar ... kreeg de nieuwe echt niet meer terug waar hij hoort te zitten, maar goed. Hij zit ergens veilig vast tussen de klokken en de koplampunit.
De olie vanmorgen ververst in het koppelingscircuit, en net terug van een toertje testrijden. Ik moet zeggen : stukken beter , dat schakelen. Nog niet helemaal optimaal, maar merkbaar beter en vlotter.
In de zomer wil ik die oorspronkelijke eens demonteren om te zien wat daar fout mee is, maar nu is 't eerst hopen op zonnig weer
Wat een werk ... vooral de koppelingsschakelaar ... kreeg de nieuwe echt niet meer terug waar hij hoort te zitten, maar goed. Hij zit ergens veilig vast tussen de klokken en de koplampunit.
De olie vanmorgen ververst in het koppelingscircuit, en net terug van een toertje testrijden. Ik moet zeggen : stukken beter , dat schakelen. Nog niet helemaal optimaal, maar merkbaar beter en vlotter.
In de zomer wil ik die oorspronkelijke eens demonteren om te zien wat daar fout mee is, maar nu is 't eerst hopen op zonnig weer
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Vertrek uit stilstand : 2x koppeling inknijpen
Fijn dat de koppeling weer een stuk beter werkt.scOOb schreef:Verleden week nieuw-tweedehandse koppelingspomp besteld en die gisteren gemonteerd.
Wat een werk ... vooral de koppelingsschakelaar ... kreeg de nieuwe echt niet meer terug waar hij hoort te zitten, maar goed. Hij zit ergens veilig vast tussen de klokken en de koplampunit.
De olie vanmorgen ververst in het koppelingscircuit, en net terug van een toertje testrijden. Ik moet zeggen : stukken beter , dat schakelen. Nog niet helemaal optimaal, maar merkbaar beter en vlotter.
In de zomer wil ik die oorspronkelijke eens demonteren om te zien wat daar fout mee is, maar nu is 't eerst hopen op zonnig weer