Enquête cardanas van de R1200 modellen

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

Enquête cardanas van de R1200 modellen

Ongelezen bericht door Robbertq »

Beste allemaal,

Laat me mijzelf (nog een keer) voorstellen,
Mijn naam is Robbert, 50+ jaar oud en BMW rijder sinds 1997. Vorig jaar ben ik begonnen met een technische studie aan een Nederlandse academie ("je bent nooit te oud om te leren") Voor een opdracht van het vak betrouwbaarheid van technische systemen moet ik een technisch artikel schrijven over faalwijzen en een oorzaakanalyse. Ik ben uitgedaagd om "mijn eigen probleem mee te brengen" en mijn motor is de gelukkige ;-)

Wat achtergrondinformatie:
In 1997 kocht ik een tweedehands motor om te pendelen tussen mijn huis en werk in de randstad. Het was een BMW R80RT. Omdat ik geïnteresseerd ben in mechanica, heb ik besloten om het onderhoud zelf te doen. Als informatiebron gebruikte ik onderhoudshandleidingen van derden en internetfora. In 2019 kocht ik mijn derde motorfiets een BMW R1200RT-P, een voormalige politiemotor, wederom met de bedoeling om (bijna) al het onderhoud zelf te doen. Terwijl ik op internetfora bladerde, vond ik veel verontrustende items over defecten aan de aandrijfas van deze motorfietsen. Ik ben dit soort fouten de oudere motorfietsen uit de R-serie niet tegengekomen...

De opdracht:
De opdracht is doe een analyse op veelvoorkomende defecten aan de aandrijfas van BMW R1200-model motoren. hierin een analyse van de "failure-modes", een "root-cause" analyse en waar mogelijk advies hoe deze storingen kunnen worden voorkomen. Met behulp van een enquête probeer ik informatie te verzamelen, kan ik een verband vinden met bepaalde modellen of gebruik?

Wie heeft zelf een storing aan de cardan-as meegemaakt (de motor dan) en wil dat met mij delen?
Wil je dan deze enquete invullen, het kost hooguit 5 minuten https://www.enquetesmaken.com/s/56f2c61

groet

Robbert.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Enquête cardanas van de R1200 modellen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ga je de (eind)resultaten van de enquête ook in dit topic publiceren? We zijn benieuwd en ik hoop op een goede respons! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

Re: Enquête cardanas van de R1200 modellen

Ongelezen bericht door Robbertq »

Geen probleem dat zal ik doen.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Enquête cardanas van de R1200 modellen

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Done......
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”