Pagina 7 van 8

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 29 jun 2017, 09:14
door Inspector Gadget
Ja, dat is ook een mogelijkheid en zal je BMW "strak" trekken.
Maar daar zal ook de prijs naar zijn, een paar honderd euro gok ik zo?

Een Recyclizer-dinges kost zo'n 30 euro, elke euro hoger is zonde-geld want meer dan een ingepakte weerstand en connectors is het vaak niet.
Sommige overgieten het met een "magische" sausje en wordt er dan soms echt bijna-criminele prijzen voor gevraagd.
Voordeel is wel dat als het niet helpt, je het er gemakkelijker er tussenuit kunt halen. (moet wel ff de tupperware eraf)

Als je de performance van je BMW wilt verbeteren, en niet wenst dat de (software)mappings van het motormanagement gewijzigd worden (e.d), heb ik hele goede ervaringen met de DoBeck Performance Controller;
http://www.wunderlich.de/shop/en/perfor ... 000-1.html
En supereenvoudig qua installatie & gebruik.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 29 jun 2017, 18:05
door Baird
Ongeveer € 60 voor een andere chip, is hier al eerder besproken. Beemer-Tycoon rijdt nu met de stage-7 door het zuiden van Frankrijk met 2 personen en bagage en meldt dat het prima loopt, meer power en soepeler oppakken van het gas. :D

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 11:34
door Groenlo
Hallo, ik heb een Recyclizer aangeschaft om eens te proberen op mijn R1200RT uit 2008. Helaas kan ik de pluggen niet vinden waartussen dat ding moet worden aangesloten. Een handleiding zit er wel bij, maar niet voor de R1200RT.
Als iemand weet waar die zit?

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 11:46
door Inspector Gadget
Hopelijk heb je dan wel de goede gekregen en gekocht. :$
Anyhoe, het is dus de temperatuursensor die *in* (of beter: op) het luchtfilterhuis zit.
De tupperware rechts moet er dus vanaf.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 14:17
door Groenlo
Denk wel dat het de goede is, heb nog een keer contact gehad over de handleiding, was er niet voor de RT.
Zal aan het slopen gaan aan de rechterkant. Kijken of ik hem dan zie, bedankt voor de reactie laat het wel weten of het lukt.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 18:08
door Nico4sen
Inspector Gadget schreef:Hopelijk heb je dan wel de goede gekregen en gekocht. :$
Anyhoe, het is dus de temperatuursensor die *in* (of beter: op) het luchtfilterhuis zit.
De tupperware rechts moet er dus vanaf.
Links toch :o

Hartelijke groet,

Nico


Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 19:22
door Inspector Gadget
Volgens mij toch wel rechts, item #8; _001
Screen Shot 2017-07-08 at 19.20.14.png

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 19:53
door Nico4sen
Inspector Gadget schreef:Volgens mij toch wel rechts, item #8; _001
Screen Shot 2017-07-08 at 19.20.14.png
Ja, en die zit links :)

Hartelijke groet,

Nico


Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 20:08
door Inspector Gadget
:lol: ik type rechts en bedoel links, tis ook veel te warm hier. Het is inderdaad links, Links. LINKS.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 08 jul 2017, 20:54
door Nico4sen
Inspector Gadget schreef:[emoji38] ik type rechts en bedoel links, tis ook veel te warm hier. Het is inderdaad links, Links. LINKS.
Ook weer opgehelderd [emoji1]

Hartelijke groet,

Nico


Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 09 jul 2017, 10:31
door Groenlo
Nou dat is dan weer duidelijk Big RT Smile ben blij dat ik nog niet ben gaan schroeven, deze week. Tekening ook wel makkelijk, bedankt voor de info

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 09 jul 2017, 10:44
door Inspector Gadget
Had je gelijk het luchtfilter ff kunnen inspecteren. :lol:

In de bijlage de stap-voor-stap handleiding voor een vergelijkbare oplossing;
power-frk-bmw-r1200rt.pdf

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 14 jul 2017, 12:21
door Albertvandergraaf
De recycllizer zit er (R1100RT) op, ik ga het vanmiddag even testen. Ben heel benieuwd

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 15:06
door Albertvandergraaf
Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 16:07
door Nico4sen
Albertvandergraaf schreef:Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.
Dan rij je wel erg laag in toeren...

Hartelijke groet,

Nico


Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 17:53
door Bert M
Albertvandergraaf schreef: 15 jul 2017, 15:06 Dat werd dus een dag later. De verbetering is niet spectaculair, toch, waar ik 50 reed in z'n 3 om dat ge-emmer te voorkomen kan ik nu gewoon in 4.
Als dat niet in mijlen per uur is, maar in kilometers per uur, dan zou ik mijn schakelgewoontes snel aanpassen als ik jou was. Een BMW-boxer is geen diesel: gewoon lekker toeren maken. Je bereikt je maximale trekkracht (koppel) bij 5500 toeren. Is ook beter voor de staat van het blok, want als je zulke lagen toeren rijdt, dan zijn over niet al te lange tijd je big-end lagers aan vervanging toe en ook voor de spiebanen van je aandrijving is het ook niet geweldig.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 21:36
door Albertvandergraaf
Dat is leuk, maar je gaat niet met 5500 rpm door de bebouwde kom.
Ik zal eens naar het toerental kijken, zal zo rond de 2000 rpm zijn, dat moet met een constante snelheid niet te belastend zijn.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 21:49
door Inspector Gadget
2000 toeren is echt veel te laag, minimum is 3000 toeren en zelfs hoger.
Dat verklaart mogelijk ook jou RT's "ge-emmer", je rijdt in net een te hoge versnelling c.q. te laag toerental.
Probeer naar de motor te luisteren en te voelen, in plaats van naar de toerenteller te kijken, en je zult merken na verloop van tijd dat je RT nog beter rijdt dan voorheen.
De mechaniek, ontwerp en constructie van de boxers is echt niet bedoelt om te rijden "als een diesel" je moet echt meer toeren maken.
Maar, je bent zeker niet de 1e die hier tegenaan loopt, ik heb het zelf ook in den beginne gehad en er zijn wel meer draadjes geweest waar ultimo in te lage toeren (of te hoge versnelling) gereden werd.
Door dat luisteren en voelen van de motor, merkt je echt dat het beter gaat als voorheen.
Kwestie van gewenning & aanvoelen, probeer het maar, gun jezelf dat inzicht.
Geef jou motor wat meer op z'n donder. ;)

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 22:09
door Albertvandergraaf
Ok, thanks, ik ga er meer rpm's tegen aan gooien.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 15 jul 2017, 22:37
door Inspector Gadget
_004
Je kunt, daar waar het veilig kan natuurlijk, ook proberen wat "spelen" met gas, versnelling & toerental om wat meer gevoel bij je RT te krijgen;
Niet dat ik de pretentie heb er kennis van te hebben maar je zult vanzelf gaan merken da de RT lekkerder loopt en trekkend blijft.
Als je dan 1 versnelling hoger schakelt merk je gelijk dat de aandrijving als het ware wegvalt. (je zult zelfs mogelijk een 'schop in den kont" merken, afhankelijk in hoe verre je "in tune" bent met jou motor).

Schakel ook eens, puur uitzondering en zeker niet te vaak, bij jou 2000 toeren omhoog qua versnellingen (terwijl je die 2000 toeren probeert aan te houden), en je merkt dat de balans en de trekkracht van de motor echt niet bepaald je-van-het is. Sterker nog, bij dergelijk laag toerental zal de motor niet echt lekker aanvoelen qua balans & trekkracht.

Doe je hetzelfde maar dan bij 3000 ˜ 3500 toeren en je merkt dan pas echt hoe scherp & sterk de boxer is, daarin zit dan juist daar die kracht.
De toerentalbegrenzing ligt bij de 11xxRT bij 7900 toeren, bij de 1200RT is dat 8000 toeren.
Probeer ongeveer het midden van dat maximum dus zo rond de 4000 toeren aan te houden, dan heb je het optimale, en heb je nog wat extra marges met meer-gas bij te geven, mocht dat nodig zijn voor de verkeerssituatie o.i.d.

En mogelijk zal je dan iets meer bemerken van die recycledinges-ding. ;)

Suc6! _004

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 jul 2017, 08:56
door Ruud_Kleijwegt
ik ben het internet aan het afstruinen waar ik de betreffende temperatuursensor op een R1200RL LC kan vinden maar nog geen geluk _001 . Kan iemand op het forum mij helpen met de vraag waar deze sensor (en dan met name het stekkertje) kan vinden bij een LC? _004

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 jul 2017, 12:41
door Boebe
Het installeren was een fluitje van een cent. Moest iets meer kuip af dan in de beschrijving staat. Nu zo'n 200 km mee gereden en zonder eerst aan de verdere afstelling te sleutelen een merkbaar verschil. Draait mooier rond en reageert wat feller op het gas. Verbruik kan ik nog niets over zegger, maar boeit mij ook niet zo.
Voor die €35,- zeer aanbevelens waardig.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 25 jul 2017, 00:17
door Albertvandergraaf
Ik heb het nog even gecontroleerd, binnen de bebouwde kom ong. 50 km/h is ong. 2500 rpm. Ook op andere constante snelheden geen enkel hikje meer. Verder denk ik dat de belasting op het big end en de lagers oha wel meevalt, mits je niet loopt te jengelen aan het gas. Verder wil ik ik zo rustig mogelijk, dus ook in geluid, door de bebouwde kom rijden en daar moet 'ie dan maar even tegen kunnen.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 25 jul 2017, 08:30
door PaPinkelman
Ik dacht dat met de 1200RT en zeker met de LC versie het KFR probleem opgelost was, dan is er toch geen Recyclizer meer nodig??
Mijn ervaring met de 1100RT is inderdaad dat je zeker boven de 2500 toeren moet blijven voor een soepele motorloop. De F800 kan iets meer hebben maar daar rijd ik binnen de bebouwde kom ook met zo'n 3000 - 3500 toeren. Met dit soort toerentallen zijn "onze" motoren zeker geen herriebakken, ook niet met mijn Akrapovic uitlaat ;)

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 25 jul 2017, 20:07
door Inspector Gadget
Ruud_Kleijwegt schreef: 23 jul 2017, 08:56 ik ben het internet aan het afstruinen waar ik de betreffende temperatuursensor op een R1200RL LC kan vinden maar nog geen geluk _001 . Kan iemand op het forum mij helpen met de vraag waar deze sensor (en dan met name het stekkertje) kan vinden bij een LC? _004
Bij de 1200RT-LC zit de temperatuur-sensor rechts onderin de behuizing, item #7 op de navolgende afbeelding;
(zie rode pijl)
Screen Shot 2017-07-25 at 19.37.17.jpg
Maar volgens mij is een dergelijke "weerstands-tuning" van de 1200RT-LC niet zo heel erg zinvol. _001

Als je er meer over wilt lezen, 60+ pagina's lang;
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 229&page=1

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 29 aug 2017, 20:11
door Lutkenhaus
Ik heb via een facebookactie de Recyclizer gewonnen en heb er een tijdje mee gereden, met orgineel luchtfilter en met een k&n filter. Ik kon niet echt zeggen dat het veel hielp tegen de KFR.

Enige tijd geleden stond er een bericht van iemand op facebook die een chip van John Gemni uit griekenland had gemonteerd in zijn r1150rt en het omschreef als de oplossing tegen het KFR. John had zelf ook op dit bericht gereageerd en zo ben ik met hem in contact gekomen. Heb via messenger even met hem zitten chatten en hij heeft me overtuigd de stage 8 chip bij hem te bestellen. Zo gezegd zo gedaan, de betaling via Paypal gedaan en diezelfde week nog de chip ontvangen. Het is even werk om deze te monteren. Alle tupperware moet eraf, tank eraf en dan de computer demonteren en open maken. De chip omwisselen met het orgineel en daarna alles terug bouwen.
De eerste keer starten viel me al gelijk op dat deze veel mooier stagionair liep, dit vroeg gelijk om een testrit. HIerbij was duidelijk te merken dat de fuel mapping flink anders is tov de orginele chip. Hij is veel directer aan het gas, je bent veel sneller door alle versnellingen heen, de 6 is nu een versnelling extra ipv een overdrive, geen KFR meer, meer vermogen van onderuit. Kortom echt een verbetering tov orgineel en de Recyclizer en dat voor €80,- incl de aangetekende verzending.

Ik zal over een tijdje mijn ervaringen delen mbt het brandstofvervruik.

Mocht iemand interesse hebben in een Recyclizer, zie het te koop topic.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 29 aug 2017, 21:59
door EileRT
Bedankt voor het delen van je recyclizer ervaring in dit topic. Graag het te koop aangeboden exemplaar in het koop/verkoop topic plaatsen.

Bvd _004

Eilert
Moderator
Lutkenhaus schreef: 29 aug 2017, 20:11Ik heb nu mijn Recyclizer over voor een geintereseerd forumlid, deze mag voor €15,- incl verzendkosten weg

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 30 aug 2017, 14:07
door Baird
Lutkenhaus schreef: 29 aug 2017, 20:11 Ik heb via een facebookactie de Recyclizer gewonnen en heb er een tijdje mee gereden, met orgineel luchtfilter en met een k&n filter. Ik kon niet echt zeggen dat het veel hielp tegen de KFR.

Enige tijd geleden stond er een bericht van iemand op facebook die een chip van John Gemni uit griekenland had gemonteerd in zijn r1150rt en het omschreef als de oplossing tegen het KFR. John had zelf ook op dit bericht gereageerd en zo ben ik met hem in contact gekomen. Heb via messenger even met hem zitten chatten en hij heeft me overtuigd de stage 8 chip bij hem te bestellen. Zo gezegd zo gedaan, de betaling via Paypal gedaan en diezelfde week nog de chip ontvangen. Het is even werk om deze te monteren. Alle tupperware moet eraf, tank eraf en dan de computer demonteren en open maken. De chip omwisselen met het orgineel en daarna alles terug bouwen.
De eerste keer starten viel me al gelijk op dat deze veel mooier stagionair liep, dit vroeg gelijk om een testrit. HIerbij was duidelijk te merken dat de fuel mapping flink anders is tov de orginele chip. Hij is veel directer aan het gas, je bent veel sneller door alle versnellingen heen, de 6 is nu een versnelling extra ipv een overdrive, geen KFR meer, meer vermogen van onderuit. Kortom echt een verbetering tov orgineel en de Recyclizer en dat voor €80,- incl de aangetekende verzending.

Ik heb nu mijn Recyclizer over voor een geintereseerd forumlid, deze mag voor €15,- incl verzendkosten weg
Meld je nog eens wat het verbruik is na de aanpassing?

Komend weekend gaat bij mij de Stage-10 van John er in, ben benieuwd :D

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 10 sep 2017, 18:07
door RTeun
Lutkenhaus schreef: 29 aug 2017, 20:11 Ik heb via een facebookactie de Recyclizer gewonnen en heb er een tijdje mee gereden, met orgineel luchtfilter en met een k&n filter. Ik kon niet echt zeggen dat het veel hielp tegen de KFR.
Ik heb begrepen dat er laatst een probleem is geweest met de ReCyclizer. Verkeerde weerstand geleverd.
Misschien dat die van jou dat ook had en dat je daarom geen verschil merkte.

Ik had die van mij terug gestuurd, waarna ik keurig een nieuwe kreeg, die wel goed werkte.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 12 jan 2018, 22:05
door MarcelBMW
Sinds eind november de recyclizer geplaatst, de 1100rt loopt beduidend beter, ben er heel blij mee.
Big RT Smile

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 16 apr 2018, 21:22
door hermants
Heb de Recyclizer nu enkele weken en ben er zeer positief over. Rijdt rustiger, meer trekkracht enrijst gewoon soepeler. Mijn brandstofverbruik is wel iets toegenomen. Maar ja, of het een of het ander.
Wellicht dat goed afstellen en andere bougies en luchtfilter ook heel goed helpen maar voor mij is het op dit moment een prima oplossing. Gebruik de fiets voor dagelijks woon werk verkeer en de volgende beurt duurt nog even.
Installatie stelt niets voor. Althans op mijn R1150RT.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 apr 2018, 13:51
door heinvandermeijs
Heeft iemand toevallig een aansluit schema voor het aansluiten van de recyclizer. Heb er net 1 besteld. en wil het zelf proberen, voordat ik weer naar iemand ga.

gr Hein

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 apr 2018, 15:27
door Baird
@Hein: Heb hier nog een Plug & Play Recyclizer liggen voor een R1150RT TS, heb je het schema niet nodig :D, € 20 en hij is van jouw _004

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 apr 2018, 17:19
door PaPinkelman
heinvandermeijs schreef: 17 apr 2018, 13:51 Heeft iemand toevallig een aansluit schema voor het aansluiten van de recyclizer. Heb er net 1 besteld. en wil het zelf proberen, voordat ik weer naar iemand ga.
Aansluitschema? Is toch echt super simpel! Connector van de luchttemperatuur sensor (in het luchtfilter!) losmaken, Recyclizer ertussen en klaar.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 apr 2018, 20:26
door skull
DSC_0883Recyclizerkl.jpg

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 apr 2018, 21:52
door heinvandermeijs
Baird schreef: 17 apr 2018, 15:27 @Hein: Heb hier nog een Plug & Play Recyclizer liggen voor een R1150RT TS, heb je het schema niet nodig :D, € 20 en hij is van jouw _004
Heb er net 1 besteld Bert, en ik heb voortaan een 1200rt uit 2010, maar model 2009

Maar bedankt voor het aanbod Bert

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 17 apr 2018, 21:57
door heinvandermeijs
PaPinkelman schreef: 17 apr 2018, 17:19
heinvandermeijs schreef: 17 apr 2018, 13:51 Heeft iemand toevallig een aansluit schema voor het aansluiten van de recyclizer. Heb er net 1 besteld. en wil het zelf proberen, voordat ik weer naar iemand ga.
Aansluitschema? Is toch echt super simpel! Connector van de luchttemperatuur sensor (in het luchtfilter!) losmaken, Recyclizer ertussen en klaar.
Papinkelman, ook op de 1200???

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 18 apr 2018, 07:08
door Nico4sen
heinvandermeijs schreef:
PaPinkelman schreef: 17 apr 2018, 17:19
heinvandermeijs schreef: 17 apr 2018, 13:51 Heeft iemand toevallig een aansluit schema voor het aansluiten van de recyclizer. Heb er net 1 besteld. en wil het zelf proberen, voordat ik weer naar iemand ga.
Aansluitschema? Is toch echt super simpel! Connector van de luchttemperatuur sensor (in het luchtfilter!) losmaken, Recyclizer ertussen en klaar.
Papinkelman, ook op de 1200???
Bijna net zo simpel, linker kuipdelen moeten er wel af om er bij te kunnen.

Hartelijke groet,

Nico


Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 19 apr 2018, 17:09
door heinvandermeijs
Dank je wel Nico

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 19 apr 2018, 21:17
door Nico4sen
heinvandermeijs schreef:Dank je wel Nico
[emoji106]

Hartelijke groet,

Nico


Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 21 apr 2018, 16:19
door Baird
Baird schreef: 17 apr 2018, 15:27 @Hein: Heb hier nog een Plug & Play Recyclizer liggen voor een R1150RT TS, heb je het schema niet nodig :D, € 20 en hij is van jouw _004
Hij heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden _004

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 21 apr 2018, 21:07
door Peetski
Baird schreef: 21 apr 2018, 16:19
Baird schreef: 17 apr 2018, 15:27 @Hein: Heb hier nog een Plug & Play Recyclizer liggen voor een R1150RT TS, heb je het schema niet nodig :D, € 20 en hij is van jouw _004
Hij heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden _004
En ik ben er blij mee! _004

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 apr 2018, 05:42
door heinvandermeijs
Ondertussen de Recyclizer gemonteerd, wat een verschil zeg. Loopt veel rustiger en pakt beter op bij lage toeren. Ben er erg blij mee

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 22 apr 2018, 22:35
door Ton1959
heinvandermeijs schreef: 22 apr 2018, 05:42 Ondertussen de Recyclizer gemonteerd, wat een verschil zeg. Loopt veel rustiger en pakt beter op bij lage toeren. Ben er erg blij mee
Waar heb je die op gezet Hein. Je hebt er toch geen meer volgens je profiel?

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 apr 2018, 05:25
door heinvandermeijs
Dan zal ik mijn profiel eens aan gaan passen Ton. Sinds een week een R1200rt uit 2010.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 apr 2018, 10:58
door Ton1959
heinvandermeijs schreef: 23 apr 2018, 05:25 Dan zal ik mijn profiel eens aan gaan passen Ton. Sinds een week een R1200rt uit 2010.
Je kan beter een singlespark hebben die hebben er geen last van. Big RT Smile

Na het synchroniseren natuurlijk. :lol:

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 23 apr 2018, 16:52
door heinvandermeijs
Ton1959 schreef: 23 apr 2018, 10:58
heinvandermeijs schreef: 23 apr 2018, 05:25 Dan zal ik mijn profiel eens aan gaan passen Ton. Sinds een week een R1200rt uit 2010.
Je kan beter een singlespark hebben die hebben er geen last van. Big RT Smile

Na het synchroniseren natuurlijk. :lol:
Big RT Smile

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 09 jul 2018, 11:05
door TheoM
Inspector Gadget schreef: 15 jul 2017, 21:49 2000 toeren is echt veel te laag, minimum is 3000 toeren en zelfs hoger.
Dat verklaart mogelijk ook jou RT's "ge-emmer", je rijdt in net een te hoge versnelling c.q. te laag toerental.
Probeer naar de motor te luisteren en te voelen, in plaats van naar de toerenteller te kijken, en je zult merken na verloop van tijd dat je RT nog beter rijdt dan voorheen.
De mechaniek, ontwerp en constructie van de boxers is echt niet bedoelt om te rijden "als een diesel" je moet echt meer toeren maken.
Maar, je bent zeker niet de 1e die hier tegenaan loopt, ik heb het zelf ook in den beginne gehad en er zijn wel meer draadjes geweest waar ultimo in te lage toeren (of te hoge versnelling) gereden werd.
Door dat luisteren en voelen van de motor, merkt je echt dat het beter gaat als voorheen.
Kwestie van gewenning & aanvoelen, probeer het maar, gun jezelf dat inzicht.
Geef jou motor wat meer op z'n donder. ;)
Leuk dit te lezen. Ik ben zelf sinds zaterdag eigenaar van een 2010 R1200RT en heb bij de dealer de installatie van een PowerCommander V bedongen bij aflevering. Vooral om de onrustige loop bij constante snelheden te verminderen/elimineren. Zo'n PC zou volgens hem een veel smeuïger loop tot gevolg hebben en iets meer vermogen opleveren. Dat laatste was het mij niet om begonnen maar volgens de Dyno uitdraai heb ik nu 112 PK aan het achterwiel. Zal aan de krukas iets meer zijn dan de standaard 110 PK denk ik.

Nog belangrijker, de onregelmatige loop is nagenoeg geheel verdwenen. Wel is mij inmiddels duidelijk, dat de boxer wel wat meer toeren mag draaien om lekker te rijden. Waar ik de VFR800 rustig tot 2000 RPM kon laten zakken, gaat de BMW nukkig lopen. Hij draait voor mijn gevoel pas lekker rond vanaf 2500 à 3000 RPM.

Wel merk ik, dat het roffelende boxer geluid vanaf ongeveer 4500 RPM wat overgaat in meer kernachtig geluid. Het wordt iets mechanischer. Mogelijk hoort dit bij een BMW maar dit is mijn eerste... Iemand die dit herkent? :?

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 26 mar 2019, 15:59
door kompas
Ook ik heb vandaag een recyclizer ontvangen met de post. En natuurlijk meteen gemonteerd. Bij een R1150R helemaal simpel omdat alleen het zadel er even af moet. 30 seconde later zit ie al.
En toen moest er natuurlijk gereden worden. Want we willen wel het verschil weten natuurlijk. Regen........
Nu ben ik niet van suiker ofzo maar voor de lol in de regen gaan rijden. Nee das niet mijn ding. Dus wachten. Het werd eindelijk droog dus meteen op weg. Nu had ik van te voren niet hele hoge verwachtingen ervan. Ten eerste omdat ik een Twin spark rij en omdat ik eigenlijk geen last van kfr had. Maar ik laat me graag verrassen. En dat gebeurde. De motor loopt soepeler. Waar de motor eerder "gestressed" aanvoelde en op de een of andere manier niet echt zin lijkt te hebben in rijden is het nu een normale soepele motor (natuurlijk wel binnen wat mogelijk is met een grote twee cillinder. Hiervoor reed ik redelijk spastisch om het toerental maar niet onder de 3000 rpm te laten zakken. Dus veel op de toerenteller kijken ( ik ben doof dus rijden op gehoor lukt mij niet) . Nu kon ik de motor af en toe best wat lager laten zakken en pakte de motor mooi vloeiend weer op. Ntuurlijk rij ik nog steeds geen hele stukken met 2500 rpm. Maar hem even lager in toeren laten zakken lijkt nu geen straf meer. Ook als ik nu iets boven de 80 rij kan ik in zijn 6 rijden. Hiervoor reed ik dan nog in 5. Tijdens het schakelen en gas dicht doen lijkt de motor ook rustiger te zijn geworden. Minder aggressief reageren op gasdicht. Al met al ben ik tijdens dit ene ritje erg tevreden ermee. Het brandstof verbruik kan ik nog niks over zeggen na die ene ritje. Maar dat boeit me om eerlijk te zijn ook niet super veel. Of de motor nu 1/18 loopt of 1/16, met het aantal kilometers wat ik per jaar rij merk je dan toch amper in de portomonee.
Trouwens ook nog klein stukje snelweg mee gepakt. Bij 110 loopt ie heerlijk soepel. Veel harder is niet echt fijn op deze motor zonder grote kuip.

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Geplaatst: 27 mar 2019, 14:32
door kompas
nog even een aanvulling:
Vandaag 300 km kunnen rijden. Ik heb echt de indruk dat de motor soepeler is en dat je nu een breder toeren gebied kunt gebruiken. En hij lijkt zelfs iets zuiniger. (1/18.5) . Al weet ik niet of je daar veel waarde aan kan hechten na 1 tank.