Beste,
Afgelopen zomer ontdekte ik rode oliedruppels (versnellingsbakolie) onder mijn motorblok.
Ik had toch een afspraak staan voor het vervangen van mijn achterband konden ze gelijk naar de olielekkage kijken. Er was een oliespoortje te zien van tussen de hulpkoppeling cilinder en de versnellingsbak. Na het demonteren van de hulpkoppeling cilinder was te zien dat de oliekering lek was. Echter na het vervangen was de olielekkage minder geworden maar niet opgelost.
In eerste instantie dacht ik dat het nog rest olie was van de oude lekkage wat aan de stift zat die door de hulpkoppeling cilinder door de bak de koppeling bediend. Maar na grondige inspectie van mijn motordealer bleek er ook olie van tussen de versnellingsbak en het motorblok te lekken. Het was toen eind oktober en ik rij toch niet in de winter door en mijn motordealer zag dit wel zitten voor een winterklus. Vorige week is de motor opgehaald voor reparatie en gelijk voor onderhoud stond er toch.
De oliekering van de uitgaande as van de versnellingsbak was lek en ook de oliekering van de balans as. Verder zijn er preventief alle overige oliekeringen vervangen. De koppeling was nog als nieuw (67000 km) scheelt toch weer in de kosten.
Verder zijn alle vloeistoffen / filters incl. voorvorkolie vervangen en is het ABS-systeem ook gespoeld.
De beemer staat weer gepoetst in de garage te wachten op mooie weer.
Zijn we weer klaar voor het motorseizoen 2017
René
Olielekkage tussen de versnellingsbak / motorblok
- iamdewaal
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 21 feb 2015, 18:44
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vlissingen
Olielekkage tussen de versnellingsbak / motorblok
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Olielekkage tussen de versnellingsbak / motorblok
Als ik de foto's zie van een dergelijke operatie, vraag ik me altijd af, of ik wel zelf de koppeling wil vervangen, ondanks al mijn sleutelervaring.
Ziet steeds weer indrukwekkend uit, dat de halve motorfiets gedemonteerd wordt, en (gelukkig) na herstel ook weer in elkaar gezet.
Ik twijfel nog steeds...
Groet, Aad
Ziet steeds weer indrukwekkend uit, dat de halve motorfiets gedemonteerd wordt, en (gelukkig) na herstel ook weer in elkaar gezet.
Ik twijfel nog steeds...
Groet, Aad
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Olielekkage tussen de versnellingsbak / motorblok
Beste Aad,beckysmile schreef:Als ik de foto's zie van een dergelijke operatie, vraag ik me altijd af, of ik wel zelf de koppeling wil vervangen, ondanks al mijn sleutelervaring.
Ziet steeds weer indrukwekkend uit, dat de halve motorfiets gedemonteerd wordt, en (gelukkig) na herstel ook weer in elkaar gezet.
Ik twijfel nog steeds...
Groet, Aad
Het is te doen hoor, hier mijn nieuwe koppeling op zijn plek, volgende week weer opbouwen, wel een brug gekocht om de rug te sparen. Belangrijkste is dat je geen haast moet hebben ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Olielekkage tussen de versnellingsbak / motorblok
en daar gaat het al mis, mijn RT is mijn dagelijkse vervoermiddel en kan dus normaalgesproken maximaal 3 dagen stilstaan, en dan moet ie weer.Belangrijkste is dat je geen haast moet hebben ...
Ik schat zelf in, dat koppeling vervangen in die tijd moet kunnen, maar tijdsdruk is natuurlijk niet bevorderlijk voor de kwaliteit van het geleverde werk. Maar eens even overleggen met zoonmans of ik zijn rockster mag lenen.
Groet, Aad
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Olielekkage tussen de versnellingsbak / motorblok
Het kan redelijkerwijs in een dag als de ingaande as niet defect is en je verder geen andere euvels tegen komt (lekkende seals o.i.d.), makkelijkst is als je met zijn tweeën bent en eentje het al eens eerder gedaan heeft. Het lijkt heel spannend maar het valt wel mee, het oogt heftig.beckysmile schreef:en daar gaat het al mis, mijn RT is mijn dagelijkse vervoermiddel en kan dus normaalgesproken maximaal 3 dagen stilstaan, en dan moet ie weer.Belangrijkste is dat je geen haast moet hebben ...
Ik schat zelf in, dat koppeling vervangen in die tijd moet kunnen, maar tijdsdruk is natuurlijk niet bevorderlijk voor de kwaliteit van het geleverde werk. Maar eens even overleggen met zoonmans of ik zijn rockster mag lenen.
Groet, Aad
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km