Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Ongelezen bericht door scOOb »

Hoi,
Al weer even geleden dat ik me nog liet zien hier, maar toch weer een vraagje.

Verleden week dan toch eindelijk de batterij en luchtfilter ook vervangen, waarom ik dat niet eerder deed, :$ geen idee. De oude had nog steeds datum 2004 als opdruk, net zoals batterij.

Alleszins, sinds het nieuwe luchtfilter heeft de beemer neiging tot stilvallen bij koude motor. Ken er niet veel van, maar mijn gezond verstand zegt : nieuw filter, dus meer lucht, dus mengsel brandstof lucht te arm, dus ,...
Gelijktijdig denk ik ( maar nog niet zeker) een stijging van verbruik,vast te stellen, dus compleet tegenovergestelde.
Nu iets meer dan een halve tank leeggereden op slechts 170 km. Korte afstanden woon-werkverkeer weliswaar: 2 x daags 6 km
Zou het enkel afstellen zijn, of ook vuile / versleten sproeiers ? Zit de motronic er voor iets tussen ? Motor heeft 2 dagen zonder batterij gestaan , bepaalde instellingen gewist ?

Kort gezegd ... hij loopt niet meer lekker ... elk stoplicht angst dat de motor elk moment kan stilvallen

Ook merk ik, maar ws. niets te maken met filter, dat een toerentalverhoging met de choke-kabel onbestaand is. Is deze ergens aan te spannen, of vervangen maar ? Want daar zie ik wel een beetje tegenop, omdat ik dan ws. Toch ineens ook de gaskabels en distributiebox mee wil vervangen, en die spullen niet bepaald goedkoop zijn ..

Thx voor de tips !
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik verwacht eerder dat je de motor moet synchroniseren. Deze motoren zijn vrij gevoelig op de gaskabels. Als het stationair toerental al vrij laag is hoeft er maar een klein beetje verschil tussen links en rechts te zitten en hij slaat constant af bij koude motor. Ik verwacht dat er ook niet voldoende vrije slag op gaskabel(s) zit. Wanneer zijn je kleppen voor het laatst afgesteld? Tevens ook de speling op de chokekabel nazien. Soms is het nog sneller op te lossen dat het antwoord op de vraag hier te typen is. Je luchtfilter vervangen moet geen effect hebben maar je kan wel wat tegen de gaskabel gehangen hebben. En dat kan dan weer wel effect hebben als hij verkeerd schiet.

Groet Ton
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Ongelezen bericht door scOOb »

Was iets essentieels vergeten na herplaatsen batterij : met contact aan enkele keren de gashendel helemaal open draaien.
Sinds ik dat vanmorgen is het precies al weer wat beter. Ik ga even een paar dagen aanzien. Kleppen en sync is nog niet zo lang geleden gebeurd. Moet wel m'n chokekabel vervangen, dus ben dan toch weer aan syncen toe
Gr,
Scoob
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Ongelezen bericht door Baird »

Heb nog een nieuwe chokekabel liggen voor een R1150RT, verder zijn er nog wel een paar items waar je even naar moet kijken, vanavond verder ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Ongelezen bericht door scOOb »

Choke kabel niet liggen, maar eigenlijk van plan de hele bowdenbox met kabels te vervangen. Alleszins : demonteren en bekijken. Merkte laatse keer toen hij werd gesynct al dat de gaskleppen niet geheel synchroon af te stellen waren wegens helemaal uitgeregeld en één kabel nog te lang. Analoog naar alle meuk die ik tot nu toe al vervangen heb , zijn ook die ongetwijfeld ook nog steeds van 2004, en dus na 85000 km dringend aan vervanging toe. Gashendel draait al van in het begin vrij zwaar. Vermoeiend soms ...

Alleen de prijs heeft me altijd wat tegengehouden. Geen echte noodzaak, en voor nieuw-nieuw toch weer snel 200 eur voor box en 4 kabels. Die dingen vervangen, allemaal geen probleem. Kabelspeling afstellen en syncen ben ik dan weer beetje bang van, mits nog nooit zelf gedaan.
Ws. 2 keer niks ... maar toch
Gebruikersavatar
maRTinP
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
Type: R1200RT
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Afstellen mengsel na nieuw luchtfilter ?

Ongelezen bericht door maRTinP »

Scoob,
Jouw beschrijving van de problemen doet mij denken aan een kapotte bobine. Zou wel toevallig zijn precies tijdens het moment dat je je luchtfilter vervangen hebt, maar niet onmogelijk. Is eenvoudig te checken.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”