Harde klak bij koppelen en ontkoppelen 1e en 2e versnelling

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mike_R1150RT
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019, 14:19
Type: R1150RT
Bijz: Gewoon mooi ... :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oss (NB)

Harde klak bij koppelen en ontkoppelen 1e en 2e versnelling

Ongelezen bericht door Mike_R1150RT »

Goede dag,

Mijn 1150RT uit 2001 35.000km geeft bij ontkoppelen in zijn 1e, 2e versnelling een harde klak. In zijn 1 zetten gaat dus prima (wel met harde klak) en wegrijden ook geen probleem maar als je dan de koppeling intrekt in de 1e, 2e versnelling hoor je een harde klak. Tevens geeft de motor in de 2e/3e versnelling bij lage toeren veel trilling. Iemand een idee, wellicht een kromme koppelingsgroep oid??? Is niet echt comfortabel rijden en zal geen af fabrieksoptie zijn geweest toch 😉 dan hadden ze er niet zoveel verkocht lijkt mij!?

Tips zijn welkom of wellicht iemand in de buurt van Oss (NB) met kennissen die r eens naar kan kijken/luisteren?

Mvg Michael
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Harde klak bij koppelen en ontkoppelen 1e en 2e versnelling

Ongelezen bericht door Baird »

Dit klopt niet.

Zit er genoeg van (de juiste) olie in de bak?
1)
Optie is dat jij een van de slechte ingaande assen te pakken hebt. Is bij de R1150RX en R1100S voor gekomen, materiaalprobleem van de ingaande as waardoor de splines op de ingaande as naar zijn :evil: gaan, ook de koppelingsplaat is dan afval geworden. De ingaande as schuift niet volledig in de koppeling waardoor de krachten maar over een deel van de as/bus overgebracht worden, volgens Kenny kwam dit het meeste voor bij motoren die te rustig bereden worden. Beemer-Tycoon heeft dit ook gehad en het zelf ter hand genomen, (filmpjes van Chris) het is gewoon te repareren en dan ook een gemodificeerde koppelingsplaat plaatsen dan gaat het echt nooit meer kapot, hebben wij ook gedaan bij mijn motor. _004



2)
Defecte schakelwals kan de klak verklaren .

3)
Waarom dit trillen alleen in de 2de/3de versnelling gebeurd heb ik zo niet even scherp, zou naar de opbouw van de bak moeten kijken of om te zien hoe 2 en 3 op dezelfde as zitten, dan zou het nog een lager in de bak kunnen zijn.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Mike_R1150RT
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019, 14:19
Type: R1150RT
Bijz: Gewoon mooi ... :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oss (NB)

Re: Harde klak bij koppelen en ontkoppelen 1e en 2e versnelling

Ongelezen bericht door Mike_R1150RT »

update...

eens goed opgelet wat er nu precies wanneer aan de hand is. Bij ontkoppelen in zijn 1 en bij abrupt gas los gaat het nogal ruw en tenzij je de motor op toeren houdt dan zou de theorie van de splines dus kunnen kloppen, maar om dat te checken moet het spul helaas uit elkaar. Jammer is dat de bak prima schakelt en slechts 36.000KM ervaring heeft, dus is de vraag reviseren of uitwisselen?

* Wie heeft ervaring met bakrevisie en de kosten?
* Wie weet er een goed en betaalbaar adres voor een bakrevisie in de omgeving van Oss/Den Bosch?
* Iemand ervaring met de koppelingsplaten met extended splines via motobin.co.uk ?
* Kun je alle R1150RT bakken onderling uitwisselen of moet ik specifiek letten op bakcodes etc...? Ik zie via ebay dat de bakken in England goedkoper zijn dan in NL/Dld

Voor nu loopt de beemer en is er mee te rijden maar ik wil het gewoon goed hebben.

Advies en tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Harde klak bij koppelen en ontkoppelen 1e en 2e versnelling

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Je mag bij mij in Dordrecht langs komen en dan verwijderen we de versnellingsbak en kunnen we controleren wat er versleten is en kunnen dat dan vervangen als het alleen om de koppelinggroep gaat.
Als de ingaande splineas van de versnellingsbak ook versleten is zal die ook vervangen moeten worden maar dat behoord niet tot mijn mogelijkheden.
Dit alles tegen een kleine vergoeding.

Groeten Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”