r1200rt cardan axiaal speling

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Robbertq »

ik hoop dat dit de juiste plek is voor een vraag over de cardan.
op mijn R1200rt 2012 is de versnellingsbak hersteld. nu ik de hele boel weer aan het inbouwen heb ik een probleem met de plaatsing van de cardan.
volgens Hayes moet je de cardan aan de versnellingsbak over de uitgaande as steken (lukt) en doorduwen tot een duidelijke klik (lukt niet). wat ik ook doe, geen voel of hoorbare klik.

tevens volgens Hayes moet je de cardan er van de achterkant evt gewoon uit kunnen trekken,
dat lukt mij ook niet, een aantal keer kwam hij er enkele centimeters uit (aan de voorzijde helemaal los bij de bak) en loopt dan schijnbaar vast tegen de binnenkant van de achterbrug. draaien lukt niet.

Nu heb ik de cardan weer op de versnellingsbak gedrukt (geen klik) maar merk dat als ik hem bij de final drive aan de achterkant naar achteren trek, hij ca 7 mm naar achteren komt en dan vast zit (zolang ik geen geweld gebruik). Draaien gaat prima. dit lijkt erop alsof hij nu wel "vastgeklikt" zit maar mijn vraag is: mag de cardan dan ca 7 mm axiaal kunnen bewegen?

je kunt de koppeling aan de voorkant heel slecht zien als de achterbrug en achterkant gemonteerd zijn. ik ben al aan het proberen de hele achterbrug los te maken voor beter zicht maar krijg de borgmoer aan de linker kan met geen mogelijkheid (en geen luchtdrukhamer) los...


ervaringen en tips zijn welkom.

Robbert.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door ciske »

In jouw geval zou ik inderdaad de tunnel voor de aandrijfas gedemonteerd willen hebben ter nadere inspectie. Die axiale speling van 7 mm komt mij vreemd voor. Met betrekking tot het vast zitten van verbindingen (borgmoer) helpt het even flink warm maken met een schilders föhn in de regel goed om het borgmiddel zacht te maken.

Zelf heb ik nog een voorval in herinnering dat de motor na montage van deze onderdelen niet fijn achteruit geduwd kon. Daar zat een duidelijke weerstand in. Uiteindelijk bleek dat ik de veer die het voorste harmonicarubber van binnenuit vastdrukt in de groef een paar graden verdraaid had en dat daardoor de kruiskoppeling precies aanliep tegen zo'n haaks omgezet pootje van die veer. Diezelfde veer zou er in jouw geval verantwoordelijk voor kunnen zijn dat je de aandrijfas er niet uit kunt trekken.

Succes ermee!

gr v Ciske
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Robbertq »

Hoi Ciske,

Bedankt voor de tip.

ik ga voorzichtig met de elektrische verfbrander de boel opwarmen in de hoop de lak van het frame te laten zitten. even het dunne opzetpijpje terugvinden ;-)

als de fabriek er borgmiddel op smeert, dan begrijp ik waarom ik hem niet los krijg. met een aanhaalmoment van 142 NM lijkt me borgmiddel een beetje overdreven maar ik heb eerder gehoord dat BMW er met de nieuwere modellen (nieuwer is voor mij alles van deze eeuw) veel gebruik van maakt.

ik laat weten of het hiermee lukt.

Robbert.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Om de cardanas in de versnellingsbak vergrendeld te krijgen moet je als deze in de tunnel gemonteerd zit en op de op de splineas van de versnellingsbak is geschoven aan de wielzijde in de lengte richting met een kunststof hamer een tik tegen de cardanas geven, dan moet hij als het goed is vergrendeld zitten en mag hij beslist niet meer heen en weer kunnen schuiven.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

ik denk dat een verfafbrander de moer en de paspen niet warm genoeg krijgt beter is het als je even een gasbrander gebruikt en ik heb daarna alles schoon gemaakt en het restant van het borgmiddel verwijderd en na montage met een tippex lakstift een merkstreep aangebracht zodat ik makkelijk kan zien af het geheel is verdraaid en is het een volgende keer zo nodig makkelijk is te demonteren.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Robbertq »

zojuist met de verfafbrander de moer verhit, nog wat extra WD40 en verhitten, de luchtsleutel erop gezet en laten tikken. daarna met de gewone dopsleutel ging hij makkelijk los.

Dank voor de verhit tip.

Dit weekend ga ik verder, eerst een inbus 12 mm halen om de pen eruit te halen en straks bij monteren netje op moment te kunnen zetten.

Groet

Robbert.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door ciske »

Alles weer in orde gekregen?

gr v Ciske
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Robbertq »

Ja, het is gelukt.
Ik heb de achterbrug verwijderd, de cardan uit de brug gehaald, de veerring in de cardan zat op zijn plaats, een paar keer rondgeduwd in de gleuf in de as, liep netjes mee, de cardan op de uitgaande as van de bak gedrukt en met een klap van mijn hand klikte hij netjes vast. geen hamer, geen geweld. misschien zat het veerringetje met het uiteinde een beetje scheef of zo.

bij het terugbouwen viel me nu op dat bij het opklappen van de final drive (achteras unit) de bout bovenin heel gemakkelijk vrij geplaatst kon worden. Die liep vorige keer behoorlijk strak. mijn idee nu is, als die bout moeilijk te plaatsen is, zit je cardan te ver naar achteren.

Weer wat geleerd ;-)
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: r1200rt cardan axiaal speling

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Good job Robbert!
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”