inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
- Brouwer
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
- Type: R1250RT
- Bijz: Rood/zwart
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Ede
inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Ik heb om het schakelen te vergemakkelijken de gear shift assist pro op mijn slecht schakelende 2015 1200 rt lc laten inbouwen bij Simako Apeldoorn. Het systeem werkt het beste als je stevig doorrijdt (dat waar de machine eigenlijk ook voor bedoelt is)dan werkt het erg snel en zonder schokken met een mooie portie tussengas bij het terugschakelen. Rij je als een bejaarde heer dan werkt het duidelijk minder goed (= schokkeriger )
Het opschakelen gaat vanaf 3 omhoog prima zonder koppeling en het naar beneden schakelen vanaf 6 tot aan 2 altijd uitstekend kunnen en van 2 naar 1 omlaag meestal goed. Na een weekje ermee rijden schakel ik 1-2-3 omhoog en omlaag van 2 naar 1 met de koppeling erbij.
Samengevat een snel werkend schakelhulpmiddel dat 80% van de schakelacties prima over kan nemen.
Het opschakelen gaat vanaf 3 omhoog prima zonder koppeling en het naar beneden schakelen vanaf 6 tot aan 2 altijd uitstekend kunnen en van 2 naar 1 omlaag meestal goed. Na een weekje ermee rijden schakel ik 1-2-3 omhoog en omlaag van 2 naar 1 met de koppeling erbij.
Samengevat een snel werkend schakelhulpmiddel dat 80% van de schakelacties prima over kan nemen.
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Mag ik het bizar vinden dat je op een dure fiets als de RT-LC een dergelijk extra hulpmiddel, achteraf moet laten inbouwen om het geheel fatsoenlijk te laten schakelen? :roll:
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Versnellingsbakken en BMW's is altijd al problematisch geweest.
Na iedere nieuwe productie jaargang vertelt de dealer dat het nu veel beter schakelt zacht als boter, hmmmm.
Maar in de praktijk ziet dat er heel anders uit.
Duitse motorbladen klagen al jaren steen en been over de matig schakelende en met harde geluiden gepaard gaande versnellingsbakken.
Waarbij het inschakelen in de "1" de fiets ook nog een sprong voorwaarts maakt waardoor je zelf ook enigszins in paniek raakt en alle zeilen moet bij zetten om de zaak onder controle te houden.
Als je bij een verkeerslicht naast een auto staat met raam open en je schakelt de "1" in schrikt de persoon in de auto zich een ongeluk en denkt dat de hele motor uit elkaar barst.
In het verleden liet ik mijn motoren na ingereden te zijn door een monteur in zijn prive tijd mijn versnellingsbak er onder uit halen en het geheel opnieuw opbouwen en afstellen. Daarna was het wel zoals het moest zijn.
Snap niet dat ze dat niet voor elkaar kunnen krijgen zo moeilijk moet dat toch niet zijn. En er zijn voorbeelden genoeg waar dat wel kan.
En, ja Bert voor zo'n dure fiets zou dat toch niet moeten...
Na iedere nieuwe productie jaargang vertelt de dealer dat het nu veel beter schakelt zacht als boter, hmmmm.
Maar in de praktijk ziet dat er heel anders uit.
Duitse motorbladen klagen al jaren steen en been over de matig schakelende en met harde geluiden gepaard gaande versnellingsbakken.
Waarbij het inschakelen in de "1" de fiets ook nog een sprong voorwaarts maakt waardoor je zelf ook enigszins in paniek raakt en alle zeilen moet bij zetten om de zaak onder controle te houden.
Als je bij een verkeerslicht naast een auto staat met raam open en je schakelt de "1" in schrikt de persoon in de auto zich een ongeluk en denkt dat de hele motor uit elkaar barst.
In het verleden liet ik mijn motoren na ingereden te zijn door een monteur in zijn prive tijd mijn versnellingsbak er onder uit halen en het geheel opnieuw opbouwen en afstellen. Daarna was het wel zoals het moest zijn.
Snap niet dat ze dat niet voor elkaar kunnen krijgen zo moeilijk moet dat toch niet zijn. En er zijn voorbeelden genoeg waar dat wel kan.
En, ja Bert voor zo'n dure fiets zou dat toch niet moeten...
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Ik weet het niet, maar volgens mij is er toch iets mis met jou versnellingsbak?scan schreef: ↑26 jul 2018, 10:58
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Waarbij het inschakelen in de "1" de fiets ook nog een sprong voorwaarts maakt waardoor je zelf ook enigszins in paniek raakt en alle zeilen moet bij zetten om de zaak onder controle te houden.
Als je bij een verkeerslicht naast een auto staat met raam open en je schakelt de "1" in schrikt de persoon in de auto zich een ongeluk en denkt dat de hele motor uit elkaar barst.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Met de symptomen die jij hierboven beschrijft zou ik mijn motor voor controle en mogelijk reparatie wegbrengen.
Of overdrijf je misschien opzettelijk een beetje veel? :lol:
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Mijn LC schakelt best wel goed maar ik heb nog niet eerder een motor gehad waaraan ik, qua schakelen, zo moest wennen als aan deze LC.
De klap waarover scan het heeft bij het inschakelen van de eerste versnelling vanuit neutraal heeft mijn LC ook. Voor zover ik er ondertussen weet van heb heeft elke LC (dus ook de GS) hier last van. Het lijkt alsof de koppeling niet geheel vrij komt terwijl dat zeker wel het geval is. Om het mechaniek deze belasting niet telkens "Aan te doen" heb ik er al een routine van gemaakt om de eerste versnelling in te schakelen voordat ik de motor start of, al onderweg, bij terug schakelen de neutraalstand over te slaan en met ingeknepen koppeling te wachten tot ik verder kan. Vreemd genoeg is de eerste versnelling vanuit de tweede wel goed in te schakelen, zelfs bij stilstand.
De shift assist pro is een mooie ondersteuning maar eigenlijk alleen als je de sokken er flink in zet. Schokvrij schakelen gaat dan prima zolang je versnelling 1 en 2 niet gebruikt want dat gaat niet schokvrij zonder de koppeling te gebruiken. Ten slotte van deze reactie, als ik de koppeling gebruik om op of neer te schakelen doe ik dat ahw amper. Ik bedoel daarmee dat ik de koppeling maar heel iets inknijp om te schakelen. Deze manier is bij mij gebleken de meest comfortabele. Alleen op deze manier kan ik zonder geschok en/of geklak van verzet wisselen.
gr v Ciske
De klap waarover scan het heeft bij het inschakelen van de eerste versnelling vanuit neutraal heeft mijn LC ook. Voor zover ik er ondertussen weet van heb heeft elke LC (dus ook de GS) hier last van. Het lijkt alsof de koppeling niet geheel vrij komt terwijl dat zeker wel het geval is. Om het mechaniek deze belasting niet telkens "Aan te doen" heb ik er al een routine van gemaakt om de eerste versnelling in te schakelen voordat ik de motor start of, al onderweg, bij terug schakelen de neutraalstand over te slaan en met ingeknepen koppeling te wachten tot ik verder kan. Vreemd genoeg is de eerste versnelling vanuit de tweede wel goed in te schakelen, zelfs bij stilstand.
De shift assist pro is een mooie ondersteuning maar eigenlijk alleen als je de sokken er flink in zet. Schokvrij schakelen gaat dan prima zolang je versnelling 1 en 2 niet gebruikt want dat gaat niet schokvrij zonder de koppeling te gebruiken. Ten slotte van deze reactie, als ik de koppeling gebruik om op of neer te schakelen doe ik dat ahw amper. Ik bedoel daarmee dat ik de koppeling maar heel iets inknijp om te schakelen. Deze manier is bij mij gebleken de meest comfortabele. Alleen op deze manier kan ik zonder geschok en/of geklak van verzet wisselen.
gr v Ciske
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Zo doe ik het ook, wel werd mij vertelt dat dit weer een belasting is voor de drukgroep van de koppeling, als je dus de koppeling lang ingeknepen houd voor het stoplicht...ciske schreef: ↑26 jul 2018, 11:54 Mijn LC schakelt best wel goed maar ik heb nog niet eerder een motor gehad waaraan ik, qua schakelen, zo moest wennen als aan deze LC.
De klap waarover scan het heeft bij het inschakelen van de eerste versnelling vanuit neutraal heeft mijn LC ook. Voor zover ik er ondertussen weet van heb heeft elke LC (dus ook de GS) hier last van. Het lijkt alsof de koppeling niet geheel vrij komt terwijl dat zeker wel het geval is. Om het mechaniek deze belasting niet telkens "Aan te doen" heb ik er al een routine van gemaakt om de eerste versnelling in te schakelen voordat ik de motor start of, al onderweg, bij terug schakelen de neutraalstand over te slaan en met ingeknepen koppeling te wachten tot ik verder kan. Vreemd genoeg is de eerste versnelling vanuit de tweede wel goed in te schakelen, zelfs bij stilstand.
De shift assist pro is een mooie ondersteuning maar eigenlijk alleen als je de sokken er flink in zet. Schokvrij schakelen gaat dan prima zolang je versnelling 1 en 2 niet gebruikt want dat gaat niet schokvrij zonder de koppeling te gebruiken. Ten slotte van deze reactie, als ik de koppeling gebruik om op of neer te schakelen doe ik dat ahw amper. Ik bedoel daarmee dat ik de koppeling maar heel iets inknijp om te schakelen. Deze manier is bij mij gebleken de meest comfortabele. Alleen op deze manier kan ik zonder geschok en/of geklak van verzet wisselen.
gr v Ciske
maar ja.... overal is iets van te zeggen....
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
De eerste Gs-en met LC hadden een iets te korte schakelstift waardoor de koppeling moeilijk of niet helemaal vrij kwam.
Misschien heb je ook zoiets Ciske? Van welk jaar is je blok?
Misschien heb je ook zoiets Ciske? Van welk jaar is je blok?
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Het is een LC van eind 2014.
van de serie die geen terugroep meer had vanwege die vering destijds en is in de garantieperiode voor alle beurten bij Van Harten geweest. Lijkt me dus stug dat die update niet uitgevoerd zal zijn als dat wel had gemoeten. Het probleem is ook echt niet dat de koppeling niet vrij komt.
Kun jij jouw LC stationair lopend zonder enorme "Klak" in de eerste versnelling zetten?
gr v Ciske
van de serie die geen terugroep meer had vanwege die vering destijds en is in de garantieperiode voor alle beurten bij Van Harten geweest. Lijkt me dus stug dat die update niet uitgevoerd zal zijn als dat wel had gemoeten. Het probleem is ook echt niet dat de koppeling niet vrij komt.
Kun jij jouw LC stationair lopend zonder enorme "Klak" in de eerste versnelling zetten?
gr v Ciske
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
zo schreef Henk7777Zo doe ik het ook, wel werd mij vertelt dat dit weer een belasting is voor de drukgroep van de koppeling, als je dus de koppeling lang ingeknepen houd voor het stoplicht...
maar ja.... overal is iets van te zeggen....
Laat die koppeling dan maar wat extra slijten denk ik dan. Gemiddeld gaan die toch geen motorleven lang mee en bij de LC is die koppeling redelijk makkelijk bereikbaar.
gr v Ciske
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Het is toch van de gekke om allerlei rare fratsen uit halen om het probleem zijnde een versnellingsbak die niet deugd te omzeilen.
Bizar.
Bizar.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Tja, misschien wel, maar ik zat er ook over te denken de shift assist te monteren. Het schakelen is niet BMW's soepelste karaktertrek, maar op andere punten nog wel mijn ideale motor. Ik ben in het voorjaar overgestapt van een RT uit 2006 naar een exemplaar van eind 2014. Met veel genoegen kan ik zeggen, op het schakelen na. Meer zoeken naar de vrijstand, inleggen in de 1 met stevige klap en ook in andere versnellingen het gevoel dat de koppeling niet helemaal vrij komt.
Overigens (off topic) nog wel twee andere punten waar het 2014 exemplaar voor mij nog geen verbetering oplevert 1. Zithouding (stuur lijkt verder weg) en 2. Knop richtingaanwijzers (die flippers vond ik ideaal).
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
@Harro: Ben het helemaal met je eens dat ook ik bepaalde eigenschappen (lees gebreken) voor lief heb genomen aangezien ik daar zelf nog wel iets aan kon verbeteren t.o.v. het "origineel".
En dan heb ik het o.a. over zadel, ESA, versnellingsbak en die rare, nog steeds voor mij een dagelijkse ergenis, Japanse knoppen diarree.
Je laatste alinea is voor mij de hoofd redenen geweest mijn huidige model (2010) niet van de hand te doen.
Nog meer concessies trek ik niet... :mrgreen:
En dan heb ik het o.a. over zadel, ESA, versnellingsbak en die rare, nog steeds voor mij een dagelijkse ergenis, Japanse knoppen diarree.
Je laatste alinea is voor mij de hoofd redenen geweest mijn huidige model (2010) niet van de hand te doen.
Nog meer concessies trek ik niet... :mrgreen:
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Hahaha, ja die vergat ik nog te noemen: ESA. Eerst was ik er wel enthousiast over, maar op een bepaalde manier lijkt het eerder te vermoeien. Waar ik bij de LC wel echt blij van wordt zijn het extra vermogen en koppel.scan schreef: ↑30 jul 2018, 14:04 @Harro: Ben het helemaal met je eens dat ook ik bepaalde eigenschappen (lees gebreken) voor lief heb genomen aangezien ik daar zelf nog wel iets aan kon verbeteren t.o.v. het "origineel".
En dan heb ik het o.a. over zadel, ESA, versnellingsbak en die rare, nog steeds voor mij een dagelijkse ergenis, Japanse knoppen diarree.
Je laatste alinea is voor mij de hoofd redenen geweest mijn huidige model (2010) niet van de hand te doen.
Nog meer concessies trek ik niet... :mrgreen:
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Brouwer
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
- Type: R1250RT
- Bijz: Rood/zwart
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Ede
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Deze 1200RT LC is op bijna alle gebieden verreweg de beste motor die ik ooit gehad heb, maar...... op het gebied van het schakelen is dan ook gelijk een van de slechtste.
Zelfs de versnellingsbak versnellingsbak van mijn JAWA 250 uit 1973 schakelde beter en die was zelfs vanaf fabriek standaard (!) voorzien van een mechanische schakelautomaat. Als je het schakelpedaal indrukte (of omhoog bewoog) werkt eerst de koppeling ingetrokken en daarna pas van versnelling veranderd. Vervolgens moest je langzaam het pedaal terug laten komen in de neutraal stand en de koppeling kwam weer op. Het volledig mechanische systeem had wel erg regelmatig onderhoud en smering nodig.
Zelfs de versnellingsbak versnellingsbak van mijn JAWA 250 uit 1973 schakelde beter en die was zelfs vanaf fabriek standaard (!) voorzien van een mechanische schakelautomaat. Als je het schakelpedaal indrukte (of omhoog bewoog) werkt eerst de koppeling ingetrokken en daarna pas van versnelling veranderd. Vervolgens moest je langzaam het pedaal terug laten komen in de neutraal stand en de koppeling kwam weer op. Het volledig mechanische systeem had wel erg regelmatig onderhoud en smering nodig.
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
In wezen is het een nutteloze assistent :mrgreen:
En een oplossing voor een niet bestaand probleem!
En een oplossing voor een niet bestaand probleem!
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
ik heb nu 110K gereden op de LC met shift assist. Ik gebruik hem voor elke versnelling en bij bijna elk toerental om op te schakelen. terug schakelen in de lage versnelling let ik wel op de toeren zeker van de 2 terug naar zijn 1. Maar geen enkel probleem. Alleen toen ik hem kreeg was ie niet goed. Maar na de software update deed ie het altijd prima. Ik zou bijna willen zeggen dat het niet meer zonder kan (ja natuurlijk kan dat).
van stilstaand naar 1 versnelling ook altijd met een flinke "klak". Houd mij niet tegen om gewoon in z'n vrij te zetten bij het stoplicht. Ik denk gewoon dat de tandwielen draaien en dan druk je er iets stilstaand (uitgaande as of zo) in. Als ie al in de versnelling staat kunnen de tandwielen niet meer vrij draaien en dus geen klak van de 1 naar de andere versnelling.
en gewoon gebruiken bij elk toerental (zoals ik hierboven aangeef), anders had herr BMW het wel vermeld of in de software "aangepast"
samengevat: klak van N naar versnelling blijf je altijd houden. En shift assist is heerlijk en bij alle toerentallen opschakelen (effe gevoel voor krijgen) en terug schakelen opletten bij lage versnelling
van stilstaand naar 1 versnelling ook altijd met een flinke "klak". Houd mij niet tegen om gewoon in z'n vrij te zetten bij het stoplicht. Ik denk gewoon dat de tandwielen draaien en dan druk je er iets stilstaand (uitgaande as of zo) in. Als ie al in de versnelling staat kunnen de tandwielen niet meer vrij draaien en dus geen klak van de 1 naar de andere versnelling.
en gewoon gebruiken bij elk toerental (zoals ik hierboven aangeef), anders had herr BMW het wel vermeld of in de software "aangepast"
samengevat: klak van N naar versnelling blijf je altijd houden. En shift assist is heerlijk en bij alle toerentallen opschakelen (effe gevoel voor krijgen) en terug schakelen opletten bij lage versnelling
- Axolotl
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 11 apr 2014, 19:17
- Type: R1200RT
- Bijz: LC met de 3 optiepakketten en BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Tja, die klak bij het inschakelen van de eerste versnelling herken ik wel, en ook opschakelen gaat niet altijd geruisloos. Het stoort me niet echt eigenlijk, maar op zich lijkt me zo’n quick shifter wel wat.
Wat kost inbouw daarvan? En is dat eventueel ook goed zelf te doen (ik ben geen monteur, maar redelijk handig, doe regulier onderhoud zelf) - of moet er dan ook aan de software iets gebeuren?
Wat kost inbouw daarvan? En is dat eventueel ook goed zelf te doen (ik ben geen monteur, maar redelijk handig, doe regulier onderhoud zelf) - of moet er dan ook aan de software iets gebeuren?
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014
Arjan
R1200RT LC 2014
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: inbouw Gear shift assist pro op 1200 rt lc
Dit herken ik helemaal niet bij mijn 2017 modeljaar RT/LC. Deze laatste uitvoering met die transmissiedemper is juist een schoolvoorbeeld van soepel schakelen. Misschien handig om de motor zelf in te rijden ipv dat door iemand anders te laten doen?scan schreef: ↑26 jul 2018, 10:58 Versnellingsbakken en BMW's is altijd al problematisch geweest.
Na iedere nieuwe productie jaargang vertelt de dealer dat het nu veel beter schakelt zacht als boter, hmmmm.
Maar in de praktijk ziet dat er heel anders uit.
Duitse motorbladen klagen al jaren steen en been over de matig schakelende en met harde geluiden gepaard gaande versnellingsbakken.
Waarbij het inschakelen in de "1" de fiets ook nog een sprong voorwaarts maakt waardoor je zelf ook enigszins in paniek raakt en alle zeilen moet bij zetten om de zaak onder controle te houden.
Als je bij een verkeerslicht naast een auto staat met raam open en je schakelt de "1" in schrikt de persoon in de auto zich een ongeluk en denkt dat de hele motor uit elkaar barst.
In het verleden liet ik mijn motoren na ingereden te zijn door een monteur in zijn prive tijd mijn versnellingsbak er onder uit halen en het geheel opnieuw opbouwen en afstellen. Daarna was het wel zoals het moest zijn.
Snap niet dat ze dat niet voor elkaar kunnen krijgen zo moeilijk moet dat toch niet zijn. En er zijn voorbeelden genoeg waar dat wel kan.
En, ja Bert voor zo'n dure fiets zou dat toch niet moeten...
En die sprong voorwaarts als je hem in de 1 zet kun je voorkomen door de koppeling ingetrokken te houden,toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..