Kardanas afwijking?

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MarcoVelp
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2018, 20:41
Type: R1200RT
Bijz: overheid uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Velp

Kardanas afwijking?

Ongelezen bericht door MarcoVelp »

Hoi,

Mijn vorig jaar gekochte R1200RT-P blijkt een nogal onoordeelkundig klusproject geweest te zijn. Nu ja, alle waar naar z'n geld....Alles dus uit elkaar.

Nu kom ik iets tegen wat me verwondert.

Ik dacht altijd dat bij een kardanas met 2 kruiskoppelingen de twee vaste 'vorken' in één lijn horen te ligen, om de niet-eenparige karakteristiek van de kruiskoppeling op te vangen. En zo zie ik ze ook op alle plaatjes op internet. Nu is dat bij mij niet het geval, zie de gele lijn in de afbeelding. Zo'n ding is volgens mij ook niet te demonteren.
kardan.jpg
Benieuwd of hier een verklaring voor / herkenning bij is.

Groet, Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Kardanas afwijking?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Als het goed is kunnen de twee delen tov elkaar schuiven. Het kan zijn dat beide delen gescheiden zijn geweest en weer verkeerd in elkaar geschoven.
Als ik plaatjes Google op 'final drive shaft r1200rt' zie ik zowel plaatjes waar de uiteinden tegenover elkaar staan als plaatjes waar een klein verschil is te zien. Misschien dealer even vragen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kardanas afwijking?

Ongelezen bericht door Baird »

Je hebt helemaal gelijk, zo heb ik het vroeger ook geleerd, doch: als je de cardan er uit haalt staat er nergens hoe je die terug moet plaatsen, blijkbaar maakt Herr BMW zich er niet zo druk om vanwege de geringe hoek die ding maakt bij normale belasting. Ik zou hem echter goed uitgelijnd in elkaar zetten _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
B foot

Re: Kardanas afwijking?

Ongelezen bericht door B foot »

that's the way ...
Schermafbeelding 2019-03-28 om 18.48.04.png
kon je trillingen voelen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MarcoVelp
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2018, 20:41
Type: R1200RT
Bijz: overheid uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Velp

Re: Kardanas afwijking?

Ongelezen bericht door MarcoVelp »

Dank voor de reacties:
Volgens mij kan deze kardanas niet in de lengte schuiven en ook niet uit elkaar, vandaar dat ik het zo vreemd vind. Maar dit ga ik nog even goed uitzoeken. Dat is dan weer niet zo gek omdat het voorste en achterste schanierpunt van de achterbrug op dezelfde plek t.o.v. de 2 kruiskoppelingen staan. Er treed dus geen lengteverandering op. Denk ik. Nu ik het getekend heb twijfel ik hieraan. :$
kardan2.jpg
Of er trillingen zijn anders dan de motor moet ik nog eens goed proberen te voelen als ie weer in elkaar zit. Ik heb ook geen idee hoe 'groot' die on-eenparigheid zou moeten zijn.

Ik houd jullie op de hoogte!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Kardanas afwijking?

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Wat als hij over meer dan 1 dimensie een hoek maakt.? De as loopt immers niet recht achteruit t.o.v. Het blok maar van links naar rechts (van bovenaf gezien) en hij loopt van boven naar beneden (vanaf de zijkant gezien).
Zou dat nog uitmaken? Of moet een cardanas werken ongeacht de positie van het ‘bovenste’ en ‘onderste’ punt?
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”