carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis

carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door reneg1963 »

ik heb afgelopen weekend mijn R1100RT (2000) een grote beurt gegeven (stand 103.000km) maar ik krijg de carburateurs niet synchroon.
bij stationair toertal staan ze synchroon (1000 toeren) maar bij 2500-3000 toeren blijft de linker carburateur achter, zie foto's.
tot nu toe nooit problemen meer gehad maar deze keer niet synchroon te krijgen.

deze beurt nieuwe iridium bougies, kleppen gesteld en luchtfilter vervangen.

bij een beetje gas geven vanuit stationair lijkt de motor te willen afslaan.
de motor trilt nu meer dan gebruikelijk, maar dat zal met de afstelling te maken hebben.

heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

groeten René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Wild guess: gaskabels lopen niet lekker of moeten opnieuw afgesteld worden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Doe eerst de dingen die je moet doen voor je begint met afstellen.
Zorg dat beide gaskleppen echt op hun aanslag rusten en dat er speling op gas en chokekabels zit.
Ik begin altijd met de messing schroeven in de basis stand nadat ik ze eerst een keer verwijderd en het omloopkanaal ende schroeven gereinigd heb.
En dan kan je met de kabel het verschil tussen links en rechts weg halen als je de motor op toeren gaat controleren.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Doe eerst de dingen die je moet doen voor je begint met afstellen.
Zorg dat beide gaskleppen echt op hun aanslag rusten en dat er speling op gas en chokekabels zit.
Ik begin altijd met de messing schroeven in de basis stand nadat ik ze eerst een keer verwijderd en het omloopkanaal ende schroeven gereinigd heb.
En dan kan je met de kabel het verschil tussen links en rechts weg halen als je de motor op toeren gaat controleren.
+1

Wat er bij jou zeer waarschijnlijk aan de hand is, is dat een kant op de gasklep-aanslag rust en je daar het staionair afgesteld hebt met de messing bypass-schroef en dat de andere kant 'hangt' aan zijn gaskabel, dat loop hij stationair goed maar heeft een van beide kabels al voorspanning terwijl de andere zijn speling nog moet wegwerken. Kijk eens welke kant er het eerst reageert als je heeeeeel zachtjes het gas open draait: dat is je probleem kant want daar staat de kabel al gespannen.

Het zijn overigens geen carburateurs maar gasklephuizen, succes _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Is 1 gaskabel allicht niet fijn in zijn houdertje gezet aan het gasklephuis? Even checken of ze allebei netjes in de houdertjes vallen en of ze allebei wat speling hebben bij gas dicht.
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door reneg1963 »

ik zal dit nakijken, maar hier heb ik juist eerst naar gekeken.
er zat namelijk verschil in links en rechts bij het opentrekken van het gas, misschien dat ik te enthousiast ben geweest en dat ze nu te strak staan.
morgen de kappen eraf en kijken of ik dit opnieuw gesteld krijg.


bedankt alvast voor jullie snelle reacties.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je het goed doet krijg je dus vaak ook een verschil in speling na het synchroniseren. Maar ook al is er een verschil dan nog is het belangrijk dat er speling over blijft al zal het misschien maar een minimale speling zijn aan één kant. Maar als de kabel te strak staat ligt de gasklep niet op de aanslag en word ook het stationair afstellen nagenoeg onmogelijk.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hoi René.
Als je het Duits een beetje machtig bent dan heb je hier vast wat aan.
http://www.powerboxer.de/gemischaufbere ... ehen-r11x0
Succes Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Deze is eenvoudiger vind ik zelf

http://startgoogle.startpagina.nl/?star ... e%20manual


Oilhead Maintenance Manual - IBMWR op klikken en downloaden
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door reneg1963 »

bedankt voor de info, de engelse is iets makkelijker te lezen dan de duitse.

ga het morgen uitproberen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

reneg1963 schreef:bedankt voor de info, de engelse is iets makkelijker te lezen dan de duitse.

ga het morgen uitproberen.
Succes _004
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door reneg1963 »

de methode gevolgd Stephen Karlan, motor loopt weer mooi.
ik denk dat ik de kabels te strak heb gesteld, waardoor de afstelling niet goed was.
wat ik niet wist is dat je bij het hoge toerental de linker carburateur stelt, dat scheelt nu heel veel.
carburateurhuis was ook erg smerig dus alles schoongemaakt, inclusief de gasklep, zou nu allemaal weer goed moeten zijn.

bedankt voor jullie snelle reacties, heb weer wat geleerd.
groeten René.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

reneg1963 schreef:de methode gevolgd Stephen Karlan, motor loopt weer mooi.
ik denk dat ik de kabels te strak heb gesteld, waardoor de afstelling niet goed was.
wat ik niet wist is dat je bij het hoge toerental de linker carburateur stelt, dat scheelt nu heel veel.
carburateurhuis was ook erg smerig dus alles schoongemaakt, inclusief de gasklep, zou nu allemaal weer goed moeten zijn.

bedankt voor jullie snelle reacties, heb weer wat geleerd.
groeten René.
Ik stel altijd af op het rechter gasklephuis. Stond volgens mij ook zo in de handleiding. Maar als het eindresultaat goed is lekker laten staan.
Gebruikersavatar
reneg1963
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2013, 11:10
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: hellevoetsluis

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door reneg1963 »

je hebt gelijk, het is de rechterkant.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Bert M »

reneg1963 schreef:je hebt gelijk, het is de rechterkant.
Het is maar net van welke kant je het bekijkt! :D

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
reneg1963 schreef:je hebt gelijk, het is de rechterkant.
Het is maar net van welke kant je het bekijkt! :D

Bert M
Altijd vanaf de bestuurderskant dus niet de voorkant van het voertuig.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

Uit de luchtvaart: alle kanten worden aangegeven vanuit 'Direction of Flight' ofwel de vliegrichting. Dus de rechterkant is rechts als vliegt. In de scheepvaart blijft stuurboord ook de rechterkant van het schip als je met je rug naar de boeg staat. Bij de motoren van vliegtuigen wordt dan ook vaak van motor 1, 2, 3, 4 gesproken om verwarring te voorkomen.

Bij onze motoren wordt het voorwiel ook niet het achterwiel als je je omdraait en blijft de rechter cilinder de rechter cilinder zelf als je op je kop achterstevoren onder de motor ligt ....... ;)
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: carburateurs niet synchroon te krijgen R1100RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”