BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

injectoren

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

speedy schreef:
strik schreef:Wat diesel bij benzine.....?
Ik heb altijd geleerd om direct de ANWB te bellen bij een druppie verkeert tanken..

Toch even ingedoken en ik kwam een paar leuke artikels tegen:

http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... fficienter

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 132737.htm
Beide artikels van 2009, en niet proefondervindelijk bewezen. Als het het ei van Columbus had geweest zou het al ingevoerd ondertussen denk ik....
Helaas weer off topic en de bovenste link geeft verkeerde info diesel heeft een hogere ontbrandingstemperatuur. Misschien beter weer terug naar de injectors. We dwalen af.

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Bert M »

Inderdaad heren! Graag weer terug naar de injectoren.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 793
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Piedmont Red/Nedplex 68/Midland BT/TomTom Rider
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: injectoren

Ongelezen bericht door WernerB »

Het ultrasoon reinigen van injectoren is een relatief eenvoudige en tegelijk niet zo'n kostbare ingreep. Denk daarbij aan een paar tientjes voor twee injectoren.
Ik heb het laten doen bij mijn vorige RT en moet gezegd dat mijn verbruik iets afnam. Ook ik meldde ooit een verbruik van 1:16. Na reiniging werd dat een wat ruimere 1:17. Zelfde rijstijl, zelfde route.
Echter, ik bemerkte geen verschil in trekkracht of smeuïger draaicultuur.
Voordeel van ultrasoon reinigen t.o.v chemicaliën in de vorm van Forte o.i.d. heeft als voordeel dat de gebruikte kunststoffen bij de injectoren niet aangetast zullen worden.
Ruud Fredriks van Tovami in Goes kan ultrasoon reinigen.

Wellicht ter geruststelling: de oude monteur bij BMW-specialist De Knalpot ( een man die vanaf zijn jeugd aan boxers sleutelt, daarna nooit iets anders heeft gedaan en een wizard is op boxergebied, net als Kenny), wist mij te vertellen dat de meeste moderne 1150/1200 RT /twin spark-motoren een normaal verbruik hebben van tussen de 1:16 - 1:17. Bij extreem rustig rijden kun je 1:18/19 halen. Daarbij komt dat de boxers boven de 130km/uur best een slok gaan lusten! Aldus de oude Zeeuwse rot in het monteursvak.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, Ria Bos-sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Baird »

Heb pas gemeld in een ander draadje dat je injectoren prima kunt laten reinigen bij de filialen van APS.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

oemoemenoe
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2014, 23:50
Type: R850RT
Bijz: iets minder basic
Land: nl
Woonplaats of omgeving: dordrecht

Re: injectoren

Ongelezen bericht door oemoemenoe »

Mijn vrouw heeft sinds een half jaar een Renault Modus die van bejaarden is geweest. Het ding was traag en lui. In het blok zat sludge, Hij heeft een grote beurt gehad, sludge verwijderd, maar nog steeds traag en lui.
Op vakantie in Frankrijk met die auto een paar keer E10 benzine getankt en tot mijn verbazing loopt daarna het blok als een zonnetje. Vlot opnemen en mooi rond lopen,.

Mijn 850 rt liep na de vakantie nogal onregelmatig, nam ook niet lekker op.
Bij de dealer werd gezegd dat er mogelijk een probleem met de injectoren is.
Het toeval is dat ik nu tweemaal achtereen over de grens E10 heb getankt. En het blok loopt weer mooi rond en neemt goed op.
De vraag die ik me stel: is een hoop gedoe rond de injectoren geen vervuiling die in de loop der jaren aangekoekt is?
Volgens een geraadpleegde chemicus heeft de ethanol in de E10 een behoorlijk sterke reinigende werking.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Baird »

Dat gaat we uitproberen, is goedkoper dan die flesjes motorreiniger!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

oemoemenoe schreef:Mijn vrouw heeft sinds een half jaar een Renault Modus die van bejaarden is geweest. Het ding was traag en lui. In het blok zat sludge, Hij heeft een grote beurt gehad, sludge verwijderd, maar nog steeds traag en lui.
Op vakantie in Frankrijk met die auto een paar keer E10 benzine getankt en tot mijn verbazing loopt daarna het blok als een zonnetje. Vlot opnemen en mooi rond lopen,.

Mijn 850 rt liep na de vakantie nogal onregelmatig, nam ook niet lekker op.
Bij de dealer werd gezegd dat er mogelijk een probleem met de injectoren is.
Het toeval is dat ik nu tweemaal achtereen over de grens E10 heb getankt. En het blok loopt weer mooi rond en neemt goed op.
De vraag die ik me stel: is een hoop gedoe rond de injectoren geen vervuiling die in de loop der jaren aangekoekt is?
Volgens een geraadpleegde chemicus heeft de ethanol in de E10 een behoorlijk sterke reinigende werking.
Sludge zit in de olie heeft dus niks te maken met traag en lui. E10 kan inderdaad wat reinigen maar in v mindere mate dan een injectorreiniger of ultrasoon reinigen. Vewrder doet het weinig goeds in je motor. Sludge krijg je door veel korte afstanden rijden en hierdoor krijg je ook meer vervuiling van je motor. Een goede olie en regelmatig op de snelweg rijden houd de sludge weg. Als je een tijdje snelweg rijd word de motor vanzelf al een stuk schoner ook zonder E10.

speedy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2015, 17:11
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: injectoren

Ongelezen bericht door speedy »

E10 is 5% meer ethanol dn gewone. Als je het wil tanken, tank dan ook regelmatig eens de gewone 95 en superplus, Door die extra ethanol krijg je meer water - condens, wat uiteindelijk in je olie terecht komt. Dus ik zou afraden op enkel E10 te rijden.
Van BMW mag het, maar wat kan het hun schelen als je blok in puin ligt....
Verbruik stijgt trouwens met E10, al is het miniem.
Bij de 1150GS doe ik trouwens als het warm is en de motor erg moet werken ook octaneboost bij de benzine, minder pingelen.
Heel af en toe eens een reiniger erbij, maar als je regelmatig 98 tankt hoeft dat eigenlijk ook niet.

Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: stuur hoger, voeten lager, grooote topkoffer
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: injectoren

Ongelezen bericht door bmwalter »

"Wellicht ter geruststelling: de oude monteur bij BMW-specialist De Knalpot ( een man die vanaf zijn jeugd aan boxers sleutelt, daarna nooit iets anders heeft gedaan en een wizard is op boxergebied, net als Kenny), wist mij te vertellen dat de meeste moderne 1150/1200 RT /twin spark-motoren een normaal verbruik hebben van tussen de 1:16 - 1:17. Bij extreem rustig rijden kun je 1:18/19 halen. Daarbij komt dat de boxers boven de 130km/uur best een slok gaan lusten! Aldus de oude Zeeuwse rot in het monteursvak."

Dan rij ik nog rustiger dan extreem met 1:20! En bij lange stukken snelweg met 140+ wordt het 1:18 . Onder geen enkele omstandigheid ooit 1:16 gereden, ook niet met de 1150 of de 1100. Overigens altijd 98 getankt en nergens problemen mee.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bmwalter schreef:"Wellicht ter geruststelling: de oude monteur bij BMW-specialist De Knalpot ( een man die vanaf zijn jeugd aan boxers sleutelt, daarna nooit iets anders heeft gedaan en een wizard is op boxergebied, net als Kenny), wist mij te vertellen dat de meeste moderne 1150/1200 RT /twin spark-motoren een normaal verbruik hebben van tussen de 1:16 - 1:17. Bij extreem rustig rijden kun je 1:18/19 halen. Daarbij komt dat de boxers boven de 130km/uur best een slok gaan lusten! Aldus de oude Zeeuwse rot in het monteursvak."

Dan rij ik nog rustiger dan extreem met 1:20! En bij lange stukken snelweg met 140+ wordt het 1:18 . Onder geen enkele omstandigheid ooit 1:16 gereden, ook niet met de 1150 of de 1100. Overigens altijd 98 getankt en nergens problemen mee.
Volgens mij zit de 1200RT motorisch beter in elkaar en is die al zuiniger dan de voorgangers.

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: injectoren

Ongelezen bericht door CCvW »

Passen die viergats injectoren ook op een 850 zonder kat? Welke zou het beste zijn? De 1150 of 1200? Of zou ik moeten gaan voor de injectors van een R850 Comfort?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Passen die viergats injectoren ook op een 850 zonder kat? Welke zou het beste zijn? De 1150 of 1200? Of zou ik moeten gaan voor de injectors van een R850 Comfort?
Ik zou ook eens even op hun site lezen. En kijk vooral eens goed door de opmerkingen bij de links naar de forums daar. Ik had dat nog niet gedaan maar ook daar waren niet alle reacties zo positief. Voor al die specifieke vragen lijkt het me overigens beter om contact op te nemen met degene die ze verkoopt.
Ik zou denken als ik ze wilde voor mijn motor dat ik moet gaan voor degene die voor de 1100 zijn. Maar ik wil ze niet hoor.

Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”