en plots stonden we op een takelwagen
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
en plots stonden we op een takelwagen
Balen deze morgen ...
Met volle goesting naar het werk vertrokken om 7u30. Na het eerste rode licht : 1e ... 2e ... 3e ??? euh nee ... fwieeeeeeeeeeeeeeee
4 knipperlichten aangezet, aan de zijkant gaan staan. Vloeken zoals enkel echte ketters dat doen. En dan tot het besef komen dat de koppeling er waarschijnlijk aan is voor de moeite, en hopen dat de versnellingsbak niet mee naar de filistijnen is.
Laten takelen dan maar, want het beestje 2 km tot thuis duwen, nope, daar beginnen we niet aan ... 1 keer gedaan met m'n Bandit vroeger. Deze weegt een kleine 100 kg extra.
Pech ... garagist met vakantie tot 8 augustus en zou rond 15 augustus een dag of 4 richting Normandie trekken. Het geld voor die reis zit dus nu ws. in een nieuwe koppeling
enfin, laat ons hopen op een goeie afloop ...
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Da's inderdaad balen, man. Maar stel dat dit onderweg naar Normandië was gebeurd. Daar zit je dan helemaal niet op te wachten, nietwaar? En Normandië zal er nog wel langer liggen. Met een verse koppeling en nóg verser geld ligt het gewoon te wachten tot je komt :)
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: en plots stonden we op een takelwagen
gatver ik kan met je meevoelen. Hopen dat het toch nog mee valt, al klinken de geluiden niet in die richting
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Toch een wat raar verhaal dat de koppeling er zomaar ineens de brui aan geeft. In bijna alle gevallen wordt het einde van de koppeling duidelijk als er slip gaat optreden. Ik sluit dus niet uit dat er hier iets anders aan de orde is, maar met de beschrijving 1e 2e 3e fwieeeeeeeeeeeeee kan ik ook niet zoveel.
gr v Ciske
gr v Ciske
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Getande as/gat kaduuk van bak en koppelingsplaat OF het hart uit de koppelingsplaat geslagen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
En wat kan ik me daar verder bij voorstellen naar kosten ? Sowieso moet de hele boel open ws. dus de kost zal mogelijk wel richting 1000 eurootjes oplopen, als het niet meer is ...Baird schreef:Getande as/gat kaduuk van bak en koppelingsplaat OF het hart uit de koppelingsplaat geslagen.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Begrijp ik best ...ciske schreef:met de beschrijving 1e 2e 3e fwieeeeeeeeeeeeee kan ik ook niet zoveel.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat de motor een fluitend geluid maakt bij jet intrekken van de koppeling, bij het lossen van de koppeling niet meer, maar ook niet meer rijdt. En dat ik zonder koppeling kan schakelen naar alle versnellingen, maar geen meter vooruit kom. Ik heb hem zo snel als mogelijk in neutraal gezet en de motor uitgezet om verdere schade te beperken.
Later nog 1 enkele keer gestart. Zelfde resultaat. Schakelen gaat, zelfs zonder koppeling, maar beweegt voor geen meter.
Staat nu hier in de garage te wachten tot garagist terug is van vakantie. Ik durf veel zelf, maar hier begin ik liever niet aan
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Laatst gewijzigd door scOOb op 11 aug 2017, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Intussen is bekend wat er aan het handje is
Herinner jullie dat ik al van in het begin moeite had met schakelen ... ws. dat dus.
Vorige eigenaar heeft serieus het beest uitgehangen, want dit is geen schade van mijn 3000 kilometertjes, maar van de afgelopen 15k - 20k
Sommige motorrijders moeten volgens mij eens beseffen wat de betekenis van het woord "koppeling" is : de volledige kracht die het motorblok creëert via de explosies in de cilinders wordt via 1 enkele as van 12 mm diameter verdeeld naar de versnellingsbak en uiteindelijk via de cardan naar de achteras. En dat is heel wat kracht ... Als je daar niet fatsoenlijk mee om weet te gaan (en dus niet het verschil kent tussen "bruut" rijden en "snel" of "sportief" tijden, koop dan een 50cc scooter zonder versnellingen.
ik zou nog vanalles willen vertellen tegen de vorige eigenaar maar
scOOb
Tandjes koppeling en ook die van de uitgaande as van de versnellingsbak zijn er aan voor de moeite.Herinner jullie dat ik al van in het begin moeite had met schakelen ... ws. dat dus.
Vorige eigenaar heeft serieus het beest uitgehangen, want dit is geen schade van mijn 3000 kilometertjes, maar van de afgelopen 15k - 20k
Sommige motorrijders moeten volgens mij eens beseffen wat de betekenis van het woord "koppeling" is : de volledige kracht die het motorblok creëert via de explosies in de cilinders wordt via 1 enkele as van 12 mm diameter verdeeld naar de versnellingsbak en uiteindelijk via de cardan naar de achteras. En dat is heel wat kracht ... Als je daar niet fatsoenlijk mee om weet te gaan (en dus niet het verschil kent tussen "bruut" rijden en "snel" of "sportief" tijden, koop dan een 50cc scooter zonder versnellingen.
ik zou nog vanalles willen vertellen tegen de vorige eigenaar maar
scOOb
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Dit is, mijns inziens, geen gevolg van sportief, snel of bruut rijden... Dit is het gevolg (beter gezegd: een van de mogelijke gevolgen) van het rijden met te lage toerentallen cq in een te hoge versnelling. Bijvoorbeeld met 1500 toeren per minuut een rotonde over hobbelen. Zuur/duur is het wel.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Bert, ik begrijp wat je bedoelt. En dat valt bij mij onder de noemer 'bruut'' oftewel mishandeling . Je kan snel en sportief rijden, ook met een tourmotor, maar gebruik je motor dan correct en misbruik hem niet ...Bert M schreef:Dit is, mijns inziens, geen gevolg van sportief, snel of bruut rijden
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
De koppeling was dan ook niet op, alles behalve zelfs. Enkel de vertanding was compleet weg in center van de schijf. mooi rond gat en een hoop slijpsel. Die plaat zelf kon makkelijk nog 80k mee
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 29 okt 2012, 09:26
- Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
- Bijz: r1200rt
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: arnhem
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Vervelend van die as, die plaat kost niet zoveel.
Moet die as echt vervangen worden?
Moet die as echt vervangen worden?
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Tja moeten ... ik weet het niet. Kreeg de raad van het wel te doen. Hebben ze geprobeerd in de nieuwe koppelingsplaat, en zit wel wat veel speling op. Die kan wel es voor snellere sleet zorgen, voor zowel de nieuwe koppelingsplaat als de as zelf. Wil het risico niet lopen er misschien binnen 10.000 km opnieuw problemen mee te krijgen. Moest ik m'n fiets nu willen verkopen, zou ik twijfelen en me er heel lang slecht bij voelen, het aan de potentiele koper laten weten, en bijgevolg nooit een koper vinden. Ben dat echter niet van plan, dus laat me die extra paar honderd toch maar uitgeven en me op mijn gemak voelen de komende kilometers en jaren.
Het vreemde is dat we zagen dat de bak er al ooit uit geweest is, maar dat de datum van de koppeling 2004 is, dus blijkbaar nog de originele.
Het vreemde is dat we zagen dat de bak er al ooit uit geweest is, maar dat de datum van de koppeling 2004 is, dus blijkbaar nog de originele.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Er zijn meerdere oorzaken beschreven voor dit probleem:
1) De as steekt niet vergenoeg in de frictieplaat waardoor deze de volledige belasting op 2/3 van de as moet overbrengen
2) Hardingsprobleem van de as waardoor deze te zacht is en dus verslijt.
3) Er schijnen uitlijningsproblemen geweest te zijn met de CNC machine die de voordeksels van de versnellingsbakken maakt, uiteraard nooit bevestigd door BMW.
4) Schijnt alleen voor te komen bij motoren die vooral rustig bereden worden en niet bij diegenen die flink in de toeren gejaagd worden.
Aan het slijtagepatroon op tanden (splines) te zien hebben we hier een uitlijningsprobleem, kan veroorzaakt zijn door lompe of foute montage waarbij het deel met het gat in de frictieplaat scheef is gaan staan en dus een excentrische slijtage veroorzaakt heeft.
Oplossing:
Alle koppelings delen vervangen en bij voorkeur met een gemodificeerde/verhoogde frictieplaat, zo niet dan staan je zo weer stil en wordt het echt duur.
1) De as steekt niet vergenoeg in de frictieplaat waardoor deze de volledige belasting op 2/3 van de as moet overbrengen
2) Hardingsprobleem van de as waardoor deze te zacht is en dus verslijt.
3) Er schijnen uitlijningsproblemen geweest te zijn met de CNC machine die de voordeksels van de versnellingsbakken maakt, uiteraard nooit bevestigd door BMW.
4) Schijnt alleen voor te komen bij motoren die vooral rustig bereden worden en niet bij diegenen die flink in de toeren gejaagd worden.
Aan het slijtagepatroon op tanden (splines) te zien hebben we hier een uitlijningsprobleem, kan veroorzaakt zijn door lompe of foute montage waarbij het deel met het gat in de frictieplaat scheef is gaan staan en dus een excentrische slijtage veroorzaakt heeft.
Oplossing:
Alle koppelings delen vervangen en bij voorkeur met een gemodificeerde/verhoogde frictieplaat, zo niet dan staan je zo weer stil en wordt het echt duur.
Laatst gewijzigd door Baird op 15 aug 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Intusen de afgelopen dagen de eerste paar honderd kilometers alweer gemaakt met een heerlijk schakelende .
Uiteindelijk vielen de kosten me nog mee in vergelijking tot de bedragen die sommigen me noemde en waarvan de moed los de schoenen in ging.
Onderdelen en werkuren net de 1100 euro gepasseerd, en rijdt zalig nu. Ik moet er wel nog een klein extraatje insteken, gezien ik tijdens m'n rit gisteren het kunststof zijpaneel rechtsachter ben kwijtgespeeld. Ws. niet goed ingeklikt of zo... stom dus . Ga maar eens op zoek naar een recycled part om dit te vervangen ...
scOOb
Uiteindelijk vielen de kosten me nog mee in vergelijking tot de bedragen die sommigen me noemde en waarvan de moed los de schoenen in ging.
Onderdelen en werkuren net de 1100 euro gepasseerd, en rijdt zalig nu. Ik moet er wel nog een klein extraatje insteken, gezien ik tijdens m'n rit gisteren het kunststof zijpaneel rechtsachter ben kwijtgespeeld. Ws. niet goed ingeklikt of zo... stom dus . Ga maar eens op zoek naar een recycled part om dit te vervangen ...
scOOb
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: en plots stonden we op een takelwagen
Evengoed toch een stevige kostenpost, zo onverwacht. Maar Normandië ligt er ook nog steeds...
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit