help
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 okt 2018, 00:11
- Type: Overig R-serie
- Bijz: r1100rs
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HELLEVOETSLUIS
help
goedemorgen
ik heb een vraag over het schakelen ik heb eergisteren bij motoport in rockanje een bmw r1100rs bouwjaar 10-98 opgehaal met 32500 km op de teller.
Als ik overschakel van 1 naar zijn 2 wil hij geregeld niet pakken en komt dan in zijn neutraal te staan als ik het pookje omhoog houd en dan mijn koppeling oplaat komen blijft hij wel in zijn versnelling staan.
hiervoor een honda cb500 gehad met de eigenaar van motoport een stukje gereden toen gebeurde het helaas niet ook samen met hem gereden.
Toch heb ik er geen goed gevoel bij en wil van de week een doorgewinterde bmw rijder vragen om te rijden.
Kijken wat hij ondervind.
Mijn vraag of et nog iets aan gesteld kan worden of er mensen zijn die het euvel herkennen.
vriendelijke groet Jos
ik heb een vraag over het schakelen ik heb eergisteren bij motoport in rockanje een bmw r1100rs bouwjaar 10-98 opgehaal met 32500 km op de teller.
Als ik overschakel van 1 naar zijn 2 wil hij geregeld niet pakken en komt dan in zijn neutraal te staan als ik het pookje omhoog houd en dan mijn koppeling oplaat komen blijft hij wel in zijn versnelling staan.
hiervoor een honda cb500 gehad met de eigenaar van motoport een stukje gereden toen gebeurde het helaas niet ook samen met hem gereden.
Toch heb ik er geen goed gevoel bij en wil van de week een doorgewinterde bmw rijder vragen om te rijden.
Kijken wat hij ondervind.
Mijn vraag of et nog iets aan gesteld kan worden of er mensen zijn die het euvel herkennen.
vriendelijke groet Jos
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: help
Als dit je eerste BMW is dan is het even wennen. Bij het schakelen kun je het beste een beetje druk op het versnellingspedaal zetten, dan de koppeling in en dan “schop” je deze er trefzeker in. Verder staan de versnellingsbakken bekend met de “klak”. Dit komt door de droge plaatkoppeling. En dat is weer heel anders schakelen dan met menige Japanse motor.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: help
Ik zou denken dat het misschien een goed idee is om de spiebanen te smeren. Maar voor je dat laat doen misschien eerst nog even de koppeling afstellen volgens het boekje en de versnellingsbakolie verversen. Ik heb bij mij jaren geleden de Castrol 75W140 MTX gebruikt en de motor schakelde meteen een stuk beter. Maar zoals Eilert al aangaf is het schakelen bij een BMW ook wel even wennen.
- RT1
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda GOLDWING 1800A
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deurne
Re: help
@ Eilert.Verder staan de versnellingsbakken bekend met de “klak”. Dit komt door de droge plaatkoppeling
Als de klak door dit type koppeling zou komen zou het wel heel erg lawaaiig worden op straat. Heb jij je auto ooit horen "klakken". Er zijn namelijk maar heel weinig auto's die geen droge-plaatkopeling hebben.
Nee, dit is echt een " BMW kwaal" , alhoewel mijn Goldwing héél af en toe ook wel eens dit soort geluid produceert , maar dat ligt dan meestal aan mezelf.
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 10 okt 2018, 00:11
- Type: Overig R-serie
- Bijz: r1100rs
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HELLEVOETSLUIS
Re: help
ze gaan eerst het pookje naar mijn voet zetten en verzekeren dat het goed komt.
Neem het advies van jullie even mee als het droig is
Neem het advies van jullie even mee als het droig is
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: help
De klak is geen BMW kwaal . Ik kan met de R1100R en ook met mijn R80 zonder die klak schakelen die ik overigens wel vaak hoor bij andere.RT1 schreef: ↑26 okt 2018, 22:33@ Eilert.Verder staan de versnellingsbakken bekend met de “klak”. Dit komt door de droge plaatkoppeling
Als de klak door dit type koppeling zou komen zou het wel heel erg lawaaiig worden op straat. Heb jij je auto ooit horen "klakken". Er zijn namelijk maar heel weinig auto's die geen droge-plaatkopeling hebben.
Nee, dit is echt een " BMW kwaal" , alhoewel mijn Goldwing héél af en toe ook wel eens dit soort geluid produceert , maar dat ligt dan meestal aan mezelf.
Rob
Dan kan je een motor versnellingsbak niet vergelijken met een auto versnellingsbak. Bij een auto zitten er synchromesh ringen in daarom geen klak natuurlijk.
De ingaande as van de versnellingsbak draait wel hetzelfde hoge toerental als de motor en dat is bij veel motoren weer niet. Dat komt door het boxerontwerp waarbij de motor en versnellingsbak achter elkaar liggen. (Bij Honda is dit anders opgelost). Tevens zijn de assen in de bak vrij zwaar en daarom is het geluidloos schakelen wat moeilijker zeker als je snel wil schakelen. Het geluidloos schakelen is wat meer werk bij onze boxers en ze hadden dan inderdaad ook beter even bij Honda mogen afkijken. Zo vond ik de Honda CX500 de best schakelende motor waar ik ooit op gereden heb. Met betrekking tot de droge plaatkoppeling moet ik zeggen dat hierdoor het schakelen zelfs beter gaat. Bij een natte koppeling kleven de platen vaak nog wat aan elkaar door de olie tussen de platen van de koppeling.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: help
Ton1959 schreef:
En daar hebben we -volgens mij- exact het schakelprobleem van de LC's te pakken.
gr v Ciske
Bij een natte koppeling kleven de platen vaak nog wat aan elkaar door de olie tussen de platen van de koppeling.
En daar hebben we -volgens mij- exact het schakelprobleem van de LC's te pakken.
gr v Ciske