toch gedaan....nieuwe injectoren.....
Geplaatst: 04 okt 2015, 16:14
Forumlid Thooms heeft me aan het denken gezet over een nieuwe injectorenset. Super-enthousiast als hij was in zijn eerste reactie werd hij behoorlijk afgebrand. Het kan niet de oplossing zijn voor KFR, is het niet goed, is het wel goed, gaat je benzineverbruik erop vooruit of zijn het fabels… Het ging maar door. Uiteindelijk heeft Ronald K het ook in zijn motor nieuwe injectoren gebouwd en ook hij was positief over het rijgedrag van zijn motor. Bij navraag via een PBtje bleken beide het echt wel de moeite waard te vinden.
Ik geloof dat er heel wat is verbeterd sinds 1997, het bouwjaar van mijn motor. En wanneer ik het sproeigedrag van de oude en de nieuwe injectoren met elkaar vergelijk zie dat er een groot verschil bestaat. Aangezien een goede verbranding pas goed tot stand komt met de juiste verhouding lucht, brandstof en ontsteking, geloofde ik zeker wel in de nieuwe injectoren die meer vernevelen i.p.v. inspuiten. Daarnaast zijn de nieuwe injectoren zo geselecteerd dat ze nagenoeg hetzelfde spuitgedrag hebben. Beide cilinders krijgen evenveel brandstof aangeboden.
Even als achtergrond: Ik rijd al zo’n 80k met deze motor en weet precies hoe een goed afgestelde motor voelt voordat er weer standaard commentaar komt. (dat bereik je ook met goed afstellen blablabla)
Inmiddels heb ik de injectoren er zo’n drie weken inzitten en heb ik er alweer zo’n 1800 km mee gereden.
Wat me opvalt:
- hij loopt heeeel fraai stationair. Zowel warm als koud. Bijna geen enkel onregelmatige slagen meer.
- de trekkracht onderin is beduidend meer geworden (de straatstenen blijven overigens nog wel liggen….)
- trillen in het stuur is heeeel veel minder geworden
- de motor loopt heel soepel en zacht aan het gas. Geen abrupt aan en uitgevoel (de soms nukkige dame in nu gewillige dame)
- positief verbruik (ik rij veel dagen met exact dezelfde afstand nl. 225 km. Wanneer ik dan tank waren er vroeger 3 a 4 blokjes op de meter over. Nu zijn dat er 4 a 5) Van 1 op 16/17 naar 1 op 17/18.
- doordat er meer trekkracht onderin zit hoef ik bij druk verkeer niet iedere keer maar terug te schakelen tussen de 100 en 120. Dit rijdt rustiger en waarschijnlijk ook zuiniger.
Is het de investering waard? (200 euro)
Zelf vind ik het rijgedrag er erg op vooruitgegaan. Alleen het feit dat je minder trilling hebt in het stuur vind ik erg prettig.
Daarnaast rijd ik veel fileverkeer en dan is een soepele gashandeling wel erg prettig. De motor loopt echt veel gelijkmatiger. Een rotonde in zijn 1 of 2 maakt niet meer uit want hij pakt soepel op of laat rustig los. (Ik tank 1 op de 4 keer op V-power en dan loopt ie nog veel mooier.)
Daarnaast rijd je iets zuiniger, wat bij mij best gaat tellen omdat ik erg veel km rij (23-25k). Als de motor zo blijft lopen als die nu loopt heb ik het aankoopbedrag in 1 a 2 jaar terugverdiend.
Is dit beter dan je injectoren laten reinigen?
Geen idee want dat heb ik niet gedaan en kan daar dus niet over oordelen. Dat doe ik dan ook niet.
Waar ik wel heilig in geloof is dat er een groot verschil zit in het spuitpatroon van de oude en het vernevelpatroon van de nieuwe. Dat merk je beslist in het rijgedrag. Is mijn ervaring
Ik geloof dat er heel wat is verbeterd sinds 1997, het bouwjaar van mijn motor. En wanneer ik het sproeigedrag van de oude en de nieuwe injectoren met elkaar vergelijk zie dat er een groot verschil bestaat. Aangezien een goede verbranding pas goed tot stand komt met de juiste verhouding lucht, brandstof en ontsteking, geloofde ik zeker wel in de nieuwe injectoren die meer vernevelen i.p.v. inspuiten. Daarnaast zijn de nieuwe injectoren zo geselecteerd dat ze nagenoeg hetzelfde spuitgedrag hebben. Beide cilinders krijgen evenveel brandstof aangeboden.
Even als achtergrond: Ik rijd al zo’n 80k met deze motor en weet precies hoe een goed afgestelde motor voelt voordat er weer standaard commentaar komt. (dat bereik je ook met goed afstellen blablabla)
Inmiddels heb ik de injectoren er zo’n drie weken inzitten en heb ik er alweer zo’n 1800 km mee gereden.
Wat me opvalt:
- hij loopt heeeel fraai stationair. Zowel warm als koud. Bijna geen enkel onregelmatige slagen meer.
- de trekkracht onderin is beduidend meer geworden (de straatstenen blijven overigens nog wel liggen….)
- trillen in het stuur is heeeel veel minder geworden
- de motor loopt heel soepel en zacht aan het gas. Geen abrupt aan en uitgevoel (de soms nukkige dame in nu gewillige dame)
- positief verbruik (ik rij veel dagen met exact dezelfde afstand nl. 225 km. Wanneer ik dan tank waren er vroeger 3 a 4 blokjes op de meter over. Nu zijn dat er 4 a 5) Van 1 op 16/17 naar 1 op 17/18.
- doordat er meer trekkracht onderin zit hoef ik bij druk verkeer niet iedere keer maar terug te schakelen tussen de 100 en 120. Dit rijdt rustiger en waarschijnlijk ook zuiniger.
Is het de investering waard? (200 euro)
Zelf vind ik het rijgedrag er erg op vooruitgegaan. Alleen het feit dat je minder trilling hebt in het stuur vind ik erg prettig.
Daarnaast rijd ik veel fileverkeer en dan is een soepele gashandeling wel erg prettig. De motor loopt echt veel gelijkmatiger. Een rotonde in zijn 1 of 2 maakt niet meer uit want hij pakt soepel op of laat rustig los. (Ik tank 1 op de 4 keer op V-power en dan loopt ie nog veel mooier.)
Daarnaast rijd je iets zuiniger, wat bij mij best gaat tellen omdat ik erg veel km rij (23-25k). Als de motor zo blijft lopen als die nu loopt heb ik het aankoopbedrag in 1 a 2 jaar terugverdiend.
Is dit beter dan je injectoren laten reinigen?
Geen idee want dat heb ik niet gedaan en kan daar dus niet over oordelen. Dat doe ik dan ook niet.
Waar ik wel heilig in geloof is dat er een groot verschil zit in het spuitpatroon van de oude en het vernevelpatroon van de nieuwe. Dat merk je beslist in het rijgedrag. Is mijn ervaring