Is dit wat?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Mike Philippens

Is dit wat?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Al een tijdje geleden kwam ik op een strooptocht over het net dit tegen. Mannen die er niet voor terugdeinzen om een BMW eens te kietelen. Ze pakken het leuk aan, en doen uitlaat, bochten, inlaat en het injectiesysteem. Erg grondig. Nu heb ik al dikke bochten en een K&N filter, maar ik vindt dit er wel erg stoer uit zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wie valt meteen wat geks op aan deze foto?

Afbeelding
Juist...de uitlaat is verplaatst :O

Maar die aanpassing aan het luchtinlaatsysteem vind ik wel stoer. Een leuk stukje huisvlijt. Je zult zo'n open luchtfilter van K&N moeten uitzoeken (zal niet zo'n probleem zijn denk ik) en een mooi stukje aluminium moeten laten maken (of RVS). In die pijp zul je dan de tempsensor die nu in het luchtfilterhuis zit moeten plaatsen. Op zich ziet het er wel 'do-able' uit. En natuurlijk moet de motor worden afgesteld naderhand. Voor maximum effect moet je 'm dan denk ik wel laten chippen. En meteen een leuke Remus erop schroeven.

Maar...wat denkt 'men' hiervan? Zou iemand hier het aandurven? Volgens mij maak je er niets (onherstelbaar) mee kapot mocht het niets zijn. Het heeft je dan alleen wat centjes gekost, waarvan de rollenbank het meeste denk ik. Die filters en zo'n pijpje is te overzien. Zou dit echt wezenlijk meer opleveren dan alleen een K&N filter zoals ik nu heb in het originele luchtfilterhuis? (buiten een pak meer herrie).
Stingray

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Stingray »

Heb je ook ergens een prijs gezien voor dit alles? Ja ik vind de bochten wel mooi maar of ik het waard vind, weet ik niet.

Ik vind vaak dat je relatief veel betaald voor weinig winst. Uitlaat systeem compleet kost toch al gauw 800-1000 euro, rapid modele 400 euro en lucht filter 60 euro. Je bent dus al gauw 1500 euro verder voor een 5-10 pk vermogens winst. De motoren die wij kopen, kopen we niet voor het vette vermogen, toch?? Althans ik niet. Ik koop hem omdat ie lekker soepel loopt en over het hele bereik voldoende levert. Ik koop BMW omdat ze heerlijk sturen met dat para/tele lever systeem.

Ik vind andere veren of schokbrekers dan een betere investering. ( ik heb er hyperpro onder zitten)

Ik zal wel eerlijk zeggen dat als ik op MP een 2e hands uitlaat systeem tegenkom voor weinig dan ben ik best geinteresseerd maar alleen als ik voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten.
Inspector Gadget

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben ook wel eens zoiets op mijn "strooptochten" tegengekomen, vooral in de US of A schijnt men dit vaak te doen;
Door de regelgeving in de US heeft men allerlei uit- en ingaande zaken afgevangen of "af-ge-cat" (zoals benzine-damp, catalisator uitlaat, etc).
Hierdoor heeft men in die contreien nog meer last van "geknepen" fietsen dan dat wat wij hier bemerken.

Technisch gezien zie ik zo geen beperking anders dan dat je het mechanisch allemaal kwijt moet kunnen cq. moet verplaatsen.
Waaronder inderdaad de plaatsing van de sensoren e.d.
Je zult inventief moeten zijn en de nodige tijd voor moeten uittrekken.

Bij mij moeten de grotere pijpen en andere uitlaat er nog op en de nieuwe chip er nog in, en zover ben ik nog niet eens gekomen _002
Mike Philippens

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Stingray schreef:Heb je ook ergens een prijs gezien voor dit alles? Ja ik vind de bochten wel mooi maar of ik het waard vind, weet ik niet.
Dat hele pakket wat die knakker erop kan bouwen kost een klein fortuin. Maar ik wil niet alles. Ik heb begin dit jaar al een setje dikkere bochten van Siebenrock op de kop getikt. Niet bewust omdat het dikkere waren, maar omdat mijn oude er niet meer uit zagen. Die Siebenrock bochten waren nieuw en 'slechts' €180. Het K&N filter (vervanging van het papieren filter) was ook een koopje van MP.

Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in de hele kit die hij kan leveren, maar in onderdelen. Ik zit al een tijdje te broeden op een uitlaat. Je kunt ze tweedehands kopen, soms voor €200-250. Maar ik heb ook al geïnformeerd bij Pajic Racing (oude buurman van me) en die zet er een Laser op en maakt die helemaal pas voor de RT en dan heb je een nieuwe (alleen de einddemper met collector tot aan de bochten) voor +/- €400. Vind ik nog te doen. Dan gaat meteen die dikke pot eronder uit, en bij elkaar scheelt dat weer een kilo of 4-5 dood gewicht.
Die inlaatbuizen moeten door een of andere Handige Hendrik wel in elkaar te knutselen zijn denk ik. Iemand die je kent die bij een of ander fabriekje werkt kan dat vast wel maken. Ik vrees alleen dat het behoorlijk herrie maakt. Dat K&N filter van me hoor je ook best (minder aanzuigdemping) bij het accelereren, dus ik denk dat dit nog erger is. Of je dát wilt met een RT is de vraag... ;)

Maar het lijkt me wel leuk als projectje. Gewoon omdat het kan. En die tuning hoeft niet perse het doel te hebben om 'm vreselijk hard te laten lopen; het kan ook gewoon om 'm lekkerder te laten lopen. En dan zou ik geen Rapid Bike nemen, maar echte chiptuning, dus herprogrammeren van de Motronic. Als ik weer centjes heb, zal ik eens met Mile Pajic gaan praten, wie weet vindt hij dit wel leuk om eens te proberen.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

"Niet omdat het nut heeft, gewoon omdat het kan", mooie uitspraak. :lol:

Mijn ervaring is dat je met K&N filters oid alleen maar verliest, de standaard airbox is zo beroerd nog niet.

Ik ben dan ook van mening dat je het ergens anders moet zoeken, en eerst afvragen wat je wilt, topvermogen, of rijdbaarheid, lees 'koppel'
Dan blijkt dus dat de airbox en uitlaatbochten van een std RT/RS niks slecht zijn.
De winst moet je halen uit de brandstof voorziening en de Moronic overboord gooien en met een programmeerbare ecu gaan werken, van KMS of Motec.

Daarmee kan je over het gehele toerenbereik het mengsel optimaal instellen, per cilinder een Lambdasensor voor de terugkoppeling en een paar klopsensoren die de ontsteking maximaal vroeg laat vuren.
Een verbeterde versie van de 1200 dus. :D

Doorbordurend op dit verhaal wordt dan het gebruik van variabele kleptiming en luchtinlaat

Dat 140-150 Pk uit een boxermotor makkelijk haalbaar is, heeft Herr BMW al laten zien met de R1 uit begin jaren '80.
Met de kennis, technieken en materialen van nu, 30 jaar verder is ruim meer ook mogelijk, maar dan zie ik liever minder paarden en meer Nm.

125 Pk en minstens zoveel aan Nm en dan vanaf 2500-3000 meer dan 100, dan lullen we ergens over. :lol: :lol: :lol:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Beamietoo

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mooi maar ik zou eerst mijn geld uitgeven aan verbeterde veringen en dat gezuurde accu ook wegdoen. Zoals eerder gezegd zijn de prestaties uit de BMW ontworpen in- en uitlaat kanalen toch meer dan acceptable. Maar tja alles voor wat wils.

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door HansD »

ksimon schreef:Zoals eerder gezegd zijn de prestaties uit de BMW ontworpen in- en uitlaat kanalen toch meer dan acceptable. Maar tja alles voor wat wils.
Ben ik het wel mee eens. Tegenwoordig kun je daarvoor ook prima bij BMW terecht: een K1300GT of desnoods een S1000RR!!
Hans
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Herinner me nog een ontmoeting met een HP2-Sport, de 1e dohc, beetje dollen rond Eindhoven op de klaverbladen, totdat we vrijbaan kregen. :O
Dacht dat m'n 1100 stuk was. :roll:

Ongeveer diezelfde motor ligt nu onder de nieuwe RT en GS, 110 paardjes en 120 Nm aan koppel, dat gaat er toch aardig op lijken. :lol:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

PaulRS schreef:Mijn ervaring is dat je met K&N filters oid alleen maar verliest, de standaard airbox is zo beroerd nog niet.
I beg to differ. Ik heb de dikkere bochten gemonteerd en het K&N filter, waarna ie een beurt heeft gehad waarbij hij weer helemaal is afgesteld en geen centje pijn. Loopt een stuk beter zo.
Het is logisch dat de boel niet lekker loopt als je een onderdeel van in- of uitlaat vervangt en niets aan de afstelling doet. Dat gaat niet werken.

En de standaard airbox zo slecht nog niet?
Afbeelding
Deze is van een GS geloof ik, maar die van een RT is niet zoveel anders. Als je dat dan vergelijkt met dit:
Afbeelding
Dan weet ik wel waarmee er meer lucht in de tent komt. En uiteraard dan ook de boel goed afstellen; als je aan zulke dingen gaat beginnen, moet je dan ook echt gaan tunen. Gewoon opnieuw de boel afstellen is niet voldoende; de verandering is dan te groot.
De winst moet je halen uit de brandstof voorziening en de Moronic overboord gooien en met een programmeerbare ecu gaan werken, van KMS of Motec.
Zover wil ik niet gaan. Het is overigens ook nog helemaal geen concreet plan dat ik al volgende maand wil uitvoeren. Maar het lijkt me wel geinig om een keer aan te beginnen. Mocht ik nog wat willen aanpassen (motorisch) zou ik naast de dikke bochten en K&N die ik nu al heb hooguit de uitlaatdemper en dat 'zero restriction air inlet' verhaal willen doen, gevolgd door een goede afstelling/tuning van het motormanagement (chippen dus). Maar het hoeft geen MotoGP monster te worden, maar wat meer trekkracht is wel lekker. Ik moet iets te vaak een tikke terugschakelen als ik even snel wil inhalen. Heeft ook wel te maken met de 850, die gewoon iets minder heeft dan de 1100 en 1150.

Maar goed...ik moet er nog even over nadenken. Ik ga er ook geen duizenden euro's in steken. En eerst even overleggen met de deskundigen.

btw: even een quote van de site van die Yankees:
We took a 2000 R1100RT and added a 200 lb rider, 2/3 of a tank of gas, saddle bags, and a 33L top case and did our standard 60 to 80 mph roll-on testing on a level stretch of road without the aid of wind. No drag racing tricks like taking off the mirrors or lowering the windscreen, backing off the brake pucks, or crouching down on the tank. With the R1100RT Black Hole Spyder Exhaust, stock injectors, and our Zero Restriction Inlet System the 60-80 roll on times averaged out to 4.28 seconds, a 17% improvement over the stock time of 5.1 seconds.
Dat is dus alleen de uitlaat en het verbeterde inlaatsysteem, zonder additionele tuning, en dat levert een aardige verbetering op in trekkracht in het middengebied.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Laten we eens naar de F1 techniek kijken, die jongens zijn niet dom. :D

Vroeger zag je daar een rij inlaatkelken bovenop de motor staan en nu een grote airbox met een aerodynamisch gevormde inlaatpijp.
De truuk is dat de motor dan aanzuigt uit een voorraad min of meer stilstaande lucht en die slimme inlaat zorgt voor een drukpuls waardoor er in die box een beetje overdruk heerst, als gevolg van die aerodynamica en pulsvorming.

Op hoge snelheden, vanaf 200 km/u krijg je dan nog een stuwend effect, het zg ram-air die voor nog meer drukverhoging zorgt, dan heb je zomaar 10% meer vermogen, gratis.

Ongeveer dat zelfde tracht Herr BMW te bereiken met de airbox van onze brommers, alleen is daar het milieu het grote struikelblok, maximale opbrengst en nog voldoen aan Euro-3.
Voor de USA (CA) gelden nog strengere regels en daar moet aan voldaan worden.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

PaulRS schreef:Op hoge snelheden, vanaf 200 km/u krijg je dan nog een stuwend effect, het zg ram-air die voor nog meer drukverhoging zorgt, dan heb je zomaar 10% meer vermogen, gratis.

Ongeveer dat zelfde tracht Herr BMW te bereiken met de airbox van onze brommers, alleen is daar het milieu het grote struikelblok, maximale opbrengst en nog voldoen aan Euro-3.
Voor de USA (CA) gelden nog strengere regels en daar moet aan voldaan worden.
Ik denk niet dat BMW een ram-air effect probeert te creëren, anders zat er a)niet zo'n restrictieve airbox achter, die élk effect (if any) van de ram-airscoop teniet doet en b)het werkt pas bij snelheden boven de 200kmh en levert dan een procent of 10 winst op... De 850RT háált niet eens 200... ;)

Een aantal racers hebben zo'n ram-airscoop (Kawasaki heeft een paar hele lelijke stofzuigerslangen de airbox in lopen) en zelfs dat is meer show. Je merkt het echt pas boven de 200. Toen ik mijn RT meer lucht gaf door de K&N filters en RS aanzuigbuizen (was ik nog vergeten te melden) liep ie natuurlijk eerst niet echt goed (teveel lucht), maar na de beurt waarbij ie afgesteld is, loopt ie een stuk fijner dan voorheen. Het is nog niet helemaal perfect, maar een heel stuk beter dan voorheen. De zero-restriction air inlet van die meneer lijkt mij een heel stuk beter te werken dan een ram-airscoop, want die werkt alleen op hoge snelheid. Dit werkt altijd, zelfs bij stationair draaien. De motor krijgt gewoon veel makkelijk zijn lucht.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bij die lucht wil hij ook brandstof.

En daar schort het meestal aan, door die milieu eisen.
Dus moet je gaan chippen, andere ecu, of begin eens met een brandstof drukregelaar van een oude K1200, die geeft 3,5 bar ipv de 3 waar de R het mee moet doen.

Verwacht er geen wonderen van, maar je voelt dat de motor lekkerder draait en er zit meer 'druk' achter het gasgeven.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

PaulRS schreef:Dus moet je gaan chippen, andere ecu, of begin eens met een brandstof drukregelaar van een oude K1200, die geeft 3,5 bar ipv de 3 waar de R het mee moet doen.
Je hebt gewoon het hele verhaal niet gelezen hè?
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Is dit wat?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Wat heb ik gemist, dan?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”