De ' Verbooden schroefjes'

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JosR
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2015, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden
Locatie: Wierden

De ' Verbooden schroefjes'

Ongelezen bericht door JosR »

Ooit schreef ik op het BMWK-forum het onderstaande:

Er wasch eens, nog niet zo heel lang geleeden, in het verre Oosten van Neederland een onruschtig man.

Neederland, het land dat aan den wescht- en noordzijde wordt begrenschd door diepe, zwarte waateren,
aan de ooschtzijde door een volk van noeschte motorenbouwers, de Germaanen en aan den zuidzijde
door het oolyjk, bierdrinkend volk der Belgen.

Er wasch goede reeden voor den onruscht die de man gevoelde!
Slaapgebrek, door een bezeeten drang om zijn onlangsch verkreegen maschien te doorgronden, had
zijn tol geëischt en zijn humeur zwaar op den proef geschteld.

Nochtans was er tot dat moment geen enkele reeden geweescht voor onvrede met den situatie: den
technischen schtaat van den maschien had hem nog niet voor verraschingen geschteld.
Zij wilde goed aanslaan, wasch gehoorzaam aan het gasch en haar dorst was niet buitenspoorig.

Toch was er ietsch dat hem schtoorde: de zeegels waren verbrooken!

Jaa, de zeegels van blaauwe lacque waarmede worden beschermd hetgeen op menig plaatsch binnen
dit foorum wordt aangeduid alsch 'DE VERBOODEN SCHROEFJES'.

Welken onverlaet had het in zijnen kop gehaeld deze zeegels te verbreeken?
Vierendeelen en kielhaelen dat sujet! Of te beeter nog: kielhaelen en vierendeelen!

Eilas! Het bleek bijkansch onmoogelijk dien onverlaat te tracheren en nu zat hij met de gebraaden peeren!

Nu werd hij geplaegd door helsche vraagen:

Wat wasch de reeden voor den verbreeking?
Ofschoon den maschien goed marcheerde waere het wellicht moogelijk haar perfect te laeten marcheren!

Vandaeg na een onruschtige en korte nacht moest het er maar van koomen: den ultiemen tescht volgensch
een handleiding bekoomen van ene site der genoemde Ooschterbuuren.

En het isch volbracht: zij, den maschien, marcheert perfect!



Sinds kort ben ik in het bezit van een R1100RT en ik had ook bij deze motor het idee dat er 'ooit' aan de gasklepaanslagschroeven was gedraaid.
Ik kon geen 'verzegellak' meer ontdekken bij deze schroeven....
Ondanks zorgvuldig kleppen stellen en synchroniseren miste ik pit en bleef de motor bij bepaalde toerentallen behoorlijk trillen.
En ik ben ook zo iemand: als ik een schroefje zie, wil ik eraan draaien...

Tijd dus om op zoek te gaan naar de manier waarop 'men' de instelling bij de R1100RT terug kan brengen.

De afgelopen weken heb ik me behoorlijk ingelezen op het internet en kwam 'uiteraard' de zero = zero methode van Rob Lentini tegen: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/zero528.shtml

Een beproefde methode, maar sinds kort ook een methode waarop kritiek kwam van Rodger 04 RT: http://forums.bmwmoa.org/showthread.php ... -Zero-Zero

Het stuk van Rodger (en zijn bijdragen op andere fora) lezend gaven mij de indruk dat hij zich behoorlijk in de materie had verdiept en zijn uiteenzetting dat bij het hanteren van de 'Rob-methode' het mengsel over de gehele
linie te mager zal zijn klonk behoorlijk aannemelijk.

Aan de slag dus en de 'Rodger-methode' gehanteerd.
Helaas: weliswaar waren de trillingen aanmerkelijk minder, maar het verbruik ging meetbaar en 'ruikbaar' fors omhoog terwijl het vermogen minder leek geworden.

Dus weer gezocht en toen kwam ik een bijdrage tegen van Gerd op het Duitse Powerboxer-forum: http://www.powerboxer.de/gemischaufbere ... einstellen.

Ook bij Gerd had ik de indruk dat hij weet waarover hij praat, dus gisteren zijn manier van afstellen toegepast en.... HET WERKT PERFECT! Geen trillingen, geen KFR, flinke power en een verbruik bij 80/100 van 1:21!!!!

Wat heb ik gedaan:

- motor door een rit alvast 'voorverwarmd'
- gaskabel links en rechts op de gasklephuizen (overdreven) veel speling geven
- gasklepaanslagschroef links zover uitdraaien dat je zeker weet dat de gasklep 'in ruststand' is
- TPS zodanig afstellen dat het voltage tussen pen 1 en 4 op de TPS circa 10 Milivolt (= 0,010 Volt) bedraagt. Zeker niet minder! TPS weer 'vastzetten'
- nu de gasklepaanslagschroef links zover indraaien dat je een voltage tussen pen 1 en 4 meet van circa 320 Milivolt (= 0,320 Volt)
- gasklepaanslagschroef met de contramoer borgen en een paar keer 'gas geven' zodat je zeker weet dat de instelling nog 320 Milivolt is (volgens Gerd is de 380 MV van Rob een te hoge waarde, bevestigd door praktijkmetingen)
- koperen stationaire mengselschroeven zowel links als rechts helemaal indraaien
- doordat je deze helemaal indraait weet je zeker dat je puur bezig bent met het synchroniseren van de gaskleppen...
- vacuummeter aansluiten op de nippels onder de gasklephuizen
- ik gebruik al jaren de uiterst nauwkeurige 'jampot/U-slang'-methode
- de motor starten: liep bij mij keurig 800 a 900 toeren
- let op: laat de motor niet te lang draaien. Eventueel koelen met een ventilator
- bij dit toerental de rechter gasklepaanslagschroef zodanig verstellen dat het vacuum links en rechts gelijk is
- nu de koperen stationaire mengselschroeven links en rechts, met behoud van gelijk vacuum, geleidelijk en gelijkmatig uitdraaien totdat bij de warme motor een toerental van 1100 RPM wordt bereikt
- bij mij betekende dat dat ik beide schroeven ongeveer 1 slag moest uitdraaien
- nu de gaskabelspeling op het linker gasklephuis minimaliseren zonder dat het stationaire toerental oploopt
- met de gashandle het toerental opvoeren tot circa 2000 toeren
- nu met nog steeds aangesloten vacuummeter de speling op de rechter gaskabel zodanig afstellen dat ook bij 2000 toeren een gelijk vacuum tussen links en rechts bestaat

Zoals gezegd: bij mij werkte deze methode perfect!

Maar een waarschuwing is op zijn plaats: VOER DEZE ACTIE ALLEEN UIT ALS JE (BIJNA) ZEKER WEET DAT ER MET DE AANSLAGSCHROEVEN IS 'GEROMMELD'!!!
R1100RT 1996
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: De ' Verbooden schroefjes'

Ongelezen bericht door Wullum »

Mooi verhaal Big RT Smile
En mooi uitgelegd!
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: De ' Verbooden schroefjes'

Ongelezen bericht door jfruiter »

+1 _004
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”