BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
thooms

Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

Het probleem KFR ligt aan de grondslag te arm mengelsen bij grote cylinder motoren.

Na lange jaren zoeken afstellen en goedbedoelde adviezen ben ik er achter dat eigenlijk niets dit compleet kan verhelpen .
Dit is ook heel begrijpelijk omdat de motor nu eenmaal bij deelbelastig zeer arm word afgesteld af fabriek mapping is gewoon zo geprogrameerd.

De halfslachtige oplossingen van voorschakelweerstanden en aftermarket toevoegingen pakken het probleem niet adekwaat aan.
Problemen kunnen alleen bij de bron opgelost worden .

Ik ben op de Naam John Gemi gestuit en heb zijn interpretatie en doorzetting vermogen onder de loep genomen.
De oorzaak is de mapping wat ik al langer wist.
NU heeft hij de mapping vanaf de bron aangepakt en een chip ontwikkeld
Ik heb besloten deze chip te kopen en jawel eindelijk na al die jaren loopt de bmw zoals hij af fabriek moet lopen.

De motor word afgesteld op ron 95 en zoals af fabriek 87 de onsteking word dus gewijzig naar deze brandstof de lambda waarde word anders ingesteld zodat het deel last gebied niet meer op een zee rarm mengels gaat lopen
Verder is de mapping op hoogte belasting toeren tal enz enz afgesteld .

Je kan dit alles lezen op zijn site. lees gelijk waarom andere en zogenaamde chips niet werken
De engelse forum word deze menging voor mensen die kritisch zijn goed onderbouwd

Ik rijd nu al een paar duizend km op vakantie in spanje en het ongelofelijk dat dit de zelfde motor is.
De power is enorm niet om gevraagd komt domweg door de verbeterde loop van de motor
Hij trekt als een lier loopt veel rustiger smeuiger bak rammelt niet meer geen overslag door verarmde mengsel.
Benzine verbruik is ook nog eens gunstiger.

Graag wil ik met deze ervaring delen aan mensen die niet snappen waarom de bmw boxer zo slecht loopt af fabriek.

Deze modificatie gaat er natuurlijk vanuit dat de bassis ok is een goed afgestelde motor

http://www.ukgser.com/forums/showthread ... 1ae101421c

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je had het probleem vorige keer toch opgelost met de injectors _001

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 4019
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Baird »

Leuk zo'n forum maar om nou 51 pagina's door te moeten lezen _001 .

Graag even concreet: waar te koop, wat kost hij, wat doet hij en wat moet je zelf kunnen om hem in te stellen etc .....

Give me data !!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3143
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door HansD »


Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb ook even gelezen op Facebook.Het brandstofverbruik wat hijzelf opgeeft word daar nog niet bevestigd. Maar de motor schijnt meer koppel te hebben en mooier te lopen en je kan schijnbaar weinig verliezen omdat je de chip kan terug sturen. De moeite waard om te proberen als je niet tevreden over je motor of als je meer vermogen wilt.
Maar zorg eerst dat de basis afstellingen goed zijn is mijn advies. Het lijkt mij moeilijk om een chip te maken waarbij je op alle punten wint.
Meer koppel is vaak een iets ongunstiger verbruik. Tenminste als de chip er voor zorgt dat het mengsel op bepaalde punten rijker is dan moet hij op andere punten armer worden om een gunstiger verbruik te halen. Tenzij ik iets over het hoofd zie. Maar ik ben geen chip expert.
Maar als je toch je geld kan terug krijgen dan heb je niks te verliezen.

Inspector Gadget

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

het is blijkbaar zinloos te reageren tenzij je dit geloof aanhangt..
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 12 aug 2016, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:En het is heel erg belangrijk via email bij die Johnny aan te geven exact welke motor je hebt, welke eventuele (motorische) modificaties je zoal gedaan hebt, zoals uitlaat, luchtfilter en dergelijke.

Hij heeft verschillende versies voor verschillende motoren en zo te lezen wil hij helpen bij eventuele problemen met zijn chip.

En de link via de NL eBai;
http://www.ebay.nl/itm/NEW-PERFORMANCE- ... 2032259753
Voor mijn gevoel heeft BMW heeft BMW het vrij goed gedaan. Ik denk dan terug aan het KFR gevoel bij de Honda 4 cilinders. Met hun schokkende CV carburateurs. Mijn Suzuki's hadden het stukken minder. Misschien heb ik gewoon veel geluk met mijn motor. Ik hoop dat een aantal mensen de chip gaan proberen. Ik denk ook dat het belangrijk is om aan te geven wat je er precies van verwacht.

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door EileRT »

Voor mij hetzelfde . . . maar Niels van MSA is ook een echte specialist hoor . . . :D
Inspector Gadget schreef:Toen Kenny klaar was met mijn 1100RT liep deze van voortbeweging-middels-KFR (echt waar!) naar de spreekwoordelijke naaimachine.
Ik heb het al vaker gezegd op dit forum; bij mij absoluut geen last van KFR (over een ruime week krijgt mijn RT weer de nodige liefde en aandacht bij MSA). Let wel: ik gun iedereen dat "chip" verhaal en dan vooral het succes er van! _004

Die Taart zal wel in Hoevelaken blijven Rob! :lol:

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door EileRT »

Big RT Smile _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Isaac
Berichten: 648
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Isaac »

Ton1959 schreef: Maar zorg eerst dat de basis afstellingen goed zijn is mijn advies. Het lijkt mij moeilijk om een chip te maken waarbij je op alle punten wint.
Meer koppel is vaak een iets ongunstiger verbruik. Tenminste als de chip er voor zorgt dat het mengsel op bepaalde punten rijker is dan moet hij op andere punten armer worden om een gunstiger verbruik te halen. Tenzij ik iets over het hoofd zie. Maar ik ben geen chip expert.
Standaard is er (veel) meer vermogen uit een motorblok te halen. Echter om te voldoen aan alle voorschriften en de levensduur van het blok te vergroten worden de motoren middels software binnen de perken gehouden. Door deze rijker af te stellen zal zeker, mede door de andere software, beter lopen en feller zijn. Maar aan de geldende milieu eisen zal deze niet meer voldoen. Dat deze dan zuiniger zou rijden lijkt mij onwaarschijnlijk zoals Ton ook al aan geeft. Een goede afstelling en een (inwendig) schoon blok werkt het beste. Daar hebben we dan ook goede service bedrijven voor. Die kunnen gewoon zorgen dat deze weer loopt zoals ook is aangegeven als de spreekwoordelijke naaimachine

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wat me ook opvalt is met welke snelheid gereden kan worden terwijl er dan een behoorlijk laag verbruik opgeven is.
Driving 120-140 km/h (75-87,5 mph). Het verschil tussen de minimale en maximale snelheid is zo groot. Bij 140km kan je met een R1100 volgens mij nooit zo'n laag brandstofverbruik krijgen terwijl ik me dat bij 120km nog voor mogelijk houd. Ik haal bij 140 zeker geen 1 op 20. Bij 110 haal ik dat waarschijnlijk net niet. Maar ja ik hoor het wel van degene die de chip gaan testen.
Hij claimt ook een geen motor zonder KFR met de chip.

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb zelf ooit een vierwielige (met notoire slechte loop eigenschappen: een Smart 3-pitter) laten re-mappen. Werkelijk een wereld van verschil, zowel qua loopeigenschappen, verbruik als prestaties. Mits, en daar komt het, de rest van de mechanische condities ook deugen. Ik geloof absoluut in de meerwaarde van re-mapping als aanvulling op adequaat onderhoud, mits de maker van de software donders goed weet wat hij/zij doet. En inderdaad 'maatwerk' levert, want slechts een bonk extra pk's eruit persen is voor KFR geen oplossing, zoals Inspector Gadget in zijn Laser-voorbeeld terecht aanhaalt. En maatwerk, daar hangt wel een prijskaartje aan.

Ik ben erg benieuwd naar de verdere ervaringen

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen als er mensen zijn die de chip gaan monteren. Maar zoals ik nu lees zitten de meeste voordelen in vermogen en een beter lopende motor. De echte oplossing voor KFR was er al volgens mij maar een motor die beter loopt is ook mooi meegenomen.

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

De ervaringen van mij dus

Nog steeds beter lopen , door inderdaad een gunstiger benzine mengsel en daar bij behorende verbeterde onstekingtijdstip dit afgesteld op de euro 95 en daardoor beter trekkracht eerder op kunnen schakelen.

Heren vermogen is niet alleen bij 8000 tpm , betere loop eigenschappen geven ook beter koppel en vermogen in alle toerentallen.

Ik wil niet te lang een discusie beginnen want dit word weer totaal onleesbaar topic voor de mensen die hier belang bij hebben, en dan doel ik maar even op de duizenden recycle gebruikers .

Ik daag een gebruiker uit van een recycle om zijn probleem in de enige en juiste oplossing uit te proberen.

FreekC
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik zou zeggen lees dit eens.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/554 ... w-af-xied/

Helemaal GEWELDIG!!

-Freek-

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3143
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door HansD »

FreekC schreef:Ik zou zeggen lees dit eens.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/554 ... w-af-xied/

Helemaal GEWELDIG!!

-Freek-
Zo'n extra controller is niet meer nodig, er zijn ook bedrijven die de standaard injectiemap van je Motronic kunnen aanpassen.

Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2020
2020
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Dit klinkt interessant en heb eigenlijk ook wel interesse in deze verbeterde chip maar zou graag eerst nog wat meer gebruikers ervaringen willen horen of het inderdaad allemaal beter wordt want mijn RT loopt verder prima maar wat meer koppel zou niet verkeerd zijn als je veel met een duo passagier rijdt en dan vooral tijdens de vakantie met volle bepakking.
Nog even af wachten dus maar zeker interesse.

[groet] Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

FreekC schreef:Ik zou zeggen lees dit eens.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/554 ... w-af-xied/

Helemaal GEWELDIG!!

-Freek-
Als ik dan daar de eerste reactie lees snap ik het verhaal al niet helemaal. Minder terug schakelen en daardoor hoger in toeren rijden _001
Tevens lees ik nou net dat de 1200 types nou net al zuiniger rijden dan dan 1100 en 1150. Dan duid een verbruik van 1 op 15 aan dat er iets niet juist is afgesteld om te beginnen al. En het verbruik nadien van 1 op 22 is haalbaar met de 1200 bij het rijden van 100km per uur als ik de verbruikscijfers mag geloven hier op de site.
Als een groot aantal motoren zonder problemen rijd zonder KFR en een gunstig brandstofverbruik zit zoals ik het bekijk alles in een juiste afstelling van de motor. En dit schijnt bij een aantal dealers een probleem te zijn.
Maar het neemt niet weg dat er een verbetering vastgesteld word als het ding gemonteerd word.

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

Hoi Ton jou reactie had ik al verwacht en past ook niet in dit onderwerp je komt toch elke keer op het zelfde uit.
Er zijn wel veel mensen met problemen die dit nu opgelost kunnen krijgen punt.

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

En'zo hebben we met z'n allen weer een goed topic om zeep geholpen _004

Iedereen wil maar wat zeggen om het zeggen en de topic is weer vervuild van voor tot achter en totaal onleesbaar voor mensen die hun voordeel er mee hadden kunnen en willen doen
Er zijn op het forum maar een paar die dit in de gaten hebben

Kfr Is een BMW kwaal zolang de motor gebouwd is is dit probleem er en dit heeft dus met de arme injectie te maken die je bij de bron moet aanpakken

eerlijk gezegd interesseert me op dit tiopic de mening van anderen totaal niet mensen blijven in dingen hangen wat voor de meesten geen goed oplossing is.
Kijk maar eens om je heen op div forums

Ik heb het al anders opgelost. Ik heb paar mensen persoonlijk aangesproken en die komen het zelf eens op mijn motor ervaren .

Dus voor al die mensen die deze topci verder om zeep willen helpen ga u gang en voeg vooral niets toe uit geen ervaring die opgedaan is door deze modificatie niet toe te passen

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3143
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door HansD »

Als je stelt dat kfr niet is op te lossen, en er nu een chip is die dat wel doet, mag je de nodige reacties verwachten.

Ik weet uit ervaring dat beide stellingen niet kloppen.

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

KfR is en blijft een probleem bmw heeft niet voor niets een twinspark uitgevoerd .

Je kan hier een hele discussie over hebben wat velen maal al te graag doen, maar dit station is al lang gepaseerd het ging er om dat de motor technisch in orde is en mensen nog steeds dit probleem ervaren.

Dan kom je bij de bron de afstelling van de injectie af fabriek. en daar zit nu het probleem.
Als ik gen topic gevonden had die zo duidelijk was over de chip van John zat ik nog steeds te zoeken om het opgelost te kijgen.

Het is opgelost dus mensen ik daag nog steeds iemand uit die een Recycle gemonteerd heeft, deze chip te monteren.
Om de bmw zo te laten lopen zoals je nog nooit ervaren hebben

En daar gaat dit topic over oplossingen bij de bron..

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Bert M »

Mijne heren,

Hoe komt het nu toch dat we over dit soort technische onderwerpen, elke keer zulke hoog oplopende en oplaaiende emoties te verwerken krijgen? Ik begin hier als moderator nu werkelijk een beetje moedeloos van te worden.

Nog een keer de essenties van een forum:

A) Het staat alle leden vrij om een artikel te posten mits op de goede plek en binnen de kaders van de forumreglementen. Zeker als het gaat over een potentiële oplossing voor een technische onvolkomenheid van onze RT's
B) Het staat alle leden vrij om hierop te reageren op een inhoudelijke wijze (respectvol etc etc).
C) Dit betekent ook dat er kritische vragen gesteld mogen worden en ZELFS dat mensen die een dergelijke oplossing niet zien zitten, dit (liefst natuurlijk onderbouwd) mogen vertellen. Het verschijnen van kritiek op een initiële stelling, dan wel kritische vraagstellingen hierover, betekent NIET dat een draadje "om zeep is geholpen", maar dat er (juist voor het bestaan van een forum zo essentieel) een levendige en inhoudelijke discussie is ontstaan.

Met vriendelijke groet

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door strik »

Ik denk dat de term KFR iedere keer roet in het eten gooit. Dan krijg je iedere keer weer deze discussie.
Een goed afgestelde motor van BMW is nou eenmaal perfect zoals die van de fabriek afkomt.....(ook al is het 15 jaar terug)

Wat je beter kan zeggen is: hoe kan ik mijn motor die al ruim 15 jaar oud is en al perfect is afgesteld nog mooier en soepeler laten lopen.
Uit eigen ervaring zijn dat inderdaad de nieuwe injectoren waardoor, bij mij in ieder geval, de motor nog soepeler loopt dat dat ie al liep voor zo'n oud beesie. Ik ben er echt heeeel blij mee en het is zijn 200 euro dubbel en dwars waard geweest.

Verder zou deze aanpassing die nu aan ons wordt voorgesteld de motor (die al 15 jaar oud is.....) nog mooier laten draaien.
Gaaf toch? Zo een ervaring moeten we toejuigen. Zouden we daar niet gewoon even een testje mee kunnen doen zodat ook andere mensen dit kunnen meemaken/ervaren? Wat zijn nou echt de voor en nadelen?....Daar worden we met z'n allen echt wijzer van.

KFR kunnen we oplossen met goed afstellen. Maar dan nog kunnen we het motortje nog (veel) lekkerder laten lopen. Laten we daar voor openstaan.
Staks durft niemand meer iets te zeggen die iets heeft uitgeprobeerd.

(Even off topic: diesel bij benzine...Ik vertelde het verhaal dat iemand diesel bijmengde bij zijn benzine aan een sportparter die een heel heftige functie heeft bij een chemisch bedrijf. (Doctor in de chemie) Ik had verwacht dat hij mij zou uitlachen met dit verhaal maar zijn reactie was direct " nou dat resultaat kan ik mij heel goed voorstellen" } Zo zie je maar weer.....
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

Strik jij snapt het.

Isaac
Berichten: 648
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat ik vaak zie is dat nieuwe, soms simpele, oplossingen voor kleine of wat grotere problemen worden afgewimpeld als zijnde onmogelijk.
Als iemand goede ervaringen heeft en dit op het forum bekend maakt mogen we gerust kritisch zijn.
De diesel toevoeging kwam van mij af. ook daar heb ik heftige reacties in gezien. Als dan opmerkingen gemaakt worden dat bij ons in het dorp geen mengsmering meer verkocht wordt krijg ik ook de gedachte van "bekijk het maar". Echter ben ik blij dat er toch nog leden zijn die er bij gebaat zijn en/of dit zelf uit testen. Ik hoop dan ook op vervolg reacties als de praktijk blijkt dat het toch blijkt te werken.
Zoals ik eerder al had aangegeven is een motor standaard terug geregeld wegens slijtage (levensduur) en milieu eisen.
Een goed geschreven software draagt zeker bij aan een beter draaiende motor. Maar een schone en goed afgestelde motor hoort daar wel bij.
Ik hoop dat er wat ogen geopend zijn en de kritiek voortaan uitsluitend onderbouwd geleverd wordt.

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben er van overtuigd dat er meerdere mogelijkheden zijn om de motor mooier te laten lopen en dat je wat vermogen kan winnen zonder al te veel geld te hoeven besteden. In mijn geval was het goed afstellen en een paar goede bougies voldoende om de motor voor mijn gevoel goed te laten lopen met een gunstig brandstofverbruik. KFR heeft mijn motor gelukkig geen last van al had hij dat wel toen ik hem kocht bij de dealer terwijl de motor net een grote beurt had gehad. Zelf ben ik tevreden met het vermogen en ik zou ook rustig met een kleinere motor kunnen rondrijden. Voor mij zit het plezier in het motor rijden. Zelfs het aanpassen van het ontstekingstijdstip kan gunstig werken aangezien onze brandstof hier vrij goed is.

Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ik behoef geen reactie over kosten en/of wel of niet iets laten uitvoeren aan je motor, dat is ieder voor zich toch.Afbeelding Ik rij de RT puur hobbymatig en beleef veel plezier van deze motor, ook aan het onderhoud, poetsen en natuurlijk aan het rijden. Toch wil ik mijn ervaring met jullie delen over dit onderwerp.

Mijn R1200RT uit 2011 heb ik gekocht bij een dealer in het oosten van het land. Na een week ben ik weer terug geweest, ik vond hem niet mooi lopen. Nou kom ik van een Pan European af, dus moest wel even wennen aan het karakter van de boxer natuurlijk. Toch reed de RT na nogmaals afstellen echt veel beter.

Omdat de motor uit de premium selectie is gekomen met 2 jaar garantie, heb ik nog een beurt moeten laten uitvoeren bij een dealer. Deze keer bij een dealer uit het westen, omdat ik daar niet ver vandaan woon. Wederom na de beurt niet mooi lopen. Met name bij lage snelheden, (rotondes e.d.), alleen met ingetrokken koppeling te rijden. Weer terug en opnieuw laten afstellen. Na excuses van de dealer had ik weer een beter lopende motor.

Toch bleef ik niet tevreden, dat moest toch beter kunnen. Toen kwam de tip van mijn zoons, (die rijden de 1200GS), op het GS-forum over de af-xied. We hebben meegedaan met de groepsaankoop en de af-xied op de motoren gemonteerd. Echt een hele verbetering. Onderin veel rustiger en normaal een rotonde kunnen nemen. Dan nog het afstellen, (geleerd van Freekc :mrgreen:)
Met de GS911 de stappen motortjes voor stationair vastzetten.
Dan met een goeie vacuummeter stationair gelijk zetten met de rechter gasklepaanslagschroef.
Van de BMW dealer schijnt dat niet te mogen, maar het is wel de enige manier om een fatsoenlijk synchroon stationair toerental te krijgen.
Dan de stappen motortjes met de GS911 synchroniseren.
Dan op ongeveer 2500 omw/min de gaskachels synchroniseren.

Ik kan jullie vertellen dat ik er een compleet andere motor aan heb overgehouden, wat een genot om mee te rijden. Rotondes durf ik in zijn drie te nemen en hij lijkt in ieder toerengebied veel soepeler te lopen. Of het vermogen is toegenomen weet ik niet en vind ik ook niet zo belangrijk, maar dat het fijn is dat de RT nu zo mooi loopt is helemaal geweldig. :-)

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

Het is helemaal geweldig hoe iedereen zijn probleem opgelost krijgt
daar gaat dit topic niet over.

Ook niet over bouigies afstellen of wat dan ook _001

Dit topic gaat over de chip van John en welke ervaring ik hier mee heb en andere mensen hun voordeel mee kunnen doen.
Iedereen die hier andere ervaringen en oplossingen heeft kan wat mij betreft het melden in een ander Topic


Anders loopt alles in elkaar over ,wat het weer totaal onleesbaar maakt , dit heb ik al eens gezegd geloof ik.

Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door strik »

Hoi Thooms. Kan jij aangeven hoe je de chip moet bestellen en welke info je hem moet geven bij bestellen? Moet dat via die facebook pagina?
Hoe heb jij dat gedaan? Kan je ook iets zeggen over jou huidige benzine verbruik. Is dat toegenomen?

Met de nieuwe injectoren merkte ik dat de motor veel soepeler op het gasgeven reageerde en het stuur beduidend minder trilde. Ook pakt ie met lage toeren eerder op.

Wat voegt die chip daat eigenlijk nog aan toe?
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Ton1959 »

thooms schreef:Het is helemaal geweldig hoe iedereen zijn probleem opgelost krijgt
daar gaat dit topic niet over.

Ook niet over bouigies afstellen of wat dan ook _001

Dit topic gaat over de chip van John en welke ervaring ik hier mee heb en andere mensen hun voordeel mee kunnen doen.
Iedereen die hier andere ervaringen en oplossingen heeft kan wat mij betreft het melden in een ander Topic


Anders loopt alles in elkaar over ,wat het weer totaal onleesbaar maakt , dit heb ik al eens gezegd geloof ik.

Volgens mij is dit de titel van je topic "Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht". En dat is dus waar mensen op reageren. Kies de juiste titel voor je topic is mijn advies.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 4019
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
thooms schreef:Het is helemaal geweldig hoe iedereen zijn probleem opgelost krijgt
daar gaat dit topic niet over.

Ook niet over bouigies afstellen of wat dan ook _001

Dit topic gaat over de chip van John en welke ervaring ik hier mee heb en andere mensen hun voordeel mee kunnen doen.
Iedereen die hier andere ervaringen en oplossingen heeft kan wat mij betreft het melden in een ander Topic


Anders loopt alles in elkaar over ,wat het weer totaal onleesbaar maakt , dit heb ik al eens gezegd geloof ik.

Volgens mij is dit de titel van je topic "Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht". En dat is dus waar mensen op reageren. Kies de juiste titel voor je topic is mijn advies.
Kom op Ton, niet gaan Mierenn!@#$en, ff on-topic blijven: ChipTuning!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Bert M »

de vraag in deze is: is chiptuning een definitieve oplossing voor KFR.

Zoals gebruikelijk zijn de meningen daarover verdeeld. Ik zou er ook erg verbaasd over zijn als als dat niet zo was...

Ik denk dat beide kampen een punt hebben (jakkes, wat politiek correct): perfect afstellen is een must én chiptuning kan (mits goed uitgevoerd!) een absoluut positieve invloed hebben op de "laufkultur" van de boxers. Ik verwacht echter niet dat chiptuning, een perfecte basisafstelling (kleppen, synchronisatie etc) kan vervangen. Het is meer een 'En/En' verhaal, dan een 'de één of het ander'...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3143
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door HansD »

Ik bekijk het puur technisch: een aanpassing in de injectie kan op een -1100- of -1150- nooit de grondoorzaak van KFR wegnemen, nl. Het feit dat de linker en rechter cilinder niet evenveel lucht krijgen in combinatie met een enkele lambda sensor. dat krijg je alleen weg door goed synchroniseren, of door het plaatsen van een tweede lambda sensor en een aanpassing van de motronic die de inspuiting voor links en rechts apart berekend, zoals op de -1200- .
Een goed gesynchroniseerde boxer kun je nog een stuk lekkerder laten lopen door aanpassingen in de injectie. Niet alleen krijg je meer koppel maar vooral de gasreactie kan veel beter. Als je maar genoeg extra inspuit krijg je ook de meeste kfr weg, maar dat is veel goedkoper en makkelijker op te lossen met goed synchroniseren en kost waarschijnlijk extra benzine.

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

Het valt me op dat veel mensen een goede internet mening hebben .

Kfr Ligt aan een te arm mengsel je kunt afstellen wat je wilt het blijft een te arm mengsel .

Ik krijg de indruk dat de kennis hier over groot is maar dat men niet goed begrijpt ho het werkelijk zit injectie en de afstelling hiervan.
Het valt me op dat veel mensen er maar op blijven hammeren dat afstellen bougies enz dit toch moet kunnen verhelpen.
Zoals gezegt dit station is al lang gepaseerd.

De injectie van bmw loopt te arm in de bepaald gebied een dubbele bougie moest het probleem ondervangen . helaas het internet staat er al vol mee lukt dit maar ten dele

Al die kastjes die je erbij hantgt leuk en aardig ze vertragen de boel zoals je zelf al weet .
Ook hier heb ik ervaring mee. dit is weerderom niet de oplossing.
Het gaat zoals ik al gezegt heb aanpakken bij de bron.

Het afstellen hoeft niet persee voor elke motor apart gedaan te worden waarom.
Toen we nog met carberateurs reden hoefde je je motor toch ook niet aftestellen om de kfr weg te krijgen

feit is zo dat de mengsel verrijkt word en de onsteking aangepast voor de best loop eigenschap.
Dit past op alle motoren een rijker mengsel en zal daarom altijd beter lopen dan een arm mengesel affabriek.

Heren lees de onderbouwing van John en dan begrijpt u het beter we zo blijven een discussie houden over andere dingen die er niet terzake doen.
M

Isaac
Berichten: 648
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Isaac »

Als er iets nieuws (afwijkends) gepost wordt dan hebben vele daar blijkbaar moeite mee als er niets of weinig te vinden is op het internet.
Alle kastjes en vaste weerstanden plaatsen ter vervanging van metingen die standaard verricht worden geven geen oplossing. Die kunnen alleen het symptoom naar de achtergrond wegdrukken. Uiteraard zijn veranderingen door nieuwe technieken vaak wel een verbetering. Neem als voorbeeld de injectoren die nu met meerdere kleinere gaatjes in de handel is. Dit verneveld de brandstof meer en draagt bij aan een beter lopend geheel.
Maar zoals Thooms aangeeft is het het beste om wijzigingen door te voeren bij de bron. Werkt direct, de metingen worden meegenomen en het rendement kan alleen maar gunstiger worden. Of het verbruik daar gunstiger van wordt is mede afhankelijk van de bestuurder. Als deze meer vermogen voelt en daar 'misbruik' van gaat maken dan werkt dat uiteraard negatief. Als gedoseerd mee omgegaan wordt kan dit zeker resulteren in een gunstiger verbruik. Bestudeer de tabellen eens en plaats daar dan de eigenschappen van je eigen motor in. Dan wordt pas zichtbaar wat er met goede software nog te behalen is. Maar zoals het spreekwoord zegt; "de beste stuurlui staan aan wal."

Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2020
2020
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik ga me van dit onderwerp uitschrijven want ik wordt echt niet goed van dit aanhoudende gezeur. :evil:

met zeer vriendelijke groet,
Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding

thooms

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door thooms »

Isaac jij hebt het ook begrepen.

Inspector Gaget ik zie het zo bv als de koffie niet lekker smaakt dan kan je proberen er andere melk in te doen of iets meer , of je laat het weg.
Dan kan je nog eens meer suiker toevoegen , je kan dan nog wat buisman erbij doen .
Uiteindelijk moet je toch eens naar de koffie kijken ,dan ben je met de oplossing bezig.

Zo zie ik het Big RT Smile

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Definitieve oplossing KFR oplossing gericht

Ongelezen bericht door Bert M »

En naar aanleiding van voorgaand verwijderd bericht, gaan we een streep onder dit onderwerp zetten!

Bert M
Moderator

Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”