Pagina 1 van 1

carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 17 mei 2016, 22:30
door reneg1963
ik heb afgelopen weekend mijn R1100RT (2000) een grote beurt gegeven (stand 103.000km) maar ik krijg de carburateurs niet synchroon.
bij stationair toertal staan ze synchroon (1000 toeren) maar bij 2500-3000 toeren blijft de linker carburateur achter, zie foto's.
tot nu toe nooit problemen meer gehad maar deze keer niet synchroon te krijgen.

deze beurt nieuwe iridium bougies, kleppen gesteld en luchtfilter vervangen.

bij een beetje gas geven vanuit stationair lijkt de motor te willen afslaan.
de motor trilt nu meer dan gebruikelijk, maar dat zal met de afstelling te maken hebben.

heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

groeten René

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 07:53
door Bert M
Wild guess: gaskabels lopen niet lekker of moeten opnieuw afgesteld worden.

[groet]

Bert M

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 09:20
door Ton1959
Doe eerst de dingen die je moet doen voor je begint met afstellen.
Zorg dat beide gaskleppen echt op hun aanslag rusten en dat er speling op gas en chokekabels zit.
Ik begin altijd met de messing schroeven in de basis stand nadat ik ze eerst een keer verwijderd en het omloopkanaal ende schroeven gereinigd heb.
En dan kan je met de kabel het verschil tussen links en rechts weg halen als je de motor op toeren gaat controleren.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 10:59
door Baird
Ton1959 schreef:Doe eerst de dingen die je moet doen voor je begint met afstellen.
Zorg dat beide gaskleppen echt op hun aanslag rusten en dat er speling op gas en chokekabels zit.
Ik begin altijd met de messing schroeven in de basis stand nadat ik ze eerst een keer verwijderd en het omloopkanaal ende schroeven gereinigd heb.
En dan kan je met de kabel het verschil tussen links en rechts weg halen als je de motor op toeren gaat controleren.
+1

Wat er bij jou zeer waarschijnlijk aan de hand is, is dat een kant op de gasklep-aanslag rust en je daar het staionair afgesteld hebt met de messing bypass-schroef en dat de andere kant 'hangt' aan zijn gaskabel, dat loop hij stationair goed maar heeft een van beide kabels al voorspanning terwijl de andere zijn speling nog moet wegwerken. Kijk eens welke kant er het eerst reageert als je heeeeeel zachtjes het gas open draait: dat is je probleem kant want daar staat de kabel al gespannen.

Het zijn overigens geen carburateurs maar gasklephuizen, succes _004

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 17:46
door Marc Lenssen
Is 1 gaskabel allicht niet fijn in zijn houdertje gezet aan het gasklephuis? Even checken of ze allebei netjes in de houdertjes vallen en of ze allebei wat speling hebben bij gas dicht.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 19:59
door reneg1963
ik zal dit nakijken, maar hier heb ik juist eerst naar gekeken.
er zat namelijk verschil in links en rechts bij het opentrekken van het gas, misschien dat ik te enthousiast ben geweest en dat ze nu te strak staan.
morgen de kappen eraf en kijken of ik dit opnieuw gesteld krijg.


bedankt alvast voor jullie snelle reacties.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 20:36
door Ton1959
Als je het goed doet krijg je dus vaak ook een verschil in speling na het synchroniseren. Maar ook al is er een verschil dan nog is het belangrijk dat er speling over blijft al zal het misschien maar een minimale speling zijn aan één kant. Maar als de kabel te strak staat ligt de gasklep niet op de aanslag en word ook het stationair afstellen nagenoeg onmogelijk.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 20:45
door Kees BMW
Hoi René.
Als je het Duits een beetje machtig bent dan heb je hier vast wat aan.
http://www.powerboxer.de/gemischaufbere ... ehen-r11x0
Succes Kees.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 18 mei 2016, 21:44
door Ton1959
Deze is eenvoudiger vind ik zelf

http://startgoogle.startpagina.nl/?star ... e%20manual


Oilhead Maintenance Manual - IBMWR op klikken en downloaden

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 20 mei 2016, 22:57
door reneg1963
bedankt voor de info, de engelse is iets makkelijker te lezen dan de duitse.

ga het morgen uitproberen.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 21 mei 2016, 10:06
door Ton1959
reneg1963 schreef:bedankt voor de info, de engelse is iets makkelijker te lezen dan de duitse.

ga het morgen uitproberen.
Succes _004

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 21 mei 2016, 21:23
door reneg1963
de methode gevolgd Stephen Karlan, motor loopt weer mooi.
ik denk dat ik de kabels te strak heb gesteld, waardoor de afstelling niet goed was.
wat ik niet wist is dat je bij het hoge toerental de linker carburateur stelt, dat scheelt nu heel veel.
carburateurhuis was ook erg smerig dus alles schoongemaakt, inclusief de gasklep, zou nu allemaal weer goed moeten zijn.

bedankt voor jullie snelle reacties, heb weer wat geleerd.
groeten René.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 21 mei 2016, 21:50
door Ton1959
reneg1963 schreef:de methode gevolgd Stephen Karlan, motor loopt weer mooi.
ik denk dat ik de kabels te strak heb gesteld, waardoor de afstelling niet goed was.
wat ik niet wist is dat je bij het hoge toerental de linker carburateur stelt, dat scheelt nu heel veel.
carburateurhuis was ook erg smerig dus alles schoongemaakt, inclusief de gasklep, zou nu allemaal weer goed moeten zijn.

bedankt voor jullie snelle reacties, heb weer wat geleerd.
groeten René.
Ik stel altijd af op het rechter gasklephuis. Stond volgens mij ook zo in de handleiding. Maar als het eindresultaat goed is lekker laten staan.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 22 mei 2016, 16:14
door reneg1963
je hebt gelijk, het is de rechterkant.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 22 mei 2016, 19:26
door Bert M
reneg1963 schreef:je hebt gelijk, het is de rechterkant.
Het is maar net van welke kant je het bekijkt! :D

Bert M

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 22 mei 2016, 21:42
door Ton1959
Bert M schreef:
reneg1963 schreef:je hebt gelijk, het is de rechterkant.
Het is maar net van welke kant je het bekijkt! :D

Bert M
Altijd vanaf de bestuurderskant dus niet de voorkant van het voertuig.

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 23 mei 2016, 09:53
door Baird
Uit de luchtvaart: alle kanten worden aangegeven vanuit 'Direction of Flight' ofwel de vliegrichting. Dus de rechterkant is rechts als vliegt. In de scheepvaart blijft stuurboord ook de rechterkant van het schip als je met je rug naar de boeg staat. Bij de motoren van vliegtuigen wordt dan ook vaak van motor 1, 2, 3, 4 gesproken om verwarring te voorkomen.

Bij onze motoren wordt het voorwiel ook niet het achterwiel als je je omdraait en blijft de rechter cilinder de rechter cilinder zelf als je op je kop achterstevoren onder de motor ligt ....... ;)
Big RT Smile

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Geplaatst: 08 jun 2016, 21:11
door JDoubleOP