BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Revisie gasklephuizen

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Wie kan mij een adres/internetadres geven voor revisieset
Voor de gasklephuizen 1100 rt

Jan

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4326
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1100LT / 1998
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Kijk eens hier >> http://www.oscarmotorservice.nl/ (Google is your friend ;) )
jfruiter schreef:Wie kan mij een adres/internetadres geven voor revisieset
Voor de gasklephuizen 1100 rt

Jan
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Jos WRSM schreef:Kijk eens hier >> http://www.oscarmotorservice.nl/ (Google is your friend ;) )
jfruiter schreef:Wie kan mij een adres/internetadres geven voor revisieset
Voor de gasklephuizen 1100 rt

Jan
Kan ook Jos , maar er schijnen ook revisiekitjes te zijn.

Jan

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4326
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1100LT / 1998
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Waarom bel je dit bedrijf niet even. Wellicht kunnen ze je helpen. Anders bel je Kenny van MSA even . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Jos WRSM schreef:Waarom bel je dit bedrijf niet even. Wellicht kunnen ze je helpen. Anders bel je Kenny van MSA even . . .
Ga ik doen dank je Jos

Jan

Isaac
Berichten: 631
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor het geval dat je wil weten hoe te reviseren kan je gedetailleerde foto's op deze link vinden.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335

Isaac

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Isaac schreef:Voor het geval dat je wil weten hoe te reviseren kan je gedetailleerde foto's op deze link vinden.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335

Isaac
_004

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Baird »

is nu ook een ander draadje over, staan nog wat suggesties in.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Jos WRSM schreef:Kijk eens hier >> http://www.oscarmotorservice.nl/ (Google is your friend ;) )
jfruiter schreef:Wie kan mij een adres/internetadres geven voor revisieset
Voor de gasklephuizen 1100 rt

Jan

+1

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Setje besteld bij carta dan (http://boxer-upgrades.webs.com/apps/webstore/ ) , was snel binnen.
Vanmiddag alles vervangen is goed te doen netjes afgesteld en motor is
Weer een flink stuk stiller geworden Big RT Smile

Jan.

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Ton1959 schreef:
Jos WRSM schreef:Kijk eens hier >> http://www.oscarmotorservice.nl/ (Google is your friend ;) )
jfruiter schreef:Wie kan mij een adres/internetadres geven voor revisieset
Voor de gasklephuizen 1100 rt

Jan

+1
Levert geen reparatie kit

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Waren de busjes goed? Toen ik de link volgde naar avdrider was er nog sprake van één busje dat aangepast moest worden. Ging de montage net zo goed als het stond beschreven? Niet dat ik ze nodig heb maar meer uit nieuwsgierigheid hoor.

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Ton1959 schreef:Waren de busjes goed? Toen ik de link volgde naar avdrider was er nog sprake van één busje dat aangepast moest worden. Ging de montage net zo goed als het stond beschreven? Niet dat ik ze nodig heb maar meer uit nieuwsgierigheid hoor.
Alles paste perfect en montage is eenvoudig.

Jan.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

jfruiter schreef:
Ton1959 schreef:Waren de busjes goed? Toen ik de link volgde naar avdrider was er nog sprake van één busje dat aangepast moest worden. Ging de montage net zo goed als het stond beschreven? Niet dat ik ze nodig heb maar meer uit nieuwsgierigheid hoor.
Alles paste perfect en montage is eenvoudig.

Jan.
Heb je beide kanten vernieuwd Jan? Goed om te lezen dat de kit beter is geworden. Hij begon er al jaren geleden mee dus hij heeft de passing waarschijnlijk al snel verbeterd . Is toch weer een stukje goedkoper dan revisie gasklephuizen. Bij welke kilometerstand begonnen de problemen met jou gasklephuizen?

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Ton1959 schreef:
jfruiter schreef:
Ton1959 schreef:Waren de busjes goed? Toen ik de link volgde naar avdrider was er nog sprake van één busje dat aangepast moest worden. Ging de montage net zo goed als het stond beschreven? Niet dat ik ze nodig heb maar meer uit nieuwsgierigheid hoor.
Alles paste perfect en montage is eenvoudig.

Jan.
Heb je beide kanten vernieuwd Jan? Goed om te lezen dat de kit beter is geworden. Hij begon er al jaren geleden mee dus hij heeft de passing waarschijnlijk al snel verbeterd . Is toch weer een stukje goedkoper dan revisie gasklephuizen. Bij welke kilometerstand begonnen de problemen met jou gasklephuizen?
De asjes waren al ruim toen ik hem kocht vorig jaar, stond toen 96.000 km op de teller Ton,
Heb gelijk bijde kanten gedaan kan hij/zij er weer even tegen.
Liep verder goed , maar ik hou niet van dat gerammel ;)

Jan.

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik denk dat reviseren niet de meest efficiente oplossing is. Bij Oscars Motorservice (zo heet het toch?) Kost reviseren €150 per gasklephuis. Ik heb een tweedehands huis gekocht voor €50.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Ik denk dat reviseren niet de meest efficiente oplossing is. Bij Oscars Motorservice (zo heet het toch?) Kost reviseren €150 per gasklephuis. Ik heb een tweedehands huis gekocht voor €50.
Dat is raar hij verkoopt gereviseerde op zijn site voor 125 Euro. Met een tweedehands kan je er ook een kopen die matig is. Hoe bedoel je reviseren niet de meeste efficiente oplossing? Dat maakt het weer zo goed als nieuw. En jou tweedehands blijft gewoon een gebruikte met slijtage.

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Ton1959 schreef:
CCvW schreef:Ik denk dat reviseren niet de meest efficiente oplossing is. Bij Oscars Motorservice (zo heet het toch?) Kost reviseren €150 per gasklephuis. Ik heb een tweedehands huis gekocht voor €50.
Dat is raar hij verkoopt gereviseerde op zijn site voor 125 Euro. Met een tweedehands kan je er ook een kopen die matig is. Hoe bedoel je reviseren niet de meeste efficiente oplossing? Dat maakt het weer zo goed als nieuw. En jou tweedehands blijft gewoon een gebruikte met slijtage.
Mee eens Ton ,huis is natuurlijk gebruikt maar niet onderhevig aan slijtage asjes en lagerbusjes nieuw.
En het verschil is enorm : stil,soepeler lopen, trekt beter en trilt minder enz.

Jan

Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 127
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Andrew »

jfruiter schreef:Setje besteld bij carta dan (http://boxer-upgrades.webs.com/apps/webstore/ ) , was snel binnen.
Vanmiddag alles vervangen is goed te doen netjes afgesteld en motor is
Weer een flink stuk stiller geworden Big RT Smile

Jan.
Is het een set voor beide kanten of moet je er dan twee bestellen ?

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Andrew schreef:
jfruiter schreef:Setje besteld bij carta dan (http://boxer-upgrades.webs.com/apps/webstore/ ) , was snel binnen.
Vanmiddag alles vervangen is goed te doen netjes afgesteld en motor is
Weer een flink stuk stiller geworden Big RT Smile

Jan.
Is het een set voor beide kanten of moet je er dan twee bestellen ?
Voor zover ik kan lezen moet je twee setjes hebben.

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Andrew schreef:
jfruiter schreef:Setje besteld bij carta dan (http://boxer-upgrades.webs.com/apps/webstore/ ) , was snel binnen.
Vanmiddag alles vervangen is goed te doen netjes afgesteld en motor is
Weer een flink stuk stiller geworden Big RT Smile

Jan.
Is het een set voor beide kanten of moet je er dan twee bestellen ?
Heb l+r besteld type en frame nr. doorgeven (zie "contact" op de site).

Jan.

bmwM-optic

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door bmwM-optic »

zeer nuttige informatie, bedankt

ik ga de gasklephuizen van mijn RT ook eens onder handen pakken.

Groeten

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Baird »

jfruiter schreef:
Ton1959 schreef:
jfruiter schreef:
Ton1959 schreef:Waren de busjes goed? Toen ik de link volgde naar avdrider was er nog sprake van één busje dat aangepast moest worden. Ging de montage net zo goed als het stond beschreven? Niet dat ik ze nodig heb maar meer uit nieuwsgierigheid hoor.
Alles paste perfect en montage is eenvoudig.

Jan.
Heb je beide kanten vernieuwd Jan? Goed om te lezen dat de kit beter is geworden. Hij begon er al jaren geleden mee dus hij heeft de passing waarschijnlijk al snel verbeterd . Is toch weer een stukje goedkoper dan revisie gasklephuizen. Bij welke kilometerstand begonnen de problemen met jou gasklephuizen?
De asjes waren al ruim toen ik hem kocht vorig jaar, stond toen 96.000 km op de teller Ton,
Heb gelijk bijde kanten gedaan kan hij/zij er weer even tegen.
Liep verder goed , maar ik hou niet van dat gerammel ;)

Jan.
Had je radiale speling op de asjes of een beetje axiale speling? Bij mij na 100k alleen een beetje axiaal als ik het gas een beetje open trekt. : Kun je iets specifieker zijn welke speling je had?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Baird schreef:
jfruiter schreef:
Ton1959 schreef:
jfruiter schreef:
Ton1959 schreef:Waren de busjes goed? Toen ik de link volgde naar avdrider was er nog sprake van één busje dat aangepast moest worden. Ging de montage net zo goed als het stond beschreven? Niet dat ik ze nodig heb maar meer uit nieuwsgierigheid hoor.
Alles paste perfect en montage is eenvoudig.

Jan.
Heb je beide kanten vernieuwd Jan? Goed om te lezen dat de kit beter is geworden. Hij begon er al jaren geleden mee dus hij heeft de passing waarschijnlijk al snel verbeterd . Is toch weer een stukje goedkoper dan revisie gasklephuizen. Bij welke kilometerstand begonnen de problemen met jou gasklephuizen?
De asjes waren al ruim toen ik hem kocht vorig jaar, stond toen 96.000 km op de teller Ton,
Heb gelijk bijde kanten gedaan kan hij/zij er weer even tegen.
Liep verder goed , maar ik hou niet van dat gerammel ;)
Jan.
Had je radiale speling op de asjes of een beetje axiale speling? Bij mij na 100k alleen een beetje axiaal als ik het gas een beetje open trekt. : Kun je iets specifieker zijn welke speling je had?

Er zat axiale speling op, als de motor stationair draaide hoorde ik ze ook "ratelen" dit was ook de reden dat ze gereviseerd zijn.
Ik hou n.l. Niet van rammeltjes ;)

Jan.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Baird »

jfruiter schreef:
Baird schreef:
Had je radiale speling op de asjes of een beetje axiale speling? Bij mij na 100k alleen een beetje axiaal als ik het gas een beetje open trekt. : Kun je iets specifieker zijn welke speling je had?

Er zat axiale speling op, als de motor stationair draaide hoorde ik ze ook "ratelen" dit was ook de reden dat ze gereviseerd zijn.
Ik hou n.l. Niet van rammeltjes ;)

Jan.
Ok, thanx!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

bmwM-optic

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door bmwM-optic »

Ik ben gisteren begonnen aan een poging om het injectie probleem van mijn 1100RT op te lossen, de linker gasklephuis ontmanteld... Fack dat ding is gaar, zelfs het asje van de vlinderklep is uit gesleten...

Vandaag bij een hobby sloper 2 goede gaskleppen met injectors en TPS (Throttle Positioning Sensor) gekocht en ook een kastje dat er gemonteerd is als je geen lambdasonde hebt in de uitlaat (ik heb er officieel wel een), dan kan ik de uitstoot regelen met een schroef ipv de lambdasonde die dat regelt.

Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de benzine filter in de tank te vervangen en ik hoorde al langer dat er iets los lag in de tank, dat was dus een vlotter die aan de vuldop vast zit...

Morgen wordt het spannend als alles terug in elkaar zit :D

bmwM-optic

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door bmwM-optic »

De andere gasklephuizen staan erop, lambdasonde af gekoppeld en kastje in gestoken in de stekker die daarvoor voorzien is...
Motor loopt terug zoals het moet!!! Nog even alles perfect synchroon stellen en hij kan er weer tegenaan.
Stationair loopt hij nog iets te laag maar dat komt wel goed.

Als iemand versleten gasklephuizen wilt hebben met injectors, TPS sensor dan hoor ik het wel...

Groeten

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door CCvW »

Zie je, je hebt geen MSA, of Oscar nodig met glimmende vloeren en dure rekeningen. Je hoeft maar langs een sloperij te gaan, een paar euro neer te tellen, wat te sleutelen en je fiets is als nieuw. Dat is de lol van deze fietsen. Er gaat wel eens wat stuk, maar het is makkelijk en simpel te repareren. Je hoeft slechts een beetje handig te zijn.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Zie je, je hebt geen MSA, of Oscar nodig met glimmende vloeren en dure rekeningen. Je hoeft maar langs een sloperij te gaan, een paar euro neer te tellen, wat te sleutelen en je fiets is als nieuw. Dat is de lol van deze fietsen. Er gaat wel eens wat stuk, maar het is makkelijk en simpel te repareren. Je hoeft slechts een beetje handig te zijn.
Waren al jou motor problemen al opgelost dan ;)

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door CCvW »

haha, nou ik dacht dat de overdreven stoterigheid kwam door een verslijtend cardan, maar het kwam omdat het blok de kou, en de korte ritten niet fijn vond. Na een paar lange ritten de afgelopen tijd, (afgelopen vakantie 1100KM in twee dagen) rijdt hij weer prima.

Helaas is de achterste bevestiging van de uitlaat wel afgebroken. Dat word uitboren en helicoils plaatsen. Ik verheug mij nu al op de reparatie. Hoe gaat het met de R1100R?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Voor veel mensen op het forum is het nog steeds goed om toch regelmatig bij degene te komen die de ervaring , kennis en en gereedschap wel hebben. En ook bij Oscar was ik zeer tevreden met de service. Met de R100R gaat het altijd goed -top-

Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door michaelb »

Inmiddels heb ik ook het 'Roemeense Revisiesetje' in bestelling.

Overigens vind ik het, als zelfsleutelaar, wel heel prettig dat er mensen als Kenny en Oscar zijn. De kracht van een goede klusser zit naar mijn mening in het kennen van je eigen beperkingen. Sommige dingen laat ik graag over aan experts!
_oo_ -1100-

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door CCvW »

Heel verstandig! Met olie in de tank en benzine in het Carter kom je niet ver haha
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!

Gebruikersavatar
Lemoi
2020
2020
Berichten: 674
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Lemoi »

CCvW schreef:Zie je, je hebt geen MSA, of Oscar nodig met glimmende vloeren en dure rekeningen.

Ben je al eens bij alle twee geweest dan?
En ervaring helpt ook. Kenny heeft me goed geholpen toen ik de motor uit elkaar trok om te repareren, de kneepjes van het vaak die wij waarschijnlijk niet weten. En daarvoor bracht ik mijn motor ook met liefde naar MSA voor de dingen die ik niet kon doen of wilde doen en zo duur vond ik hem niet (wel als je student bent natuurlijk ;-) ). het voordeel is dat je met hem ook uit kan wisselen wat problemen kunnen zijn. Bij de BMW dealer geef je hem af en krijg je hem terug zonder dat je erbij kan staan etc.

En natuurlijk moet ieder het doen zoals hij zelf wil, dat blijft een vrije keuze.

Maar omdat ik hem toen ook voor het werk gebruikte wilde ik geen enkel risico lopen die je misschien zou hebben door de onervarenheid die je hebt met het sleutelen aan de motor. De garages doen het dagelijks.

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door CCvW »

Tuurlijk heb je gelijk Lemoi, ieder staat vrij in zijn/haar keuze. Die bedrijven doen zeker prima werk. Ik vind het alleen maar leuk af en toe wat reactie uit te lokken. Bovendien werk ik zelf in een garage. Dan leer je het snel. Ik denk dat het moeilijker is om te sleutelen als je alleen het internet hebt, en je opslag.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nog even off topic dan
CCvW schreef:Tuurlijk heb je gelijk Lemoi, ieder staat vrij in zijn/haar keuze. Die bedrijven doen zeker prima werk. Ik vind het alleen maar leuk af en toe wat reactie uit te lokken. Bovendien werk ik zelf in een garage. Dan leer je het snel. Ik denk dat het moeilijker is om te sleutelen als je alleen het internet hebt, en je opslag.
En zelfs met die ervaring in de garage had je toch nog problemen met het synchroniseren van je R1100R? Het is toch leuk dat je die info toch hier gekregen hebt hé ;) .
Er zijn veel mensen die zelf die setjes zullen gaan monteren. En er zullen er genoeg zijn waarbij de motor daarna nog niks beter loopt. Ik werkte zelf mijn halve leven in de garage maar ieder merk en elke motor heeft zo zijn eigen problemen. Dus ik ga ook soms naar de mensen die wel die ervaring hebben omdat ik niet alles weet. En soms is een blik op het forum voldoende om een oplossing te vinden. Mochten mijn gasklephuizen ooit gereviseert moeten worden dan doe ik het zelf waarschijnlijk maar volgens mij was Oscar ook niet echt duur. En ik denk dat Kenny ook zeer redelijk is met zijn prijzen. Sleutelen blijft een vak waar je elke dag weer iets nieuws tegenkomt en je blijft leren. Die ervaring heb je niet in een paar jaar in de garage overigens. Er zijn er die het nooit geleerd hebben.

Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 127
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Andrew »

Afgelopen week heb ik mijn rechter gasklephuis gereviseerd met het revisiesetje uit Roemenië.
Op zich was het maar een kleinigheidje.
De linker gasklephuis zat absoluut geen speling op dus deze eerst maar zo gelaten.
Uiteraard heb ik zowel de linker als de rechter gasklephuis schoongemaakt met carburateur reiniger.
Hierbij ook de stationair schroeven niet vergeten.
O-ringen vervangen zodat dit weer 100% in orde is.

Daarna de boel weer afstellen.
Uiteraard eerst synchroonstellen bij stationair toerental.
Linker en rechter schroef 1, 5 slagen losgedraaid als basis om van daaruit verder te werken.
Bij het verdraaien van de rechter schroef gebeurt er nagenoeg niets (de gereviseerde kant).
Kan hem helemaal in draaien en een heel eind losdraaien zonder veranderingen.

Nu heb ik zelf het vermoeden dat de gasklepaanslag ook opnieuw afgesteld moet worden na de revisie.
Echter ik zie dit nergens terug op het forum en ook niet bij de instructie van de Roemeense leverancier.
Door tijdgebrek heb ik nog niet verder getest maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft ?

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je wel speling op de gaskabel? En zijn de slangen van je vacuum meter okay?

Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 127
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Andrew »

Hallo Ton.

Vergeten te melden maar inderdaad ik heb overdreven veel speling op de kabels gezet zodat ik zeker weet dat deze geen invloed kunnen uitoefenen.
De slangen van de vacuummeter zijn zo goed als nieuw.
Deze twee opties zijn dus uitgesloten.

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Hallo Andrew

Als je even zoekt op het forum op gasklephuis - "de verboden schroefjes"
Daar vind je hoe een en ander af te stellen. :D

Jan

- motor door een rit alvast 'voorverwarmd'
- gaskabel links en rechts op de gasklephuizen (overdreven) veel speling geven
- gasklepaanslagschroef links zover uitdraaien dat je zeker weet dat de gasklep 'in ruststand' is
- TPS zodanig afstellen dat het voltage tussen pen 1 en 4 op de TPS circa 10 Milivolt (= 0,010 Volt) bedraagt. Zeker niet minder! TPS weer 'vastzetten'
- nu de gasklepaanslagschroef links zover indraaien dat je een voltage tussen pen 1 en 4 meet van circa 320 Milivolt (= 0,320 Volt)
- gasklepaanslagschroef met de contramoer borgen en een paar keer 'gas geven' zodat je zeker weet dat de instelling nog 320 Milivolt is (volgens Gerd is de 380 MV van Rob een te hoge waarde, bevestigd door praktijkmetingen)
- koperen stationaire mengselschroeven zowel links als rechts helemaal indraaien
- doordat je deze helemaal indraait weet je zeker dat je puur bezig bent met het synchroniseren van de gaskleppen...
- vacuummeter aansluiten op de nippels onder de gasklephuizen
- ik gebruik al jaren de uiterst nauwkeurige 'jampot/U-slang'-methode
- de motor starten: liep bij mij keurig 800 a 900 toeren
- let op: laat de motor niet te lang draaien. Eventueel koelen met een ventilator
- bij dit toerental de rechter gasklepaanslagschroef zodanig verstellen dat het vacuum links en rechts gelijk is
- nu de koperen stationaire mengselschroeven links en rechts, met behoud van gelijk vacuum, geleidelijk en gelijkmatig uitdraaien totdat bij de warme motor een toerental van 1100 RPM wordt bereikt
- bij mij betekende dat dat ik beide schroeven ongeveer 1 slag moest uitdraaien
- nu de gaskabelspeling op het linker gasklephuis minimaliseren zonder dat het stationaire toerental oploopt
- met de gashandle het toerental opvoeren tot circa 2000 toeren
- nu met nog steeds aangesloten vacuummeter de speling op de rechter gaskabel zodanig afstellen dat ook bij 2000 toeren een gelijk vacuum tussen links en rechts bestaat


Andrew schreef:Hallo Ton.

Vergeten te melden maar inderdaad ik heb overdreven veel speling op de kabels gezet zodat ik zeker weet dat deze geen invloed kunnen uitoefenen.
De slangen van de vacuummeter zijn zo goed als nieuw.
Deze twee opties zijn dus uitgesloten.

Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 127
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Andrew »

Hallo Jan,

Ik was dit ook al van plan maar was benieuwd of dit altijd moest gebeuren na de revisie.
Ik kom dit namelijk nergens tegen dat dit moet gebeuren.

Groeten,
Andrew

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Als je geluk hebt is er niets versteld ,maar grote kans wel tenslotte is er een nieuwe asje in gekomen.
Ik heb beide kanten gedaan en alles was ontregelt.
Met deze beschrijving alles weer goed gezet en motor loopt weer als een -1100-

Jan.
Andrew schreef:Hallo Jan,

Ik was dit ook al van plan maar was benieuwd of dit altijd moest gebeuren na de revisie.
Ik kom dit namelijk nergens tegen dat dit moet gebeuren.

Groeten,
Andrew

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

jfruiter schreef:Als je geluk hebt is er niets versteld ,maar grote kans wel tenslotte is er een nieuwe asje in gekomen.
Ik heb beide kanten gedaan en alles was ontregelt.
Met deze beschrijving alles weer goed gezet en motor loopt weer als een -1100-

Jan.
Andrew schreef:Hallo Jan,

Ik was dit ook al van plan maar was benieuwd of dit altijd moest gebeuren na de revisie.
Ik kom dit namelijk nergens tegen dat dit moet gebeuren.

Groeten,
Andrew
Hij heeft het asje rechts verrnieuwd en niet links dus dan hoef je niet eens iets te doen met de TPS lijkt mij. Komt er niet ergens valse lucht in? Je had dit probleem hiervoor toch niet?

Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Ton1959 schreef:
jfruiter schreef:Als je geluk hebt is er niets versteld ,maar grote kans wel tenslotte is er een nieuwe asje in gekomen.
Ik heb beide kanten gedaan en alles was ontregelt.
Met deze beschrijving alles weer goed gezet en motor loopt weer als een -1100-

Jan.
Andrew schreef:Hallo Jan,

Ik was dit ook al van plan maar was benieuwd of dit altijd moest gebeuren na de revisie.
Ik kom dit namelijk nergens tegen dat dit moet gebeuren.

Groeten,
Andrew
Hij heeft het asje rechts verrnieuwd en niet links dus dan hoef je niet eens iets te doen met de TPS lijkt mij. Komt er niet ergens valse lucht in? Je had dit probleem hiervoor toch niet?
Mee eens Ton, als TPS goed staat niet veranderen (na controle) rechts zal de aanslag van de gasklep wel verandert zijn en dus bijgesteld moeten worden _001

Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 127
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Andrew »

Inderdaad heb ik alleen rechts gedaan en hoeft de TPS niet afgesteld te worden.
Zal alleen de rechter gasklepaanslag opnieuw gaan afstellen.
Maar even zien of daar komend weekend even tijd voor is.

Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 127
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Revisie gasklephuizen

Ongelezen bericht door Andrew »

Kon toch niet tot het weekende wachten :D

Zojuist volgens de eerder omschreven werkwijze de motor gesynchroniseerd.
Moet zeggen : ook dit was geen gecompliceerde klus.
Half uurtje werk en de motor weer perfect synchroon kunnen krijgen zowel bij stationair als bij ca. 3500 omw/min.

Was dus inderdaad nodig om de gasklepaanslag van de fabrieksinstelling af te halen _004

Bedankt voor de reacties.

Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”