te rijk mengsel R1150RT

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
andre
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011, 12:17
Type: R1150RT
Bijz: verhoogd windscherm
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

te rijk mengsel R1150RT

Ongelezen bericht door andre »

Hallo boxervrienden,

Ik heb R1150RT uit 2002 (géén twin spark) met 94.000 op de teller. Onlangs heb ik de injectoren vervangen door nieuwe, op elkaar afgestemde R1200 injectoren van Tills.de. Motor loopt prima, heeft eigenlijk nog nooit zo fijn gelopen. Maar bij uitlezing van de Lamba sonde op GS-911 blijkt dat het mengsel te rijk is. Brandstofgebruik is ongeveer 1:16 - 1: 17
Iemand hiermee bekend ? Zou het vervangen van de Lambda sonde dit oplossen ?

Boxergroet,

André Schuurmans
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: te rijk mengsel R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

andre schreef: 02 mar 2019, 17:44 Hallo boxervrienden,

Ik heb R1150RT uit 2002 (géén twin spark) met 94.000 op de teller. Onlangs heb ik de injectoren vervangen door nieuwe, op elkaar afgestemde R1200 injectoren van Tills.de. Motor loopt prima, heeft eigenlijk nog nooit zo fijn gelopen. Maar bij uitlezing van de Lamba sonde op GS-911 blijkt dat het mengsel te rijk is. Brandstofgebruik is ongeveer 1:16 - 1: 17
Iemand hiermee bekend ? Zou het vervangen van de Lambda sonde dit oplossen ?

Boxergroet,

André Schuurmans
Dat is inderdaad fors te noemen. Bij mij gebeurde iets vergelijkbaars na het vervangen: doordat hij zo mooi liep met de nieuwe injectors hing ik wel erg enthousiast aan het gas en nam het verbruik aardig toe. Heb mijn gedrag wat aangepast en rij nu 1:18 - 1;19.

Als de Lambda sonde zich goed laat uitlezen is hij goed, het is niet meer dat een zuurstof sensor. Je zou de afstelling/voltage van de TPS eens kunnen controleren, zie de manual hier op het Forum. TPS is een input van de Motronic aan die alles verder regelt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: te rijk mengsel R1150RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat veel toegepast werd en zelfs nog wordt is dat de temperatuursensor, die in het luchtfilterhuis zit, middels een adapter aangesloten zit.
Door die sensor, middels de adapter die er tussen geplaatst is, kouder te laten zijn dan de werkelijkheid is gaat de motronic rijker regelen.
Ik zou dus eerst even kijken of die aanpassing er tussen zit en dan deze verwijderen.
Ik weet niet of de GS-911 die temperatuur ook laat zien en of je daar toevallig op gelet hebt wat deze was.
Dat de lambda sonde stuk zou zijn kan maar komt weinig voor.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: te rijk mengsel R1150RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

De lambda sensor meet het zuurstofgehalte, dus daarmee kan je in principe niet zien of de motor te rijk loopt. Dit doe je met een CO meter.
Voor zover ik weet, zijn de R1150 blokken voorzien van een geregelde katalysator, dus handmatige afstelling is niet mogelijk. Inderdaad zou de "fop"weerstand (Recyclizer) de schuldige kunnen zijn, maar ik heb daar zelf geen verhoogd brandstofverbruik mee ervaren.
Overigens is een verbruik van 1:17 voor deze blokken niet verkeerd. Met mijn 1100RT haalde ik ook niet veel beter.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”