Aanpassen koppeling R850(R)
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Aanpassen koppeling R850(R)
Mijn Lief rijdt nu een jaartje een BMW R850R van bouwjaar 1998.
Dit is een Typ 259 gebaseerde fiets, met nog de mechanische, kabelbediende koppeling en 5-bak.
Nu heeft Lief een artroseprobleem aan voornamelijk haar linkerduim, waardoor veelvuldig gebruiken van de koppeling haar na een halve dag rijden enorm pijnlijk wordt, zo erg dat ze dan eigenlijk moet stoppen voor die dag.
De R is al aangepast voor haar "beperkingen" (Hyperpro verlaging, TravelLock cruisecontrol, Kisan SignalMinder, allerlei Wunderlich hulpjes om het gebruik en belasting van haar duimen zoveel mogelijk te minimaliseren, maar wat ik niet zo 1-2-3 kan aanpassen is die relatief zware koppeling.
Als ze rijdt gebruikt ze een duimbrace voor ondersteuning, dat helpt al enorm (eerst werkte ze met tape, toen verschillende braces geprobeerd, nu een goeie te pakken).
Oplossen gaan we het pas met het significant verlichten van de benodigde handkracht bij het ontkoppelen.
We hebben nog even gedacht de R in te ruilen voor een Honda NC750S met DCT halfautomaat, maar die vindt ze LELIJK, ze wil eigenlijk haar R niet kwijt, voornamelijk de 70pk niet (de Honda heeft er 48). Dus een halfautomaat gaat het niet worden.
Maar goed, uitdaging is nu om de (kabel-)koppeling van de R aan te passen. Heeft iemand dit al eens eerder gedaan bij een Oilhead?
Ik vind allerlei oplossingen zoals het Moose EasyPull Clutch System, een klein kastje met extra hefboompje erin voor tussen de koppelingskabel (en de chinese knockoffs bij Ali), maar als ik in de handleidingen lees hoe nauw de afstelling van de koppelingskabel komt bij een 259 Oilhead, vraag ik mij af of je zo'n ding er eigelijk wel tussen wilt hebben... Ook vond ik een uitleg voor ombouw van kabel naar hydraulisch, maar dat gaat mij wat ver, dan kan ze haar R beter inruilen voor een R28 versie (2002 - 2007).
Ook lees ik dat het heel precies afstellen van de speling, smeren van de kabelnippels, precies geleiden van de kabel van stuur naar bak heel veel kan doen. Mogelijk heeft een vorige eigenaar de kabel wel met WD40 of andere prut gesmeerd en daarmee de teflon voering verpest, enige remedie is dan een nieuwe kabel (en voor €40 moet je niet zeuren hè)...
Dus, concreet, heeft iemand al eens zo'n aanpassing doorgevoerd op een 259 Oilhead of weet iemand een adres waar men daarin kan adviseren, zoals een bedrijf wat motoren aanpast voor mensen met een handicap? Liefst in het zuiden van NL (Brabant/Limburg) en niet in Assen ofzo zoals Lukens Tuning Service
Dit is een Typ 259 gebaseerde fiets, met nog de mechanische, kabelbediende koppeling en 5-bak.
Nu heeft Lief een artroseprobleem aan voornamelijk haar linkerduim, waardoor veelvuldig gebruiken van de koppeling haar na een halve dag rijden enorm pijnlijk wordt, zo erg dat ze dan eigenlijk moet stoppen voor die dag.
De R is al aangepast voor haar "beperkingen" (Hyperpro verlaging, TravelLock cruisecontrol, Kisan SignalMinder, allerlei Wunderlich hulpjes om het gebruik en belasting van haar duimen zoveel mogelijk te minimaliseren, maar wat ik niet zo 1-2-3 kan aanpassen is die relatief zware koppeling.
Als ze rijdt gebruikt ze een duimbrace voor ondersteuning, dat helpt al enorm (eerst werkte ze met tape, toen verschillende braces geprobeerd, nu een goeie te pakken).
Oplossen gaan we het pas met het significant verlichten van de benodigde handkracht bij het ontkoppelen.
We hebben nog even gedacht de R in te ruilen voor een Honda NC750S met DCT halfautomaat, maar die vindt ze LELIJK, ze wil eigenlijk haar R niet kwijt, voornamelijk de 70pk niet (de Honda heeft er 48). Dus een halfautomaat gaat het niet worden.
Maar goed, uitdaging is nu om de (kabel-)koppeling van de R aan te passen. Heeft iemand dit al eens eerder gedaan bij een Oilhead?
Ik vind allerlei oplossingen zoals het Moose EasyPull Clutch System, een klein kastje met extra hefboompje erin voor tussen de koppelingskabel (en de chinese knockoffs bij Ali), maar als ik in de handleidingen lees hoe nauw de afstelling van de koppelingskabel komt bij een 259 Oilhead, vraag ik mij af of je zo'n ding er eigelijk wel tussen wilt hebben... Ook vond ik een uitleg voor ombouw van kabel naar hydraulisch, maar dat gaat mij wat ver, dan kan ze haar R beter inruilen voor een R28 versie (2002 - 2007).
Ook lees ik dat het heel precies afstellen van de speling, smeren van de kabelnippels, precies geleiden van de kabel van stuur naar bak heel veel kan doen. Mogelijk heeft een vorige eigenaar de kabel wel met WD40 of andere prut gesmeerd en daarmee de teflon voering verpest, enige remedie is dan een nieuwe kabel (en voor €40 moet je niet zeuren hè)...
Dus, concreet, heeft iemand al eens zo'n aanpassing doorgevoerd op een 259 Oilhead of weet iemand een adres waar men daarin kan adviseren, zoals een bedrijf wat motoren aanpast voor mensen met een handicap? Liefst in het zuiden van NL (Brabant/Limburg) en niet in Assen ofzo zoals Lukens Tuning Service
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
2 tips:
Google/zoek hier op Bert Pot.
Die man rijdt met een aangepaste R1200RT om het gemis van een hand te compenseren. Die heeft vast en zeker een heel netwerk van specialisten voor dit soort aanpassingen.
Magura heeft voor cross- en enduro motoren ooit een setje ontwikkeld om de kabel bediende koppelingen hydraulisch te maken. Wellicht dat er hier of daar nog zo'n setje op een plank ligt (te wachten op jou).
Succes en groet van Ciske
Google/zoek hier op Bert Pot.
Die man rijdt met een aangepaste R1200RT om het gemis van een hand te compenseren. Die heeft vast en zeker een heel netwerk van specialisten voor dit soort aanpassingen.
Magura heeft voor cross- en enduro motoren ooit een setje ontwikkeld om de kabel bediende koppelingen hydraulisch te maken. Wellicht dat er hier of daar nog zo'n setje op een plank ligt (te wachten op jou).
Succes en groet van Ciske
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
Hydraulische koppeling ombouw van Magura heet Hymec Street: http://www.magura.com/en/components/pow ... ge/?p=1853
Helaas komt in het rijtje compatibele motoren de R850 serie niet voor.....
Je zou natuurlijk eerst kunnen proberen om de kabel (binnen én buiten) te vervangen, zoveel mogelijk zonder knikken en beknellingen monteren, kijken of dat wat oplevert. Anders lijkt mij inderdaad omruilen naar een R850R van de R28 reeks de enige remedie als ze per sé een R850R wil blijven rijden.
Helaas komt in het rijtje compatibele motoren de R850 serie niet voor.....
Je zou natuurlijk eerst kunnen proberen om de kabel (binnen én buiten) te vervangen, zoveel mogelijk zonder knikken en beknellingen monteren, kijken of dat wat oplevert. Anders lijkt mij inderdaad omruilen naar een R850R van de R28 reeks de enige remedie als ze per sé een R850R wil blijven rijden.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
Nog wat verder gelezen, lijkt erop dat er vaak kabels worden verpest met olie...
Las een duitse post van iemand met ook een 20 jaar jonge R850R met vergelijkbare kmstand, met precies hetzelfde probleem, hij was er vanaf met een nieuwe kabel...
Kabel is in bestelling...
Las een duitse post van iemand met ook een 20 jaar jonge R850R met vergelijkbare kmstand, met precies hetzelfde probleem, hij was er vanaf met een nieuwe kabel...
Kabel is in bestelling...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
Mijn interpretatie is dat er staat dat het past voor alle BMW's vanaf bouwjaar 2006. En hoewel de betreffende R850 ietsie ouder is lijkt het mij stug dat er niets voor te maken is zodat het wel past.Helaas komt in het rijtje compatibele motoren de R850 serie niet voor.....
Eerst maar eens zien of die nieuwe kabel soelaas biedt.
gr v Ciske
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
Eerst kabel vervangen en tonnetje aan kabel uiteinde alleen smeren. Dan precies volgens het boekje afstellen. Als de koppeling dan nog te zwaar is de koppeling vernieuwen. Een nieuwe zal een stuk eenvoudiger zijn om in te trekken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
De kabel vervangen voor een nieuwe zal zeker schelen, zo ook het smeren van de diverse draaipunten en het goed afstellen. Dit heb ik destijds ook bij mijn R1100RT gedaan en dacht het optimale bereikt te hebben, tot ik een proefrit op de R1150RT maakte, een wereld van verschil.
Als de eerstgenoemde acties niet helpen zou ik een heleboel ellende en proberen overslaan en eens een proefrit op de latere versie maken om het verschil te voelen, het zal haar dan duidelijk worden welke kant ze op moet.
Het mooiste zou een halfautomaat zijn waarbij de hele bediening van de koppeling vervalt, die suggestie is hier boven al gegeven via Bert Pot.
Als de eerstgenoemde acties niet helpen zou ik een heleboel ellende en proberen overslaan en eens een proefrit op de latere versie maken om het verschil te voelen, het zal haar dan duidelijk worden welke kant ze op moet.
Het mooiste zou een halfautomaat zijn waarbij de hele bediening van de koppeling vervalt, die suggestie is hier boven al gegeven via Bert Pot.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Aanpassen koppeling R850(R)
In de motoplus no 8 staat een artikel over een aangepaste koppelingshandel voor als je mindelmkracht in hand of vingers hebr