Koppeling vloeistof vervangen of niet

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Koppeling vloeistof vervangen of niet

Ongelezen bericht door Edward1968 »

BMW heeft ook voor haar motoren long life onderhoud. Ondermeer de cardan olie, brandstof filter en koppeling vloeistof hebben geen onderhoud nodig.

Cardan olie is herzien, brandstof filter lijkt mij ook niet onnodig. Zelf wil ik preventief de koppeling vloeistof vervangen. Deze olie is GEEN remvloeistof, maar een minerale olie waar moeilijk aan te komen is.

Wat is jullie mening hierover, vervangen of niet.

Betreft hier een R1200R uit 2007.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Koppeling vloeistof vervangen of niet

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Als BMW zelf aangeeft dat vervanging van koppelingsvloeistof geen noodzakelijk onderhoud is, waarom zou je dan vervangen?
Minerale olie is heel anders dan b.v. remvloeistof, is dan ook niet hygroscopisch, eigenschappen zullen in de tijd niet wijzigen. Je kunt hoogstens door eventuele lekkage olie verliezen. Inspectie daarop lijkt me wel zinnig!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Koppeling vloeistof vervangen of niet

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ik denk dat olie van 11 jaar oud zeker wel veranderd, onder invloed van temperatuur wisselingen en zonlicht. Ook mede doordat er van de zuigers, boven en onder, toch slijtage, vervuiling ontstaat.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling vloeistof vervangen of niet

Ongelezen bericht door Baird »

Edward1968 schreef: 10 okt 2018, 09:47 BMW heeft ook voor haar motoren long life onderhoud. Ondermeer de cardan olie, brandstof filter en koppeling vloeistof hebben geen onderhoud nodig.

Cardan olie is herzien, brandstof filter lijkt mij ook niet onnodig. Zelf wil ik preventief de koppeling vloeistof vervangen. Deze olie is GEEN remvloeistof, maar een minerale olie waar moeilijk aan te komen is.

Wat is jullie mening hierover, vervangen of niet.

Betreft hier een R1200R uit 2007.
De Constructeur heeft bepaald voor jouw motor ....
Als voor jouw motor een bepaalde oliesoort en een interval voorgeschreven is moet je daar (binnen zekere grenzen) aan houden.
Jouw motor wil graag iedere 20k of na een zekere periode verse cardanolie/versnellingsbakolie
een gewoon filter kan per definitie niet voor lifetime zijn en zeker het brandstoffilter niet, zaag er maar eens eentje door die er 40 of 80 k ingezeten heeft.
Jouw koppelingsysteem wil graag remvloeistof en dat mag je best iedere 2 jaar verversen.

Als je de vloeistoffen in jouw motor gaat vervangen voor spul van een motor van 20 jaar jonger dan kun je wachten op ellende (seals etc)

De Constructeur heeft bepaald voor o.a. mijn GS
Mijn GS LC heeft inderdaad een koppelingssyteem dat lifetime gevuld is met een minerale olie die gewoon bij de dealer te verkrijgen is, aardig prijsje per liter maar waarom zou je want het hoeft nooit tenzij er iets kapot gaat. _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Koppeling vloeistof vervangen of niet

Ongelezen bericht door Edward1968 »

[/quote]
..... Jouw koppelingsysteem wil graag remvloeistof en dat mag je best iedere 2 jaar verversen.......
[/quote]

Maak niet de fout...... gaat een hoop centjes kosten. Minerale olie is wel juist voor een 2007 R1200R.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Koppeling vloeistof vervangen of niet

Ongelezen bericht door Baird »

Edward1968 schreef: 11 okt 2018, 18:23
..... Jouw koppelingsysteem wil graag remvloeistof en dat mag je best iedere 2 jaar verversen.......
[/quote]

Maak niet de fout...... gaat een hoop centjes kosten. Minerale olie is wel juist voor een 2007 R1200R.
[/quote]

Ik dacht een R1100R te zien, ok.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”