Bij het schakelen blijft hij hangen

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Marcello
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:07
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Bij het schakelen blijft hij hangen

Ongelezen bericht door Marcello »

Hallo allemaal.

Ik ben het al vaker tegen gekomen op dit forum, heb het probleem ook aangepakt, maar nog steeds doet hij het niet lekker.

Bij het opschakelen van de r1100rt (2-3, 3-4 enz) en terug schakelen blijft de pook hangen. Ik heb de "pookjes" al schoongemaakt en ingevet. Maar toch blijft tie nog hangen. Ik hoef de versnellingspook maar een klein tikje te geven, en ik kan weer prima schakelen. Waar gaat het nou mis ?

Gr
Marcello
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Bij het schakelen blijft hij hangen

Ongelezen bericht door Bens »

Je schakelpook zit met een inbusbout en carrosoriering vast in je linker schetsplaat. Probeer eens een carrosoriering aan de binnenkant van de schetsplaat aan te brengen. Je krijgt dan inbusbout- carrosoriering-schetsplaat- carrosoriering en dan de schakelpook.
Op de tekening tussen 12 en 13. Bedenk wel dat tussen 12 en 13 nog de schetsplaat zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bij het schakelen blijft hij hangen

Ongelezen bericht door Baird »

Begin bij de techniek van het schakelen, ook al veel besproken. Als tweede doe er een volledig synthetische olie en eventueel nog een tube teflonvet, ook hier vaker besproken, even zoeken.
Ook het pookje met die bolletjes kunnen best versleten zijn waardoor er te veel speling is en dat je dan bij de R1100RT met de pook tegen de zijplaat aankomt en je niet de volledige slag kan maken. Het zijn inmiddels oude machines waar dus best het een ander aan kan mankeren door de leeftijd, slijtage etc .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Marcello
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:07
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Bij het schakelen blijft hij hangen

Ongelezen bericht door Marcello »

Oke Bens en Baird. Ik ga de boel weer uit elkaar halen, en kijken of ik ergens winst kan halen. Bedankt voor de tips đź‘Ť
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”