Nieuw: RapidBike EVO

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Al zoekend naar ervaringen met RapidBike 1,2,3 kwam ik terecht op de site van Dimsport Technology, de ontwikkelaar & fabrikant van RB. Sinds 1 december hebben ze RB-EVO een nieuw product, dat neerkomt op een combi van RB en RB-O2 (soort Recyclizer). Mijn PowerFRK gaat daarom terug en er komt in maart een RB-EVO! _004

Kosten bij Fredriks in Goes incl inbouwen en testen € 550,- (is nu op voorraad).

Ik ben erg benieuwd wat dit inhoudt:
Self-correction of maps through steps and timer range

http://web.dimsport.com/rapidbike/rapidbike.php#tab2
01-12-2009
NEW RAPIDBIKE EVO!
Rapid Bike EVO - add-on module to set and control carburation of bikes.
"total injection control" is the name of the RB tecnology evolution: setting and control of fuel injection system with a single module, the RB EVO. It works simultaneously on the injection values and on the signal of the Oxigen sensor, so maintaining performance over time.

Technical Features:

Management of up to 8 injectors with the possibility to reach up to 150% more and 100% less in the injection time

Modulation of Oxigen-sensor signal following the injection map (RB-O2 and Rapid Bike in one module)

Management of electronic shift with possibility to modify the Cut-off time according to RPM and gear position

Advanced change of maps following features that can range from the gear engaged up to the position of the injector

Change of maps while riding by using the optional switch on handlebar

Maps that can be customized with 320 points gain and RPM figures with steps of 50 RPM

Managment of the signal coming from gear position in order to remove speed limiter

Advanced features for map managment following the position of gear change

Self-correction of maps through steps and timer range

CAN-bus line for interaction with peripheral devices and reading of engine working parameters

Waterproof wires with OEM connectors

Compatible with all accessories, Dynolink and Tuning Bike included

Case made of aluminum alloy-castings

12v dc power supply and USB PC-connection
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Mike Philippens

Re: Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Klinkt erg interessant. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit nu verschilt ten opzichte van chip tuning op maat. Tenminste...wat het resultaat betreft dan. Ik snap dat je bij de RB een computer kunt aansluiten en steeds weer aan de mappings kunt rommelen/tweaken enzo. Maar als je zeg maar een bepaald doel voor ogen hebt, is er uiteindelijk geen verschil tussen een RB en chip tuning. De laatste kun je achteraf alleen zelf niet meer aanpassen. De RB geeft je geen extra mogelijkheden, toch?

Wat dit betreft:
Self-correction of maps through steps and timer range
De RB 'ziet' alles wat de Motronic ook ziet, dus hij heeft altijd de beschikking over meetwaarden van de O2 sensor of de Lambda sensor. Zou het niet zo zijn dat ie zichzelf kan corrigeren als ie ziet dat het mengsel niet echt lekker is bij een bepaald toerental? Want hoe dan ook, een te arm of een te rijk mengsel is nooit goed. Het doel van zo'n aanpassing is een optimale verbranding te realiseren. Tenminste...dat is wat ik denk dat zoiets betekent.
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Mike Philippens schreef:Klinkt erg interessant. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit nu verschilt ten opzichte van chip tuning op maat. Tenminste...wat het resultaat betreft dan. Ik snap dat je bij de RB een computer kunt aansluiten en steeds weer aan de mappings kunt rommelen/tweaken enzo. Maar als je zeg maar een bepaald doel voor ogen hebt, is er uiteindelijk geen verschil tussen een RB en chip tuning. De laatste kun je achteraf alleen zelf niet meer aanpassen. De RB geeft je geen extra mogelijkheden, toch?
Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Mike Philippens schreef:Wat dit betreft:
Self-correction of maps through steps and timer range
De RB 'ziet' alles wat de Motronic ook ziet, dus hij heeft altijd de beschikking over meetwaarden van de O2 sensor of de Lambda sensor. Zou het niet zo zijn dat ie zichzelf kan corrigeren als ie ziet dat het mengsel niet echt lekker is bij een bepaald toerental? Want hoe dan ook, een te arm of een te rijk mengsel is nooit goed. Het doel van zo'n aanpassing is een optimale verbranding te realiseren. Tenminste...dat is wat ik denk dat zoiets betekent.
Ik ben zojuist bij Van Harten geweest. Zij zeggen dat de met de RB1 meegeleverde mapping 99% goed is en dat je die laatste procent op de rollenbank eruit kunt halen. Zij monteerden op hun eigen fietsen tot nu toe RB1/3 icm PowerFrk. Er zijn nog geen ervaringen met de RB-EVO, maar de documentatie suggereert dat de EVO die combinatie overbodig maakt.


De PowerFRK gaat terug en ik heb inmiddels de bestelling voor de RB-EVO geplaatst. :D
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb gezien hoe een Rapidbike wordt afgesteld en dat zie ik mezelf echt niet doen. Voor de duidelijkheid een (vereenvoudigde) samenvatting van de verschillende Rapidbike modules:
  • De Rapidbike 1 zit tussen de ECU en de injectoren en verhoogd of verlaagd de hoeveelheid ingespoten benzine afhankelijk van toerental en gasstand.
  • De Rapidbike 2 doet hetzelfde maar wordt ook aangesloten op de sensor die de krukaspositie doorgeeft. Dit wordt gebruikt om het inspuitmoment te vervroegen of te verlaten, wederom afhankelijk van toerental en gasstand,
  • De Rapidbike 3 is gelijk aan de Rapidbike 2, maar kan meerdere settings opslaan waarop je vanuit een schakelaar op het stuur kunt kiezen (bijv. een droogweerstand en een regenstand).
  • De Rapidbike O2 is aangesloten op de Lambda-sonde en stuurt de inspuiting bij op basis van deze sonde.
  • De Rapidbike EVO is simpel gezegd een Rapidbike 3 + een Rapidbike O2 gecombineerd.
Belangrijk verschil met chip tuning is nog dat de Rapidbike als een extra piggy bag (rugzakje ) over de bestaande motronic wordt gemonteerd. De motronic blijft gewoon zijn werk doen, de rapidbike kijkt mee en stuurt bij. Als je de Rapidbike verwijdert heb je je originele motor weer terug.
Ik zal Ruud Fredriks in Goes nog eens mailen wat hij van de Rapidbike Evo vindt...Ruud gebruikt trouwens de standaard meegeleverde RB mapping helemaal niet: je motor wordt voor 100% opnieuw door hem met de hand afgesteld bij alle gasstanden en toerentallen.
Hans
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik heb zojuist bericht gehad dat de RB-EVO pas medio maart leverbaar is. _002. Dus toch niet op voorraad! Vergissinkje van Fredriks in Goes.

"Op een dag komt alles goed!"
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Strait

Re: Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door Strait »

BEn benieuw waarom de berichtgeving gestop is.

ALs er nieuws is zou ik wel graag willen weten.

VR gr Strait
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Nieuw: RapidBike EVO

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Helaas: nog geen nieuws dat de RB EVO in NL te koop is. _001
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”