Problemen cardan

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BMWouter

Problemen cardan

Ongelezen bericht door BMWouter »

Hallo allemaal,

Daar was ik weer, helaas met nieuwe problemen...
Afgelopen zondag was ik onderweg naar huis en had ik net getankt toen ik op de snelweg het idee kreeg dat hij niet lekker liep. Via m'n voeten voelde ik een bepaalde 'tik', alsof er iets niet soepel liep. Gelijk een parkeerplaats opgezocht en toen ik langzamer ging rijden op de afrit, merkt ik al dat de boel niet helemaal stabiel voelde. Toen ik eenmaal stil stond, zag ik gelijk twee dingen: de rand van de remschijf achter glom, er was duidelijk iets vanaf gesleten/geschuurd en er lekte olie vanuit het aftappunt van de cardan...
Gelijk de ANWB gebeld en gelukkig was deze er binnen een half uur, hij draaide even aan m'n achterwiel en gaf gelijk aan dat de cardan waarschijnlijk kapot was. Zelf aan het achterwiel draaiende voelde ik ook dat er iets niet goed zat, er zat een extra weerstand in, lastig te omschrijven. 20 minuten later was ook de sleepdienst er en deze heeft me netjes naar de ANWB gebracht voor vervangend vervoer, toch wel heel blij met m'n lidmaatschap zo.
Maandag werd m'n motor thuis gebracht en ik heb de afgelopen week de boel een eind uit elkaar gehaald. De cardan zag er van binnen zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Nou heb ik zelf geen idee hoe het er uit zou moeten zien, maar afgezien van een berg metaalgruis, lijken de tandwielen nog in goede staat. Dit doet mij denken dat het misschien de wiellagers zijn waar het probleem zit?
Verder onder de motor viel me ook nog een nieuwe lekkage op, aan het andere eind van de swingarm hing er een flinke oliedruppel aan de rubber afdichting:

Afbeelding

Gezien de lokatie vraag ik mij af of het misschien versnellingsbakolie is (eraan ruiken bood me geen nieuwe inzichten).
Ik heb de rechterkap en schetsplaat eraf gehaald, maar dat levert weinig op qua dichterbij kijken en ik denk dat ik het niet zie zitten om de boel nog verder uit elkaar te halen, want volgens mij moet dan ook de schokbreker los.

Nu vraag ik mij af of er met deze informatie iets zinnigs valt te zeggen over de oorzaak of meerdere oorzaken. Ook vraag ik mij af of het het nog waard is om er door een garage naar te laten kijken en het al dan niet te repareren. Ik begin de angst te krijgen dat als dit gerepareerd zou zijn, dat er wel weer wat nieuws om de hoek komt kijken, maar reparatie zal in de meeste gevallen nog altijd goedkoper zijn dan een nieuwe motor.

Mochten jullie ideeën of inzichten hebben, dan hoor ik ze graag! Alvast bedankt!

Groeten, Wouter

P.S. de andere lekkage waar ik een tijdje terug over postte zit er nog steeds, lijkt niet heel heftig en is qua prioriteit even wat naar achteren geschoven.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Problemen cardan

Ongelezen bericht door ciske »

Hoi Wouter,

Beetje lastig om de juiste diagnose te stellen vanaf deze foto's maar "Het gruis" lijkt op de restanten van een stuk gelopen lager.
Daarbij, als ik het goed zie, de oxidatie/aantasting van de binnenkant van het cardanhuis is bijzonder.
Alsof er langdurig water in heeft gestaan. Kan best natuurlijk want zo'n cardanhuis heeft een ontluchtingskanaal waardoor er een open verbinding bestaat met de buitenlucht. Door middel van een hogedrukreiniger (of erger als gevolg van te water geraakt zijn) kan daar water in komen. Als het inderdaad water was is daarmee ook de verklaring wel gevonden voor het stukgelopen lager.

Als ik je ongevraagd van advies mag dienen......ik zou op zoek gaan naar een ander cardan!
En die druppel olie die daar nog hangt, maak het daar ter plaatse van de druppel heel goed schoon en houdt het eerst maar een tijdje in de gaten.
Loshalen kan altijd nog.

gr v Ciske
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Problemen cardan

Ongelezen bericht door Isaac »

Hallo Wouter,

Vermoedelijk is bij jou gewoon het grote lager stuk. Dat is een vaker voorkomende kwaal. Deze is relatief eenvoudig te vervangen en zeker ook gelijk de simmering mee vervangen.
De druppel olie onder dat rubber is ook gebruikelijk. Even het manchetje los nemen en inwendig eveneens even schoonmaken tot zover de hand kan reiken. Zweten doen we allemaal dus ook daar komt in de loop van tijd wat olie.
Het demonteren is vaak lastig. Het monteren is redelijk eenvoudig. De as 1 dag van te voren in de vriezer en het nieuwe lager 1 uurtje in de oven opwarmen tot 120 graden. Met handschoenen valt deze vanzelf op z'n plaats.
Ik weet niet of je voor demontage al de speling gevoeld had op het wiel? Die zou dan duidelijk aanwezig geweest moeten zijn. Dat bevestigd dan de klacht.
BMWouter

Re: Problemen cardan

Ongelezen bericht door BMWouter »

Dank voor jullie inzichten en adviezen. Ik heb inmiddels tussen dingen door kunnen gluren en inderdaad kunnen vaststellen dat de grote lagers het grote probleem zijn. Ik heb ook contact gehad met de garage en die gaf aan dat de lagers vervangen waarschijnlijk duurder is dan een andere cardan erop schroeven.
Ik heb inmiddels een nieuwe cardan besteld en ga de lekkage zo veel mogelijk schoonmaken en die even in de gaten houden. Dus ik hoop volgende week weer de hele boel in elkaar te kunnen zetten.
Bedankt!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Problemen cardan

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet wat een cardan kost maar het vervangen van het lager en de simmering komt op bijna 100 Euro aan materiaal kosten.
De arbeid is, als je niet te veel los neemt zelfs minder dan die nodig is voor het vervangen van een cardan.
Ik haal het wiel er uit en laat alles verder vast zitten. Vanaf de wiel zijde kan je het binnen werk los nemen en er uit halen.
Dan reviseren en terug plaatsen.
Andre Konijnendijk
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 aug 2015, 14:28
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoeksche Waard

Re: Problemen cardan

Ongelezen bericht door Andre Konijnendijk »

Ik heb afgelopen jaar het achter lager van mij R850RT uit 2002 laten vervangen.
Een compleet cardan was (bijna) niet te vinden.
Als ik al iets kon vinden, was de vertanding fout, of de cardan ernstig prijzig.
De losse onderdelen bij de Hobbyist in Hunsel besteld (groot lager, klein lager en oliekering). Kosten ongeveer € 120,--.
Bij montage bleek er nog een pakking nodig te zijn.
Uiteindelijk heb ik voor € 250,-- weer een perfecte cardan.

Degene die voor mij de reparatie uitgevoerd heeft en het onderhoud doet, woont in de buurt van Rotterdam.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Problemen cardan

Ongelezen bericht door Baird »

Het grote lager moet onder voorspanning gemonteerd worden anders ligt hij er zo weer uit. Als je toch bezig bent ook de het kleine lager (daar kan nu ook gruis in zitten) en uiteraard beide afdichtingen vervangen, enne.....nooit een hamer gebruiken bij het plaatsen van lagers .......... -naughty-


Cardan R1100RT bij Boonstra € 173 - €195 .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”