Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
FransA
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2018, 12:35
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door FransA »

Hoi allemaal! Ik wil even mijn ervaring met de versnellingsbak van mijn R 1200 RT LC delen. Wellicht hebben jullie hier iets aan.

Dit voorjaar heb ik mijn R 1200 RT uit 2007 verkocht en een nieuwe R 1200 RT LC (modeljaar 2017, zonder gear shift assist pro) gekocht.
Toen ik hem eindelijk op kon halen, was er een ding dat mij zwaar tegenviel. Het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 ging zodra de motor op temperatuur was zeer hakkelig met veelvuldig terugslaan van het schakelpedaal. Iets wat ik totaal niet kende van mijn oude motor. Preloaden en op 2700 toeren opschakelen ging meestal goed maar het kwam allemaal ontzettend nauw.
Toen ik ging zoeken op google kwam ik een thread tegen van iemand die hetzelfde probleem had en het aan de dunnere inloopolie weet. Helaas kan ik deze thread niet meer terugvinden.
Bij de eerste service beurt heb ik mijn onvrede aangegeven. Het commentaar van de BMW-dealer was iets als ‘de monteur heeft proefgereden en hij schakelt als boter’. Niet dus! Ook na de oliewissel bleef het schakelen bij warme motor zeer onplezierig. De demo-motor die ik mee had gekregen had bovendien exact hetzelfde probleem en had als ik het goed herinner zo'n 12.000 km op de teller!

Vorige week was ik opnieuw opzoek of meer mensen hier last van hadden. De Nederlandse thread kon ik helaas niet meer vinden maar ik kwam wel op een Engelstalig forum iemand tegen die aangaf dat het verschijnsel optreedt bij een hoog oliepeil. Bij de LC-modellen schijn je de motor niet verder dan 50% van het rondje in het kijkglaasje te moeten vullen. (Let wel op dat het oliepeil pas een paar uur na het vullen afgelezen kan worden.)

Onmiddellijk heb ik een zaklampje gepakt en het oliepeil gecontroleerd. Dat zat op ca. 80% van het kijkglaasje.

Ik heb later wat olie afgetapt tot het niveau op zo’n 30% zat en flink gereden. En het resultaat? Een groot verschil. Het terugslaan (ratelen) van het schakelpedaal bij het opschakelen in de lage versnellingen is haast niet meer voorgekomen. De paar keer dat het toch optrad was het aanzienlijk minder heftig. Het terugschakelen in de lage versnellingen lijkt wel ietsje stroever te gaan maar dat neem ik voor lief.
Binnenkort zal ik hem iets bijvullen zodat het niveau weer op 50% staat.

Ik hoop dat met dat deze informatie anderen met hetzelfde probleem kan helpen. Voor mij is het in ieder geval een goede oplossing gebleken!

Groeten, Frans
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door ciske »

Op het GS forum wordt over dit onderwerp ook veel en uitvoerig info uitgewisseld.
Mijn RT/LC, met shift assist pro, heeft het euvel ook maar is niet zo gevoelig mbt het oliepeil, althans ik merk geen verschil (met Motorex Boxer)
Ik moet wel zeggen dat ik niet eerder een motor bezat waaraan ik zo lang heb moeten wennen aan het schakelen/koppelen als deze.
Ondertussen lukt dat alles goed op het vanuit neutraal "In één zetten" na. Dat geeft nog altijd zo'n klap waaraan ik niet kan wennen. Erg jammer dat dit niet op te lossen is.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo Frans,
we stellen het ook op prijs als nieuwe forumleden zich even voorstellen ?? viewforum.php?f=43
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ciske schreef: 05 dec 2018, 14:43 Op het GS forum wordt over dit onderwerp ook veel en uitvoerig info uitgewisseld.
Mijn RT/LC, met shift assist pro, heeft het euvel ook maar is niet zo gevoelig mbt het oliepeil, althans ik merk geen verschil (met Motorex Boxer)
Ik moet wel zeggen dat ik niet eerder een motor bezat waaraan ik zo lang heb moeten wennen aan het schakelen/koppelen als deze.
Ondertussen lukt dat alles goed op het vanuit neutraal "In één zetten" na. Dat geeft nog altijd zo'n klap waaraan ik niet kan wennen. Erg jammer dat dit niet op te lossen is.


gr v Ciske
''
Om zo min mogelijk last te hebben van het probleem zou ik de voorgeschreven olie gebruiken. Bij een koppeling zoals de LC heeft zal je voelen dat de koppeling kleeft als het ware op de olie. De olie zorgt ervoor dat de frictieplaten en metalen platen altijd een beetje contact houden. Is Motorex Boxer de juiste olie voor de LC. Ik dacht hier gelezen te hebbe dat bij LC een andere viscositeit olie gebruikt werd of vergis ik mij nu? Daarom kan ik me voorstellen dat het verlagen van het olieniveau kan schelen maar daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door Baird »

Voor mijn GS LC moet er SAE 5W/40, API SL, JASO MA2 in, volgens BMW uiteraard hun eigen ADVANTEC Ultimate
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef: 05 dec 2018, 20:15 Voor mijn GS LC moet er SAE 5W/40, API SL, JASO MA2 in, volgens BMW uiteraard hun eigen ADVANTEC Ultimate
Dat was mijn vermoeden al dus de Motorex Boxer zou ik dan zeker niet gebruiken omdat dan het kleven eerder zal toenemen. Bij de natte koppeling zeker geen 15W50 gebruiken.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!

Ongelezen bericht door ciske »

Ton1959 schreef:
Is Motorex Boxer de juiste olie voor de LC. Ik dacht hier gelezen te hebbe dat bij LC een andere viscositeit olie gebruikt werd of vergis ik mij nu?

Motorex Boxer is er ook in de juiste viscositeit voor de LC -5W40 dus- en die zit er bij mijn boxer ook in.
Je vergist je dus zeker niet maar ik schat in dat je uitgaat/-ging van de 15W50 Motorex Boxer. Ik heb deze Motorex 5W40 olie erin gedaan in een poging het schakelgedrag te verbeteren. Of het geholpen heeft weet ik niet zeker maar slechter is het er ook niet van geworden.


gr v Ciske
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”