Problemen cardan
Geplaatst: 10 aug 2019, 13:46
Hallo allemaal,
Daar was ik weer, helaas met nieuwe problemen...
Afgelopen zondag was ik onderweg naar huis en had ik net getankt toen ik op de snelweg het idee kreeg dat hij niet lekker liep. Via m'n voeten voelde ik een bepaalde 'tik', alsof er iets niet soepel liep. Gelijk een parkeerplaats opgezocht en toen ik langzamer ging rijden op de afrit, merkt ik al dat de boel niet helemaal stabiel voelde. Toen ik eenmaal stil stond, zag ik gelijk twee dingen: de rand van de remschijf achter glom, er was duidelijk iets vanaf gesleten/geschuurd en er lekte olie vanuit het aftappunt van de cardan...
Gelijk de ANWB gebeld en gelukkig was deze er binnen een half uur, hij draaide even aan m'n achterwiel en gaf gelijk aan dat de cardan waarschijnlijk kapot was. Zelf aan het achterwiel draaiende voelde ik ook dat er iets niet goed zat, er zat een extra weerstand in, lastig te omschrijven. 20 minuten later was ook de sleepdienst er en deze heeft me netjes naar de ANWB gebracht voor vervangend vervoer, toch wel heel blij met m'n lidmaatschap zo.
Maandag werd m'n motor thuis gebracht en ik heb de afgelopen week de boel een eind uit elkaar gehaald. De cardan zag er van binnen zo uit:
Nou heb ik zelf geen idee hoe het er uit zou moeten zien, maar afgezien van een berg metaalgruis, lijken de tandwielen nog in goede staat. Dit doet mij denken dat het misschien de wiellagers zijn waar het probleem zit?
Verder onder de motor viel me ook nog een nieuwe lekkage op, aan het andere eind van de swingarm hing er een flinke oliedruppel aan de rubber afdichting:
Gezien de lokatie vraag ik mij af of het misschien versnellingsbakolie is (eraan ruiken bood me geen nieuwe inzichten).
Ik heb de rechterkap en schetsplaat eraf gehaald, maar dat levert weinig op qua dichterbij kijken en ik denk dat ik het niet zie zitten om de boel nog verder uit elkaar te halen, want volgens mij moet dan ook de schokbreker los.
Nu vraag ik mij af of er met deze informatie iets zinnigs valt te zeggen over de oorzaak of meerdere oorzaken. Ook vraag ik mij af of het het nog waard is om er door een garage naar te laten kijken en het al dan niet te repareren. Ik begin de angst te krijgen dat als dit gerepareerd zou zijn, dat er wel weer wat nieuws om de hoek komt kijken, maar reparatie zal in de meeste gevallen nog altijd goedkoper zijn dan een nieuwe motor.
Mochten jullie ideeën of inzichten hebben, dan hoor ik ze graag! Alvast bedankt!
Groeten, Wouter
P.S. de andere lekkage waar ik een tijdje terug over postte zit er nog steeds, lijkt niet heel heftig en is qua prioriteit even wat naar achteren geschoven.
Daar was ik weer, helaas met nieuwe problemen...
Afgelopen zondag was ik onderweg naar huis en had ik net getankt toen ik op de snelweg het idee kreeg dat hij niet lekker liep. Via m'n voeten voelde ik een bepaalde 'tik', alsof er iets niet soepel liep. Gelijk een parkeerplaats opgezocht en toen ik langzamer ging rijden op de afrit, merkt ik al dat de boel niet helemaal stabiel voelde. Toen ik eenmaal stil stond, zag ik gelijk twee dingen: de rand van de remschijf achter glom, er was duidelijk iets vanaf gesleten/geschuurd en er lekte olie vanuit het aftappunt van de cardan...
Gelijk de ANWB gebeld en gelukkig was deze er binnen een half uur, hij draaide even aan m'n achterwiel en gaf gelijk aan dat de cardan waarschijnlijk kapot was. Zelf aan het achterwiel draaiende voelde ik ook dat er iets niet goed zat, er zat een extra weerstand in, lastig te omschrijven. 20 minuten later was ook de sleepdienst er en deze heeft me netjes naar de ANWB gebracht voor vervangend vervoer, toch wel heel blij met m'n lidmaatschap zo.
Maandag werd m'n motor thuis gebracht en ik heb de afgelopen week de boel een eind uit elkaar gehaald. De cardan zag er van binnen zo uit:
Nou heb ik zelf geen idee hoe het er uit zou moeten zien, maar afgezien van een berg metaalgruis, lijken de tandwielen nog in goede staat. Dit doet mij denken dat het misschien de wiellagers zijn waar het probleem zit?
Verder onder de motor viel me ook nog een nieuwe lekkage op, aan het andere eind van de swingarm hing er een flinke oliedruppel aan de rubber afdichting:
Gezien de lokatie vraag ik mij af of het misschien versnellingsbakolie is (eraan ruiken bood me geen nieuwe inzichten).
Ik heb de rechterkap en schetsplaat eraf gehaald, maar dat levert weinig op qua dichterbij kijken en ik denk dat ik het niet zie zitten om de boel nog verder uit elkaar te halen, want volgens mij moet dan ook de schokbreker los.
Nu vraag ik mij af of er met deze informatie iets zinnigs valt te zeggen over de oorzaak of meerdere oorzaken. Ook vraag ik mij af of het het nog waard is om er door een garage naar te laten kijken en het al dan niet te repareren. Ik begin de angst te krijgen dat als dit gerepareerd zou zijn, dat er wel weer wat nieuws om de hoek komt kijken, maar reparatie zal in de meeste gevallen nog altijd goedkoper zijn dan een nieuwe motor.
Mochten jullie ideeën of inzichten hebben, dan hoor ik ze graag! Alvast bedankt!
Groeten, Wouter
P.S. de andere lekkage waar ik een tijdje terug over postte zit er nog steeds, lijkt niet heel heftig en is qua prioriteit even wat naar achteren geschoven.