Beste,
Ik rijd momenteel op olie van Motorad 15W50 (semi synthetisch) in mijn R1150RT.
Ik heb net Castrol Power RS 4T 15W50, 1L gekocht.
Mag ik daar gewoon met bijvullen, zonder filter te vervangen?
Ik zie nergens staan dat deze synthtisch is en wil geen problemen hebben.
Ik vind er op het internet ook niet meteen iets van terug. Hopelijk is deze geen minerale olie.
Iemand een idee?
mvg,
Bart.
synthetisch of niet?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 sep 2017, 12:15
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Lembeke
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: synthetisch of niet?
Castrol RS 4 takt is een half synthetische olie voor motorfietsen, welke hoge toeren draaien. NIET gebruiken in jouw Boxer. Ga voor zekerheid en gebruik in onze luchtgekoelde BMW's uitsluitend Motorex Boxerolie.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: synthetisch of niet?
Het is altijd beter om bij te vullen met dezelfde olie als er al in zit, maar het is geen halszaak.
Wel ervoor zorgen dat de viscositeitswaarden kloppen, in dit geval is die hetzelfde, da's mooi..
Ja, voor motoren met een natteplaten koppeling is het belangrijk dat de juiste additieven er wel (of juist niet) in zetten. Voor de 1150 met een droge plaat maakt dat niet zoveel uit, als die maar voldoet aan de specificaties van BMW.
Er wordt al zoveel over de meest geschikte olie voor motoren geschreven, volgens mij allemaal een hoop hocus-pocus.
Ik heb jaren boxer gereden, maar zowel het olieverbruik als het lopen van de motor werd niet anders bij het gebruik van olie 'speciaal voor BMW boxer motoren'.....
Wel ervoor zorgen dat de viscositeitswaarden kloppen, in dit geval is die hetzelfde, da's mooi..
Ja, voor motoren met een natteplaten koppeling is het belangrijk dat de juiste additieven er wel (of juist niet) in zetten. Voor de 1150 met een droge plaat maakt dat niet zoveel uit, als die maar voldoet aan de specificaties van BMW.
Er wordt al zoveel over de meest geschikte olie voor motoren geschreven, volgens mij allemaal een hoop hocus-pocus.
Ik heb jaren boxer gereden, maar zowel het olieverbruik als het lopen van de motor werd niet anders bij het gebruik van olie 'speciaal voor BMW boxer motoren'.....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: synthetisch of niet?
Je kan die olie er gewoon bij doen. Maar in mijn motor doe ik het liever niet. Ik gebruik nu Castrol maar volgende keer stap ik over naar een ander merk maar ook dan blijft er altijd wat olie achter van het andere merk. Veroorzaakt geen problemen hoor. Maar waarom koop je niet gewoon hetzelfde merk weer?
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: synthetisch of niet?
Even Off-Topic:
Hoe weet die olie dat hij in een boxer zit? Wat is er zo speciaal aan 'boxer'-olie? Ben techneut dus geen verkoopverhalen maar data.
Specificaties van de constructeur zijn bepalend (hier reeds meerdere malen besproken) en dat zou genoeg moeten zijn.
Antwoord en dan weer On-Topic
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km