Afslaan

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Emirdagli03

Afslaan

Ongelezen bericht door Emirdagli03 »

Beste forumleden mijn 1200rt heeft sinds kort een probleem. Hij slaat af namelijk bij rotondes en stoplichten. lijkt wel iets te laag te lopen houdt toerental niet vast het rare is komt niet altijd voor.
Bij dealer geweest uitgelezen niks te zien. Voor de zekerheid stappenmotor gereset. Maar helaas probleem blijft zich voordoen wie helpt mij
Gr
Inspector Gadget

Re: Afslaan

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wanneer is het laatste onderhoud geweest?
Kan een vervuilde bougie zijn, sterk vervuilde luchtfilter, kleppen-afstelling, balancering.
Maar ook een mogelijk defecte sensor, zoals de temperatuur-sensor op het luchtfilter-huis.
Of die stekker zit los.

En is het een BMW dealeRT of een "vrije onafhankelijke" dealer?

Zet je motor ook eens op de middenstandaard, start de motor, en draai dan het stuur van de ene maximale uitslag naar de andere kant, en een paar keer heen en weer.
Dat zou geen enkel invloed mogen hebben op het toerental of het lopen van de motor.

Maar het zal toch op een plaats van onderhoud allemaal nog eens moeten nagelopen worden, adviseer ik. _001
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afslaan

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik neem aan dat je hetzelfde verteld hebt bij de dealer? Heeft die monteur ook even gereden met je motor? En als je dus al betaald hebt voor wat hij nu gedaan heeft zou ik eerst eens terug gaan. Goed onderhoud is natuurlijk ook belangrijk zoals Rob al zei. Als je al twijfels over je dealer hebt zou ik dan adviseren om naar een andere te gaan. Persoonlijk was ik vroeger altijd wel blij als iemand bij ons in de garage kwam als het bij een andere dealer niet gelukt was. Toch weer een leuke uitdaging om het probleem wel op te lossen.
Maar ik denk dat het uitlezen normaal bij de auto toch al iets meer zegt als bij de motor. In de auto garages ziet men ook het scoopbeeld wat toch veel meer info geeft.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Afslaan

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Klinkt toch als een stappen motor probleempje. Het zijn de stappenmotoren die de stationair houden. Ze hoeven niet stuk te zijn om problemen te veroorzaken, er kan er 1 een beetje vies zijn en niet zo lekker lopen als de andere en je hebt al een probleem. Draait de motor wel normaal stationair als je niet rijdt? Je kunt ook eens kijken of je met warme motor gestart krijgt met de stekkers van de stappen motoren er af. Of bij een warme en draaiende motor de stekkers er af.
Anders de stappenmotoren er eens uithalen en schoonmaken. Daarna opnieuw invetten.
Een tweede verdachte kan een lambda sonde zijn, iets te traag en bij de stationair raakt het mengsel zo verschillend tussen de cylinders dat hij afslaat. Soms is het een stekker verbinding die wat vies is. Maar begin eens de stappen motoren uit te sluiten.

Groet.
Inspector Gadget

Re: Afslaan

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als de stappenmotor vies is, zal je dat ook kunnen terugzien in de diagnose-apparatuur zoals de GS911.
Die geeft het aantal stappen aan naar de (dan gekalibreerde) nul-punt en die waardes moet voor beide kanten ongeveer gelijk zijn.

De waardes vanuit de lambda-sonde kan je ook uitlezen via de GS911, bijvoorbeeld.

Een defecte lambda-sonde kan je bepalen, afhankelijk van je diagnose-apparaat, door het realtime uitlezen van de signalen die vanaf de sonde komen.
Een lambda-sonde die defect is, geeft meestal te weinig of te langzaam signaal (lees: spanning of elektrische weerstand)
https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detai ... mbdasonde/

Mar je kunt ook de stekker loshalen van de lambda-sonde en de sensor meten;
De 2x witte draden van het verwarmingselement zal een ohmse waarde moeten geven van maximaal 30 ohm.
(tussen 2 ohm en 20 ohm is normaal)

De zwarte en grijze draad zijn de aansluiting van de daadwerkelijke sensor en zal bij een stationair draaiende motor een spanning afgeven die schommelt (dus beweegt, op en neer) tussen 0,1 en 0,9 volt. Dat kan je ook het beste met een analoge of hoog-ohmige meter testen.
Omdat een dergelijk snel-wisselende spanning vaak te snel is voor een digitale meter.
Of je moet de GS911 gebruiken. ;)

Je kunt ook, voorzichtig (!) de lambda-sonde eruit draaien nadat je de stekker eruit getrokken is, en de kleur bepalen.
Licht-bruine kleur aan de punt van de sensor is een indicatie van slechte brandstof, zwart of donker-bruin op olie in de verbrandingskamer door versleten of slecht afgestelde kleppen.


PS: Voor de geïnteresseerden, een lambda-sonde meet continue het restaandeel zuurstof in de uitlaatgassen. Dit is informatie die het motormanagement helpt om het lucht-brandstofmengsel juist in te stellen. Het verwarmingselement zit erin zodat de sensor snel reageert bij een koude motor. De sensor kan daardoor een paar honderd graden Celsius worden, pas dus heel goed op met aanraken, brand- en smeltgevaar.
Montage met siliconen-vrije hittebestendige smeerpasta.
Altijd eerst de stekker loshalen voordat je de lambda-sensor loshaalt of vastzet, anders kan de kabel als een slang in elkaar draaien en defect raken c.q afscheuren.
Nog meer info: http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenbo ... asonde.htm
Gebruikersavatar
iamdewaal
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 feb 2015, 18:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur: Carbon Black, Full option, bouwjaar 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vlissingen

Re: Afslaan

Ongelezen bericht door iamdewaal »

Beste,
Ik heb met mijn BMW R1200RT ook het probleem gehad dat hij bij langzaam rijden net voor een rotonde of stoplicht afsloeg.
Bij mijn BMW R1200RT was toen de micro-schakelaar die in de koppelingshendel zit defect, oorzaak een draadbreuk.
Heb toen de micro-schakelaar vervangen en het probleem was opgelost, nu 7000km verder en nooit geen last meer van gehad.
Je kan de juiste werking van de micro-schakelaar controleren door de motor te starten in de versnelling met ingeknepen koppeling.
Wil de startmotor dan niet draaien dan is de micro-schakelaar defect.
Normaal moet je de motor wel kunnen starten in deze situatie staat ook in je instructieboekje.
Ik heb hierover op het forum vorig jaar al een bericht geplaatst.
Is terug te vinden: Afslaan bij intrekken koppeling R1200RT
viewtopic.php?f=34&t=10324

Groeten,
René de Waal
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”