twin spark of niet?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
stryker
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 sep 2018, 13:17
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Diepenbeek

twin spark of niet?

Ongelezen bericht door stryker »

Ik ben me een beetje aan het inlezen op de rt (voor mij gaat de keuze uit naar een 1150).
Er zijn bepaalde kwaaltjes waar ik me van bewust ben zoals de abs.
Er zijn er met 1 en 2 bougies per cilinders.
Nu heb ik er een paar op het oog. 2 ervan zijn twin sparks en de andere niet. kilometerstanden schommelen tussen de 65000 en de 90000km
Ik heb al gelezen dat mits goede afstelling je ook geen last meer hebt van kfr. Dus weet niet echt waar mijn voorkeur moet naar uitgaan en wat beter is. Met een twinspark schijn je minder last te hebben met kfr maar het kan nog alijd voorkomen.
zijn er nog verschillen tussen de 2 soorten motoren? en welke is het betrouwbaarste?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door Baird »

De TwinSpark was een poging om een oplossing te vinden voor de beroerd lopende motor door de strenge milieu-eisen. Als je de beide injectors vervangt voor een gebalanceerd setje van Tills.de (€ 80) en een Stage 7 chip van John (€80) ben je met een middagje sleutel en minder dan € 200 klaar. Je hebt dan geen Recyclizer meer nodig, zowel de MonoSpark als de TwinSpark rijden dan zoals het eigenlijk bedoelt was, geen KFR meer, meer vermogen en een prachtige koppelkromme en geen enkele hapering meer _004 _004

Voor wat betreft de slijtage zou ik voor de 65.000 gaan, niet om het blok maar om de slijtage aan de gasklephuizen die bij ongeveer 125.000 aan revisie toe zijn, remschijven zijn ook bij die stand gemiddeld aan de beurt. Zorg verder dan het remsysteem goed doorgespoeld is maar dat is hier al zo vaak beschreven .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
stryker
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 sep 2018, 13:17
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Diepenbeek

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door stryker »

Baird schreef: 22 sep 2018, 23:32 De TwinSpark was een poging om een oplossing te vinden voor de beroerd lopende motor door de strenge milieu-eisen. Als je de beide injectors vervangt voor een gebalanceerd setje van Tills.de (€ 80) en een Stage 7 chip van John (€80) ben je met een middagje sleutel en minder dan € 200 klaar. Je hebt dan geen Recyclizer meer nodig, zowel de MonoSpark als de TwinSpark rijden dan zoals het eigenlijk bedoelt was, geen KFR meer, meer vermogen en een prachtige koppelkromme en geen enkele hapering meer _004 _004

Voor wat betreft de slijtage zou ik voor de 65.000 gaan, niet om het blok maar om de slijtage aan de gasklephuizen die bij ongeveer 125.000 aan revisie toe zijn, remschijven zijn ook bij die stand gemiddeld aan de beurt. Zorg verder dan het remsysteem goed doorgespoeld is maar dat is hier al zo vaak beschreven .......
Dank voor uw antwoord.
Ik ben eens op de site gaan kijken van tills en er staat inderdaad een wisselset voor de r1150rt maar ook een set met de injectors van de 1200 die ze passend hebben gemaakt voor de 1150. zou de motor nog beter lopen met de injectoren van de 1200?
en wat veranderen ze eigenlijk tov de originele injectoren?
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door reneRT »

Waar kun je een stage 7 chip van John bestellen?
Gr,
René
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door Baird »

stryker schreef: 24 sep 2018, 13:38
Baird schreef: 22 sep 2018, 23:32 De TwinSpark was een poging om een oplossing te vinden voor de beroerd lopende motor door de strenge milieu-eisen. Als je de beide injectors vervangt voor een gebalanceerd setje van Tills.de (€ 80) en een Stage 7 chip van John (€80) ben je met een middagje sleutel en minder dan € 200 klaar. Je hebt dan geen Recyclizer meer nodig, zowel de MonoSpark als de TwinSpark rijden dan zoals het eigenlijk bedoelt was, geen KFR meer, meer vermogen en een prachtige koppelkromme en geen enkele hapering meer _004 _004

Voor wat betreft de slijtage zou ik voor de 65.000 gaan, niet om het blok maar om de slijtage aan de gasklephuizen die bij ongeveer 125.000 aan revisie toe zijn, remschijven zijn ook bij die stand gemiddeld aan de beurt. Zorg verder dan het remsysteem goed doorgespoeld is maar dat is hier al zo vaak beschreven .......
Dank voor uw antwoord.
Ik ben eens op de site gaan kijken van tills en er staat inderdaad een wisselset voor de r1150rt maar ook een set met de injectors van de 1200 die ze passend hebben gemaakt voor de 1150. zou de motor nog beter lopen met de injectoren van de 1200?
en wat veranderen ze eigenlijk tov de originele injectoren?
Ik heb voor mijn R1150RT de wisselset gedaan en het was een enorme verbetering, De chip van John gaat via zijn facebook pagina, eerst even mailen met hem wat je precies wenst en dan bestellen! https://www.facebook.com/JohnGS1100
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Als je een R1150RT twin-spark echt goed laat afstellen, loopt ie als het spreekwoordelijke naaimachientje. Tenminste, de mijne uit 2004 wel.. _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door Baird »

Berrybeer schreef: 25 sep 2018, 18:13 Als je een R1150RT twin-spark echt goed laat afstellen, loopt ie als het spreekwoordelijke naaimachientje. Tenminste, de mijne uit 2004 wel.. _004
Dat dacht je maar :D ...... Hij draait per definitie te arm in diverse gebieden, na de injectors- en chip upgrade loopt hij pas echt goed: hangt direct en krachtig aan het gas tot aan het maximum toerental, heeft meer koppel over de hele linie en het ''eindschot' is nu eindelijk aanwezig, net als die reclame van vroeger "Eenmaal xxx, nooit meer wat anders....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door EileRT »

Als je een R1100RT mono spark echt goed laat afstellen, loopt 'ie als het spreekwoordelijke naaimachientje. Tenminste, de mijne uit 2000 wel . . . ;)

Ja, écht hoor en zonder chiptunes, recyclizers en dat soort "shit" (dat is het eerste wat ze er bij MSA "af slopen")! :O
Berrybeer schreef: 25 sep 2018, 18:13 Als je een R1150RT twin-spark echt goed laat afstellen, loopt ie als het spreekwoordelijke naaimachientje. Tenminste, de mijne uit 2004 wel.. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door hbtwin »

Welke je ook koopt de met 1 bougie of met 2 bougie,
Met de chip van john ,die bij de motor past.maakt echt een enorm verschil. Big RT Smile neemt niet weg dat alles netjes afgesteld behoord te zijn.


Mvg hbtwin
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door reneRT »

EileRT schreef: 25 sep 2018, 22:57 Als je een R1100RT mono spark echt goed laat afstellen, loopt 'ie als het spreekwoordelijke naaimachientje. Tenminste, de mijne uit 2000 wel . . . ;)
Ja, écht hoor en zonder chiptunes, recyclizers en dat soort "shit" (dat is het eerste wat ze er bij MSA "af slopen")! :O
En wat vind je van zo een "gebalanceerd setje van Tills.de" ? Ook niet nodig als ie goed is afgesteld?
Gr,
René
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door EileRT »

N.a.v. bovenstaande posting:

Vandaag ben ik weer bij Niels en Rick van MSA geweest. Rick heeft de pinion keerring vervangen. Niels was op een gegeven moment bezig met het afstellen en synchroniseren van een andere motor, een 1150RT. Ik stelde hem wederom de vraag of zij allerhande "toeters en bellen" gebruiken om de motor beter te laten lopen/af te stellen. Zijn antwoord was: "Nee. We halen dit er als eerste af. Het gaat erom dat de motor zonder dit alles perfect wordt afgesteld en gesynchroniseerd."

Ik kan als hun klant en als motorrijder zeggen dat ik geen last heb van KFR en wat voor "hik" in vermogensafgifte dan ook.

Verder is het vooral aan een ieder om te doen en te laten om de motor anders of beter te laten rijden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door EileRT »

Je snapt het! ;)
reneRT schreef: 06 okt 2018, 22:38 Oke, dan maar eens langs MSA voor het afstellen en synchroniseren. Ik heb wel wat last van KFR.
En deel na je bezoek vooral je ervaring op 't forum . . . ! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste reneRT:

Mijn excuses voor het verwijderen van je laatste bericht in dit topic. Ik heb je volledige bericht geciteerd in mijn bovenstaande posting.

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zelfs met de R1100R ( singlespark) totaal geen last van KFR. Gewoon goed afstellen is alles wat nodig is.
stryker
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 sep 2018, 13:17
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Diepenbeek

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door stryker »

Ik heb ondertussen een rt gekocht van 2002 een single spark. Bedankt voor alle antwoorden. Ik ben benieuwd of ik het goed afgesteld ga krijgen want ik ben van plan om alles zelf te doen. Heb wel een hulplijn (ik kan mijn motor mee naar school nemen want ik ben avondonderwijs motortechnicien aan het volgen).
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: twin spark of niet?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

stryker schreef: 07 okt 2018, 20:11 Ik heb ondertussen een rt gekocht van 2002 een single spark. Bedankt voor alle antwoorden. Ik ben benieuwd of ik het goed afgesteld ga krijgen want ik ben van plan om alles zelf te doen. Heb wel een hulplijn (ik kan mijn motor mee naar school nemen want ik ben avondonderwijs motortechnicien aan het volgen).
Zolang je werkt in de juiste volgorde is het afstellen heel simpel.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”