Koppeling R1100

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
R-rijder
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Over de IJssel

Koppeling R1100

Ongelezen bericht door R-rijder »

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over de koppeling van mijn R1100 uit 1995.
Inmiddels staat de KM-teller op 270K en de koppeling is nog origineel.
In de vrijstand, bij draaiende motor, rammelt de koppeling af en toe, maar hij slipt niet en werkt goed. Schakelen gaat ook prima, maar wel met de bekende 'klik' (de bak is ook origineel).
Het enige geluid dat ik hoor is wanneer ik laag in de toeren rijdt, bijvoorbeeld 50 in de vier, en dan het gas open draai. In het begin hoor ik dan kort een tikkend/ratelend geluid, maar dat is alweer weg wanneer de motor hoger in de toeren rijdt.

Ik heb recent de startmotor gedemonteerd om te zien hoe de koppeling eruit ziet. Hij was droog, maar hoe dik de koppelingsplaat is kan ik niet precies zeggen, dat was moeilijk te meten. Hij zit wel onder de limiet van 4,5 mm.

Ik vraag me af wat raadzaam is: gewoon doorrijden of toch maar vervangen tijdens de zomervakantie.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door QuickFix »

Het wordt altijd op prijs gesteld wanneer mensen hier zich even voorstellen, maar welkom alvast vanaf mijn kant. _004

Dat de koppeling nog orgineel is bij die kilometerstand is bijzonder; normaal ben je wel toe aan een nieuwe rond de 150.000 à 200.000 kilometer.

Maar, dat gezegd hebbende: als je nog geen slippende koppeling voelt, dan zou ik er nog niks aan doen; je merkt gauw genoeg als hij versleten is en dan nog kun je er kilometers mee rijden zonder al te grote problemen (je kunt nog makkelijk, voorzichtig, terug mee naar huis rijden vanuit zuid-Frankrijk). ;)

Wanneer je geratel hoort bij fietsen met dergelijke tellerstanden, dan is de kans groot dat het niet je koppeling is (deze maakt niet dit geluid), maar de distributieketting van je kleppen.
Mijn R1100RT had dat ook en ik heb er nooit wat aan gedaan (hoefde ook niet volgens de garage); het is gewoon ouderdom.
Freude am Fahren
R-rijder
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Over de IJssel

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door R-rijder »

Hallo Quickfix,

dank voor je reactie. Ik zal nog een stukje plaatsen om me voor te stellen.
Ook bedankt voor de toelichting op het ratelen van de distributieketting
De koppeling slipt inderdaad nog niet, maar volgens mij begint hij wel aardig dun te worden. Is er dan geen kans op breken?
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Goede morgen

Onlangs mijn koppeling vervangen bij 280 K, het kan dus zo lang rijden met 1 plaat. Niet slippend? Niks aan doen. Zorg voor correcte kabelafstelling en je kan nog lang door. En idd je merkt gauw genoeg n slippende koppeling . Ook dan hoef je nog niet meteen aan de kant te gaan staan, met beleid schakelen en vooral gas geven brengt je nog duizenden km s verder tot t echt vervelend word. Het fijne van vervangen van n slippende plaat is dat je meer vertrouwen hebt in de koppeling en je dus bvb in situaties meer gas durft geven en er ook steeds de acceleratie is die je wenst.

Maar voorlopig niks aan doen, if it aint broke, dont fix it.

Groet Tom
R-rijder
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Over de IJssel

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door R-rijder »

Hallo Tom,

dank voor je reactie en toelichting.
De tot nu toe ontvangen reacties zijn erg op prijs gesteld en ik kan er wat mee.
Ik hou de staat van de koppeling in de gaten en wanneer hij problemen gaat geven zal ik hem vervangen (ik ben niet het type om er dan nog veel kilometers mee door te rijden ;) ).

Wim
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Als je een wat dof gerammel hoort in de vrijstand dan is dat een vrij bekend verschijnsel van de R1100. Als het minder wordt als je de koppeling intrekt dan is het de tussenas. Hebben al mijn beide 1100's gehad. Nooit een issue geweest.
Is het meer een felle tik, dan denk ik richting de nokkenassen of de aandrijving daarvan zoals hierboven genoemd.
R-rijder
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Over de IJssel

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door R-rijder »

Hallo Mkoskamp,

dank voor je reactie.
Fijn dat zo'n forum als dit bestaat! _004
R-rijder
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Over de IJssel

Re: Koppeling R1100

Ongelezen bericht door R-rijder »

TomDujardin schreef: 10 jun 2020, 01:36 Goede morgen

Onlangs mijn koppeling vervangen bij 280 K, het kan dus zo lang rijden met 1 plaat. Niet slippend? Niks aan doen. Zorg voor correcte kabelafstelling en je kan nog lang door. En idd je merkt gauw genoeg n slippende koppeling . Ook dan hoef je nog niet meteen aan de kant te gaan staan, met beleid schakelen en vooral gas geven brengt je nog duizenden km s verder tot t echt vervelend word. Het fijne van vervangen van n slippende plaat is dat je meer vertrouwen hebt in de koppeling en je dus bvb in situaties meer gas durft geven en er ook steeds de acceleratie is die je wenst.

Maar voorlopig niks aan doen, if it aint broke, dont fix it.

Groet Tom
Hallo Tom,
nog even een vraag n.a.v. jouw reactie.
Je schrijft dat je de koppeling vervangen hebt bij 280K, ik neem aan dat je de koppeling compleet hebt vervangen en niet alleen de koppelingsplaat?
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”