temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
roel

temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Ongelezen bericht door roel »

Beste Forumlezers,

Ik heb een geweldige R1100RT uit '95 die sinds kort een raar probleempje laat merken: Nadat de motor warm is gereden (op een normale manier) begint de temperatuurmeter weg te vallen en de motor te stotteren. In het ergste geval als ik bij een stoplicht stil sta, slaat de motor af. In het gunstigste en meest voorkomende geval stotterd de motor, valt de temperatuurmeter weg, rijdt toch weer (normaal) door en na ong. 10sec stotterd de motor weer en valt de meter ook weer weg. De temperatuurmeter gaat dan ook erg snel op en neer van koel naar heet.
Nadat de motor een of meerdere keren heeft gestotterd valt de temperatuurmeter definitief weg en stotterd de motor ook niet meer. Stop ik om bijvoorbeeld te tanken, dan werkt alles na het tanken weer normaal en begint na een kilometer of 10 weer alles opnieuw. Vaak zie ik ook onder het rijden dat de temperatuurmeter is weg gevallen, maar heb ik tijdens het rijden niets gemerkt.
H E L P ! Is er iemand die ditzelfde probleem ook heeft gehad of die weet waar ik dit probleem moet zoeken..?

Groeten SicK(:
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo.

Misschien zit ik fout,maar ik zit te denken aan de bobine of de hallgever.

Succes.
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 29 sep 2008, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Yep, hallgevers zijn de eerste verdachten. Deze worden heel warm en willen dan nog weleens falen met de genoemde gevolgen. De mijne zijn toen ook vervangen.

Succes
Paul
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik heb/had hetzelfde denk ik. mijn rt is trouwens ook van 1995.
Als de (olie)temperatuurmeter op het infodisplay boven de 5 streepjes kwam, ofwel door een hoge snelheid en dus hogere temperatuur, ofwel doordat je bijvoorbeeld te lang voor een stoplicht in een rijtje moet wachten terwijl de omgevingstemp. ook al aan de hoge kant is, viel de aanwijzing eerst geheel weg en daarna wisselend één/meerdere streepjes en dan weer niets. Totdat ik weer een aardige snelheid had en dus weer voldoende koeling, dan werd weer een constante temp. aangegeven.
Bij een uitgebreide beurt laatst bij van harten in amersfoort gemeld, ik dacht dat de olietemperatuursensor stuk was.
Ze hebben alles nagekeken, de aansluiting van de sensor op de kabel ingespoten met contactcleaner en tevens de stekkerverbinding van het display losgehaald en ook ingespoten en weer teruggeplaatst.
tot nu toe krijg ik geen rare aanwijzingen meer.
Bij van harten zeiden ze dat als deze sensor stuk is, je moet merken dat de motor erg beroerd gaat lopen. Dát deed de mijne dus niet. Waarschijnlijk was er bij mij dus sprake van slecht geleidende contacten bij het display.
Als die van jouw wél beroerd gaat lopen en met horten en stoten, dan zal bij jou de olietemperatuursensor waarschijnlijk wel stuk zijn.
De motronic weet dan niet goed hoeveel brandstof er ingespoten moet worden.
Een lang verhaal, maar hopelijk heb je hier iets aan.

groeten, Willem.
Laatst gewijzigd door Willem Rietveld op 03 okt 2008, 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

^^met Willem.

De olie tempsensor geeft niet alleen de waarde door naar het display, maar ook naar het brein en die zal het brandstofmengsel aanpassen naar de gemeten waarde.

Foute meting is foute uitkomst en de motor zal te arm of te rijk lopen, met stotteren en/of uitvallen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo,
even een "update" van mijn eerdere reactie.
Met deze hete temperaturen heb ik inmiddels toch dezelfde klachten als Roel.
De rt gaat bij het wegvallen van de temp aanwijzing ook even met horten en stoten, net als vroeger met een tank met twee standen (normaal en de reservestand).
Het effect is precies hetzelfde.
Vrijdag aanstaande (23-07) gaat hij naar van Harten om de olietempsensor + de hallgever te vervangen. Dan ben ik er waarschijnlijk vanaf, want dit rijd inderdaad op z'n zachts gezegd niet erg prettig.
Het is dan ook meteen mijn eerste vakantiedag. Het weekend daarna zouden we met de auto + de RT op vakantie gaan.
Zijn de klachten na vrijdag weg, gaat de RT mee, zoniet dan maar alleen met de auto.
Om nu met deze klachten lekkere tourritjes te maken ver van huis lijkt me niet erg aanlokkelijk.
Laat nog wel even de uitslag weten.
Groeten, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
willem58

Re: temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Ongelezen bericht door willem58 »

Ok ik wil geen roet in het eten gooien maar wat heeft de Hall-gever te maken met het wegvallen van de temp. meter?? het lijkt mij meer een voeding probleem
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Ongelezen bericht door Baird »

Willem Rietveld schreef:..................................
Vrijdag aanstaande (23-07) gaat hij naar van Harten om de olietempsensor + de hallgever te vervangen. Dan ben ik er waarschijnlijk vanaf, want dit rijd inderdaad op z'n zachts gezegd niet erg prettig.............................
jammer, ik zou ze graag apart vervangen willen zien worden, nu weet je nog niet welke nou de echte oorzaak was............... _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Ongelezen bericht door vioma »

nu weet je nog niet welke nou de echte oorzaak was...............
Mee eens ! vervang nooit twee onderdelen tegelijk !
willem58

Re: temperatuur-en sto..sto..stotterprobleem

Ongelezen bericht door willem58 »

Mee eens
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”