Aanpassen koppeling R850(R)
Geplaatst: 09 mei 2018, 11:17
Mijn Lief rijdt nu een jaartje een BMW R850R van bouwjaar 1998.
Dit is een Typ 259 gebaseerde fiets, met nog de mechanische, kabelbediende koppeling en 5-bak.
Nu heeft Lief een artroseprobleem aan voornamelijk haar linkerduim, waardoor veelvuldig gebruiken van de koppeling haar na een halve dag rijden enorm pijnlijk wordt, zo erg dat ze dan eigenlijk moet stoppen voor die dag.
De R is al aangepast voor haar "beperkingen" (Hyperpro verlaging, TravelLock cruisecontrol, Kisan SignalMinder, allerlei Wunderlich hulpjes om het gebruik en belasting van haar duimen zoveel mogelijk te minimaliseren, maar wat ik niet zo 1-2-3 kan aanpassen is die relatief zware koppeling.
Als ze rijdt gebruikt ze een duimbrace voor ondersteuning, dat helpt al enorm (eerst werkte ze met tape, toen verschillende braces geprobeerd, nu een goeie te pakken).
Oplossen gaan we het pas met het significant verlichten van de benodigde handkracht bij het ontkoppelen.
We hebben nog even gedacht de R in te ruilen voor een Honda NC750S met DCT halfautomaat, maar die vindt ze LELIJK, ze wil eigenlijk haar R niet kwijt, voornamelijk de 70pk niet (de Honda heeft er 48). Dus een halfautomaat gaat het niet worden.
Maar goed, uitdaging is nu om de (kabel-)koppeling van de R aan te passen. Heeft iemand dit al eens eerder gedaan bij een Oilhead?
Ik vind allerlei oplossingen zoals het Moose EasyPull Clutch System, een klein kastje met extra hefboompje erin voor tussen de koppelingskabel (en de chinese knockoffs bij Ali), maar als ik in de handleidingen lees hoe nauw de afstelling van de koppelingskabel komt bij een 259 Oilhead, vraag ik mij af of je zo'n ding er eigelijk wel tussen wilt hebben... Ook vond ik een uitleg voor ombouw van kabel naar hydraulisch, maar dat gaat mij wat ver, dan kan ze haar R beter inruilen voor een R28 versie (2002 - 2007).
Ook lees ik dat het heel precies afstellen van de speling, smeren van de kabelnippels, precies geleiden van de kabel van stuur naar bak heel veel kan doen. Mogelijk heeft een vorige eigenaar de kabel wel met WD40 of andere prut gesmeerd en daarmee de teflon voering verpest, enige remedie is dan een nieuwe kabel (en voor €40 moet je niet zeuren hè)...
Dus, concreet, heeft iemand al eens zo'n aanpassing doorgevoerd op een 259 Oilhead of weet iemand een adres waar men daarin kan adviseren, zoals een bedrijf wat motoren aanpast voor mensen met een handicap? Liefst in het zuiden van NL (Brabant/Limburg) en niet in Assen ofzo zoals Lukens Tuning Service
Dit is een Typ 259 gebaseerde fiets, met nog de mechanische, kabelbediende koppeling en 5-bak.
Nu heeft Lief een artroseprobleem aan voornamelijk haar linkerduim, waardoor veelvuldig gebruiken van de koppeling haar na een halve dag rijden enorm pijnlijk wordt, zo erg dat ze dan eigenlijk moet stoppen voor die dag.
De R is al aangepast voor haar "beperkingen" (Hyperpro verlaging, TravelLock cruisecontrol, Kisan SignalMinder, allerlei Wunderlich hulpjes om het gebruik en belasting van haar duimen zoveel mogelijk te minimaliseren, maar wat ik niet zo 1-2-3 kan aanpassen is die relatief zware koppeling.
Als ze rijdt gebruikt ze een duimbrace voor ondersteuning, dat helpt al enorm (eerst werkte ze met tape, toen verschillende braces geprobeerd, nu een goeie te pakken).
Oplossen gaan we het pas met het significant verlichten van de benodigde handkracht bij het ontkoppelen.
We hebben nog even gedacht de R in te ruilen voor een Honda NC750S met DCT halfautomaat, maar die vindt ze LELIJK, ze wil eigenlijk haar R niet kwijt, voornamelijk de 70pk niet (de Honda heeft er 48). Dus een halfautomaat gaat het niet worden.
Maar goed, uitdaging is nu om de (kabel-)koppeling van de R aan te passen. Heeft iemand dit al eens eerder gedaan bij een Oilhead?
Ik vind allerlei oplossingen zoals het Moose EasyPull Clutch System, een klein kastje met extra hefboompje erin voor tussen de koppelingskabel (en de chinese knockoffs bij Ali), maar als ik in de handleidingen lees hoe nauw de afstelling van de koppelingskabel komt bij een 259 Oilhead, vraag ik mij af of je zo'n ding er eigelijk wel tussen wilt hebben... Ook vond ik een uitleg voor ombouw van kabel naar hydraulisch, maar dat gaat mij wat ver, dan kan ze haar R beter inruilen voor een R28 versie (2002 - 2007).
Ook lees ik dat het heel precies afstellen van de speling, smeren van de kabelnippels, precies geleiden van de kabel van stuur naar bak heel veel kan doen. Mogelijk heeft een vorige eigenaar de kabel wel met WD40 of andere prut gesmeerd en daarmee de teflon voering verpest, enige remedie is dan een nieuwe kabel (en voor €40 moet je niet zeuren hè)...
Dus, concreet, heeft iemand al eens zo'n aanpassing doorgevoerd op een 259 Oilhead of weet iemand een adres waar men daarin kan adviseren, zoals een bedrijf wat motoren aanpast voor mensen met een handicap? Liefst in het zuiden van NL (Brabant/Limburg) en niet in Assen ofzo zoals Lukens Tuning Service