Stotteren/inhouden?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
arjl
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Stotteren/inhouden?

Ongelezen bericht door arjl »

Hallo allemaal,

Ik heb soms het idee, wanneer ik langer in de 2e, 3e of 4e versnelling rijdt, zo tussen de 2000 en 3500 toeren, dat de motor wat stottert of hapert.
Ik kan het niet echt thuis brengen, maar weet ook niet of het echt zo is of dat het wat anders is.
Hebben meer mensen daar last van of is dat niet helemaal goed?

Groeten,
Arjen
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Arjen,

Ik rij sinds kort BMW, overgetapt van een Transalp, en heb me bij mijn nieuwe motor ook flink aangestoord. Schijnt een BMW kwaal te zijn, ze (BMW dealer) hebben er zelfs een speciale term voor. De afstelling goed nalopen schijnt iets te helpen maar het zal altijd merkbaar te blijven.

Stoffel
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Zoek maar eens op KFR (konstanter fahrer ruckelen)
Het komt door de arme afstelling en het feit dat de motor dan gaat "zoeken" naar nog net blijven rijden en zo min mogelijk brandstof verbruiken. Er zijn ook ideeen en theorieen over het verbeteren van dit fenomeen, maar dat vind je vanzelf met de zoekfunctie en google.
Succes
Gebruikersavatar
arjl
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Ongelezen bericht door arjl »

Haha!
Nou, als het al een naam heeft, dan zal het wel goed zijn :wink:
Thanx guys!
Hangofer

Stotteren / inhouden

Ongelezen bericht door Hangofer »

Hallo,

ik ben ook net overgestapt van een Transalp naar de R1100RT. Ik ervaar hetzelfde gevoel op de snelweg. Zit zelfs elke keer naar mijn snelheidsmeter te kijken en durf te zweren dat ik zelfs de wijzer af en toe zie haperen. In het begin zat ik te twijfelen of ik er wel goed aan had gedaan om een R1100RT te kopen. Maar zoals iemand hiervoor opmerkte, als er een naam voor bestaat dan zal het wel kloppen.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

KFR

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Over KFR zijn reeds vele zaken besproken en tips gegeven in dit forum. Voordat we weer van voren af aan beginnen verwijs ik naar de zoekmogelijkheid (bovenaan). Tik daar maar eens KFR in.

grtz
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
HAPPYrtke

Ongelezen bericht door HAPPYrtke »

in dit geval zou ik de gaskleppotentiometer eens checken,dat kan je met een digitale multimeter,je steekt de klemmen in de 1ste en de laatste kontakten v/d GKP-meter,(linker gasklephuis)zet het kontakt aan,en dan zou je 350mVolt moeten meten,is dit niet zo,dan los je de 2 torx boutjes en stel hem zou af.DIT DOET ECHT WONDEREN!!! :idea:

succes
Hangofer

Hallo Jos

Ongelezen bericht door Hangofer »

Het was geenszins mijn bedoeling om de discussie / vragenkwartiertje over dit onderwerp opnieuw op te starten. Dat is idd al uit den treure terug te vinden op allerlei fora. Het is meer een geruststellend gevoel dat iets waaraan je twijfelt, zeker als je net op die BMW rijdt, iets blijkt te zijn dat breed bekend is. En waar je dus geen zorgen om hoeft te maken!

Toch bedankt voor je tip.
Groet
Han
Gebruikersavatar
BarthoD
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Maarsbergen
Locatie: Maarsbergen

Re: Stotteren/inhouden?

Ongelezen bericht door BarthoD »

Ik heb sinds 2 maanden een 1150RT tot op heden geen problemen (wat wil je ook binnen 2500 km na de 60000-beurt bij de dealer) ....
Toch ineens gisteren dit fenomeen. Bij dealer geweest, geen tip, wel "maak afspraak" ...tot ik later bedacht dat ik bij een goedkope tank Normaal 95 had getankt. Vanmiddag weer eens V-Power (maar dan de BP-versie) erin geknikkerd: geen enkele stottter meer in de file; de machine loopt als een zonnetje. Helaas gaat dit wat centen kosten :$ , maar het plezier is er een stuk beter op.

Bartho
crash165

Re: Stotteren/inhouden?

Ongelezen bericht door crash165 »

Goeden dag allen, Ik wil even reageren hier op. Ik heb sinds december mijn eerste beamer gekocht. Bmw r1100rt uit 2000 met 113.000 km er op. Schitterende motor. Perfect onder houden goede motor historie. Aankoop keuring door Eric van Lent laten doen en daarna een grote beurt. Aan gezien ik op de hoogte was van het stotteren en inhouden bij bepaalde toeren tallen van de beamer. Had ik meteen voor mij de keus van brisk bogies genomen. Ik moet zeggen dat ik het verhaal van jullie niet kan bevestigen van stotteren en inhouden. Ja je moet je motor een beetje op toeren houden het is natuulrlijk wel een 1100 twee cillinder en geen vier cillinder. Maar ik heb nooit problemen dus, in geeneen versnelling. De motor draait als een zonnetje Ik ben er super blij mee. Wat een geweldige machine. Zo soepel. Ik rijd al 33 jaar. heb inmiddels al heel wat motoren versleten. Hiervoor een K75RT gereden... Joh dat is de beste motor die ik ooit heb gehad. Dus de stap voor een volgende BMW was een logische stap. En ook nu weer............... Fantastisch
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”