hallo fijne R rijders,
het volgende probleem doet zich voor.
ik rijd op een bmw r1150 rt 2003 195000 km. tot nu toe behalve de abs geen probemen gehad,
(enige tijd geleden was in 1 x de koppeling druk weg en kon ik niet meer schakelen.)
we hebben op een warme zaterdag middag de hydroliek olie ververst en de zaak doorgespoeld. olie leek vermengd met grafiet, na verschonen deed hij het enige tijd en na ongeveer 5 km rijden en flink schakelen(koppeling gebruiken) was het probleem weer daar. we hebben het "pompje"in de koppelingshandel vervangen (85 euro) en de zaak weer gevuld ontlucht etc. 400 km verder bleek de afstel schroef voor dit pompje ontregeld en hebben we deze vast gelijmd met action lijm. dit werkte weer goed, waar gaat het nu om,
na deze action lijm action ;ijm weer zorgeloos op pad. 450 km en de druk werd weer minder. kwam er tijdens de rit achter dat ik een paar x moest knijpen in de koppeling waarna ik kon schakelen(schokkend rijdend) en als ik vlug achter elkaar schakelde (vaak de koppeling in knijpen) ging dit min of meer goed. maar hierna was de druk weer weg.al rommelend bleek als ik voor dat ik aan zag komen dat ik terug moest schakelen een paar x de handel liet pompen zonder dat de motor ontkoppelde dit ook werkte. we hebben de zaak weer bekeken maar olie level was goed, de olie was weer zwart en t werkt niet. lucht en vochtvrij en een gesloten systeem waar ik als simpel mens overdenk,
IK WEET T NIET MEER.
is er iemand die mij kan vertellen dat hi dit ook heeft meegemaakt en wat hij gedaan heeft, een nieuwe kopen is geen optie
koppeling druk weg
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 sep 2019, 22:34
- Type: R1150RT
- Bijz: 197000km
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Kolhorn
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
- Type: R1150RT
- Bijz: op naar de driehonderdduizend km
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: koppeling druk weg
Er lekt vloeistof uit het systeem. Het zou kunnen dat de koppelings werkcylinder lekt.
Als dat zo is dan bestaat het gevaar dat de hydroliek olie via de koppelingspen de koppelingsplaat kan vervuilen waardoor deze kan gaan slippen. Dus is het verstandig te checken of de werkcylinder lekt.
Het vervangen van de cylinder is tricky, want lastig te bereiken. De uitlaat moet los en het achterwiel verwijderd. En er loopt een stang precies achter de cylinder langs waardoor je een inbus moet gebruiken met een scharniertje als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar als je zover bent is het een kwestie van drie boutjes waarmee de cylinder vast zit en twee aansluitingen van de remleiding.
Als dat zo is dan bestaat het gevaar dat de hydroliek olie via de koppelingspen de koppelingsplaat kan vervuilen waardoor deze kan gaan slippen. Dus is het verstandig te checken of de werkcylinder lekt.
Het vervangen van de cylinder is tricky, want lastig te bereiken. De uitlaat moet los en het achterwiel verwijderd. En er loopt een stang precies achter de cylinder langs waardoor je een inbus moet gebruiken met een scharniertje als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar als je zover bent is het een kwestie van drie boutjes waarmee de cylinder vast zit en twee aansluitingen van de remleiding.
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: koppeling druk weg
Als het lijkt dat je koppelings vloeistof is vermengt met grafiet vet is het zonder twijfel het lagertje van je werkcilinder van de koppeling die versleten is, ik heb dat zelf ook al een keer met mijn R1150RT gehad.
Ik weet niet of je die inmiddels al hebt laten vervangen of het zelf hebt vervangen maar je kunt er niet lang mee door rijden.
Het vervangen is zoals al eerder opgemerkt wel zelf te doen zonder alles te hoeven uit te bouwen maar het is wat priegelen.
Veel succes.
Ik weet niet of je die inmiddels al hebt laten vervangen of het zelf hebt vervangen maar je kunt er niet lang mee door rijden.
Het vervangen is zoals al eerder opgemerkt wel zelf te doen zonder alles te hoeven uit te bouwen maar het is wat priegelen.
Veel succes.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400