Pagina 6 van 8

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 09 jul 2013, 22:04
door hybride
Gek genoeg heb ik de recyclizer er weer afgehaald van de week. Gekocht toen ik de motor net had (6 mnd geleden). Sindsdien een Xado revitalisant behandeling gedaan, iridium bougies en K&N luchtfilter erin gezet. Uiteraard de afstellingen ook nagezien. Zonder recyclizer vind ik hem eigenlijk mooier lopen en met name gelijkmatiger accelereren. Stationair is ook prima. Dit overziend, overvalt me indruk dat een recyclizer meer een hulpmiddel is voor een slecht lopend blok? Kan ook te maken hebben met de zomer. Bij koud weer en vorst heeft zo'n ding meer effect. Ik doe hem nog maar niet weg.. :$

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 jul 2013, 22:33
door Ton1959
En zo zie je maar weer wat afstellen kan doen. Het luchtfilter zal het mengsel zeker niet rijker maken. De bougies die zulen wat doen dat merk ik bij mij ook. En het injectiesysteem reinigen doet ook iets. Gewoon goed onderhoud is dus eigenlijk alles wat nodig is.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 18 jul 2013, 22:09
door japachap
hybride schreef:Gek genoeg heb ik de recyclizer er weer afgehaald van de week. Gekocht toen ik de motor net had (6 mnd geleden). Sindsdien een Xado revitalisant behandeling gedaan, iridium bougies en K&N luchtfilter erin gezet. Uiteraard de afstellingen ook nagezien. Zonder recyclizer vind ik hem eigenlijk mooier lopen en met name gelijkmatiger accelereren. Stationair is ook prima. Dit overziend, overvalt me indruk dat een recyclizer meer een hulpmiddel is voor een slecht lopend blok? Kan ook te maken hebben met de zomer. Bij koud weer en vorst heeft zo'n ding meer effect. Ik doe hem nog maar niet weg.. :$
De K&N is van mijn betreft verloren geld. De motor hoeft niet vrijer te ademen- meestal is KFR door een te zwak brandstofmengsel- dus een nog grotere luchtinvoer zul uiteindelijk nadelig worden... Er zijn 4-pitter motoren de 2x zoveel toeren draiien als een RT met een nog kleiner standaard luchtfilter...

Het is mogelijk dat de Recyclizer van jou defect is- als de NTC weerstandje kapot is wordt er geen kompensatie voor warmer luchttemperatures zoals de afgelopen weken. Warmer lucht is ietjes dunner dan koude lucht en hierbij kan het mengsel ietjes te rijk worden terwijl er geen verbetering in de prestaties kommen.

Ik rijd met een gewoon weerstandje in series met de lucht temperature melder. Ik merk bij onder de 10 graden (s'octends, dus) de motor rijd heel fijn. In de middags rijd thuis nij zo'n 25 graden loopt hij iets minder lekker. Misschien morgen haal ik de weerstandje uit bij de terugrit om dit te laten bevestigen...


EN de Xado is een oliebehandeling, toch? Je zal waarchijnlijk ook een better lopende motorblok memaken bij gewoon een andere soort olie dan de je heb al met de Xado gemengd. Ik zal nooit meer oliebehandelingsmiddelen gebruiken!

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 18 jul 2013, 22:35
door Ton1959
Maakt die Xado geen injectiesysteem reinigers ook? Omdat bij de olie gegooide prut natuurlijk niks zal doen aan kfr. Ik heb er nog niet teveel op gegoogled . Ik dacht gewoon even dat het deze keer om een benzine toevoeging ging van dezelfde fabrikant.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 18 jul 2013, 22:57
door hybride
japachap schreef:
hybride schreef:Gek genoeg heb ik de recyclizer er weer afgehaald van de week. Gekocht toen ik de motor net had (6 mnd geleden). Sindsdien een Xado revitalisant behandeling gedaan, iridium bougies en K&N luchtfilter erin gezet. Uiteraard de afstellingen ook nagezien. Zonder recyclizer vind ik hem eigenlijk mooier lopen en met name gelijkmatiger accelereren. Stationair is ook prima. Dit overziend, overvalt me indruk dat een recyclizer meer een hulpmiddel is voor een slecht lopend blok? Kan ook te maken hebben met de zomer. Bij koud weer en vorst heeft zo'n ding meer effect. Ik doe hem nog maar niet weg.. :$
De K&N is van mijn betreft verloren geld. De motor hoeft niet vrijer te ademen- meestal is KFR door een te zwak brandstofmengsel- dus een nog grotere luchtinvoer zul uiteindelijk nadelig worden... Er zijn 4-pitter motoren de 2x zoveel toeren draiien als een RT met een nog kleiner standaard luchtfilter...

Het is mogelijk dat de Recyclizer van jou defect is- als de NTC weerstandje kapot is wordt er geen kompensatie voor warmer luchttemperatures zoals de afgelopen weken. Warmer lucht is ietjes dunner dan koude lucht en hierbij kan het mengsel ietjes te rijk worden terwijl er geen verbetering in de prestaties kommen.

Ik rijd met een gewoon weerstandje in series met de lucht temperature melder. Ik merk bij onder de 10 graden (s'octends, dus) de motor rijd heel fijn. In de middags rijd thuis nij zo'n 25 graden loopt hij iets minder lekker. Misschien morgen haal ik de weerstandje uit bij de terugrit om dit te laten bevestigen...


EN de Xado is een oliebehandeling, toch? Je zal waarchijnlijk ook een better lopende motorblok memaken bij gewoon een andere soort olie dan de je heb al met de Xado gemengd. Ik zal nooit meer oliebehandelingsmiddelen gebruiken!
Xado is geen olieadditief. Het gebruikt olie als transportmiddel om op plaatsen te komen waar speling is in het mechanisme en daar doet het zijn werk.

Ik heb de weerstand over de NTC ook gewijzigd, naar 15K dacht ik. Dan werkt de Recyclizer (Rz) iets milder. Mijn boxerblok draait prima zonder Rz is mijn ervaring nu. Ik voel wel dat hij minder hard accelereert zonder Rz. Als je iets meer power wilt is zo'n ding leuk.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 18 jul 2013, 23:03
door hybride
Ton1959 schreef:Maakt die Xado geen injectiesysteem reinigers ook? Omdat bij de olie gegooide prut natuurlijk niks zal doen aan kfr. Ik heb er nog niet teveel op gegoogled . Ik dacht gewoon even dat het deze keer om een benzine toevoeging ging van dezelfde fabrikant.
Xado helpt aan het voorkomen van KFR is mijn idee. Het zorgt er o.a. nl. voor dat de compressie in beide cylinders optimaal en gelijk wordt. Dat geeft een mooie constante loop met constant koppel.

Xado voor injectiesysteem : http://www.xado.nl/nl/xado-reinigers/br ... ltank.html

Heb dat nog niet gebruikt, maar is wellicht ook eens te proberen.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 jul 2013, 13:58
door Ronald K
Afgelopen dagen de motor onder handen genomen.
Als eerste een recycliser gemonteerd. Dat gaf al een enorme verbetering bij het rijden op rotondes en bij toerental tussen de 3000 en 4000.
Daarna kleppen gesteld, gesynchroniseerd en bougies vervangen. Oude bougies waren Bosch FR6DDC. De nieuwe zijn NGK Iridium BKR7EIX.
Nu rijdt de motor zoals hij zou moeten rijden. Ben benieuwd of alles ook nog een gunstig effect heeft op het verbruik, wat ik wat aan de hoge kant vind. Hij reed ongeveer 1 op 16.
Voor mensen die overwegen om ook een synchronisatieapparaat te kopen kan ik de carbtune aanbevelen.
Hij kost incl verzenden en een beschermtas 65,00 Engelse ponden en was een week later in huis.
Ik heb gekozen voorde 4 cilinder uitvoering omdat we ook nog een 4 cilinder hebben staan.
Hier is hij te bestellen:
http://www.carbtune.com/delivery.html

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 aug 2013, 22:27
door hannes
Ook mijn -1100- had last van de bekende KFR problemen, na alle info op het RT-forum te hebben
gelezen, was er m.i. maar een oplossing .
Heb de recyclizer besteld, na 2 dagen was dat ding al afgeleverd, na 2 minuten geplaatst en toen een
lekker tochtje gereden.
Het resultaat is verbluffend alles gaat soepeler en ook krachtiger geen getwijfel van in de 2 of in de 3,
in de 3 pakt hij weer lekker aan.
Brandstofverbruik is wel iets hoger maar dat weegt niet op tegen de voordelen.
Ik blijf de recyclizer gebruiken totdat de -1100- voor een beurt bij Kenny is geweest.

[groet] Hans

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 aug 2013, 16:01
door Bert M
hannes schreef:...knip....
Ik blijf de recyclizer gebruiken totdat de -1100- voor een beurt bij Kenny is geweest.

[groet] Hans
En na Kenny kennie er weer af! Big RT Smile

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 aug 2013, 16:08
door Inspector Gadget
Vergeet ook niet een reclyclizer-dingens te verwijderen voordat de motor afgesteld wordt. :idea: ;)

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 aug 2013, 17:10
door PaPinkelman
Bij de laatste servicebeurt heb ik de recyclizer inderdaad verwijderd. Naar huis rijdend liep de motor prima, geen of nauwelijks KFR. Ik had ook gevraagd om extra aandacht te geven aan het synchroniseren. Mijn exemplaar van de -1100- lijkt hier erg gevoelig voor te zijn...
Toch maar weer de recyclizer gemonteerd. Voor mijn gevoel loopt de motor dan nét een stukje lekkerder.Daarna 8 dagen getoerd in de Eifel en Zwarte Woud, gewoonweg heerlijk gereden :lol:
Benzine verbruik over de afgelopen 2100 km: 5,33 l/100 km oftewel bijna 1:19, heel netjes volgens mij.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 jan 2014, 13:46
door leozwijns
Hallo allemaal,

wat is dit forum toch een prachtig medium waar je heel veel info over de R/RT/GS en kan vinden.

Ik heb de beruchte zwarte -850- uit 2000 met nu ruim 250.000 km op de klok.
Er is sinds de aanschaf in oktober 2013 veel gebeurt. Ik rij er dagelijks op dus de kilometers gaan wel door.

Zoals eerder gemeld zat er aan de rechterkant een tikkend geluid. Dit bleek de rechter nokkenas te zijn waar de ronde top van de inlaatkant ontbrak. ( Zie mijn andere berichtjes )
Ook was de klepstoterbus ingesleten, dus beide vervangen. Klepjes gesteld en voila....tik weg!

Daarna heb ik op aanraden van veel forumleden de gasklephuizen gereviseerd met het bekende revisie setje, alles nieuw erin. Ook nieuwe bougies, olie en filer geplaatst.
Tja en als je dat dan gedaan hebt moet ie wel synchroon lopen natuurlijk.
Eerst de TPS sensor afgesteld op 0,36V. Gaskabels allemaal volgens instructie afgesteld.
Geprobeerd met 2 losse vacuum meters, teveel trilling. Dus de bekende Carbtune besteld en deze week eens mee aan het vogelen geweest.
Opvallend krijg je hem heel goed afgesteld, alleen loopt ie 1400 tpm stationair, beetje veel toch :?:
Ik krijg m ook niet lager, want de linker afstelschroef staat bijna helemaal in gedraait, terwijl de rechter vrij ver openstaat.
Moeten deze niet gelijk staan :?:

De gaskabels zijn vrij en de aanslag van de gaskleppen staan ook vrij.
Ook is de choke kabel vrij.
Ik had wel de Recyclizer besteld en erop gezet, maar dit geeft voor stationair geen verschil.
De -850- loopt wel erg fijn, geen gebok en gestotter meer, trekt goed en verbruik 1 op 19. Erg soepel en fijn rijden na de afstellingen en montage Recyclizer. :D

Dus als jullie nog tips hebben voor de hoge stationair, graag aanbevolen.
Ook als er iemand in de regio Zwolle/Meppel/Hoogeveen de Carbtune wil gebruiken, kan altijd, in een verwarmde garage.

Groeten Leo
_oo_

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 jan 2014, 18:51
door Ton1959
Misschien tijd voor lektest en compressiemeting. Ik begin trouwens wel met de schroeven op de aangegeven waarde en ga van daaruit werken

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 jan 2014, 19:40
door japachap
Volgens mij is er een lek tussen de gasklephuizing en de cilinderkop- als meer lucht erin komt dan loopt de toeren hoger. Of de rubber sluitring van de instelschroefje is kapot, of een lek via de vacuum buis?!

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 25 jan 2014, 00:17
door Ton1959
Mijn vacuumslang van de carbtune tikte even de uitlaat aan en dan is het ook meteen over. Gauw slangetje inkorten en dat probleem was over. Dus hou je slangen in de gaten.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 21 okt 2014, 21:49
door hendrie.wolters
mijn R850RT van 2002 heeft steeds meer last van KFR ,dit terwijl de 850 juist gekocht is omdat hij dit KFR juist minder zou moeten hebben.
Na een 90.000Km beurt was het niet weg. Dus toch de recycler er op gezet. Ok. hij trekt lekkerder op maar het KFR is zelf voelbaar als je 110 in zijn 6e rijdt! Dus voor het KFR heeft het echt niet geholpen. Een andere nadelige bijkomstigheid is het verbruik, op de snelweg over een ritje van ca 400Km met 110KM/h (4000t/min in zijn 6) normaal 1op 22 nu 1 op 20, over binnen wegen maar niet te spreken van 1 op 19 naar net 1 op 15.
dus de recycler gaat er af en de motor krijgt een afstelbeurt bij MSA!!! (succes Kenny)

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 21 okt 2014, 22:19
door EileRT
hendrie.wolters schreef:dus de recycler gaat er af en de motor krijgt een afstelbeurt bij MSA!!! (succes Kenny)
. . . dat gaat dus helemaal goed komen! _004

(nee, ik heb geen aandelen in MSA, maar ben 1 van de zeer tevreden klanten ;))

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 21 okt 2014, 23:05
door Jeroen1969
En hier nog 1. R1150R van mijn vrouw loopt als een naaimachien, mijn vorige motor, een R1150RS ook. Sinds december 2012 alle beurten door Kenny gedaan. Nooit een Recyclezer er op gehad. Wel consequent BP Ultimate 98 getankt (wat ook in de boekjes van de beemers wordt geadviseerd, RON 98 aanbevolen, RON 95 als minimum). Die paar keer dat ik RON 95 moest tanken (geen BP in de buurt) bleek de R van KaRin beter bestand tegen het stapje terug in RON dan mijn RS. Dat zou met de TwinSpark van de R te maken kunnen hebben.

Mijn 2010 DOHC R1200RT heeft ook geen Recyclezer en krijgt ook vooral (bijna uitsluitend) RON 98. Nix geen KFR, rotondes in zijn 3.

Ben benieuwd wat de 850RT doet na het beurtje van Kenny (of Niels). Laat nog ff weten!

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 okt 2014, 11:08
door beckysmile
hendrie.wolters schreef:mijn R850RT van 2002 heeft steeds meer last van KFR ,dit terwijl de 850 juist gekocht is omdat hij dit KFR juist minder zou moeten hebben.
Na een 90.000Km beurt was het niet weg. Dus toch de recycler er op gezet. Ok. hij trekt lekkerder op maar het KFR is zelf voelbaar als je 110 in zijn 6e rijdt! Dus voor het KFR heeft het echt niet geholpen. Een andere nadelige bijkomstigheid is het verbruik, op de snelweg over een ritje van ca 400Km met 110KM/h (4000t/min in zijn 6) normaal 1op 22 nu 1 op 20, over binnen wegen maar niet te spreken van 1 op 19 naar net 1 op 15.
dus de recycler gaat er af en de motor krijgt een afstelbeurt bij MSA!!! (succes Kenny)
Hendrie, dit klinkt als mijn 1150RT uit 2004, had ook last van KFR, ook na kleppenstellen en synchroniseren, en ook een tamelijk hoog verbruik. De oorzaak bleek uiteindelijk een defecte bobine (dank aan Notten Brunssum, die dat wel meteen hoorde). Bijkomend verschijnsel was niet lekker stationair draaien. Daarbij, het brandstoffilter was ook niet meer je dat, had ook wel invloed.

Alle vertrouwen dat MSA dat goed voor je gaat oplossen -top- .

Groet, Aad

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 12 nov 2014, 19:20
door hendrie.wolters
Het beurtje bij Kenny bracht wel wat andere dingen aan het licht maar afstellen was helaas wederom niet de oplossing!

Het vervangen van de olietempsensor samen met een bobine (eigen dealer :Paul) deed het hakkelen tot 0 reduceren. Het was dus in mijn geval geen ruckelen maar gewoon hakkelen op alle toerentallen en dit is nu geheel verdwenen.
Het uitlezen met de computer bracht geen duidelijkheid maar het gedegen door hebben van het samenspel van de elektronica en sensoren, samen met dat de motor in de zeer korte koude toestand wel goed liep bracht deze oplossing. (met dank aan Paul)
En de Recycler , die is weer terug gestuurd.
Gelukkig is het vertrouwen in de motor weer terug en laat een nieuwe Triumph Trofy toch nog maar een paar jaartjes bij de Triumph dealer staan!

-850- -850- -850- -850- -850-

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 12 nov 2014, 21:53
door EileRT
hendrie.wolters schreef:Gelukkig is het vertrouwen in de motor weer terug
. . . en dat is het belangrijkste Hendrie . . . nu kan je weer genieten van jouw RT! Big RT Smile

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 apr 2015, 00:04
door Copper
Vorige week heb ik de ReCyclizer op mijn (voor mij nieuwe) R1150Rt gezet. Ik had al niks te klagen over KFR of herken het niet (en welke motor doet dat nu niet als hij constante snelheid moet vasthouden....?)
maar toch maar de Recyclizer ertussen en helaas merk ik het verschil niet. Ben misschien te zeer verwend.........?

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 apr 2015, 09:13
door PaPinkelman
Als je al geen last had van KFR (en geloof me, dat had je echt wel gemerkt....) dan heeft de Recyclizer daarop natuurlijk geen effect.
Mijn R1100RT trok wel een stuk beter op met dat ding gemonteerd, reed veel vlotter in de lagere toeren. Dat verschil was echt wel merkbaar.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 apr 2015, 09:19
door Ton1959
Copper schreef:Vorige week heb ik de ReCyclizer op mijn (voor mij nieuwe) R1150Rt gezet. Ik had al niks te klagen over KFR of herken het niet (en welke motor doet dat nu niet als hij constante snelheid moet vasthouden....?)
maar toch maar de Recyclizer ertussen en helaas merk ik het verschil niet. Ben misschien te zeer verwend.........?
Waarom zet je zoiets erop als je motor geen last heeft van KFR? Hoogstwaarschijnlijk nu wel een hoger brandstofverbruik of heb je daar wel geluk mee? Mijn motor heeft ook geen KFR probleem. Kwestie van goed afstellen.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 apr 2015, 10:06
door beckysmile
Copper,

als je 1150 een twinspark is, heb je toch al niet veel last van KFR, dat was tenslotte een van de redenen om twinspark te gaan gebruiken.

Groet, Aad

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 mei 2015, 15:50
door Lunatic
Misschien al eerder genoemd.....een bezoekje aan MSA doet wonderen! Afstelling prima in orde gemaakt en daardoor geen KFR meer!

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 mei 2015, 17:18
door EileRT
Lunatic schreef:Misschien al eerder genoemd.....een bezoekje aan MSA doet wonderen! Afstelling prima in orde gemaakt en daardoor geen KFR meer!
Ook mijn -1100- (en dus mono-spark . . . !) vanaf mijn eerste bezoek aan MSA nooit last gehad van KFR . . . alleen nog het genot van een smeuïg en soepel lopend boxer blok! _005 _004

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 28 mei 2016, 10:04
door Nexxo
Hoi
Helaas heeft een grote beurt en goede afstelling
Bijna geen verbetering opgeleverd
Rij een R 1150 Rt enkel spark
Groet Har
_001

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 28 mei 2016, 18:44
door Ton1959
Nexxo schreef:Hoi
Helaas heeft een grote beurt en goede afstelling
Bijna geen verbetering opgeleverd
Rij een R 1150 Rt enkel spark
Groet Har
_001
Raar hoor dat moet toch werken..

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 03:35
door Nexxo
hallo Ton,
helaas na de 0 kilometer beurt,is hier geen duidelijke verbetering ingekomen,volgens alles moet ik er mee leren leven is mij gezegd
de motor zelf is na deze beurt wel beter gaan lopen, dan bedoel ik met name dat hij veel beter trekt en ook heb ik het idee dat het blok rustiger loopt
moet wel zeggen dat dit mijn eerste BMW is ,weet dan ook niet in hoeverre de kfr je na deze afstelling nog mag voelen

vriendelijke groet Har _001

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 08:14
door Bert M
Nexxo schreef:hallo Ton,
helaas na de 0 kilometer beurt,is hier geen duidelijke verbetering ingekomen,volgens alles moet ik er mee leren leven is mij gezegd
de motor zelf is na deze beurt wel beter gaan lopen, dan bedoel ik met name dat hij veel beter trekt en ook heb ik het idee dat het blok rustiger loopt
moet wel zeggen dat dit mijn eerste BMW is ,weet dan ook niet in hoeverre de kfr je na deze afstelling nog mag voelen

vriendelijke groet Har _001
Je schrijft dat de motor rustiger loopt en beter trekt, maar dat de KFR niet weg is. Dat is eigenlijk wel een beetje in tegenspraak met elkaar. Ik vraag me af of je niet een beetje vroeg schakelt. Ik had die neiging ook toen ik mijn eerste R1100RT reed. Het blok mag gerust een beetje toeren maken om lekker uit de verf te komen.

[groet]

Bert M

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 08:55
door RToon
:oops: :oops:
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 09:42
door EileRT
"No problem" De Mat! ;)

KFR staat voor KonstantFahrRuckeln. Het is het onregelmatig lopen van BMW boxers bij een constant toerental. Door een goede synchronisatie en afstelling van de kleppen kan dit voorkomen worden.

De module waarnaar jij refereert is de ABS2 module als onderdeel van het remsysteem van o.a. de R1100RT.

[groet] Eilert
De Mat schreef::oops: :oops:
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 10:14
door Nexxo
Hallo Bert,
Welk verschil ikmerk na de 0 kilometerbeurt isdat de motor veel beter trekt dan ervoor,ook schakelt hij rustiger
Maar rondt de 2000 toeren treed kfr weer op en naar mijn idee net zo veel als als voor de beurt
Vriendelijke groet,
Hat

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 10:24
door PaPinkelman
2000 toeren is veel te laag voor een boxer! KFR treedt op bij een constant toerental van 3000 of meer. Je merkt dat doordat het toerental lichtjes schommelt ("Rückeln") door de zeer arme afstelling van de injectie.

Wat jij voelt is het wat bokkig lopen van de boxer bij dergelijke lage toerentallen. Onwennigheid zal ik maar zeggen. Hiervoor zeker viercylinders gereden?

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 10:49
door Nexxo
@papinkelman
Heb inderdaad hiervoor 4 cilinders gereden
Dat zal wel het probleem van mij zijn, dus moet dan er maar mee leren leven wat mij ook door te monteur is gezegd
Iedereen nog bedankt voor de reacties
Groet Har -1150-

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 12:16
door RToon
EileRT schreef:"No problem" De Mat! ;)

KFR staat voor KonstantFahrRuckeln. Het is het onregelmatig lopen van BMW boxers bij een constant toerental. Door een goede synchronisatie en afstelling van de kleppen kan dit voorkomen worden.

De module waarnaar jij refereert is de ABS2 module als onderdeel van het remsysteem van o.a. de R1100RT.

[groet] Eilert
De Mat schreef::oops: :oops:
wat betekend de afkorting KFR
kan dit zo snel niet terug vinden
dat het een module is die ergens tussen knoopt heb ik inmiddels begrepen
en als ik het goed begrijp zou er op een r 1100rt een kfr2 moeten
ben senioren blond zullen we maar zeggen
kort samen gevat dan
motors die slecht zijn afgesteld hebben voordeel bij de KFR
motors die goed zijn afgesteld hebben het niet nodig ???

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 12:40
door PaPinkelman
Nee, je hebt het nog niet helemaal begrepen.
EileRT heeft het toch (volgens mij) goed uitgelegd....

Nog maar een keer dan:

KFR is de naam voor het effect/probleem dat optreedt, nl. het schommelen in toerental bij constante snelheid.
Zeer goed synchroniseren en afstellen kan dit probleem meestal goed verhelpen. Dan is er verder niets nodig.

De Recyclizer (maar is ook bekend onder andere namen...) is een hulpmiddel dat gebruikt kan worden om hardnekkige KFR verder te elimineren. Ik had er voor mijn R1100RT zeker baat bij (KFR was nog niet helemaal verdwenen na goed synchroniseren).

(Misschien het begin van dit topic eens gaan lezen, dan wordt je al een hoop meer wijzer...)

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 13:08
door Bert M
Nexxo schreef:@papinkelman
Heb inderdaad hiervoor 4 cilinders gereden
Dat zal wel het probleem van mij zijn, dus moet dan er maar mee leren leven wat mij ook door te monteur is gezegd
Iedereen nog bedankt voor de reacties
Groet Har -1150-
Niet aan wennen, maar de RT gewoon wat hoger in de toeren rijden. Een RT is geen diesel en van tussen de 3000 en de 4000 toeren rijden, gaat het blok niet stuk. Sterker nog: met permanent een te laag toerental gaat je motorblok juist uiteindelijk wel van naar de knoppen. Je big-end lagers (lagers tussen krukas en drijfstang) vinden zo'n laag toerental heel erg onplezierig!

[groet]

Bert M

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 13:12
door RToon
volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben
GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig

volgens mij staat dat ook in mijn vorig bericht
heeft niets te maken met wat er in voorgaande berichten is omschreven
TOCH????

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 13:35
door EileRT
Hoewel een meerderheid in de poll aangeeft baat te hebben bij een recyclizer om KFR tegen te gaan, is mijn mening anders. Mijn RT heeft geen last van KFR (deze wordt jaarlijks onderhouden door MSA). Dat heb ik in dit topic al aangeven. Ik ben dus van mening dat het mogelijk moet zijn om je BMW boxer door goede afstelling en synchronisatie van de kleppen rustig en regelmatig te laten lopen zonder het gebruik van een recyclizer. Sterker nog, Kenny en Niels van MSA verwijderen de recyclizer (mocht die er op zitten) en als de motor het onderhoud heeft gehad beginnen ze als laatste en in mijn ogen het mooiste: het afstellen en synchroniseren van de kleppen! _004

[groet] Eilert
De Mat schreef:volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 mei 2016, 17:33
door Inspector Gadget
+1

Ik ben het totaal eens met ElleRT -top-

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 31 mei 2016, 08:09
door Nexxo
@Bertm
Dank voor de reactie op mijn vraag
Groet Har :)

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 31 mei 2016, 08:22
door Bert M
Nexxo schreef:@Bertm
Dank voor de reactie op mijn vraag
Groet Har :)
Graag gedaan! Dat is het fijne van een forum als het onze: daar worden we allemaal wijzer van! Mijn eerste RT begon ik ook als een dieseltje te rijden... :D

[groet]

Bert M

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 31 mei 2016, 10:02
door PaPinkelman
De Mat schreef:volgens mij bevestig je dus dat (zal ik wat milder omschrijven) minder goed afgestelde motoren er baat bij hebben
GOED afgestelde motoren hebben het niet nodig

volgens mij staat dat ook in mijn vorig bericht
heeft niets te maken met wat er in voorgaande berichten is omschreven
TOCH????
Ging wat mij betreft om de term die je gebruikte. Je had het over "KFR" alsof dat de Recyclizer module is. De term KFR slaat op het gedrag van de motor. Recyclizer is het apparaatje dat sommigen gebruiken om dit de verhelpen. De topic naam is in die zin wel verwarrend....

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 28 jun 2017, 13:38
door Mariecke
Ja, ik weet het, het topic is ondertussen alweer een jaar oud (sinds de laatste reactie dan) maar ik heb toch een vraag.

Ik heb toevallig vandaag iets over de reCyclizer gelezen en vraag mij af of het iets is voor mij -1200- . Ik heb alle pagina's doorgespit en lees eigenlijk alleen maar reacties van gebruikers die of last hebben van KFR of een 850/1100/1150 rijden.

Ik heb met mijn 2005 model natuurlijk geen last van KFR maar ik vind wel dat hij, bij een koude motor, erg traag reageert op het gas en niet fantastisch accelereert. Ik vraag mij ook af of dit met afstelling te maken heeft, of gewoon de leeftijd van mijn fiets.
Als gebruiker van een 2013 model zie ik erg veel verschil tussen beide. Zeker wanneer de motor koud is.

Zou een reCyclizer voor mijn motor een verbetering zijn?

(mijn motor krijgt iedere 10000km een beurt bij Joost Motoren in Utrecht en dat is zo 3x per jaar :mrgreen: )

Alvast bedankt voor de reacties!

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 28 jun 2017, 13:55
door Inspector Gadget
Ja, de Recyclizer-dinges zal iets helpen, immers de brandstofinspuiting wordt gefopt dat de omgevingstemperatuur lager is dan in werkelijkheid.
Daardoor past het motormanagement de inspuiting aan.
Maar dat kan ook een hoger verbruik geven.
Het is immers een fop-weerstand die in serie gezet wordt met de temperatuur-sensor in(op) het luchtfilterhuis.

Het (wat) merkbare effect van die recycler-dinges is op de 1100-serie groter dan op de 1200-serie, over het algemeen.
naar mijn ervaringen, althans.
En ik heb meerdere van die Recyclizer-dinges. :$

En het is afhankelijk van hoelang jij die gestelde traagheid van het op gas reageren e.d. ervaart;
Als dat "slechts" een paar minuten is, zal die Recyclizer-dinges daar niet echt veel bij gaan helpen, verwacht ik.
Dan is het meer een kwestie van de temperatuur van de motor, olie.

Is er ook al eens gekeken of de software van jou motor up-to-date is?
BMW dealeRTs zijn daar heel erg terughoudend in, zeker bij de 1e generatie 1200RT's, tenzij de klant specifieke klachten heeft.
De software kan maar een heel beperkt aantal keren geüpdate worden namelijk, daarna moet de vrij kostbare motormanagement-module vervangen worden.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 28 jun 2017, 14:11
door Mariecke
Bedankt Inspecteur voor het duidelijke antwoord!

Het is bij mij wel het koude motor effect, na een paar minuten is het al wel beter, maar in vergelijk met het 2013 model nog steeds een wereld van verschil. Heb het gevoel dat er echt een pauze op de gashendel zit, voordat er reactie is.

Vwb de software, ik heb werkelijk geen idee. Ik zit bijna weer tegen een beurt aan en zal het eens navragen. Kunnen zij zien of deze al geupdate is of is het een kwestie van updaten en hopen dat dit nog niet gebeurt was? Zie je bijv een versie nummer op de pc?

Gr. Mariecke


Inspector Gadget schreef: 28 jun 2017, 13:55 Ja, de Recyclizer-dinges zal iets helpen, immers de brandstofinspuiting wordt gefopt dat de omgevingstemperatuur lager is dan in werkelijkheid.
Daardoor past het motormanagement de inspuiting aan.
Maar dat kan ook een hoger verbruik geven.
Het is immers een fop-weerstand die in serie gezet wordt met de temperatuur-sensor in(op) het luchtfilterhuis.

Het (wat) merkbare effect van die recycler-dinges is op de 1100-serie groter dan op de 1200-serie, over het algemeen.
naar mijn ervaringen, althans. \
En ik heb meerdere van die Recyclizer-dinges. :$

En het is afhankelijk van hoelang jij die gestelde traagheid van het op gas reageren e.d. ervaart;
Als dat "slechts" een paar minuten is, zal die Recyclizer-dinges daar niet echt veel bij gaan helpen, verwacht ik.
Dan is het meer een kwestie van de temperatuur van de motor, olie.

Is er ook al eens gekeken of de software van jou motor up-to-date is?
BMW dealeRTs zijn daar heel erg terughoudend in, zeker bij de 1e generatie 1200RT's, tenzij de klant specifieke klachten heeft.
De software kan maar een heel beperkt aantal keren geüpdate worden namelijk, daarna moet de vrij kostbare motormanagement-module vervangen worden.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 28 jun 2017, 15:10
door Inspector Gadget
Een 1e generatie (2005) 1200RT zal nooit echt vergelijkbaar gaan lopen zoals de aangehaalde 2013 model, daarin zitten dan al tenminste(!) 2x generatie motorblokken verschil in. Naast de versnellingsbak, motormanagement en diverse andere modelwijzigingen. ;)

Als er echt een merkbare pauze is, kán het ook andere oorzaken hebben, zoals (bijvoorbeeld!) de kabels van de gashendel.
Het mechanisme hoe die kabels (mechanisch) lopen en de motormanagement aansturen is sowieso onnodig complex in mijn optiek.
Het zijn meerdere kabels die nauwgezet moeten samenwerken.
Vraag bij een aankomende beurt of de BMW dealeRT eens daar naar wilt kijken, of ze nog soepel lopen, schoon en goed gesmeerd zijn en of ze niet ergens "in een knak" zitten. Dat moet uiteraard heel soepel lopen, uiteraard.
Maar dat is puur een koude-grond suggestie natuurlijk!
(als de motor warm wordt, worden ook dergelijke mechanische kabels verwarmt door de motor)

Wat betreft die software;
De BMW dealeRT kan nauwgezet zien welke software in jou motor zitten (ja, het zijn meerdere delen) en als jou motor aangesloten is op de BMW Diagnose Systeem, is jou motor via een beveiligde internet-verbinding ook verbonden met de BMW fabriek (a, echt waar) en kan zo gekeken worden of er überhaupt updates beschikbaar zijn voor jou motor.
Sommige diagnose-systemen zoals HexCode's GS911 geven ook de nodige versie-informatie van de diverse software-onderdelen maar daar kan je dan weer vrij weinig mee omdat je (uiteraard) niet verbonden bent met de BMW fabriek, dus geen vergelijk of op dat moment überhaupt een update voor jou motor beschikbaar is.
Naar verluid, is het updaten van die software van je motor behoorlijk kritisch, moet heel nauwgezet gebeuren en kan maar een beperkt aantal keren (zeker bij de 1e generatie). Ook omdat er de nodige "check-and-balances" erin zitten om te voorkomen dat ooit de software crashed als je onderweg bent e.d.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 29 jun 2017, 08:53
door HansD
Ik heb destijds mijn -1100- laten chippen bij Tovami in Goes en behalve dat het blok mooier liep, was ook de gasrepsonse veel beter. Ik heb daar eigenijk geen verklaring voor, maar kennelijk is het wel te beinvloeden. Vroeger kon het chippen alleen met een extra, dure module; maar tegenwoordig kan ook het standaard BMW/Bosch motormanagement gechipt worden.
Mail of bel Ruud Freriks eens om te horen of ze wat met je probleem kunnen?