Grote beurt incl koppeling vervangen door Robert Bosch op youtube.

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Grote beurt incl koppeling vervangen door Robert Bosch op youtube.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Al browsend langs diverse BMW reparatiefilmpjes stuitte ik op een Nederlands gesproken kanaal van ene Robert Bosch. Een man met een oosters (?) accent, die vanuit zijn technische kennis als praktiserend wegenwachter allerlei technische klussen slim en ontegenzeggelijk met humor - bepaald geen 'cursing' Chris Harris. - in beeld weet te brengen. Dat varieert van het vervangen van een wiellager t/m het inbouwen van een caravandak. Veel technisch gerichte onderhoudsklussen komen op zijn kanaal langs.

Wat is de relatie tot dit forum?
In zijn laatste project laat Robert stapsgewijs zien hoe hij een echt grote beurt geeft aan een wat verwaarloosd aangekochte boxermotor, in dit geval een G(elände) S(trasse). Bijna alle werkzaamheden daaraan zijn overdraagbaar op de R(eise) T(our), zo ook het vervangen van de koppeling in deel 1 , deel 2 en deel 3 .

Let op: bij het vervangen van de remvloeistof vanuit het I-ABS is de regeleenheid van de GS met deel-integraal net even anders dan die van de R1150 RT en de R1200 RT tot en met bouwjaar 2006. De R1150 RT en de R1200RT uit de periode 2001-2006 zijn voorzien van het I-ABS oftewel het Integraal ABS. Of je nu met de voet of met de hand remt, dat maakt bij het I-ABS niet uit, alle 3 de remschijven worden tegelijk bediend door de hand of de voet. Het slepend achter remmen - bij de speciale verrichtingen - is bij het I ABS niet mogelijk zonder ook vooraan te remmen.

Wellicht de moeite waard om Robert's kanaal eens open te tikken voor allerhande klussen aan de boxermotor.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 jun 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Grote beurt incl koppeling vervangen door Robert Bosch op youtube.

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Interessante link. Dank je.
Ter info, de R1200RT heeft een deel-integraal remsysteem. De voorrem neemt wel de achterrem mee, maar andersom niet.
fransgabler

Re: Grote beurt incl koppeling vervangen door Robert Bosch op youtube.

Ongelezen bericht door fransgabler »

mkoskamp schreef: 05 jun 2021, 11:37 Interessante link. Dank je.
Ter info, de R1200RT heeft een deel-integraal remsysteem. De voorrem neemt wel de achterrem mee, maar andersom niet.
Nou, daar ben ik niet in alle gevallen zo van overtuigd, mijn kennis schiet tekort bij de R1200RT 2004 -2006.
Ik reed de R1150RT met de I-ABS / ABS 3 module, de R1200 2007-2010 en nu de R1200 2010-2014.

Dat de R1200RT deel-integraal heeft vanaf 2007 tot tenminste 2014 - van de LC weet ik te weinig af - is helder en duidelijk. De werking daarvan is precies zoals je beschrijft, er kan weer achter slepend geremd worden en de remvloeistof kan weer traditioneel vanaf het handvat en de voetrem ververst worden.

Echter, de eerste serie R1200RT van 2004-2006 heeft precies dezelfde I-ABS /ABS3 servo als de R1150 RT. Het zou zomaar kunnen zijn dat die eerste serie R1200RT (nog) niet met deel- integraal, maar met hetzelfde integraal ABS als de R1150 RT is uitgevoerd.

Bij de GS serie is dat traditioneel al anders geregeld. Robert serviced hier een GS en houdt om die reden wellicht een andere volgorde bij het ontluchten van de servopomp aan dan bij het integraal remsysteem van de R1150RT de bedoeling is. Daarvoor staan overigens voldoende andere filmpjes op youtube.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Grote beurt incl koppeling vervangen door Robert Bosch op youtube.

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Voor mijn informatie ben ik afgegaan op de documentatie en mijn RT van 2005.

Handleiding R1150RT
Screenshot_20210605-180501_Drive.jpg
Handleiding R1200RT
Screenshot_20210605-180526_Drive.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MaartenGS-R-RT

Re: Grote beurt incl koppeling vervangen door Robert Bosch op youtube.

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

fransgabler schreef: 02 jun 2021, 18:31 Wellicht de moeite waard om Robert's kanaal eens open te tikken voor allerhande klussen aan de boxermotor.
_004
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”