Als de stappenmotor vies is, zal je dat ook kunnen terugzien in de diagnose-apparatuur zoals de GS911.
Die geeft het aantal stappen aan naar de (dan gekalibreerde) nul-punt en die waardes moet voor beide kanten ongeveer gelijk zijn.
De waardes vanuit de lambda-sonde kan je ook uitlezen via de GS911, bijvoorbeeld.
Een defecte lambda-sonde kan je bepalen, afhankelijk van je diagnose-apparaat, door het realtime uitlezen van de signalen die vanaf de sonde komen.
Een lambda-sonde die defect is, geeft meestal te weinig of te langzaam signaal (lees: spanning of elektrische weerstand)
https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detai ... mbdasonde/
Mar je kunt ook de stekker loshalen van de lambda-sonde en de sensor meten;
De 2x witte draden van het verwarmingselement zal een ohmse waarde moeten geven van maximaal 30 ohm.
(tussen 2 ohm en 20 ohm is normaal)
De zwarte en grijze draad zijn de aansluiting van de daadwerkelijke sensor en zal bij een stationair draaiende motor een spanning afgeven die schommelt (dus beweegt, op en neer) tussen 0,1 en 0,9 volt. Dat kan je ook het beste met een analoge of hoog-ohmige meter testen.
Omdat een dergelijk snel-wisselende spanning vaak te snel is voor een digitale meter.
Of je moet de GS911 gebruiken.
Je kunt ook, voorzichtig (!) de lambda-sonde eruit draaien nadat je de stekker eruit getrokken is, en de kleur bepalen.
Licht-bruine kleur aan de punt van de sensor is een indicatie van slechte brandstof, zwart of donker-bruin op olie in de verbrandingskamer door versleten of slecht afgestelde kleppen.
PS: Voor de geïnteresseerden, een lambda-sonde meet continue het restaandeel zuurstof in de uitlaatgassen. Dit is informatie die het motormanagement helpt om het lucht-brandstofmengsel juist in te stellen. Het verwarmingselement zit erin zodat de sensor snel reageert bij een koude motor. De sensor kan daardoor een paar honderd graden Celsius worden, pas dus heel goed op met aanraken, brand- en smeltgevaar.
Montage met siliconen-vrije hittebestendige smeerpasta.
Altijd eerst de stekker loshalen voordat je de lambda-sensor loshaalt of vastzet, anders kan de kabel als een slang in elkaar draaien en defect raken c.q afscheuren.
Nog meer info:
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenbo ... asonde.htm